Урок "Поняття правопорушення. Види правопорушень. Склад правопорушення"

Про матеріал

Мета уроку: охарактеризувати суть, ознаки та складові правопорушення; дати класифікацію правопорушень; формувати в учнів соціальну та комунікативну компетентності; розвивати вміння розв'язувати юридичні задачі, застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях, сприяти вихованню правової культури учнів.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

-пояснювати поняття «правопорушення»;

-називати види та складові правопорушень;

-наводити власні приклади правопорушень.

Перегляд файлу

Тема уроку: Поняття правопорушення. Види правопорушень. Склад правопорушення

Мета уроку: охарактеризувати суть, ознаки та складові правопорушення; дати класифікацію правопорушень; формувати в учнів соціальну та комунікативну компетентності; розвивати вміння розв’язувати юридичні задачі, застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях, сприяти вихованню правової культури учнів.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •        пояснювати поняття «правопорушення»;
  •        називати види та складові правопорушень;
  •        наводити власні приклади правопорушень.

Обладнання уроку: Наровлянський  О. Правознавство: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт.  навч.  закл. ( рівень стандарту, академічний рівень) –

К.: «Грамота».  2010. – С. 61-63; схеми і таблиці, передбачені конспектом уроку; юридичні задачі, малюнки, маркери, відео та аудіо записи, мультимедійний діапроектор.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування знань, умінь, навичок.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація знань учнів.

   1. Складання асоціативного куща до слова ПРАВО.

   2. Дайте відповіді на запитання:

     - Що таке правові відносини? (Відносини, що регулюються нормами права).

     - Що ми називаємо правомірною поведінкою?

 - Дайте визначення понять: правоздатність, дієздатність, деліктоздатність.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Епіграф уроку « Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя»

                                                                                                                                Й. Гете

 

Перегляд фрагменту відеофільму «Операція «И» (перегляд перших 4 хв.)

https://www.youtube.com/watch?v=vYPS8q1ha0Y

      Запитання до учнів Чи є показана ситуація ілюстрацією правомірної поведінки?

 

IV. Повідомлення теми та мети уроку.

      Вправа «Очікування»

  •                      Що ви очікуєте від цього уроку?

Учні записують на стікерах свої очікування і прикріплюють на зображення гори, біля її підніжжя.

 

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

1. Поняття та ознаки правопорушення.

Розповідь вчителя

Поведінка людини може або узгоджуватися з положеннями чинного законодавства, або порушувати його. У першому випадку перед нами правомірна поведінка, у другому — правопорушення.

 Правопорушення ця дія або бездіяльність, якими порушуються норми права; це винна поведінка деліктоздатної особи, яка суперечить нормам права, заподіює шкоду іншим особам чи суспільству і має наслідком юридичну відповідальність

Правопорушення – це протиправне , винне діяння (або бездіяльність) , що завдає шкоди людям, суспільству, державі й спричиняє юридичну діяльність.

Учні записують визначення в зошити.

Учитель разом з учнями складають схему (на дошці) :

ОЗНАКИ ПРАВОПОРУШЕННЯ

Серед причин і умов, які можуть визначати скоєння правопорушень або сприяти їм, характерними є:

дефекти сімейного виховання (жорстокість, від­сутність моральних принципів, будь-яких ідеа­лів);

безробіття і майнова нерівність у суспільстві;

пияцтво і наркоманія;

вплив певних творів так званої масової культури (особливо перегляд фільмів, у яких популяри­зуються жорстокість, аморальність);

низький рівень правосвідомості й правової куль­тури, правовий нігілізм.

Сприяти скоєнню правопорушень можуть і певні суб'­єктивні причини, соціально-психологічні особливості (наяв­ність психічних відхилень, темперамент, вік, риси харак­теру, фізичні вади тощо).

Впливають на скоєння правопорушень і факти недос­коналості чинного законодавства (непомірно високі подат­ки на суб'єктів господарської діяльності, відсутність ліцен­зування певних видів діяльності, відсутність прогресивного податку на власність та ін.).

Правопорушення, як правило, зумовлюються не якоюсь однією причиною, а відразу багатьма.

Залежно від ступеня суспільної небезпечності всі пра­вопорушення підрозділяють на злочини і проступки (про­вини). Злочинами визнаються правопорушення передбачені Кримінальним кодексом. З ними пов'язана найбільша не­безпека для суспільства та особи.

 

Вина — психічне ставлення особи до вчиненого правопорушення та його наслідків.

Умисел — одна з форм вини, що полягає в усвідомленні правопорушником протиправного характеру та наслідків свого діяння та у бажанні або свідомому допущенні їх виникнення.

Необережністьправопорушник не усвідомлював наслідків діяння. Хоча мусів би це зробити.   Приклад умислу : зловмисник наніс удар палицею по голові потерпілого, попередньо вибравши з двох наявних(палиць) важчу. Приклад необережності: водій  не вибрав безпечної дистанції при русі в потоці машин, в результаті різкого гальмування пошкодив автомобіль, який рухався попереду.

