Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 6-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Найдавніші держави Дворіччя
Мета: охарактеризувати природу і населення Дворіччя, сформувати уявлення про міста-держави 3 тис. до н. е.; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, працювати з історичною картою, сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення; формувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати хронологічні межі цивілізацій Дворіччя; час укладення кодексу законів Хаммурапі;
-
пояснювати вплив природно-географічні умови Дворіччя на господарське життя шумерів;
-
давати визначення та використовувати поняття «закон», «місто-держава», «клинопис»; показувати на карті територіальні межі цивілізацій Дворіччя.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта,
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Історичний диктант.
-
Матеріал для письма в давніх єгиптян. (папірус)
-
Схематичні малюнки, що позначають слова й поняття та використовуються для письма. (ієрогліфи)
-
Різновид скульптурного зображення. (статуя)
-
Ім’я фараона, гробницю якого в Долині царів пощастило знайти не пограбованою та неушкодженою. (Тутанхамон)
-
Мистецтво проектування та спорудження будівель. (архітектура)
-
Статуя лева з головою фараона, що символізувала божественну силу єгипетського царя. (Сфінкс)
-
Гробниці єгипетських царів. (піраміди)
-
Об’ємні зображення, виконані з глини, каменю, металу, дерева та ін. матеріалів. (скульптура)
-
Об’ємне зображення на площині, різновид скульптури, яким прикрашали стіни давньоєгипетських гробниць. (рельєф)
-
Циліндрична вертикальна опора, яку вперше почали використовувати давні єгиптяни для будівництва палаців та храмів. (колона)
-
Прізвище французького вченого, який уперше розшифрував і прочитав давньоєгипетські написи. (Шампольйон)
-
Архітектурна форма, уперше створена в Єгипті, символізувала сонячні промені. (обеліск)
-
Взаємоперевірка.
-
Оберіть зображення, що стосуються досягнень давніх єгиптян. Прокоментуйте їх.
А. Б. В. Г.
Д. Е. Є. Ж.
-
Які ще досягнення належать давнім єгиптянам?
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота з ілюстраціями.
-
Розгляньте зображення. Що на них? (Річки)
-
Скільки річок зображено? (дві)
-
Як можна назвати територію, що знаходиться між річками? (Відповіді дітей)
-
А як би ви назвали територію, що об’єднують дві річки? (Відповіді дітей)
-
Сьогодні ви дізнаєтеся, які території називали Межиріччям та Дворіччям, між якими річками вони знаходилися та хто на них проживав.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з візуальним джерелом (с. 73 підручника).
-
Роздивіться зображення. Про що свідчить факт запису законів Давньої Вавилонії?
-
Навіщо цар наказав викарбовувати закони на камені? Чому царя й бога зображено поряд і чому бог сидить, а цар стоїть?
-
Як ви прокоментуєте одне з перших речень, викарбува- них на стовпі: «Для того щоб сильний не ображав слабкого, щоб була справедливість і до сироти, і до вдовиці, щоб був суд у країні, щоб ухвалювалися справедливі вироки, я викарбував...»?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 73. Запишіть у зошит конспект, користуючись алгоритмом.
-
Межиріччя – це територія, розташована в… (середній та нижній течії річок Тигр та Євфрат).
-
Нижнє Межиріччя – це… (Дворіччя).
-
Лихом для мешканців Дворіччя були… (повені).
-
Щоб вирощувати хліб люди мали вміти … (відводити воду, коли був її надлишок, та зрошувати лани під час спеки).
-
Вирощували… (зерно та фінікові пальми).
-
Що спільного та відмінного в природних умовах Дворіччя та Єгипту?
-
Як давні єгиптяни зрошували свої землі?
-
Чи такою самою була зрошувальна система у Дворіччі?
-
Робота з історичною картою (с. 74 підручника).
-
Покажіть на карті річки Тигр та Євфрат.
-
У якій частині Азії протікають ці річки?
-
Визначте місце розташування Давнього Дворіччя.
-
Як із Дворіччя можна було потрапити до Єгипту?
-
Які країни довелося б перетнути?
-
Коментоване читання.
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Завершіть речення.
-
Шумери – це… (найдавніші мешканці Дворіччя).
-
Зикурат – це … (храми у вигляді багатоярусних східчастих споруд).
-
Шумери почали обносити міста мурами тому, що… (сусіди почали зазіхати на багатства міст).
-
Найдавнішим містом Шумеру є… (Еріду).
-
Клинопис – це… (письмо давніх шумерів).
-
Шумери вміли…
-
Робота в малих групах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 76.
-
Запишіть короткі тези, даючи відповідь на питання: «Чим уславився Хаммурапі?».
Орієнтовний вигляд тез
-
підкорив все Нижнє й частину Верхнього Межиріччя;
-
стежив за господарським життям та збиранням податків;
-
опікувався будівництвом храмів;
-
своїм іменем назвав два зрошувальних канали;
-
уклав перший відомий в історії збірник законів.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота з історичними джерелами (с. 77 підручника).
-
Прочитайте фрагменти законів царя Хаммурапі та виконайте завдання.
-
Витлумачте поняття: клинопис, зикурати, шумерські міста-держави, закон.
-
Бесіда за запитаннями.
-
Де була розташована Давня Месопотамія? Які території охоплювала Вавилонська держава за царя Хаммурапі? У якому столітті жив цей цар?
-
Які природні умови сприяли розвиткові господарства у Дворіччі, а які ускладнювали його? Хто такі шумери і якими були досягнення їхньої цивілізації?
-
Яким, за законами Хаммурапі, постає вавилонське суспільство?
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 14 підручника.