Методична розробка "Види диктантів для 7 класу"

Про матеріал
Зручна добірка різних за видами диктантів, сгрупованих за мовними темами для використання на уроках української мови у 7 класі.
Перегляд файлу

Молочна Наталія,

учитель української мови та літератури

Одеської ЗОШ № 52

 

Види диктантів для 7 класу

Тема «Повторення»

Словникові диктанти

  1. Розповіддю, осінню, ніччю, безліччю, відповіддю, пам’яттю, вдячністю, завзятістю, справедливістю, відданістю, мудрістю, подорожжю, емаллю, вірністю, здобиччю, впевненістю, сумлінністю.
  2. Чемпіон, абітурієнт, авангард, алегорія, аудиторія, директор, секретар, тираж, цитата, шеренга, експонат, кореспондент, журі, брошура.
  3. Керування, криниця, цибуля, кропива, козак, багатир, лопата, хазяїн, шелест, береза, глибина, медаль, депутат, меню, депо.
  4. Середньоазіатський, жовто-блакитний, п`ятнадцятиповерховий, працелюбний, російсько-український, кисло-солодкий, загальновідомий, кароокий, народно-визвольний, науково-дослідний, жовтогарячий.

 

Творчі диктанти

 

  1. Утворити від географічних назв прикметники

Кременчук, Прилуки, Ковель, Донецьк, Київ, Харків, Одеса, Львів, Калуш, Полтава, Чернівці, Вінниця, Острог, Запоріжжя, Закарпаття.

 

  1. До поданих займенників доберіть антоніми. Складіть речення із займенниками хтось, дехто та з їх антонімами.

 


Хтось –

Якийсь –

Котрийсь –

Для когось –

Щось –

Дещо –

Про щось –

В якомусь –

Чийсь –

Дехто –

У когось –

У чомусь –

 


 

Вибіркові диктанти

 

1. Вибрати числівники з залежними словами, визначити розряди за значенням та групи за їх складом, визначити граматичні ознаки.

13 січня – свято Меланки, щедрий вечір, щедра кутя. Зранку починали готувати другу обрядову кутю – щедру. Один у полі не воїн. Один розум добре, а два – краще. Сім раз води я віднесла, восьмий напилася, якби мала рідну неньку, я би не журилася. Мені тринадцятий минало. Наговорив сім мішків горіхів, гречаної вовни, та всі неповні. Два брехуни одної правди не скажуть. Як напише один дурень, то сто розумних не розбере. День гуляє, три слабий, а на п’ятий вихідний. Оце вшив – два чоботи на одну ногу.

 

 

  1. Розпізнати прикметники, виписати їх разом зі словом, від якого вони залежать, визначити їх морфологічні ознаки.

 

Що я ненавиджу і що я люблю.

Речі прості і чисті люблю я:

Серце для друзів одкрите,

Розум, до інших уважний,

Працю, що світ звеселяє,

Потиск руки мозолястої,

Сині світанки над водами,

Шум у лісі зелений

І їх сум золотий,

Спів солов’їний і пісню людську,

Скромну шипшину і горду троянду,

Мужність і вірність,

Народ і народи –

я люблю!

М. Рильський

 

Перевірочний диктант

 

Золоті осокори

     Скрізь, куди не глянь – золото й золото…

     У тихому осінньому погідді осокори стояли під сонцем, наче вилиті з прозоро-жовтуватої вощини. Вони навіть пахли медами і терпким осіннім настоєм молодого пагіння, що вже вкрилося тугою корою, викинуло коричневі ґудзики бруньок.

     Коли здалеку глянути на Осокори, село, здається, повите золотою хмарою. Кучеряві голови осокорів зливалися з жовтизною осіннього листя і наче горіли тихим ясним полум’ям. Село купалося в прозорому холодному осінньому вогні і було таким навдивовижу прекрасним, ніби зібралось на велике свято, зодягнувшись у найкраще вбрання.

     Скоро догорять воскові свічі осокорів. Опаде на землю лист, застелить жовтими килимами вулиці, подвір’я і левади…

                                                                                                (І. Цюпа).

                                                                                                 (100 слів)

 

Тема «Дієслово»

 

Словникові диктанти

 

1. Подані дієслова записати у 2 колонки (доконаний і недоконаний вид).

