Метою проведеного уроку було: вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати память, мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Згідно з типологією уроків - це урок засвоєння нових знань. Урок передбачає не тільки вивчення нового матеріалу, а й завдання для розвитку творчих здібностей школярів.
Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Тема: Іван Франко «Лисичка і Журавель»
Мета: вчити в тексті виділяти дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою та сюжетом казки; вчити учнів правильно читати за особами, аналізувати казкові сюжети, допомогти їм розкрити мотиви вчинки дійових осіб, риси характеру; розвивати мовлення, пам'ять, уміння міркувати; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Обладнання: Малюнки до казки, фотоілюстрації Івана Франка, маски лисички та журавля, модель великого сонечка.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Дзвенить дзвінок,
Починається урок.
Будем гарно працювати,
Щоб нові знання дістати.
Енергізатор « Сонечко». Створення емоційного настрою.
ІІ. Мовленнєва розминка
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «Мікрофон»
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
У кущах вона ночує
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її….(лисичка).
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель)
V. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми ознайомимося з українською казкою, автором якої є Іван Якович Франко.
Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Він писав так: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете до смерті». Ви матимете велику насолоду після читання вдома цієї збірки! Сьогодні ми ознайомимося тільки з однією казкою.
Йшов собі якось Журавель
І зустрів Лисицю,
Стали друзями вони,
Все як і годиться.
Та нечемною була
Лисичка – сестричка,
Тому казочка про них зовсім невеличка.
А мораль там є проста і для всіх дається.
Як же казочка про них, любі друзі, зветься?
VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
- Який настрій викликала у вас казка?
- Чи вдалося лисичці перехитрити журавля?
3. Словникова робота
Спіймавши облизня – їж, пригощайся.
Зареклася – не отримати чого-небудь.
Призволяйся – потоваришували.
Заприятелювали – більше цього ніколи не робити.
(Звернути увагу на інтонування спонукальних і питальних речень.)
Гра «Лисичка і Журавель»
Нещирість
Підступність
Хитрість
Улесливість
Нечесність
Ввічливість
Винахідливість
Доброта
Довірливість
Щирість
Чемність
(Відповідні слова- характеристики прикріпити біля малюнків Журавля і Лисички).
11. Робота в групах. Театралізація казки.
12. Метод «ПРЕС» .
- Чи правильно вчинила Лисичка?
13. Творча робота.
- Щоб було, якби Лисичка подала Журавлю їжу в горщику?
- Як потрібно змінити події в казці, щоб Журавель і Лисичка потоваришували?
14. Робота з прислів’ями.
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
Яке частування, таке й дякування.
Не роби іншому того, чого сам не хочеш.
Хто згоди хоче, той згоду має.
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання
С.68-70, підготуватися читати за особами; 1 варіант - переказувати близько до тексту, 2 варіант – переказувати стило.