Мета:
Навчальна мета. Вчити учнів знаходити у тексті описи і роздуми, формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного й побаченого; характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок, збагачувати словниковий запас учнів.
Розвиваюча мета. Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів, об'єктивну самооцінку, спостережливість,увагу, фантазію, уміння працювати з підручником, виділяти головне; порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати загально навчальні та творчі компетентності учнів, уміння долати перешкоди; формувати зацікавленість уроками читання.
Виховна мета. Виховувати в учнів любов і дбайливе ставлення до рідної природи
Урок
Літературного читання
3 клас
О.Донченко
«Лісовою стежкою»
Тема О.Донченко «Лісовою стежкою»
Мета:
Навчальна мета. Вчити учнів знаходити у тексті описи і роздуми, формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного й побаченого; характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок, збагачувати словниковий запас учнів.
Розвиваюча мета. Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів, об’єктивну самооцінку, спостережливість,увагу, фантазію, уміння працювати з підручником, виділяти головне; порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати загально навчальні та творчі компетентності учнів, уміння долати перешкоди; формувати зацікавленість уроками читання.
Виховна мета. Виховувати в учнів любов і дбайливе ставлення до рідної природи
Обладнання: малюнки із зображенням осені, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням інтерактивних технологій.
Хід уроку.
І. Організація учнів до роботи
Добрий день, дорогі діти!
Добрий день!
На вас чекає гарний день.
Бачу, всі веселі і здорові
До уроку всі готові!
- Я посміхаюся, посміхніться і ви до мене, поділіться гарним настроєм із сусідом.
- Давайте потремо долоньки, відчуємо тепло, візьмемось за руки, передамо тепло один одному, побажаємо успіхів.
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
1.Вправи на розвиток навичок читання
Проблемна ситуація (слайд 1)
Довгими журавлиними ключами відлетіло літо. І ось прибула на нашу землю на трійці багряних коней із милозвучними іменами хто? Склади слово із літер, не відводячи погляду від точки
|
|
|
|
вересень, жовтень і листопад. Та й взялася наводили лад (слайд 2)
Мовна розминка (слайд 3)
Лі-лі-лі - відлетіли журавлі
Ли-ли-ли - дні осінні прийшли
Ні-ні-ні - листки тендітні та сумні
Складання « Асоціативного куща» (слайд 4)
III.Мотивація навчальної діяльності учнів Повідомлення теми і мети уроку.
1.Прочитати назву оповідання Вправа «Вгадай слово» ЛІтСОбВОЮрСТцЕЖКзОЮф (зайва кожна третя буква) (слайд 5) 2.«Передбачення» (слайд 6)
-Про що, на вашу думку, сьогодні на уроці буде йти мова ?
Так сьогодні ми ознайомимося з оповіданням «Лісовою стежкою», продовжимо формувати навички виразного читання, працюватимемо над описом, будемо вчитися порівнювати. Лісовою стежкою нас поведуть друзі Осені – листочки. А щоб не заблукати і далі помандрувати, потрібно пильно придивитись і сказати , а які незвичайні листочки ви бачите між ними? (голубі) У пору листопада я також впіймала ось такий листочок, дивний і казковий. Він не тільки доповнює осінній пейзаж, а й підкаже, що нас очікує на уроці
3. Біографія Олеся Васильовича Донченка
Чи доводилось вам бути в осінньому лісі? Які враження справив на вас осінній ліс?(Світлий, різнокольоровий, листя тихо шелестить під ногами) От сьогодні ми і помандруємо цією стежкою в осінній ліс разом з відомим українським письменником Олесем Донченком.
Олесь Васильович Донченко народився у Великих Сорочинцях 19 серпня 1902 року у сім’ї вчителя. Дитячі роки провів у м. Лубни. Там же закінчив чоловічу гімназію та курси позашкільної освіти. В дитинстві хлопчик багато читав, особливо захоплювався творами Миколи Васильовича Гоголя. Вірші і п’єси почав писати ще у шкільні роки. Перші вірші були надруковані в 1918 році. Після закінчення гімназії працював вчителем. Тоді був дуже неспокійний час. Але Олесь Донченко, ще зовсім юний, їздить по селах і організовує хати-читальні, бібліотеки, клуби. З 1924 року служить у прикордонних військах старшим полковим учителем і продовжує писати вірші. З 1926 року живе у Харкові, працює у відділі дитячої літератури Державного видавництва України. В роки війни письменник живе з сім’єю в Казахстані, працює кореспондентом в газеті. Після війни повернувся спочатку до Харкова, а пізніше оселився в місті дитинства – Лубнах, де і закінчив життєвий шлях, на жаль дуже рано, в 1954 році 12 квітня. Хвороба підкралася поволі, непомітно. Спочатку він не надавав їй великого значення, продовжуючи і далі працювати з великим напруженням. А коли уяснив собі, що життя його от-от обірветься, не зменшив, а ще більше посилив творче напруження, бажаючи закінчити свій роман. Він свідомо йшов на самопожертву і не давав собі перепочинку.
Олесь Донченко писав переважно для дітей і молоді про школу, пригоди дітей. Написав для дітей біля 100 книжок. Найбільшим творчим досягненням письменника є повісті "Школа над морем", "Лісничиха" і роман "Золота медаль"..
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу Розвиток мовленнєвих умінь і навичок
1. Словникова робота ( слайд 7)
2. Опрацювання оповідання Олеся Донченка «Лісовою стежкою»
а)Робота над першою частиною. Мовчазне читання учнями першої частини. Тестування з взаємоперевіркою (слайд 8)
1. Коли відбуваються події:
а) на початку вересня б) на початку жовтня в) на початку листопада
2. Скільки було дівчинці років?
а) 14 б) 12 в) 13
3. Якого кольору була спідничка?
а) синього б) білого в) зеленого
4. На що схожий ніс дівчинки?
а) на грушку б) на яблучко в) на сливу
5.Куди поверталася дівчинка?
а) у школу б) додому в) в ліс
6. Що несла дівчинка?
а) портфель б) книжки й зошити в) зошити
1.б 2.в 3.а 4.а 5.б 6.б
- Про кого дізналися з цієї частини? Звідки йшла дівчинка? Чи відоме її ім’я? Якою за віком була дівчинка?
б) Фізкультхвилинка
в) Читання другої частини вчителем. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
- Біля чого зупинилася Улянка?
- Прочитайте, що сказано про струмок (2-е речення).
- Прочитайте, з чим автор порівнює стовбур дерева, перекинутого через струмок (3-є речення).
- Що дівчинка стала робити біля струмка?
- З чим порівнюються руки? ( З дубовою корою.)
- Яке волосся? ( Льняне , біле і легке, як пух.)
- Прочитайте, з чим порівнюється волосся. ( З хмаркою, з пухом.)
- На кого була схожа дівчинка? ( Вона стала дивно схожа на кульбабу.)
- Як її прозвали? ( Улянка – кульбабка.)
- Знайдіть речення до малюнка, вміщеного в підручнику.
- Пригадайте опис одягу дівчинки і скажіть, чи все на малюнку зображено так, як описано автором? (Ні. На Улянці повинна бути картата кофтина, а на малюнку – квітчаста).
Гра «Без зупинок»: я читаю початок речення, а ви шукаєте продовження і зачитуєте його. Дівчинка сіла над струмком, ….. Хустинка в неї ….
г) Робота над третьою частиною Читання третьої частини учнями
- Чим ця частина відрізняється від інших? (У ній є монолог, міркування).
- Що помітила Улянка в лісі? Прочитайте про це.
- В яку чарівну одежу вбрався її любий ліс?
- Як називають таку осінь? (Золотою).
- Прочитайте, які слова про це свідчать («Ой, леле, не чують привіту, свічками золотими палахкотять»).
- Прочитайте, куди пішла дівчинка.
- Хто з вас може стисло переказати ІІІ частину? (Переказ 1-2 учнями).
V. Узагальнення і систематизація знань
-Діти, давайте пригадаємо всі дії Улянки, описані письменником. (Учні називають дії: йшла, сіла над струмком, почала бовтатись у воді, подивилась навколо, привіталась, здивувалась, підвелась і пішла далі).
1. Вправа «Криголам» (слайд 9)
У – уважна
л – любить природу
я – як кульбабка
н – наче пливла над стежкою; незвичайна; не така, як всі
к – красива
а – активна (у дівчинки активна життєва позиція, вона любить природу, уміє нею милуватись, зачаровуватись).
2. Складання прислів’я (Ліс чарує, та не кожен його шанує.)(слайд10)
- А чим, на вашу думку, є ліс для Улянки? (Наче рідний дім).
- Діти, а хто з вас любить ліс?
- Що дає нам ліс?
- Що ми повинні робити для того, щоб у нас було багато лісів?
3. Робота в групах
У кожного з вас на парті малюнок листя. Пропонується учням вибрати листочок одного кольору і сісти за стіл з табличкою відповідного кольору і скласти «Сенкан» до слів: осінь, ліс
Осінь Ліс Чарівна, золотава Зелений, чарівний Прийшла , завітала, настала Шумить, вабить, чарує У місто прийшла чарівна осінь. У ліс завітала осінь. Щедра і багата пора року. Одвічна краса, чудо природи!
4. Вправа «Мікрофон»
- Це оповідання художнє чи науково-популярне?(Художнє). - Доведіть свою думку.(В оповіданні є багато описів і порівнянь). - Яка тема цього оповідання?(Розповісти нам про дівчинку Улянку). - Яка мета?(Показати красу осіннього лісу,вміння бачити красиве в рироді,любити природу).
VI. Рефлексія (слайд 11)
VII. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІII. Домашнє завдання
Читати і переказувати текст. Відповідати на запитання до тексту. Намалювати свою золоту осінь. Розповісти текст від імені Улянки. (Інформація про домашнє завдання, інструктаж про його виконання надає дітям можливості вибирати завдання серед різних варіантів, запропонованих учителем).