Сісти, зчистити, організувати, змінити, розчісувати, поставити, співати, їхати, бити, носити, пекти, городити.

 

2. Записати дієслова, визначити дієвідміну кожного.

Ллється, котиться, будеш, сходить, співаєш, ховається, дивишся, ступаєш, розумієш, втікаєш, трусиш.

 

3. Записати дієслова, пояснити правопис.

Не дочекався, ненавидів, не виконував, нехтував, недоїдав, нездужав, не спромігся, незчувся, недобачав, не здужав, не добачив.

Пояснювальні диктанти

  1. Записати, підкреслити дієслова як член речення.

Повний місяць виплив над перевалом і освітив чашу міжгір’я спокійним, величавим сяйвом. Гігантські тіні таємниче застигли в ущелині, над водою засріблився туман. Палахкотіло вогнище. Свіжістю тягло від потоку. Розлого, широко ллється пісенна ріка.

 

  1. Записати, пояснити написання НЕ з дієсловами.

Запоріжжя споконвіку було серцем українським. На Запоріжжі воля ніколи не вмирала, давні звичаї ніколи не забувались, козацькі предковічні пісні до посліду днів не замовкали, і було те Запоріжжя як у горні іскра.

Вибіркові диктанти

  1. Виписати  дієслова, визначити їх вид, час.

А земля лежить медова, а поля пожаті мріють, на городах достигають гарбузи зеленорібрі. Високо в небі пливло сонце, досушувало хліба. Пролісок пробив торішній листок, аж зачудувалася трава.

 

2. Виписати з тексту особові і безособові дієслова.

Цю історію хочеться казати найдорожчими словами, що даються людині в різні неповторні години.

     Хочеться кожне слово помити в українській криниці, де дівчина воду брала, і поставити слова чистими рядами, щоб незабутнє вигравало в них, і радувало людські серця у великі й важкі часи.

      Хотілося би вишити слова, мов червоні квіти на холодних рушниках, і розвішати рушники в кожній хатині.

 

Вибірково-розподільні диктанти

  1. Визначити способи творення поданих дієслів і записати їх у 3 колонки (префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний способи).

       Виписувати, з’їдати, зробити, заливати, вигадую, недочитую, пропонувати, об’єдную, роз’яснюю, спостерігати, віднайти, кидати, кінчити, закінчити, в'язати.

 

  1. Виписати у 3 колонки дієслова дійсного, умовного і наказового способів.

       Хай же ті вороги поніміють скоріш, наша ж мова сія щогодини ясніш! Рідне слово – тая м’ята, материнка, рута, і невже ж, пахуча мово, будеш ти забута! Якби я повірив, що в нашій країні тепер сходить сонце, та вже не криваве, росли б мені в грудях пісні солов’їні. Як сонця безсмертного коло, що креслить у небі путі, любіть свою мову й ніколи її не забудьте в житті. Молюсь, сумую і ридаю, і знову сльози виливаю, і душу тяжкую мою німим стінам передаю.

Творчі диктанти

 

  1. Поставити дієслова у потрібній часовій формі, зберігаючи рими й римування 2-го і 4-го рядків.

      (Стояти) я і (слухати) весну.

      Вона мені багато (говорити),

      (Співати) пісню дзвінку, голосну,

      То знов таємно-тихо (шепотіти).

                           (Леся Українка).

 

  1. Записати дієслова ІІ дієвідміни у 1-й особі однини простої форми майбутнього часу, у дужках показати чергування звуків.

Пустити, походити, почистити, постригти, захотіти, помазати, підписати.

 

  1. Перебудувати речення, замінивши особові дієслова на безособові. Підкреслити підмети і присудки.

Десь далеко загримів грім. Весняний дощ покропив землю. Вітер зламав дерево. Пахнуть трави у полях.

 

  1. Замініть дієслова у реченні такими, що пишуться з НЕ разом.

Вітер бушував усю ніч. Не помітили, як минув час. Матір хвилює доля дітей. Не слід гребувати розумною порадою.

Диктанти-переклади

  1. Записати українською мовою і порівняти характер зв’язку слів у словосполученнях в українській і російській мовах.

Сообщить родителям, благодарить шефов, извинить товарища, скучать по брату, встретиться у школы, действовать согласно плану, радоваться успеху.

 

  1. Перекласти українською мовою. Підкреслити безособові дієслова.