Соціальна суть правопорушення (провини або злочину) полягає у спричиненні шкоди особистим, груповим або загальносоціальним інтересам, які юридичне захищені державою.

 

2. Складові правопорушення

Розповідь вчителя

Правопорушення має чотири складових частини:

  •       субєкт, правопорушення;
  •       обєкт правопорушення;
  •       суб’єктивна сторона правопорушення;
  •       обєктивна сторона правопорушення

Робота з підручником:

  •        Опрацювати текст вказаного підручника стор. 65 і заповнити порожні сегменти схеми:

СКЛАДОВІ ПРАВОПОРУШЕННЯ

Перевірка результатів роботи учнів та їх корекція.

3. Види правопорушень (прикріплюється на дошці)

Розповідь вчителя про види правопорушень, учні конспектують матеріал за поясненням.

Види правопорушень:

  1.      дисциплінарні — порушення навчальної або виробничої дисципліни, внутрішнього розпорядку підприємства, організації, установи;
  2.      майнові (цивільно-правові) — нанесення матеріального збитку, порушення інших майнових або особистих немайнових прав і інтересів людей, які захищені законом;
  3.      адміністративні — порушення правопорядку в громадських місцях, порядку управління всіма сторонами суспільного життя, що передбачені законодавством про адміністративні правопорушення;
  4.      кримінальні – злочини — це суспільна небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб'єктом злочину, за яке передбачено кримінальне покарання.

 

Перегляд мультфільму «Правопорушення в мультфільмах»

https://www.youtube.com/watch?v=vYPS8q1ha0Y

 

VI. Релаксація  (на фоні музики)

  Позитивні афірмації «Я — частина Всесвіту»

Учні заплющують очі і подумки повторюють слова за вчителем: «Я молода, красива, сильна, витривала людина. Я спокійний і врівноважений. Я світлий і радісний. Я — частина Всесвіту. Я допомагаю людям, люди допомагають мені. Я поважаю й шаную батьків. Я вдячний їм за те, що вони подарували мені життя. Я завжди любитиму тата й маму. Я — найкращий для них, а вони найкращі для мене! Я ціную кожну хвилину свого життя. Я бажаю всім живим істотам на Землі любові, миру  й  злагоди».

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Вирішення  правових задач.

Робота в парах. Пара розвязує правову задачу, використовуючи схеми складені під час уроку, матеріал конспекту та підручника:

 1. Укажіть склад та вид правопорушення: Громадянин П. під час бійки завдав громадянину Д. легких тілесних ушкоджень.

 2. Укажіть склад та вид правопорушення:  Керівництво підприємства протягом трьох місяців не сплачувало робітникам заробітну платню.

 3. Укажіть склад та вид правопорушення: Студенти одного з навчальних закладів вирішили провести несанкціонований мітинг.

 4. Укажіть склад та вид правопорушення: 16-річні підлітки спробували вживати спиртні напої під час шкільної дискотеки.

5. Укажіть склад та вид правопорушення: Учні, намагаючись зірвати контрольну роботу, зателефонували до школи і повідомили, що школа замінована.

 

2. Розгадування ребусів.

У ребусах зашифровані терміни, вивчені на уроці: правопорушення, злочини, проступки, покарання.

3. Розгляньте малюнки і спробуйте визначити вид правопорушення.

 

4. Колективна робота за завданням.

Вчитель. Уявіть собі, що ви стали старостою села. Запропонуйте заходи, які б, на вашу думку, допомогли зменшити кількість правопорушень у вашому населеному пункті.

   Результати роботи учні представляють і закріплюють на дошці біля назви «ЗРАЗКОВЕ СЕЛО»    (маркери)

 

VIII. Підсумки уроку.

         Вправа «Очікування»

  •                      Залежно від того, наскільки справдилися ваші очікування від уроку, перемістіть відповідно свої стікери: схилом гори чи на її вершину.

 

 IX. Висновок.

        Діти, сьогодні на уроці ми розглянули тему «Правопорушення». Звичайно, що за кожне правопорушення наступає відповідальність. Коли люди притягуються до відповідальності за правопорушення, то з їх життя випадає великий відрізок часу, коли вони могли б навчатися, працювати, створити сім’ю, виховувати дітей. Так от, щоб з вами такого не сталося перед тим як здійснити негарний вчинок – проступок – подумайте, які від цього будуть наслідки.

X. Домашнє завдання:

                                                     Опрацювати параграф   9-10

  1. Середній рівень

          Дати відповіді на запитання  1-6 у підручнику

 

   2. Достатній рівень

          Знайдіть у ЗМІ повідомлення про правопорушення і спробуйте визначити їх         склад

    3. Високий рівень

           Складіть виступ на захист чи звинувачення героїв мультфільму «Ну, постривай!» - вовка чи зайця – як правопорушників.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Івасенко Олександра Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Івасенко Олександра Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гуч Марія Леонідівна
    Цікаво поданий матеріал. Візьму собі на замітку. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Правознавство (профільний рівень) 10 клас (Наровлянський О.Д.)
Додано
25 квітня 2018
Переглядів
19986
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку