23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Політика коренізації УСРР"

Про матеріал
Тема. Політика коренізації УСРР: ставлення влади та населення. Олександр Шумський. Згортання та наслідки українізації. Микола Скрипник. Мета: проаналізувати національну політику радянської влади в УСРР; показати, що політика коренізації сприяла піднесенню національної культури, оновленню української інтелігенції; проаналізувати історичне значення діяльності О. Шумського та М. Скрипника; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; формувати інтерес до історії України.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Політика коренізації УСРР: ставлення влади та населення. Олександр Шумський. Згортання та наслідки українізації. Микола Скрипник.

Мета: проаналізувати національну політику радянської влади в УСРР; показати, що політика коренізації сприяла піднесенню національної культури, оновленню української інтелігенції; проаналізувати історичне значення діяльності О. Шумського та М. Скрипника; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; формувати інтерес до історії України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • визначати суть радянської національної політики;
  • розповідати про політику українізації та її наслідки;
  • аналізувати внесок О. Шумського та М. Скрипника в історію України;
  • характеризувати заходи та наслідки українізації.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, відеоролик.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Розподіліть заходи відповідно до політики, у якій вони належать.

На дошці хаотично розміщені твердження. Завдання – розподілити їх у відповідні колонки.

Воєнний комунізм

Неп

Централізований розподіл матеріальних ресурсів.

Запровадження натурального податку замість продрозверстки.

Націоналізація промисловості транспорту, банків.

Оздоровлення грошового обігу.

Запровадження трудової повинності.

Об’єднання державних підприємств у госпрозрахункові трести.

Заборона приватної торгівлі в селах та містах.

Система вільного найму робочої сили.

Запровадження продовольчої розверстки на селянську продукцію.

Матеріальне стимулювання праці.

Заборона оренди і найманої праці.

Дозвіл приватного підприємництва.

Розподіл продовольства за картками.

 

Будівництво соціалістичного суспільства.

Перебування в державній власності підприємств великої промисловості.

Партійний контроль за господарським життям.

  1. Вправа «Тести».

Учні отримують картки з відповідями до тестів. Почувши запитання, мають встати ті, у кого правильна відповідь (не обговорюючи між собою).

  1. Економічна політика більшовиків, яка проводилася в Україні в 1921 – 1928 рр. та базувалася на впровадженні елементів ринкової економіки, називалася

А   політикою «воєнного комунізму»

Б   новою економічною політикою

В   «новим курсом»

Г   політикою колективізації

  1. З якою метою було запроваджено нову економічну політикою.

А   Перемога у громадянській війні

Б   установлення державного контрою над сільськогосподарським виробництвом і використання його ресурсів для модернізації всього господарства

В   подолання глибокої економічної та політичної кризи, спричиненої громадянською війною та політикою «воєнного комунізму»

Г   переведення економіки на військові рейки

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Передбачення».
  • Розгляньте агітаційні плакати періоду коренізації.

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\5. Встановлення  й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні\5. Політика коренізації в УСРР\6__.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\5. Встановлення  й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні\5. Політика коренізації в УСРР\Ukposter.jpg

  • Поміркуйте, якою була її мета.
  • Сьогодні ми познайомимося з періодом коренізації в історії України, визначимо її основні заходи та наслідки. Познайомимося з діяльністю Олександра Шумського та Миколи Скрипника.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 166 – 168.

1-ша група - Визначте головну мету політики коренізації.

2-га группа – визначте заходи коренізації в Україні.

Коренізація – надання народам  СРСР можливості розвивати власну культуру, мову, готувати національні кадри, аби посилити вплив комуністичної партії в національних районах.

Мета:

  • пошук спільної мови із селянством;
  • залучення на свій бік національної інтелігенції;
  • спроба більшовиків очолити і поставити під контроль національне відродження;
  • надання прав «культурно-національної автономії», щоб частково  компенсувати республікам втрату політичного суверенітету.