Как легко дышится среди сосен. Уже светает. В окно повеяло весной. По утрам хорошо работается.

Тема «Дієприкметник»

 

Словникові диктанти

  1. Записати слова, виділяючи суфікси.

Сяючий, оживаючий, немеркнучий, заквітлий, посинілий, пожовклий, відчинений, розтоптаний, засіяний, навантажений, націлений, народжений, розкиданий, здійснений, розвіданий, повитий, налитий, розкутий.

 

  1. Працюючий, зеленіючий, позеленілий, розквітлий, несучий, радіючий, лежачий, скриплячий, завмираючий, посивілий, виючий, ревучий, розчервонілий, промоклий, висохлий, розімлілий.

 

  1. Зігнаний, загоєний, збудований, скопійований, сформульований, замкнений, погашений, запряжений, виїжджений, вигоєний, бажаний, занепокоєний, присвоєний.

Вибіркові диктанти

 

  1. Виписати словосполучення з дієприкметником.

Біля хати сіріли скопані грядки. Маланка тремтячими руками садила зернятка в землю. З пониклою, обваженою гіркими думами головою вона прислухалась до затихаючої в селі музики. Її скоцюрблені пальці жадали праці на власному полі, а змучена душа тяжко переживала за єдину доньку, за її майбутнє.

                                                             (М. Коцюбинський)

2. Виписати дієприкметники, визначити активні і пасивні.

Душевна щедрість

    У селі на Чернігівщині запросив мене якось до хати сарий дід, хворий, зранений чоловік. Дивлюсь – у хаті прибрано, піч побілена, город припораний, попід вікнами чорнобривці цвітуть. Невже сам старається? Виявилося – школярики. Вони щодня ідуть після школи до діда, а тоді вже додому. Що ж, ці діти виростуть справжніми людьми, їх не торкнеться душевна глухота.

                                                                                 (З газети)

 

3. Виписати пасивні дієприкметники, позначити суфікси.

Серед степу

     Дні мої течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом. Безконечні стежки, скриті, інтимні, наче для самих близьких, водять мене по нивах, а ниви котять та й котять зелені хвилі й хлюпають ними аж у край неба… Йду. Гладжу рукою соболину шерсть ячменів, шовк колосистої ниви. Вітер набива мені вуха шматками звуків, покошланим шумом… Пізно я повертався додому. Приходив, обвіяний духом полів, свіжий, як дика квітка. В складках своєї одежі приносив запах неозорих полів. Спокійний, самотній, сідав десь на ганку порожнього дому й дивився, як будувалась ніч.

                                                        (М. Коцюбинський).

 

Диктанти-переклади

 

1.                                                     На лугу

     Стояла вторая половина июня, и трава уже поспела для покоса. Ничего красивее нельзя себе представить, как эти чудные горные луга, усеянные лесными островками и по всем направлениям изрезанные бойкими горными речками. От травы утром поднимался такой аромат, что кружилась голова.

                                                                (М. Лермонтов)

 

2.                                                   Сыновья

     Одна бедная мать не спала. Она приникла к изголовью дорогих сыновей своих, лежавших рядом. Она расчёсывала гребнем их молодые, небрежно всклокоченные кудри и смачивала их слезами. «Сыны мои, сыны мои милые! Что будет с вами?»- говорила она, и слёзы останавливались в морщинах, изменивших её когда-то прекрасное лицо.

                                                                (М. Гоголь)

 

3. Разгоревшийся утром свет; шелест падающих листьев; солнце, прогревающее землю; пылающий костёр; причаливающий катер; приближающиеся машины; клокочущая вода; в бушующем океане; борющийся с бурей экипаж; выпавший снег; играющий луч зимнего солнца.

Пояснювальні диктанти

 

  1.                                                  Рушники

 

У кожній родині підростаюча дівчина готувала собі рушники. Гостям і сусідам, щоб похизуватися, показували посаг, виготовлений дівчиною на виданні.

Найбільше обрядових сюжетів, пов’язаних із рушниками, збереглося у весільному церемоніалі. Рушники бувають вишивані і ткані.

                                                         (Зі збірки «Народознавство»)

 

  1.                                               Матвійове поле

Матвійове поле, як і завжди, пересічене вузькою до рожиною, справа і зліва вкрите пшеницею, житом,  ячменем, вівсом з широкою і щедрою благодаттю людини мудрої.

Матвій і Володько ступають по звогченій за ніч землі рівним, широким кроком. Сонце ллє їм назустріч просто в загорілі обличчя своє м’яке тепло, свою живучу радість, свою невсипущу бадьорість.

                                                                  (У. Самчук)

Тема «Дієприслівник»

 

Словниковий диктант

        Слухаючи, ступаючи, дзвонячи, сидячи, уявляючи, залишивши, підмітаючи, поновлюючи, передумуючи, під’їхавши, підкидаючи, оглядаючи.

 

Творчий диктант

 

1. Утворити від поданих дієслів дієприслівники доконаного виду минулого часу. Скласти речення з дієприслівниковим зворотом.

         Послизнутися, виховати, вигукнути, привітати, перескочити, скосити, притулитися, почервоніти.

 

2. Перебудувати речення, замінивши одне з дієслів відповідним дієприслівником (можна змінювати порядок слів).

        Зелена шеренга кипарисів весело погойдується в різні боки, поскрипує гіллям. Пройшла гроза, обмила рясним дощем вулиці і сади. Лебеді летять нижче розпатланих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів.

 

Диктант-переклад

          Покраснев, прочитав, написав, нарисовав, читая, говоря, приехав, уговорив, копая, спросив, воспитывая.

 

Пояснювальний диктант

          Я дуже люблю читати і вирішив познайомитися з деякими творами відомого американського письменника Джека Лондона. Спілкуючись з друзями, якось почув: сюжет книги одразу захопить тебе, ти поринеш у світ пригод та небезпеки. Вибираючи книгу, я хотів знайти щось незвичайне, захоплююче. Відвідуючи бібліотеку, побачив книгу Джека Лондона «Біле ікло». Я дуже люблю тварин, тому, не вагаючись, вибрав саме цей твір. Він з перших сторінок вразив мене.

 

Тема «Прислівник»

Словниковий диктант

 

      1. Ген-ген, ледве-ледве, вранці-рано, давним-давно, тишком-нишком, пліч-о-пліч, віч-на-віч, всього-на-всього, де-не-де, будь-що-будь, по-перше, по-батьківськи, по-вашому, по-вовчи, з діда-прадіда, з давніх-давен, ні туди ні сюди, ні так ні сяк.

Словниковий розподільний диктант

1. Записати слова у 2 колонки ( за написанням – разом чи окремо).

     Уголос, спершу, стиха, з радості, внічию, набагато, наосліп, день у день, рік у рік, на ходу, анітрохи, в основному, з боку на бік, до завтра, щодня, до останку, вволю, раз у раз, напоготові, залюбки, на мить, обабіч, на сміх.

Диктанти-переклади

 

1.  Неуклюже, неудобно, неутешно, неуютно, недобожелательно, невзначай, неожиданно, нечаянно, непременно, неотложно, негде, Неруда, нигде, никуда, ниоткуда, никогда, ничуть.

 

2.  Сидеть тихо-тихо, много-много навыдумывать, сдавать досрочно, подвинуть поближе, сесть поудобнее, вызывать по двое, дорожить вдвойне, работать без устали, мастерить в одиночку, веселиться вовсю.

Вибіркові диктанти

 

1. Випишіть прислівники, визначте їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

     Вітерець ще досі делікатно повівав, нараз дмухнув шпарко і сильно. Нас накрила ціла хмара пахощів, принесених з річки й потойбічного лугу та поля, де різко чорніла погорблена рілля. Я мало не похлинувся. Холодно й щемно пахло талим льодом. Трав`янисто – з лугу. А рілля пахла свіжою землею, пахла густо і якось так, що й передати не можна…

                                                                              (В. Кава)

2. Випишіть прислівники, згрупувавши їх за розрядами.

     Насипало снігу в лісі багато, такого пухкого снігу та білого. Вийдеш на цю гору, то побачиш, що кругом неї стоять знов гори, вдвоє вищі од неї. Якось вранці лелеки довго кружляли в небі. Було їх дуже багато. Стежка від озерця до хати неначе надвоє покоротшала. Кожного разу в черпак потрапляло майже доверху срібнобокої риби. Застогнав сухий журавель біля колодязя…і переломився надвоє. Десь на старій гіллястій груші стогнав одуд. А високо вгорі пливли білі хмарки. Пообіч до самого неба підіймались важкі скелі.

                                                                           (З творів М. Стельмаха)

 

3. Випишіть лише ті прислівники, що мають ступені порівняння.

     Навперейми, під гору, близько, рішуче, по-іншому, вище, не сьогодні-завтра, струнко, віч-на-віч, мужньо, довше, післязавтра, самовпевнено, самотньо, уп’яте, угору, найдовше, спочатку, високо, погано, гірше, веселіше.

Творчі диктанти

1. Запишіть словосполучення з прислівниками.

Кожного понеділка, кожного разу, з далеких країв, в усіх місцях, російською мовою, три рази, не зовсім прокинувшись, не розміркувавши, дуже розсердившись, всупереч кому- або чому-небудь, з певним наміром.

 

2. Утворіть від першої групи прислівників просту і складену форми вищого ступеня порівняння, а від другої групи – форму найвищого ступеня порівняння прислівників.

1) високо, швидко, рано, глибоко, зручно, нестямно, сухо, різко, дорого, спокійно;

2) погано, весело, важливо, швидко, голосно, просто, коротко, вузько, широко, добре.

Пояснювальні диктанти

 

1.    День був ясний, сонячний та теплий. Починалось бабине літо. Надворі стояла суша. Небо синіло, як літом. Сонце сходило на небі низько, але ще добре припікало косим промінням. Тихий вітер ледве ворушився. Над полем миготіло марево. Половина листя на вербах вже пожовкла, але на тополях, на осокорах лист зеленів, ніби влітку. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине, а справдішнє літо. Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь.

                                                                         (І. Нечуй-Левицький)

 

2.  Вода прибувала з дивовижною швидкістю. В один день затопило ліси, сінокоси, городи… Стало смеркати, розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч…  А на ранок усі вулиці були під водою, а вона ще прибуває… Сходило сонце. Картина була незвичайна, неначе сон чи казка. Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ. Нічого не можна було впізнати. Все було інше, все було краще, могутніше, веселіше. Вода, хмара, плав – все пливло, все безупинно неслося вперед, блищало на сонці.

                                                                         (О. Довженко)

Тема «Прийменник»

 

Словникові диктанти

1.  З-під ніг, із-понад хмар, проміж нас, поміж високих трав, понад дорогою, поза парканами, з-поза тину, один поперед одного, з-попід палатки, із-за лісу, попід березами, поперек вулиці, близько вікна, з-поміж листя, понад хатами, вздовж берега, преді мною, з-посеред нас, із-поміж очеретів, з прапором попереду.

2.  На відміну від, протягом, назустріч, із-за, з-попід, за рахунок, із-над, задля, посеред, за допомогою, з-поза, у відповідь на, з метою, з-над, з-за, попід, з-поміж, понад, спереду, по відношенню до.

3.  Навпроти лісу, поміж деревами, наперекір долі, назустріч вітру, спочатку подивитись, на роботі, у лісі, згідно з, на чолі, із-за, з-поміж, з-під, з краю дороги, ззаду, навколо, протягом року, на зустріч з друзями, поперед, поміж, попід.

4.  Попід, поперед, задля, наприкінці, довкола, на чолі, під час, згідно з, незважаючи на, з-за, з-під, всупереч, позаду, в ім’я, в напрямку, напередодні, внаслідок, навколо, з-поміж, заради, вздовж.

Вибіркові диктанти

1. Виписати словосполучення, до складу яких входять прийменники.

Густий бір, вирушити до лісу, прокинутися о шостій, взяти з собою, снідати швидко, мокрий від роси, рости під березою, йти по гриби, покликати товариша, запитати в нього, не погодитись через хворобу, повернутися о дванадцятій, кошик із ягодами.

2. Виписати прийменники у 2 колонки: у першу – похідні, у другу – непохідні.

Грудьми ставай назустріч злій погрозі. Шле день услід хмаркам патлатим проміння сонця з верховини. Той ніколи не доскочить слави, хто задля неї на землі живе. Із-за лісу, з-за туману місяць випливає. З-над хмар часом прилине прощання з літом журавлине. Блиснуло сонце з-поза гір у зеленому саду. Зі мною друг - і знов душа розкрита на чисте все, на світле, на живе. В день такий розцвітає весна на землі. Ой на горі огонь горить, а в долині козак лежить.

