«Навчальне читання тексту мовчки
(на основі матеріалу письменників рідного краю) »
.
Чернівці,2020
Тема: Навчальне аудіювання тексту мовчки
(на основі матеріалу письменників рідного краю)
Мета: здійснити перевірку здатності семикласників читати мовчки незнайомий текст публіцистичного стилю монологічного характеру із належною швидкістю і розуміти й запам’ятовувати після одного прочитання фактичний зміст, виражально-зображувальні засоби прочитаного твору, виховувати любов і повагу до письменників рідного краю.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань закритої й відкритої форми. Проведення інструктажу щодо виконання тестових завдань і перевірки рівня розуміння прочитаного мовчки художнього тексту діалогічного характеру та швидкості читання.
Бесіда про письменників Буковини
ІV. Виконання тестових завдань.
ВОДА — КРОВ ЗЕМЛІ
Погляньте на карту світу і побачите блакитний колір просторів нашої планети. Ним позначено воду, яку в цілому називають Світовим океаном. До нього належать усі океани й моря.
Він займає 3/4 поверхні Землі, на сушу припадає 1/4. Недарма іноді називають нашу Землю «планетою-океаном», а воду — найдивовижнішим мінералом на Землі. Адже вона створює умови для розвитку різноманітних форм життя.
Води навкруги багато. У річках, морях і океанах вода перебуває у вигляді рідини, у хмарах — у вигляді пари, а в морози перетворюється у лід. Вода незамінна. Там, де є вона, є й життя.
Майже 2/3 нашого тіла становить вода. Вона входить до складу крові, яка розносить по всьому організмові поживні речовини. Випаровуючись із поверхні шкіри, регулює температуру нашого тіла.
Вода — це тіло природи, яке відрізняється від інших тим, що не має власної форми, а набуває її залежно від посудини, тобто вода — рідина. Порівняйте її з молоком або чорнилом, і ви переконаєтеся, що вона безбарвна, прозора. Не має вода власного запаху і смаку, а набуває їх залежно від домішок (солей, цукру). Такі породи, як глина, пісок, у воді не розчиняються. При температурі нижче 0 ˚С утворюють велику кількість водяної пари. Перебуваючи у вигляді снігу чи льоду, вода також може випаровуватись. При нагріванні вона розширюється, а при охолодженні до +4 ˚С стискується.
Вода є в річках, озерах, болотах, водосховищах, ставках, а також під землею. Це називається водами суші. Вони поділяються на поверхневі й підземні.
Дощова вода, просочуючись у землю, легко проходить через шар ґрунту, товщі піску, гравію, гальки до шару глини, яка майже не пропускає її. Утворюються підземні струмочки, які течуть у напрямі нахилу шару глини. Інколи вони виходять на поверхню (в яру, долині, біля підніжжя схилу).
Місце, де на поверхню землі виходить підземна вода, називають джерелом.
Джерельна вода чиста, холодна, її приємно пити. Води, у яких розчинені гази, солі, називають мінеральними.
У верхів’ї річки Чорний Черемош у Карпатах відоме мінеральне джерело Буркут. Улітку 1901 року тут побувала відома українська поетеса Леся Українка, відпочивали Іван Франко і Михайло Коцюбинський.
Кожна річка починається невеликим струмком. Вона має витік, тобто місце, звідки починається. Місце, де річка впадає в море, озеро або іншу річку, називають гирлом.
Річки течуть з різною швидкістю. На рівнинах — повільно, спокійно, а в горах — швидко і бурхливо.
Вода — цінний дар природи, справжнє джерело життя. Досить сказати, що без їжі людина може існувати п’ять тижнів, а без води не проживе й п’яти днів. Земля, позбавлена води, — мертва пустеля
1. Текст має стиль…
А Наукового;
Б художнього;
В розмовного;
Г публіцистичного.
2. Головна ознака тексту:
А художня забарвленість, образність;
Б емоційність, непередбачуваність;
В використання наукової термінології;
Г констатація фактів.
3. Що є основною думкою тексту?
А Водні багатства краю, де ми живемо;
Б вода — цінний дар природи, справжнє джерело життя;
В властивості води;
Г необхідність води в житті людини.
4. Що називають Світовим океаном?
А Океани і моря;
Б води суші;
В повітряні маси;
Г річки й озера.
5. Які властивості має вода?
А Може підвищувати температуру тіла;
Б може перебувати в твердому, рідкому та газоподібному станах;
В може бути замінена будь-якою рідиною;
Г не може розчиняти деякі речовини.
6. Яка з поданих тез є неправильною?
А Вода входить до складу крові;
Б вода становить 2/3 тіла людини;
В вода займає 1/2 поверхні Землі;
Г вода — мінерал на Землі.
7. Що відбувається з водою при нагріванні?
А Випаровується;
Б змінює колір;
В стискується;
Г розширюється.
8. Вода відрізняється від інших речовин:
А кольором;
Б постійною формою і незмінністю;
В набуває форми залежно від посуду;
Г не має запаху.
9. Яку воду називають мінеральною?
А Морів та океанів;
Б де розчинені гази та солі;
В гірських річок;
Г очищену.
10. Джерельна вода — …
А вода, що виходить на поверхню землі з її глибин;
Б чиста, холодна, приємна.
В вода, що фільтрується піском, галькою, гравієм і не пропускається глиною;
Г та, що є у кожного вдома.
11. Гирлом річки є місце…
А початку річки;
Б де річка впадає в море, річку тощо;
В де зберігаються гирі;
Г де розташовані пляжі.
12. Скільки часу може прожити людина без води?
А 5 днів;
Б 3 дні;
В 5 тижнів;
Г 3 тижні.
Підсумок уроку