Тема . Особливості романтичної балади Т.Шевченка « Лілея»
Мета: дидактична – розкрити красу і неперевершеність балади « Лілея», вдосконалити вміння робити ідейно – художній аналіз поетичного твору, закріпити знання учнів про баладу як ліро –епічний твір, про романтизм як художній напрямок і його вплив на творчість Т.Шевченка;
Розвивальна – розвивати пізнавальні процеси та мовлення учнів, уміння зіставляти факти і робити висновки, формувати комунікативну, інформаційну, полікультурну, творчу компетентності;
Виховна – прищеплювати зацікавленість до народного світогляду й вірувань, виховувати почуття співпереживання, любов і повагу до творчості Кобзаря
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма роботи: фронтальна з елементами гри
Обладнання : портрет Шевченка, таблиці з теорії літератури ( балада, романтизм), роздатковий матеріал
Хід уроку
Епіграф Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасний в особистому житті Т.Шевченко найвищу красу світу вбачав у жінці…
Максим Рильський
І. Організаційний момент. Привітання
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учні на окремих аркушах записують питання за баладами « Утоплена», « Причинна», « Тополя» і кладуть їх у скриньку. Учитель перемішує аркуші, роздає учням, які на отриманих аркушах пишуть відповіді на поставлені питання. Кожен учень( що поставив питання і той, що відповів) вказує своє прізвище. Питання та відповідь оцінюються 5 балами.
2. Гра « Розминка»
Пригадування теоретичних відомостей про баладу та романтизм, представників романтизму в українській та зарубіжній літературах.
ІІІ. Мотивація навчання.
Дівчина… Жінка… Мати… Саме їм присвятив свої балади і більшу частину творчості відомий український поет , пророк Тарас Григорович Шевченко. Максим Рильський сказав про нього та його творчість : «Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасний в особистому житті Т.Шевченко найвищу красу світу вбачав у жінці…»
Сьогодні ми розглянемо ще одну баладу Т.Шевченка « Лілея», що присвячена жіночій долі, моральним стосункам, проаналізуємо її зміст, зробимо ідейно – художній аналіз поезії, визначимо символіку квітки лілеї, з’ясуємо романтичні тенденції, які присутні у цій баладі.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Балада « Лілея» написана у Києві 25 липня 1846 року. Чернетка « Лілеї» з датою написання збереглась у тому ж зошиті, який Шевченко переписав для нового видання «Кобзаря». У « Лілеї» автор порушує не тему нещасливого кохання, як у попередніх баладах, а проблему моральних стосунків. Дівчина – байстря ще в ранньому дитинстві переживає тяжку драму – смерть матері. Виростаючи в панському палаці, вона не задумується над тим, що є панською дитиною , отже буде автоматично відторгнута сільською громадою. Ненавидячи злого пана. Громада мовчки зносить знущання, та коли кріпосник виїжджає за кордон. Весь гнів і ненависть виливає на його нешлюбну дитину. Хоча дівчинка ще зовсім юна і ніякого аморального вчинку не зробила. Її остригають як покритку, плюють, знущаються, а в люті морози не пускають погрітися. Ставши квіткою, вона прощає, але в той же час не може забути цим людям того, що з нею зробили.
На основі цієї балади К.Данькевич написав балет, за яким було знято фільм « Лілея», а композитор Георгій Майборода( старший брат Платона Майбороди) – симфонічну поему.
Байстря – позашлюбна дитина ( народжена у неодружених людей)
Тема: зображення моральних стосунків, несправедливості, що призвели до смерті невинної дівчини.
Основна думка: діти не повинні відповідати за гріхи своїх батьків, ніхто не має права судити іншу людину.
Ця поезія написана 14 – складовим народним віршем , що є властивим для балад.
V. Закріплення знань
1.Довідка біологів про квітку лілею.
2. Легенда про квітку.
3. Бесіда з учнями:
- чому саме у лілею перетворилась героїня?
- які тенденції можна прослідкувати в тому, що Шевченко поклав в основу балади легенду про перетворення дівчини на квітку?
- які ж ознаки романтизму присутні у баладі « Лілея»? Запишемо їх на квітці.
( Песимізм, мелодійність, ніжні звертання, голубливі мовні форми, нарікання на долю, схильність до фантастичного)
-які ще твори про перетворення людей на рослини ви знаєте?
VІ. Підсумок уроку
У чому ж особливості романтичної балади « Лілея»?
Складання схеми « Особливості балади « Лілея»
VІІ. Домашнє завдання
Написати романтичну баладу « Королевий цвіт» (або прозовий твір), керуючись принципами романтизму і особливостями побудови балад ( оповідання, казку)