3. Виписати похідні прийменники у 2 колонки: у першу – ті, що пишуться разом, у другу – ті, що пишуться окремо.

Прийменники над, понад, під, попід продовжують синонімічний ряд прийменників біля, коло, побіля, при, близько від, поблизу, неподалік, неподалік від, недалеко, недалеко від.

 

Диктанти-переклади

1.  На встречу с выпускниками, навстречу жизни, выйти навстречу гостям, на встречу с писателем, вместо предисловия, в место назначения, в место следования, надеть вместо шапки.

 

2.  Расположиться на отдых, был через полчаса, между небом и землей, вокруг дома, около восьми часов, среди дремучих лесов, из-под длинных ресниц, ввиду дождливого лета, берег под кручей, думать о матери, играть у дома, плавать под водой.

3.  Выдающиеся памятники истории и культуры имеют огромное значение в нравственной жизни народа. Они учат видеть красоту, ценить труд древних мастеров, помогают глубже узнать историю своего народа. Памятники, созданные на протяжении веков, свидетельствуют о великой мудрости и большой творческой одаренности нашего народа. С утратой любого замечательного творения человеческого духа мы становимся духовно беднее.

                                                                                    (З журналу).

 

Пояснювальні диктанти

 

1.  Із-за гірки, з-під крутої прокрадається порою та до моря утіка через лози по ярках. Хлопець Мартин похилився через тин. А дівчина Гапка: «Яка в тебе гарна шапка! Ще й жовта китиця проти сонця світиться!» Із землі підніме й мале, а через хату не перекине й велике. Що на мості з хвостом, а без хвоста під мостом?

                                                                                    (Народна творчість)

2.  Дорога в село йшла коло самого Кайдашевого городу. З-під коріння липи било джерело погожої води. Спочатку морок поліз з-поміж очеретів, а за ним дихнули озерця. Дорога біжить поміж високих трав. Поза хатою засівся густий вишняк.

                                                                                    (І. Нечуй-Левицький)

Тема «Сполучник»

Вибірковий диктант

 

1. Виписати тільки сполучники сурядності:

Щоб, але, бо, якби, і, та, проте, однак, ніби, мов, або, й, зате, ні…ні, чи…чи, якби, щойно, оскільки.

2. Записати із даних трьох два однакових за будовою сполучники.

Щоб, бо, якщо.

Оскільки, тому що, в міру того як.

Мов, хоч, ніби.

Але, якби, або.

Чи, нібито, зате.

Пояснювальні диктанти

1.  Коріння навчання гірке, зате плід солодкий.

Б’ють не за те, що втік, а за те, що вкрав.

Про те колесо кричала баба не своїм голосом.

Хоч вовки кобилу з’їли, проте сани цілі.

 

2.  І в огні не горить, і в воді не тоне. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото. Коли б угадати, та менш його знати. Мене не їдять і без мене не їдять. Як потрібен – викидають, а не потрібен – підіймають. Через воду переводить, а сам з місця не сходить.

                                                                                   (Народна мудрість)

 

Тема «Частка»

Словникові диктанти

  1. Нічий, будь-хто, ні з ким, так-таки, дарма що, тільки що, зробили б, хай живе, скоро-таки, зроби-но, поки що, хотів би, таки зробив, тільки-но, ніде.
  2. Ані, лише, зразу ж, ні на кого, сідай-но, ходи-но, який же, дедалі, хтось, хтось-таки, абикому, скільки б, якби-то, нехай, десь-то, як-от, будь-коли.
  3. Казна-де, де-таки, хтозна-куди, абикуди, як-небудь, дарма що, таки знав, тому ж то, пішов-таки, таки-от, отож-бо, тільки-но, отже, також, коли б, коли б то, адже ж.

Вибірковий диктант

Виписати слова з часткою не.

Те, що можна зробити сьогодні, не відкладай на завтра, бо «нехай» - поганий чоловік. Поїзд мчався майже не зупиняючись. І все-таки до ранку міст ще не був закінчений. Ромашкою запахли перелоги, але ще ромашка не цвіте. З лісу не долітали ніякі звуки. Молодий Джеря перейшов невеличкий садок і поза хатою повернув на двір. Полетіла б я до хмар, коли б крильця мала. Летіла тетеря не вчора – тепера, впала в лободу, шукаю – не найду.  

