Тема. Речення з кількома рядами однорідних членів.
Мета: ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, сформувати в них загальнопізнавальні вміння й навички знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з кількома рядами однорідних членів речення; розвивати творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у процесі складання усних і писемних висловлювань; виховувати свідомих громадян України, які б знали і любили свою мову, культуру, історію.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Психологічне налаштування учнів на урок.
На початку уроку учням роздаються картки із літерами «С», «Х»,»У», «І», «П». На запитання «Яким я себе хочу бачити на уроці» учні відповідають одним словом. Відповідь повинна починатися з отриманої букви. Далі з поданих літер складається слово «УСПІХ», вчитель і учні бажають один одному успіхів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Скажіть, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Учні по черзі відповідають).
ІІI. Актуалізація опорних знань.
1.ОЧР відповідають на різні питання(ні).
2. ОЧР можуть бути тільки другорядними членами(ні).
3. ОЧР вимовляються з інтонацією переліку, протиставлення (так).
4. ОЧР можуть поєднуватися тільки сполучниками(ні).
5. ОЧР можуть бути тільки непоширеними( ні).
6. На ОЧР падає логічний наголос (так).
7. Коли ОЧР поєднані безсполучниковим зв’язком, між ними ставиться кома(так).
8. Завжди ставиться кома перед сполучником і (ні).
9. Кома не ставиться між парами ОЧР, з’єднаних єднальними сполучниками (ні).
10. Кома завжди ставиться перед протиставними сполучниками (так).
11. Кома ставиться, коли ОЧР поєднані повторюваними сполучниками то-то, та-та, або-або (так).
12. Кома не ставиться, коли ОЧР поєднані неповторюваними сполучниками та, або.чи (так).
Перевірка роботи, самооцінювання ( кожна правильна відповідь – 0,5 б.).
Позмагайтеся! (Робота з картками) Хто швидше «збере» слова в речення з однорідними членами і правильно розставить відповідні розділові знаки?
Починайте зі слів, які записано першими.
1. Вечір , небеса, і, золотом, і, гаптував, янтарем, і, сріблом.( В. Сосюра).
2. Спасибі Вам, тепло, ночі, і довгі, мамо, за Ваше, недоспані
(За Д. Луценком).
IV. Повідомлення теми і мети, завдань уроку.
V.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Лінгвістичне спостереження з елементами аналізу.
- Прочитати текст, виписати групи однорідних членів речення, указати, якими частинами мови вони виражені, якими членами речення виступають. Пояснити розділові знаки при однорідних членах речення.
Місто Новгород-Сіверський - одне з найдревніших в Україні. Цілий комплекс безцінних архітектурних шедеврів надають дивовижної неповторності місту. Неможливо уявити Новгород-Сіверський без Спасо-Преображенського монастиря, комплексу культових, громадських і господарських споруд XII – XVII століть. Душею і серцем комплексу є Спасо-Преображенський собор, видатна пам’ятка архітектури доби класицизму, споруджений за проєктом видатного архітектора Джакомо Кваренгі у 1791 – 1796 роках. Тут знаходиться могила останнього гетьмана України - графа О.К.Розумовського. Відреставрований собор вражає своєю красою і величчю. У 1990 році в архітектурному комплексі колишньої обителі відкрито єдиний не лише в Україні, а і поза її межами історико-культурний заповідник ˮСлово о полку Ігоревімˮ.
2. Проблемне питання:
- Знайдіть речення з кількома рядами однорідних членів. Поясніть пунктуацію в ньому.
3. Робота з теоретичним матеріалом
Речення може ускладнюватися однорідними членами – словами, що стосуються одного й того слова, відповідають на одне й те ж запитання, є однією частиною мови й виконують одну й ту ж синтаксичну роль. Але в реченні може бути кілька груп (рядів) однорідних членів.
Розглянемо два випадки.
І. Ряди однорідних членів стосуються різних слів.
Ті долини здалека ніби дишуть тобі в лице холодком, лісовою вогкістю, манять до себе в тінь густого старого лісу (І. Нечуй-Левицький).
1-й ряд: однорідні присудки. Від підмета долини ставимо запитання що роблять? до присудків ніби дишуть, манять.
2-й ряд: однорідні обставини. Від присудка ніби дишуть ставимо запитання як? до обставин холодком, вогкістю.
ІІ. Ряди однорідних членів стосуються одного слова.
Кайдаш робив панам і селянам вози, борони, плуги та рала (За І. Нечуєм-Левицьким).
1-й ряд: однорідні додатки. Від присудка робив ставимо запитання кому? до додатків панам, селянам.
2-й ряд: однорідні додатки. Від присудка робив ставимо запитання що? до додатків вози, борони, плуги, рала.
В одному ряді розташовані слова, що виконують однакову синтаксичну роль, стосуються одного слова й відповідають на одне запитання!
VІ. Виконання практичних завдань, які спрямовані на формування практичних умінь і навичок
1. Бесіда.
-Якими членами ряду можуть бути однорідні члени?
-Що поєднує однорідні члени у кожному ряду?
- Як відокремлюються такі ряди?
2. Синтаксичний розбір речень
1. З-під рушника весь час дивиться на нас на дошці мальована Пречиста Матір з Невмовлям, дивиться уважно й доброзичливо, оцінює наші завзяті старання та нашу чемність (О. Гончар). 2. У середині 17 століття в Новгороді-Сіверському жив і працював Лазар Баранович – відомий церковний, політичний, культурний діяч і письменник.
3. Дослідження-реконструювання.
Доповніть речення однорідними членами. Визначте, якими членами речення вони є, і відповідно підкресліть їх.
У ХІІ – початку ХІІІ століття Новгород-Сіверський був великим адміністративним і … центром Південної Русі. Основу економіки стародавнього Новгорода-Сіверського становили ремесла, …, … . На території міста виявлено сліди залізоробного і … виробництва. Крім того, городяни займалися землеробством, … , …, … і … .
4. Творча робота
Складіть твір-опис пам’ятки історії й культури, вживаючи однорідні члени речення.
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Складіть і розіграйте діалог «На сьогоднішньому уроці …», використовуючи вирази: дізнався (дізналася), навчився (навчилася), можу використовувати, можу поділитися знаннями
VІІІ. Оцінювання
Мотивація та пояснення оцінок
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал підручника
Завдання на вибір: