Урок на тему: "Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. «Рукавичка». Випробування головного героя балади"

Про матеріал
Очікувані результати: учні знають основні факти життя і творчості Ф.Шиллера, виразно читають баладу «Рукавичка», уміють висловлювати свої думки повно і обґрунтовано.
Перегляд файлу

Тема: Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. «Рукавичка». Випробування головного героя балади

Мета: коротко познайомити учнів із творчістю Ф.Шиллера, показати еволюцію жанру балади на прикладі творів поета, вчити аналізувати художній твір, розкрити ідейно-художню своєрідність балади «Рукавичка»; розвивати навички виразного читання, усне зв’язне мовлення, образне та критичне мислення; виховувати моральні цінності.

Очікувані результати: учні знають основні факти життя і творчості Ф.Шиллера, виразно читають баладу «Рукавичка», уміють висловлювати свої думки повно і обґрунтовано.

Оснащення: портрет поета, текст балади, портрет короля Франциска І, ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок  здобуття нових знань і формування на цій основі вмінь і навичок.

Епіграф:                …геній, який легкими кроками ступає по стежині світла.

                                                                                                          Томас Манн

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Прийом «Ромашка Блума»:

- Що таке балада?

- Які особливості балади як жанру вам відомі?

- На які тематичні групи поділяються балади?

- На вашу думку, чим відрізняється фольклорна балада від літературної?

- Як розподіляються герої у баладах?

- А які асоціації у вас виникають зі словом «балада»?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети і завдань уроку, запис в зошити

  1. «Дерево очікувань»: запишіть на аркушах, що лежать у вас на партах, ваші очікування від уроку і причепіть їх на наше дерево.
  2. Вступне слово вчителя

    Досить часто життя ставить кожного з нас у такі ситуації, коли ми повинні здійснити вчинок, який виявляє нашу життєву позицію. За цими вчинками нас і оцінюють.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Повідомлення учнів (випереджальне завдання):

- розповідь про життя поета;

- Німеччина часів Ф.Шиллера;

- просвітницькі погляди Шиллера.

         2. Коментар вчителя  

- Баладу «Рукавичка», яку ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці, написано Шиллером знаменного «баладного» 1797 року. Цей твір дасть змогу поринути в життя середньовічної Європи. Це була епоха, коли одне із чільних місць у суспільному житті держав займало лицарство, розквіт якого відбувся в XII–XIV століттях.

  1. Бесіда:
  • Ви пам’ятаєте, хто такі лицарі?
  • Згадайте, яким був лицарський кодекс честі.
  • кожен лицар-васал повинен був підкорятися і вірно служити сюзерену;
  • лицар-однощитник мав подорожувати у пошуках пригод і прибутків;
  • лицар мав обрати Прекрасну Даму, служіння якій поряд із платонічною любов’ю було невід’ємною частиною його життя;
  • лицар повинен був уміти грати на якомусь музичному інструменті, співати і складати вірші;
  • бути самовідданим, сильним, сміливим, мужнім, уміти фехтувати, володіти іншою зброєю (списом, арбалетом), уміти полювати з соколом, яструбом, плавати, їздити верхи.
  • Як ви гадаєте, чи змінився лицарський кодекс честі з часів Середньовіччя до епохи Шиллера?

(В своїй суті не змінився. Проте епоха Просвітництва породила нових людей з новим кодексом людяності, культом Розуму, натуральності)

  1. Повідомлення про історичне джерело балади:

     Одну з історій взаємин між лицарем і його дамою серця передають французькі хроніки, що достовірно змальовують події при дворі короля Франциска I (XVI ст.): «Одного разу, коли Франциск I збирався дивитись на борню левів, одна дама впустила свою рукавичку і сказала закоханому в неї лицарю Делоржу: “Якщо хочете справді переконати мене, що так сильно мене кохаєте, як оце щоденно в цім присягаєтесь, то підніміть рукавичку”. Делорж спустився вниз, узяв рукавичку, що лежала посередині між цими жахливими звірами, повернувся на трибуну і кинув дамі в обличчя. Відтоді він уже не хотів її ніколи бачити, незважаючи на неодноразові запрошення та натяки з її боку».

  1. Виразне читання балади
  2. Бесіда:
  • Чи відрізняється балада Ф.Шиллера від свого джерела? (Так. У баладі подаються виразні, емоційні описи подій).
  • Поділіть баладу на окремі частини. Яке значення у кожної з них? (Це дві частини, що відтворюють два різні світи: світ тварин і світ людей).
  • Яке  значення має зображення звірів у баладі? (Це алегорія, що пояснює жорстокий світ людей).
  • Як сприймається видовище аристократичним товариством? (Це улюблена розвага короля та його оточення).
  • Якої оцінки, на вашу думку, заслуговує товариство, що полюбляє подібні розваги?
  • Якими є відносини між представниками цього вишуканого товариства? Яка подія це доводить?
  • Як автор подає образ красуні Кунігунди? (Через її поведінку; за допомогою епітету «глузлива»).
  • Чому король або хтось із його почту не зупинив Делоржа?
  • Який фрагмент балади можна назвати кульмінацією? (Кульмінаційними у творі є два моменти: 1) вхід Делоржа у центр звіринця (зіткнення життя і смерті); 2) конфлікт Делоржа з хижим світом людей, коли він кидає рукавичку в обличчя жорстокої дами (зіткнення людини і суспільства).
  • Яким ви собі уявляєте Делоржа?
  • Що засуджується і що прославляється в баладі? (Автор засуджує деспотичні закони суспільства, утверджуючи пріоритет високої людяності та почуття людської гідності).
  • Як образ Делоржа пов'язаний з головною думкою твору? (В образі лицаря втілюються романтичні ідеали Шиллера – сміливості, честі, внутрішньої незалежності, людської гідності. Перемога Делоржа утверджує необхідність сили духу особистості над світом зла і насильства).
  1. Складання опорної схеми

                                                                http://cliparts.co/cliparts/6cr/5kX/6cr5kX7di.jpg

                               лев                                               король

                                                   хижі закони

 

                                   життя і                http://www.publicdomainpictures.net/pictures/50000/velka/hand-symbol-silhouette.jpg          особистість і

                                   смерть                                 суспільство

 

Делорж

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Інтерактивна вправа «Займи позицію»
  • Я вважаю, що Делорж учинив негідно, бо…
  • Не визначився (не визначилась).
  • Я вважаю вчинок Делоржа гідним, бо…
  1.  Рефлексія
  • Звернімося тепер до листочків, на яких ви писали свої очікування від уроку. Якщо ви змогли дізнатися про все, чого бажали, почепіть листочок на дерево, якщо ні - залиште під деревом.
  • Тепер оцініть продуктивність нашого уроку.

V. Підсумок уроку

1. Робота з епіграфом:

- Чи такими легкими були кроки поета по життєвій стежині?

VІ. Домашнє завдання. Виразно читати баладу. Скласти сенкани зі словами  «Делорж», «Кунігунда».

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
1264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку