Матеріал дає можливість повторити й поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їхнього виділення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-, прі-, визначати їхню роль у словах, удосконалювати навички правопису; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, культуру усного і писемного мовлення.
Українська мова 5 клас
Тема. Написання префіксів пре-, при-, прі-
Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їхнього виділення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-, прі-, визначати їхню роль у словах, удосконалювати навички правопису; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, культуру усного і писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до професії вчителя, а також співчуття і уважність до будь-якої людини, яка потрапляє в біду.
Міжпредметні зв'язки: художня література.
Методичне забезпечення: опорні схеми.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент.
Створення емоційного настрою.
Тренінг «Я-особистість!»
Закінчіть речення:
Я прагну...
Я сподіваюсь...
II. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Прочитайте подані парами слова. Чи виразно в них звучать ненаголошені е, и в префіксах? Який префікс можна замінити словом дуже? Зробіть висновок, як можна перевірити написання префіксів пре-, при. Предобрий – придобритися; премудрий – примудритися; претихий – притихнути; престарий – пристаркуватий.
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Аргументуйте свій вибір. Чому автор дав таку назву тексту
НОВА ВЧИТЕЛЬКА
Добрий десяток літ спливло весняною водою з того часу, як Олександра Василівна прийшла на свій перший урок. Але й досі, входячи в клас після літніх канікул, учителька почуває легке хвилювання. Адже кожного разу вона входить у коло нових учнів, як у нову свою сім’ю.
Після Юркового запитання Олександра Василівна зрозуміла, що з кожною хвилиною вона здружується з класом. Безслідно зникло хвилювання, вона легко знаходила потрібні слова. Міцніла в школярів довіра до неї, прірви між ними не було, і на серці ставало легко й ясно. І раптом згадалось, як ходила вона вчора над морем, примруживши очі. Звечоріло, і лілова смужка далеких просторів повільно забарвлювалась пречудовим світлом заходу (За О. Донченком).
IV. Засвоєння нового матеріалу.
Дайте відповіді на питання, записані на сторонах куба:
· Наведіть приклади слів з цим префіксом,
· Якого значення надає словам префікс при-?
· Наведіть приклади слів з цим префіксом,
· Назвіть слова, які пишемо з префіксом прі-.
· Для чого необхідні знання про написання префіксів?
Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже). У префіксі пре- пишемо букву е: претихий, пречудово.
Префікс при- найчастіше вносить у значення слова відтінок приєднання, приближення або неповноти дії чи ознаки. У префіксі при- пишемо букву и: прибудувати, приставляти, прикладати.
Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре-, як і в коренях слів, вимовляємо наближено до [и].
Ненаголошений голосний [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитися в написанні префіксів пре- і при-, треба розрізняти їх за значенням.
Префікс прі- пишемо у словах прізвище, прізвисько, прірва.
Читання та узагальнення в парах. Прийом «Почергові запитання»
Психологічне розвантаження. Вправа «Не пропусти професію»
Діти уважно слухають слова, які говорить учитель. Щоразу, коли серед слів звучать назви професій, -- діти мають підстрибнути на місці.
Варіанти слів: лампа, водій, механік, липа, сталевар, яблуко, ябеда, архітектор, олівець, будівельник, гроза, обруч, столяр, папуга, пекар, аркуш, екскурсовод, учитель, сіно, терпіння, кондитер, окуляри, річка, продавець, зошит, перукар, фантазія, тракторист, ветеринар, ложка, пташка, лікар, вогонь, бабка, кулемет, чайник, фотограф, метелик, музикант, пиріг, артист, свічка, газета, контролер, жарт, геолог, ковзани, водолаз, океан, президент, посмішка, глина, компас, агроном, пам'ять, вальс, модельєр, брехун, льотчик, книга, міліціонер.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Утворіть від зазначених слів за допомогою префікса ПРЕ- нові слова. Якого значення надає словам префікс?
Тихий, добрий, мирний, спокійний, міцно, голосно.
2. Уявіть життєву ситуацію. Вам потрібно попросити тата приєднати педаль до велосипеда за допомогою гвинтів. Або ж у вас розірвалася кишеня, і треба попросити про допомогу бабусю... Замініть подані сполучення слів словом синонімом.
1. Приєднати за допомогою гвинта; приєднати за допомогою молотка і цвяхів; приєднати за допомогою мотузки; приєднати за допомогою голки з нитками.
2. Ненадовго лягти, ненадовго сісти, ненадовго встати. 3. Неповністю вкрити, неповністю загасити, неповністю закрити, неповністю зачинити.
Поясніть різницю між префіксами пре-, при-, прі-.
До кожного зі слів поставте відповіді: а — слова, що означають приєднання; б — слова, що означають наближення чи неповноту дії; в — слова, що вказують на збільшену ознаку
Прибережний, привезений, предобрий, прихід, прекрасний, приземлення, пришити, презирство, прибитий, прихилитися, прескромний. А, б, в, б, в, б, а, в, а, а, б.
4. Метод «Влови помилку». Робота з підручником. Вправа 540.
V. Підсумок уроку.
1. Складання опорної схеми. Написання префіксів при-, пре-, прі-.
Картка самооцінювання.
Я засвоїла даний матеріал…
Знаю визначення …
Можу знайти …
Можу самостійно …
Можу вживати в мові …
Оголошення результату навчальної діяльності учнів на уроці.
Учитель коментує навчальні досягнення учнів, оцінює якість пізнавальної діяльності (активність, послідовне та чітке доведення думки, обдуманість відповіді, швидке знаходження відповіді).
VI. Домашнє завдання. Вивчити 57 параграф, вправа 545.