Заходи

  • Набуття коренізації в Україні характеру українізації.
  • Підготовка та залучення кадрів української національності до державних і партійних установ.
  • Запровадження української мови в державних установах та навчальних закладах.
  • Усебічний розвиток культури, але під контролем партійного керівництва.
  • Вивчення національної історії, відродження традицій.
  • Створення умов для розвитку мови й культури національних меншин.
  1. Перегляд відеоролику.

https://www.youtube.com/watch?v=g2WlFPXHI-s

  • Перегляньте відеоролик.
  • Які відомості про Олександра Шумського вдалося отримати?
  • За що був засуджений О. Шумський?
  • До кого в своїх листах звертався О. Шумський?
  • Якими рисами характеру був наділений О. Шумський?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте історичне джерело на с. 168 підручника та біографічну довідку.
  • Якою, на вашу думку, була головна мета М. Скрипника?
  • Які заходи здійснив М. Скрипник?
  • Які події призвели до самогубства М. Скрипника?
  • Поміркуйте, чому М. Скрипник прагнув отримати максимум можливого з офіційної політики українізації. У чому це виявлялося?

Біографічна довідка.

Микола Скрипник

Картинки по запросу микола скрипник25 січня 1872 – с. Яснувате, Катеринославська губернія, народився український професійний революціонер Микола Скрипник. Зразковий більшовик-підпільник, людина міцної волі, загартований небезпеками, адже 15 разів заарештовувався, 7 разів перебував у засланні, загалом був засуджений на ув’язнення строком до 34 років і один раз — до страти, 6 разів утікав із царських казематів. Обіймав чимало державних посад:

  •               голова Народного секретаріату (уряду більшовицької УНР),
  •               нарком внутрішніх справ, юстиції та генеральний прокурор,
  •               голова Держплану УСРР.

Як особистий ворог товариша Сталіна, він їздив на ділові імпрези з перекладачем і виступав тільки українською мовою.
В історію він увійшов як нарком освіти (1927—1933), який провів гігантську роботу на ниві національно-культурного розвитку України та сприяв запровадженню українізації. Під його керівництвом була завершена українізація преси, початкового та середнього шкільництва, значною мірою було українізоване викладання у вищій школі. З ініціативи Миколи Скрипника було здійснено спроби поширити українізацію на етнічно українські території РРФСР.

Скрипник скликав у 1927 році всеукраїнську правописну конференцію, внаслідок якої був опрацьований так званий "скрипниківський" правопис, затверджений у 1928 р., що усував русифікаційні впливи з української мови.

Вранці 7 липня 1933 р. у м. Харків на засіданні політбюро його члени накинулися на Скрипника, вимагаючи покаяння за "мовне шкідництво", він зрозумів, що вже нічого змінити не можна.

Після цього засідання Скрипник зайшов у власний кабінет і поставив крапку на існуванні. Помер 61-річний Микола Скрипник на руках у Косіора.
8 липня 1933 р. у Харкові відбувся похорон Миколи Скрипника, який покінчив життя самогубством.

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Прийом «З’ясуй причину!».

Клас об'єднується на декілька груп (оптимально по 5-7 учнів в кожній). Команди почергово задають одна одній питання та, після попереднього короткого обговорення всередині команди, відповідають.

Якщо група-суперник невірно відповіла або не надала відповіді, то на нього має відповісти учень з команди, яка ставила питання. Якщо відповідь не надано – команда отримує штрафні бали.

  1. Підсумки уроку.
  1. Прийом «Хмаринка тегів».
  • Оберіть одне-два твердження та доповніть його.
  • сьогодні я дізнався ...
  • було важко ...
  • я зрозумів, що ...
  • я навчився ...
  • я зміг ...
  • було цікаво дізнатися, що ...
  • мене здивувало ...
  • мені захотілося ... і т.д.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 166 – 167 підручника та конспект.
docx
Додано
13 березня
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку