Тема: Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. «Рукавичка». Випробування головного героя балади
Мета: коротко познайомити учнів із творчістю Ф.Шиллера, показати еволюцію жанру балади на прикладі творів поета, вчити аналізувати художній твір, розкрити ідейно-художню своєрідність балади «Рукавичка»; розвивати навички виразного читання, усне зв’язне мовлення, образне та критичне мислення; виховувати моральні цінності.
Очікувані результати: учні знають основні факти життя і творчості Ф.Шиллера, виразно читають баладу «Рукавичка», уміють висловлювати свої думки повно і обґрунтовано.
Оснащення: портрет поета, текст балади, портрет короля Франциска І, ілюстрації до твору.
Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на цій основі вмінь і навичок.
Епіграф: …геній, який легкими кроками ступає по стежині світла.
Томас Манн
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Прийом «Ромашка Блума»:
- Що таке балада?
- Які особливості балади як жанру вам відомі?
- На які тематичні групи поділяються балади?
- На вашу думку, чим відрізняється фольклорна балада від літературної?
- Як розподіляються герої у баладах?
- А які асоціації у вас виникають зі словом «балада»?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети і завдань уроку, запис в зошити
Досить часто життя ставить кожного з нас у такі ситуації, коли ми повинні здійснити вчинок, який виявляє нашу життєву позицію. За цими вчинками нас і оцінюють.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
- розповідь про життя поета;
- Німеччина часів Ф.Шиллера;
- просвітницькі погляди Шиллера.
2. Коментар вчителя
- Баладу «Рукавичка», яку ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці, написано Шиллером знаменного «баладного» 1797 року. Цей твір дасть змогу поринути в життя середньовічної Європи. Це була епоха, коли одне із чільних місць у суспільному житті держав займало лицарство, розквіт якого відбувся в XII–XIV століттях.
(В своїй суті не змінився. Проте епоха Просвітництва породила нових людей з новим кодексом людяності, культом Розуму, натуральності)
Одну з історій взаємин між лицарем і його дамою серця передають французькі хроніки, що достовірно змальовують події при дворі короля Франциска I (XVI ст.): «Одного разу, коли Франциск I збирався дивитись на борню левів, одна дама впустила свою рукавичку і сказала закоханому в неї лицарю Делоржу: “Якщо хочете справді переконати мене, що так сильно мене кохаєте, як оце щоденно в цім присягаєтесь, то підніміть рукавичку”. Делорж спустився вниз, узяв рукавичку, що лежала посередині між цими жахливими звірами, повернувся на трибуну і кинув дамі в обличчя. Відтоді він уже не хотів її ніколи бачити, незважаючи на неодноразові запрошення та натяки з її боку».
лев король
хижі закони
життя і особистість і
смерть суспільство
Делорж
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
V. Підсумок уроку
1. Робота з епіграфом:
- Чи такими легкими були кроки поета по життєвій стежині?
VІ. Домашнє завдання. Виразно читати баладу. Скласти сенкани зі словами «Делорж», «Кунігунда».