Мета уроку: охарактеризувати суть, ознаки та складові правопорушення; дати класифікацію правопорушень; формувати в учнів соціальну та комунікативну компетентності; розвивати вміння розв'язувати юридичні задачі, застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях, сприяти вихованню правової культури учнів.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-пояснювати поняття «правопорушення»;
-називати види та складові правопорушень;
-наводити власні приклади правопорушень.
Тема уроку: Поняття правопорушення. Види правопорушень. Склад правопорушення
Мета уроку: охарактеризувати суть, ознаки та складові правопорушення; дати класифікацію правопорушень; формувати в учнів соціальну та комунікативну компетентності; розвивати вміння розв’язувати юридичні задачі, застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях, сприяти вихованню правової культури учнів.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання уроку: Наровлянський О. Правознавство: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. ( рівень стандарту, академічний рівень) –
К.: «Грамота». 2010. – С. 61-63; схеми і таблиці, передбачені конспектом уроку; юридичні задачі, малюнки, маркери, відео та аудіо записи, мультимедійний діапроектор.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань учнів.
1. Складання асоціативного куща до слова ПРАВО.
2. Дайте відповіді на запитання:
- Що таке правові відносини? (Відносини, що регулюються нормами права).
- Що ми називаємо правомірною поведінкою?
- Дайте визначення понять: правоздатність, дієздатність, деліктоздатність.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Епіграф уроку « Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя»
Й. Гете
Перегляд фрагменту відеофільму «Операція «И» (перегляд перших 4 хв.)
https://www.youtube.com/watch?v=vYPS8q1ha0Y
Запитання до учнів Чи є показана ситуація ілюстрацією правомірної поведінки?
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
Вправа «Очікування»
Учні записують на стікерах свої очікування і прикріплюють на зображення гори, біля її підніжжя.
V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
1. Поняття та ознаки правопорушення.
Розповідь вчителя
Поведінка людини може або узгоджуватися з положеннями чинного законодавства, або порушувати його. У першому випадку перед нами правомірна поведінка, у другому — правопорушення.
Правопорушення — ця дія або бездіяльність, якими порушуються норми права; це винна поведінка деліктоздатної особи, яка суперечить нормам права, заподіює шкоду іншим особам чи суспільству і має наслідком юридичну відповідальність
Правопорушення – це протиправне , винне діяння (або бездіяльність) , що завдає шкоди людям, суспільству, державі й спричиняє юридичну діяльність.
Учні записують визначення в зошити.
Учитель разом з учнями складають схему (на дошці) :
ОЗНАКИ ПРАВОПОРУШЕННЯ
Серед причин і умов, які можуть визначати скоєння правопорушень або сприяти їм, характерними є:
дефекти сімейного виховання (жорстокість, відсутність моральних принципів, будь-яких ідеалів);
безробіття і майнова нерівність у суспільстві;
пияцтво і наркоманія;
вплив певних творів так званої масової культури (особливо перегляд фільмів, у яких популяризуються жорстокість, аморальність);
низький рівень правосвідомості й правової культури, правовий нігілізм.
Сприяти скоєнню правопорушень можуть і певні суб'єктивні причини, соціально-психологічні особливості (наявність психічних відхилень, темперамент, вік, риси характеру, фізичні вади тощо).
Впливають на скоєння правопорушень і факти недосконалості чинного законодавства (непомірно високі податки на суб'єктів господарської діяльності, відсутність ліцензування певних видів діяльності, відсутність прогресивного податку на власність та ін.).
Правопорушення, як правило, зумовлюються не якоюсь однією причиною, а відразу багатьма.
Залежно від ступеня суспільної небезпечності всі правопорушення підрозділяють на злочини і проступки (провини). Злочинами визнаються правопорушення передбачені Кримінальним кодексом. З ними пов'язана найбільша небезпека для суспільства та особи.
Вина — психічне ставлення особи до вчиненого правопорушення та його наслідків.
Умисел — одна з форм вини, що полягає в усвідомленні правопорушником протиправного характеру та наслідків свого діяння та у бажанні або свідомому допущенні їх виникнення.
Необережність — правопорушник не усвідомлював наслідків діяння. Хоча мусів би це зробити. Приклад умислу : зловмисник наніс удар палицею по голові потерпілого, попередньо вибравши з двох наявних(палиць) важчу. Приклад необережності: водій не вибрав безпечної дистанції при русі в потоці машин, в результаті різкого гальмування пошкодив автомобіль, який рухався попереду.
Соціальна суть правопорушення (провини або злочину) полягає у спричиненні шкоди особистим, груповим або загальносоціальним інтересам, які юридичне захищені державою.
2. Складові правопорушення
Розповідь вчителя
Правопорушення має чотири складових частини:
Робота з підручником:
СКЛАДОВІ ПРАВОПОРУШЕННЯ
Перевірка результатів роботи учнів та їх корекція.
3. Види правопорушень (прикріплюється на дошці)
Розповідь вчителя про види правопорушень, учні конспектують матеріал за поясненням.
Види правопорушень:
Перегляд мультфільму «Правопорушення в мультфільмах»
https://www.youtube.com/watch?v=vYPS8q1ha0Y
VI. Релаксація (на фоні музики)
Позитивні афірмації «Я — частина Всесвіту»
Учні заплющують очі і подумки повторюють слова за вчителем: «Я молода, красива, сильна, витривала людина. Я спокійний і врівноважений. Я світлий і радісний. Я — частина Всесвіту. Я допомагаю людям, люди допомагають мені. Я поважаю й шаную батьків. Я вдячний їм за те, що вони подарували мені життя. Я завжди любитиму тата й маму. Я — найкращий для них, а вони найкращі для мене! Я ціную кожну хвилину свого життя. Я бажаю всім живим істотам на Землі любові, миру й злагоди».
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Вирішення правових задач.
Робота в парах. Пара розв’язує правову задачу, використовуючи схеми складені під час уроку, матеріал конспекту та підручника:
1. Укажіть склад та вид правопорушення: Громадянин П. під час бійки завдав громадянину Д. легких тілесних ушкоджень.
2. Укажіть склад та вид правопорушення: Керівництво підприємства протягом трьох місяців не сплачувало робітникам заробітну платню.
3. Укажіть склад та вид правопорушення: Студенти одного з навчальних закладів вирішили провести несанкціонований мітинг.
4. Укажіть склад та вид правопорушення: 16-річні підлітки спробували вживати спиртні напої під час шкільної дискотеки.
5. Укажіть склад та вид правопорушення: Учні, намагаючись зірвати контрольну роботу, зателефонували до школи і повідомили, що школа замінована.
2. Розгадування ребусів.
У ребусах зашифровані терміни, вивчені на уроці: правопорушення, злочини, проступки, покарання.
3. Розгляньте малюнки і спробуйте визначити вид правопорушення.
4. Колективна робота за завданням.
Вчитель. Уявіть собі, що ви стали старостою села. Запропонуйте заходи, які б, на вашу думку, допомогли зменшити кількість правопорушень у вашому населеному пункті.
Результати роботи учні представляють і закріплюють на дошці біля назви «ЗРАЗКОВЕ СЕЛО» (маркери)
VIII. Підсумки уроку.
Вправа «Очікування»
IX. Висновок.
Діти, сьогодні на уроці ми розглянули тему «Правопорушення». Звичайно, що за кожне правопорушення наступає відповідальність. Коли люди притягуються до відповідальності за правопорушення, то з їх життя випадає великий відрізок часу, коли вони могли б навчатися, працювати, створити сім’ю, виховувати дітей. Так от, щоб з вами такого не сталося перед тим як здійснити негарний вчинок – проступок – подумайте, які від цього будуть наслідки.
X. Домашнє завдання:
Опрацювати параграф 9-10
1. Середній рівень
Дати відповіді на запитання 1-6 у підручнику
2. Достатній рівень
Знайдіть у ЗМІ повідомлення про правопорушення і спробуйте визначити їх склад
3. Високий рівень
Складіть виступ на захист чи звинувачення героїв мультфільму «Ну, постривай!» - вовка чи зайця – як правопорушників.