Перевірочний диктант

Я був залюблений у небо першою любов’ю. Скільки б не літав, мені все було мало. Моя справа, моя доля – авіація. Іншої долі мені не дано… Звідки ця моя тодішня впевненість? Адже мені диявольськи не щастило. Перші маленькі успіхи коштували величезних затрат енергії, нервів і часу. Але відмовитися від усього цього я вже не міг. Поки недосконалі витвори мого недосвідченого розуму і невправних рук з незбагненною закономірністю перетворювалися на звалища уламків, я встиг полюбити небо. Роботу люблять, виявляється, не тільки за солодкість перемоги… Набагато міцніше прив’язує людину до діла гіркий хліб невдач.

(Антуан де Сент-Екзюпері)  

 

Тема «Вигук»

Словниковий диктант

Ай-ай-ай, ку-ку, о-го-го, леле, киць-киць, лялечко, пробі, цитьте, цабе, агов, агуш, добридень, до побачення, прощайте, дякую

 

Пояснювальні диктанти

 

  1. О, не взискуй гіркого меду слави!

Той мед недобрий від куслючих бджіл.

Взискуй сказать поблідлими вустами

Хоч кілька людям необхідних слів.

Взискуй прожить несуєтно і дзвінко.

Ліна Костенко

 

  1. Гей ти, поле колоскове,

Молодість моя!

В. Сосюра

 

Ух! Який страшний ти, вовче, -

Не дивися на мене довше!

С. Олійник

 

Ой дівчино чорноброва,

Будь здорова, будь здорова!

П. Воронько

Контрольні диктанти

1. Школа та українське козацтво

Коли уважно знайомишся з героями визвольних змагань козацької доби, мимоволі звертаєш увагу на характерні риси їх особистостей. Щонайперше, це вірність і відданість – аж до самозабуття і самопожертвування – ідеалам козацького товариства. Козаки часто йшли один за одного у вогонь і воду, на тортури і смерть.

Ось лише одне красномовне свідчення – уривок з бойового заклику – звернення козаків до православного населення України:»Хто хоче за віру християнську бути насадженим на палю, хто хоче бути четвертованим, колесованим, хто ладен стерпіти усілякі муки за святий хрест, хто не боїться смерті – приставайте до нас. Не треба боятися смерті: від неї не вбережешся. Таке козацьке життя».

Відома була здатність козаків-характерників прогнозувати події, на відстані читати думки свого співбесідника, виявляти надприродну психічну силу. На жаль, ці таємниці психічного духу назавжди втрачені, вони навіть нам, сучасникам космічної ери, недоступні.

На подив багатьох іноземців, козакам притаманні були європейська шляхетність, висока освіченість. Це були справжні лицарі, вільні й мужні громадяни Козацької Республіки.

(155 слів)

(Н. Руденко)

 

2. Передчуття майбутньої весни

Уже давно кортить написати про те, як у природі взимку народжується, поволі утверджується й живе передчуття майбутньої весни. Особливо гострішає це моє бажання десь у середині місяця лютого, коли день починає стрімко прибувати: досвіток світає раніше, а вечір вечоріє пізніше, сонце все вище і вище спливає в небеса.

Купол погожої блакиті накрив видимий простір землі, залитий сонячним промінням. У різні пори дня лютневий сніг цвіте по-різному, проте зараз, ополудні, розцвів чи не найяскравіше. От іще вранці його безмежні, простелені в полях полотна біліли стримано, немов берегли стриману чистоту холодної цноти, віддалік вони мовби ледь-ледь темніли серпанковою синню. Та коли сонце знялось високо, та коли хлюпнуло донизу потоками світла, під їхньою чародійною силою сніги в полі зацвіли, забуяли рясним сяйвом. Це сяйво здається нев’янучим, воно лежить у вінцях обрію і , либонь віддзеркалюючись угору, освітлює чисті, безхмарні небеса разом із сонцем. Народжене і випромінюване розквітлим снігом, сяйво можна порівняти з усмішкою, що горить і не гасне, і хоча ця усмішка холодна, та все ж зогріває душу.

(Є. Гуцало)

(167 слів)

1

 

doc
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
3428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку