Вчитель знайомить учнів з тим, як зображують осінь різні поети, звертає увагу на образні слова, доречність їхнього вживання. Вчити уявно малювати картини осені. Розвивати мовленнєві навички. Пояснити учням, що таке рима.
Тема. Осінь така мила... Олександр Олесь «Білі гуси», Яків Щоголів «Осінь». Поняття про риму.
Мета: продовжити знайомити учнів із зображенням осені різними поетами, звернути увагу на образні слова, доречність їхнього вживання; розвивати мовленнєві навички учнів (уявне малювання), дати поняття про риму.
Обладнання: аудіозапис пісні Ю. Рибчинського та І. Поклада «Дикі гуси».
Хід уроку
І. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
II. ПІДГОТОВКА ДО ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя з елементами бесіди.
Ми прочитали багато творів про осінь. Якою її зображували письменники і поети? (Доброю, щедрою, красивою, барвистою.) Але осінь , мабуть, і найсумніша пора року. Чому? (Відповіді дітей.)
2.Слухання першої частини пісні Ю. Рибчинського та І. Поклада «Дикі гуси».
— Який настрій передано в пісні? (Журливий, сумний,)
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Аудіювання вірша Олександра Олеся «Білі гуси» (с. 53 підручник)
— Які почуття висловлює поет у вірші?
2.Читання вірша учнями мовчки (підготовка до виразного читання — відповідна інтонація, темп), потім уголос.
3.Бесіда за змістом прочитаного і вибіркове читання вірша.
Прочитайте першу строфу вірша. Із чим у ній порівнюються гуси, що вони нагадують поетові? (Білі сніги, хмаринки.)
А у другій строфі? (Купави великі )
(Учитель має пояснити значення слова купави — водяні лілії.)
Чи сумує автор за птахами? Із чого це видно? (Довго-довго їх очі шукають... Тільки пір'я на спомин покинули...)
Чи можна вважати, що настрій пісні і вірша подібні?
4.Аудіювання вірша Якова Щоголіва «Осінь» (с. 53-54 підручника).
Який настрій викликає вірш?
Чи співзвучний він тому, що ми відчули, розглядаючи малюнки і слухаючи музику?
5. Читання вірша учнями мовчки (підготовка до виразного читання) і вголос.
Учитель звертає увагу на те, як потрібно читати вірш: спокійно, тихо, повільно, передаючи сумний настрій.
6. Бесіда за змістом прочитаного і вибіркове читання вірша.
Як ви гадаєте, поет зобразив початок, середину чи кінець осені? (Середину.) і
Звідки це видно? (Власне, з кожної строфи вірша.)
Як поетові вдалося передати сумний настрій? Які образні слова він для цього використав? (Світить, та не гріє сонце золоте; Діброва... стихла і мовчить; Хоч би де замріла квіточка одна; Тільки й червоніє, що горобина та ін.)
Спробуйте передати цей настрій, читаючи вірш.
Як слід розуміти два останні рядки вірша?
Якби ви були художниками, яку б картину ви намалювали за змістом цього вірша?
7. Робота над текстом «Про вірші і віршування» ( с.54 підручника )
а ) Розповідь учителя.
Ми з вами прочитали багато віршів про осінь. А як би ви відповіли на запитання: що таке вірш? (Припущення учнів . ) Чим вірші відрізняються від оповідань? (У них співзвучні рядки, у яких останні,кінцеві слова римуються.).Учитель має навести приклади римованих слів.
б) Самостійне читання учнями тексту «Про вірші і віршування» та бесіда за його змістом.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда з учнями.
Які вірші читали на уроці? Хто їх написав?
Про що нове дізналися?
Який настрій викликають такі вірші у вас?
Що таке вірш?
Як називаються співзвучні слова в рядках вірша?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