Поглибити знання учнів про відокремлені означення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; сформувати вміння знаходити в тексті відокремлені і невідокремлені означення; правильно будувати речення з дієприкметниковим зворотом; виховувати любов до рідної природи.
Відокремлені означення
Мета: поглибити знання учнів про відокремлені означення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; сформувати вміння знаходити в тексті відокремлені і невідокремлені означення; правильно будувати речення з дієприкметниковим зворотом; виховувати любов до рідної природи.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з дієприкметниковими зворотами; інтонація речень з відокремленими й невідокремленими означеннями.
Текст (риторичний аспект): використання відокремлених означень в усному і писемному мовленні як засіб художнього зображення.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
Люби природу не для себе.
Люби для неї.
Вона—це мати,
Будь же сином.
М. Рильський
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Повідомлення в науковому стилі про відокремлені члени речення.
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
3. Робота з картками.
Картка №1 Картка №2
Розставте розділові знаки. 1. Рости міцній моя Вітчизно во ім’я щастя на землі!. (В.Сосюра). 2. Хай милі друзі вам щастить у дружбі вірній, у праці мирній. (М.Рильський). 3. Україно моя мені в світі нічого не треба тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти. (А.Малишко). 4. О земле велетнів роди!.(П.Ти-чина). 5. Слово моя ти єдиная зброя ми не повинні загинуть обоє! (Леся Українка) |
|
Знайдіть вставні слова у реченнях і виділіть їх комами. Виправте граматичні помилки. 1. Здаєця гори перевертав би й нечувби втоми.(М.Коцюбинський). 2. Виходить немає нічого неможливого для людини, її розуму й сили. 3. Справді добре смієця той, хто смієцся останій. (М.Стельмах). 4. Звичайно вовкулаки—це хемери. (М.Рильський). 5. Може ви чули, як пахне зимля?(Т.М.асенко).
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Метод незакінчених речень. ( 3,4 слайд).
Закінчити речення, дібрати власні приклади, які відображали б зміст ілюстрації .
Дієприкметниковий зворот—це…
Дієприкметниковий зворот виділяється комами, якщо…
Дієприкметниковий зворот не виділяється комами, якщо…
На письмі дієприкметниковий зворот відокремлюють комами, а у вимові…
ІV. Повідомлення теми і мети уроку (1,2 слайд).
Учні записують у зошити тему уроку.
V. Мотивація навчальної діяльності. ( 5 слайд).
Розв’язання проблемного завдання.
Згоден?—Не згоден?—Обґрунтуй.
Один із дідусів “мій”, а один “не мій”.
Дідусь, у смушевій шапці, в підшитих шкірою валянцях, сидить під хатою на призьбі. |
|
Дідусь у смушевій шапці і в підшитих шкірою валянцях сидить під хатою на призьбі. |
Чи можете ви сказати, який із дідусів “мій”. Чому ви так думаєте ?
(7 слайд). Щоб правильно визначити це, треба знати умови відокремлення означень. ( 8 слайд ) Якою темою можна об’єднати складені вами речення до ілюстрацій (темою любові до природи). ( 9 слайд )
Робота за епіграфом.
VI. Пояснення нового матеріалу.
( 12 слайд ). Формулюю сам! Висновок учнів про те, коли відокремлюються означення.
( 14 слайд ). Перевір !
Творча робота. Переставляючи місцями слова, переробіть речення так, щоб виділені невідокремлені означення стали відокремленими. Запишіть їх, поясніть розділові знаки. ( 16 слайд ).
VII. Застосування набутих знань на практиці.
1.У спортивній залі знаходився великий більярдний стіл, порослий зеленим очеретом. 2. Великі карі очі, запряжені в наповнений яблуками віз, дивилися наполохано. 3. Сад спускався до річки, стривоженої вогнем. 4. На зеленій галявині спокійно паслася пара коней, завішаний важкою червоною портьєрою. 5. Великі вікна, покриті червоним сукном, тьмяно світилися.
Поставте в речення займенники ( усно ). (18 слайд ).
Переробіть речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими. ( 19 слайд )
VIII. Підведення підсумків уроку. ( 22 слайд ). Оцінювання.
Інтерактивна вправа “Глобус”. Учні передають глобус один одному з побажаннями людям на планеті Земля, використовуючи відокремлені означення. ( слайд 23 ).
Нема проблем?!
IX. Домашнє завдання.
Додаток
Презентація 1
Додаток
Презентація 2