Урок-подорож."Писанка"

Про матеріал
Урок за новою програмою з "Трудового навчання" для 5-6 кл.За темою "Писанкарство" у формі подорожі.
Перегляд файлу

 Тема: Писанка – зернівка ( Мальованка)

 

Рекомендований клас

5(6) клас.

Об’єкт проектної діяльності

Писанка – зернівка.

Основна технологія

Технологія виготовлення писанок.

Додаткова технологія

Технологія  виготовлення аплікації

(з природних матеріалів).

Компетентності

Спілкування українською мовою, математична компетентність, уміння вчитись впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність і самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Наскрізні лінії

«Підприємливість та фінансова грамотність».

Обладнання, інструменти та матеріали

Матеріали: заготовки яєць ( дерев’яні, курячі), папір; клей.

Матеріали для оздоблення: природні матеріали ( зерна, бобові, інш.)

Інструменти: олівець, пензлик.

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів


Знаннєвий компонент


  •                 Розуміє етапи проектування.
  •                 Розуміє сутність методу фантазування.
  •                 Знає та розрізняє властивості конструкційних матеріалів.
  •                 Розуміє роль природніх матеріалів, як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля.
  •                 Розрізняє та називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів.
  •                 Обґрунтовує вибір технологій обробки матеріалу.
  •                 Розуміє необхідність дотримання правил  безпечної праці та організації робочого місця.

Діяльнісний компонент


  •   Розрізняє етапи проектної діяльності.
  •   Застосовує методи: «фантазування», «метод зразків».
  •   Добирає конструкційні матеріали в залежності від їх властивостей.
  •   Визначає послідовність виконання проектного виробу.
  •   Розрізняє технологічні операції.
  •   Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення.
  •   Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
  •   Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
  •   Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
  •   Вирізняє технології виготовлення та оздоблення виробів поширені в регіоні проживання за характерними ознаками.
  •   Виготовляє виріб.
  •   Оздоблює виріб за готовою композицією.
  •   Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій.

Ціннісний компонент

  •                 Обговорює та висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів природного походження.
  •                 Обґрунтовує взаємозв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу.
  •                 Усвідомлює значущість виробу, який виготовляється

 


Урок № 1-2                                                                                                     5-6 клас

Проект «Писанка зернівка».

Тема: Урок – подорож «Писанка».

Короткі історичні відомості про культурний символ України – писанку, її місце в сучасному декоративному – ужитковому  мистецтві. Орнаменти писанкарства. Символи в писанкарстві. Матеріали для виготовлення писанок, їх властивості. Інструменти та пристосування (писачок, олівець, ложка, підставка металева для свічки, серветка з тканини). Добір кольорів. 

Мета уроку:

навчальна
– узагальнити знання про писанки як твори декоративно-прикладного мистецтва;
– розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, історію писанкарства;
– навчити застосувати отримані знання та навички писанкарства, змішаної
техніки на практиці при виготовленні пасхальних яєць.

- формувати навички розписування писанки;

- вироблення спільними зусиллями кількох рішень конкретної проблеми, збирання якомога більше кількості ідей  протягом обмеженого часу, вміння складати інтелектуальні карти.
розвивальна
– розвивати навички декоративної роботи і вираження ставлення через оздоблення предмета (поверхні яйця);
– розвивати почуття композиції у визначеній формі (форми яйця), колірного рішення образу;
– розвивати учнівську творчість, сприяти  розвиткові уяви і фантазії, мови і мислення, інтересу до вивчення предмету.
виховна
– виховувати повагу до традицій і звичаїв народу;
– формувати зацікавленість та повагу до історичного минулого людства, його легенд і вірувань;
– прищеплювати любов до народного мистецтва (писанкарства);

– виховувати естетичний та художній смак.

Тип уроку: урок – подорож.

Устаткування і дидактичний матеріал: комп’ютер, мультимедійний проектор, з приготованою презентацією, екран; роздавальний матеріал для учнів; писанки з різною символікою .

Хід уроку.

  1.               Розминка.  Створення сприятливого психологічного клімату на уроці.

              Прийом: «Малюнок настрою» (Сонечко;  хмаринка;  сонечко виходить з хмаринки; сонечко ховається в хмаринці).

  1.               Обгрунтування навчання.

Постановка мети уроку – подорожі в країну  майстрів.

1 зупинка: « Віртуальний  екскурс до музею».

Розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми « Писанка» та до мистецтва створення її, після перегляду відео  «Музей писанки в Коломиї».

Розуміння учнями конкретної  практичної значимості  теми  уроку для кожного.

3.Актуалізація.

Те, що людина знає, визначає те, про що вона може  дізнатись.

2 зупинка: «Знавці писанки».

Мозковий штурм.

Складання інтелектуальної карти «Писанка»

на дошці, або на аркуші паперу А1( при наявності компютерів зробити по парах, використовуючи ІКТ) (додаток).

Правила:

1.Кажіть усе, що спаде вам на думку.

2.Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.

3.Можна повторювати ідеї.

4.Розширення запропонованої ідеї заохочується.

4.Усвідомлення змісту.

Ознайомлення з новою інформацією.

3 зупинка: «Знавці математики»».

Аналіз учнем інформації, визначення особистого її розуміння.

Для виготовлення писанки, необхідно мати заготовки яєць, та вміти їх розподілити на частини.

На скільки частин можливо розподілити поверхню яйця?

В кожній роботі людина має бути майстром своєї справи.

Чи згодні ви зі мною?

Отже. зараз ми з вами спробуємо створити площинну модель яйця з паперу та розподілити його на частини.

Згадаймо математику ( Інструкція практичної роботи)(додаток).

 

1.Візьміть аркуш паперу та складіть його навпіл.

Скільки частин вийшло?

2.Намалюйте за допомогою олівця від руки половину овалу (яйця), розпочинаючи малюнок від лінії згину.

3.Обережно поводьтесь з ножицями, застосовуйте правила безпечної праці (згадати!) при вирізанні  контурів малюнка, який у вас вийшов.

Пам’ятати правило вирізання: повертати не ножиці, а папір, який вирізаємо.

5.Вирізану заготовку розгорнути та покласти перед собою ( убрати все зайве з парти, залишки паперу зім’яти  – в кошик).

6.За допомогою інструкційних карток (додаток), розподілити  поверхню   зробленого площинного яйця на частини.

Пам’ятаймо: перед нами тільки одна частина яйця! Згадуємо закон симетрії – однакових частин  з обох боків відносно лінії середини.

6. Оберіть для своєї майбутньої роботи варіант розподілу поверхні.

Сьогодні ви ще більше розвили математичну компетентність – вміння застосовувати знання з математики на практиці, в житті.

4 зупинка «Відпочинкова».

Трошки ми втомились , треба відпочинок.

 Гра « Роби, як я».

Кожен учень показує по одному  своєму руху без повторень.

5 зупинка: «Історична».

Кожен з нас знає з власного досвіду, що один і той же предмет, або малюнок, сприймається нами  по – своєму. У кожного є своя фантазія, своє сприйняття, своє бачення. Є воно і в наших пращурів, які створили багато символів. Ці символи повторюються в різних писанках  і  кожен майстер обирає свій стиль, робить символ по – своєму неповторним, а писанку авторською.

Зараз вам пропонується  бути дослідниками та зрозуміти, яку назву мають символи в писанках, і дати  свій варіант трактовки символу.

Для цього учні  розділяються на 3 групи ( по 5-7 осіб).

1 та 2 групи досліджують символи писанкарства (вправа « Впізнай символ»; вправа

« Знайди назву символу», 3 група готує інформацію щодо тлумачення кожного символу  (вправа « Розкажи про символ») (додатки).

Після виконання вправи, представники 1 та 2 групи учнів  знайомлять присутніх з символами, узгоджують їх ідентичність, дають свій варіант значення, а представники 3 групи  розповідають про  символи  в народній трактовці.

Висновок: кожен примірює символи  для своєї писанки, для себе,

занотовує в зошиті.

Памятаймо: як неможливо одягти всі прикраси, які є у жінки водночас, так неможливо в одну писанку вкласти всі символи. Не забувайте, що роботу можна зробити  «важкою», не дуже привабливою.

6 зупинка: « Кольорова».

Кожному учневі пропонується  обрати для себе кольори, які  йому подобаються: жовтий, блакитний, зелений, червоний, коричневий, чорний, білий. Можливо інформацію записати зошиті, або видати кольорові  смужки, кола, квадратики та інш.

Далі дати значення кожного кольору в писанкарстві(додаток).

 7 зупинка «Розумова».

Людина, яка багато знає і вміє вважається розумною та користується повагою. Так чи ні?

Ми з вами подорожуємо, а залишилось зовсім небагато часу,  давайте  трошки відпочинемо, відгадаємо загадку:

Що за дивні яєчка наша курочка знесла!

Намальовано гніздечко, ще й пташиночка мала.

Навкруги барвисті квіти, жовті, сині, гілочки.

Чи здогадуєтесь, діти, що це? Певно…(Писанка) Яка група першою відгадала загадку, та і буде першою відповідати на питання вікторини:

Як називається яйце, прикрашене плямками? (Крапанка.)

Як називається  пофарбоване в один колір яйце?( Крашанка.)

Як називається яйце, оздоблене видряпаним гострим предметом малюнком?

( Дряпанка.)

Малюнок, виконаний фарбами і пензлем, що це? (Мальованка.)

Як називається інструмент для виготовлення писанок? (Писачок.)

Як називається людина, яка вчить робити писанку?(Майстер, писанкар.)

5.Рефлексія.

Ось і закінчується наша подорож до країни майстрів.

Якою була ця подорож для вас?

Що запам’яталось

Що сподобалось?

Чому навчились?

Чи змінивсь у вас настрій і чому?

Дякуємо всім за цікаву роботу на уроці і, нагадаю, що вдома можливо виготовлене площинне яйце доопрацювати та зробити  корективи в своїй роботі.

На наступному уроці воно буде вами «оцінене» та з нього буде виконана писанка з природних матеріалів. Будь ласка, підберіть для себе  природні матеріали для роботи  та заготовки яєць. По одному представникові від групи візьміть у вчителя  інструкційні картки « Як видути яйце «, проведіть, будь ласка, інструктаж для  учнів групи з  правилами роботи  (прийом «Навчаючи – учусь») та зробіть перевірку готовності учнів до наступного уроку. До побачення. Урок закінчено.

Додатки.

                                          Різновиди  декорування яєць

  E:\фото наше\IMG_20190218_150247.jpg      E:\фото наше\IMG_20190218_150107.jpg

  E:\фото наше\IMG_20190218_150341.jpg        E:\фото наше\IMG_20190218_150412.jpg     

 E:\фото наше\IMG_20190218_150213.jpg           E:\фото наше\IMG_20190218_151635.jpg

 

E:\фото наше\IMG_20190218_150503.jpg                E:\фото наше\IMG_20190218_150140.jpg

 

 

Вправа: « Впізнай символ».

 

1.Колесо                                    2.   Трикутник                                 3.  Хрест

              4.    Спіраль                                               5.   Триріг                                   6.Дерево життя

7.Зірка                                      8.Сварга                                        9. Блискавка

                     10.  Колосся і зерно                          11.   Церква-Вежа                                12.    Cонце

 

13.  Кінь                    14.      Півень                   15.    Олень            16.Дубовий листок

 

                      17.      Риба                                         18.    Безкінечник                        19.   Зигзаг

 

20.Квадрати та ромби                                        21.Баранячі ріжки                            22. Сігма               23.  Гілка

 

         24Калина                                             25.    Пташка                                   26.   Граблі

 

1.  Калина 

2.Колесо 

3.   Хрест

4.  Спіраль

5.   Церква-Вежа 

6.   Гілка

7.   Сонце

8.  Трикутник

9.  Дерево життя 

10. Сварга

11. Граблі

12. Дубовий листок

13. Триріг

14. Блискавка

15. Зірка

16.Колосся і зерно

17. Півень

18. Безкінечник

19. Риба

20. Квадрати та ромби 

21.Кінь

22. Олень

23. Зигзаг

24. Сігма

25. Пташка

26.Баранячі ріжки 

 

 

 

Вправа: «Знайди  назву символу».

 

Блискавка1.

Пташка2.

 

Баранячі ріжки 3.

Квадрати та ромби 4.

Кінь5.

Cонце6.

Сігма7.

Зигзаг8.

Риба9.

 Безкінечник10.

Олень11.

Церква-Вежа 12.

Триріг13.

Спіраль14.

Трикутник15.

Колосся і зерно16.

Колесо17.

Дерево життя 18.

Хрест19.

Зірка20.

Сварга21.

Півень22.

Калина23.

Граблі24.

Гілка25.

 

 

 

 

Дубовий листок26.

Калина 1.

Колесо 

2.

Хрест

3.

Спіраль

4.

Церква-Вежа   5.

Гілка

6.

Сонце

7.

Трикутник

8.

Дерево життя 9.

Сварга

10.

Граблі

11.

Дубовий листок

12.

Триріг

13.

Блискавка

14.

Зірка

15.

Колосся і зерно 16.

Півень

17.

Безкінечник

18.

Риба

19.

Квадрати та ромби   20.

Кінь

21.

Олень

22.

Зигзаг

23.

Сігма

24.

Пташка

25.

 

 

 

 

 

Баранячі

ріжки     26.

 

 

Вправа: « Розкажи про символ».

 

Колесо - як знак єднання найвищого спокою із напруженою силою - є вершиною досконалості, образом Вічності Божої і уявленням того безсмертя, яке у природі виражене повторенням відродження життя. У загальнохристиянському розумінні колесо є символом безсмертя і майбутнього небесного існування, образом безмежної Божої любові.

 

Сонце - як центр і основа небесного простору - є носієм світла і життя. Бог – це світло, і тому сонце є символом Бога. В наших літургійних молитвах ми часто звертаємося до Христа, як до Сонця-Правди.

 

Хрест-чотириріг, як символ Всесвіту - є знаком чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів, чотирьох пір року і чотирьох темпераментів. У християнстві хрест – це святий знак відкупу, яким церква все починає, благословляє і освячує. Тому належить йому перше місце серед християнських символів.

 

Трикутник- символ вогню, безсмертя, а також чоловічої і материнської сили. У християнстві - це символ Пресвятої Трійці. Із вписаним у трикутник колесом - це символ Божого ока.

 

Дерево життя - як космічне дерево - є символом небесного стрижня і скарбницею життя: поєднує в собі подовженість і короткочасність, стійкість і динаміку, силу і слабкість, верх і низ; це символ безперервного відродження природи. Дерево займає у Святому письмі центральне місце. Із багатьох понять можна виділити найсуттєвіше, а саме: дерево – це сукупність усього доброго й цінного; це образ Божої мудрості, входження в Божу волю і Божу довіру.

 

Спіраль- знак вегетативної і органічної плодючості.

Як знак Сонця є володарем часу.

Триріг- знак святого числа 3 і трибожества.

Число 3 є символом симпатії та порядку і тому є класичним числом культових повторень.

Зірка- У давнину зірку пов'язували з Великою богинею. Зорю зображували по-різному: шести- семи-, восьмипроменева. Шестикутна зірка з'явилася ще на початку неоліту, зображення таких зірок поширені в традиційному різьбленні українців. Восьмикутна зоря - це знак чистоти і символ Діви Марії.

 

Сварга- знак святого вогню і сонця.

У християнстві сварга є символом Божественної Величі.

Блискавка-небесний вогонь, одночасно караючий і освячуючий; це поява сонячної сили і провісник божественного; до чого вона доторкається, те стає освяченим. В християнстві – це блиск Божої Ласки.

 

Колосся і зерно- є образним відображенням предків, святою їжею і пристанищем сонячного божества. У християнстві колосся символізує Воскресіння, таїнство Христа і Божого царства.

 

Церква-Вежа - символ святої гори, вершина якоїсягає небес. Вона також є знаком прагнення до висот. Церква і дзвіниця в християнстві - це символ прагнення людей довічності.

 

Граблі- символ дощу, верхньої і нижньої води, яка вийшлаіз неба і землі. В Старому Завітідощ є прообразом обіцяного Спасителя; в Новому Завіті - символом ласки і благ вісті науки святого Євангелія.

 

Гілка- як частинка дерева є важливим символом культури. Це образ живучості Божої Ласки, завжди нових проявів добродійності та заклик до нових добрих справ. Освячена лоза оберігає від хвороб та злих сил. Гілка на Трійцю є первістком природи, даром весняного цвітіння та символом безкінечного життя та Божої ласки.

 

Дубовий листок–пов'язаний з Богом Перуном. Є знаком чоловічої сили, мужності та витривалості. А в Святому Письмі дуб– є святим знаком, Божою Справедливістю.

 

Півень- передвісник дня – провідник божого сонця та сторож, який охороняє добро від впливу зла. У християнстві півень, як передвісник світла, є символом Христа, світла, що перемогло темряву. Птахи символізують благочестя Святих та їх піднесення до Бога.

 

 Кінь– У архаїчній міфології Бог-Сонце їде по небу на вогняних конях. Кінь - символ невтомності руху сонця та нестриманої швидкості плинної води.

 

Риба-символізує воду, а також, як і вода, є символом життя та смерті. Через її незвичайну якість примноження вона є поширеним знаком щастя. У християнстві - це символ новохрещених.

 

Олень–довге життя і заможність, є промінням сходячого сонця, є хоронителем. В Християнстві є образом шукання Бога і взаємної допомоги. Ріг оленя є символом променів сонця, яке сходить.

 

 Зигзаг-хвильки .

Символи води земної і небесної.

 

 

 

Безкінечник-нескінченністьжиття. Візерунок-хвилька, що не має початку й кінця. Вважалося, якщо зло потрапить у цю хвильку, воно не зможе вийти з неї й оберегова функція писанки буде виконана.

 

Баранячі ріжки – відродження рослинного світу.

Символ зерна, яке проростає.

Сігма- знак змії.

Охоронець домашнього вогнища.

Квадрати та ромби - знаки землі та існуючого на ній всього, що пов'язане з числом 4: 4 періоди життя людини (1 - народжується, 2 - живе, 3 - старіє, 4 - помирає) - народження, юність, старість, смерть; 4 пори року (весна, літо, осінь, зима); 4 стихії - вогонь, вода, повітря, земля; 4 сторони світу (південь, північ, схід, захід); у місяця 4 фази; у дня - ранок, день, вечір, ніч. Все, щопов'язано з часом, пов'язували з числом 4, яке геометрично виражається квадратом або хрестом. Якщо потрібно було зашифрувати час, день, роки - малювали квадратики, які ділилися навхрест, утворювалося 4 квадрати - означало тиждень (7 днів), більший квадратик означав 4 тижні - місяць, пори року. Дівчата, коли малювали писанку, хлопцям казали: "Щобти жив так довго, скільки я тобі намалювала". І вінрахував 1, 2, 3... і по колу безконечно.

 

 Пташка-символізує людську душу. За повір'ям, душа прилітає пташкою до новонародженої дитини і відлітає, коли людина помирає. Птахи поєднують земне і небесне. І, виявляється, мають багато спільного з сонцем. Приміром, восени, коли сонце спадає, вони «йдуть» - відлітають у казковий вирій; навесні, коли сонце зростає, - «приходять», повертаються з вирію.

Калина - один з найдавніших рослинних символів. Це знак життя, крові, вогню і смерті. Калина часто відіграє роль світового дерева, на вершечку якого птахи дзьобають ягоди, приносячи людям вісті. Писанку з калиновим листям дарують дівчині щоб була гарною, привабливою і здоровою.

 

Символікакольорів:

 Червона барва символізує радість життя, жагучу любов

 Жовтий колір – то сонце і зорі, місяць і урожай, приріст покоління. Він випромінює тепло, радість...Завжди жовтого кольору пшеничні колоски, зоря, коники та олені - все те що несе тепло і радість.

 Зелена фарба символізує весну, воскресіння природи.

  Блакитний колір символізує воду і повітря, а також - здоров’я.

  Чорний не завжди є символом нещастя, скоріше наголошує на суворій    правді    життя. Чорний з білим означає пошану до померлих.

 

docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
1504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку