Навчальний матеріал уроку позакласного читання спрямований на розвиток критичного мислення учнів та має такі особливості :
-у навчання включаються завдання, вирішення яких вимагає мислення високого рівня (аналізу, синтезу, оцінки);
-навчальний процес організований як дослідження певної теми, яке виконується шляхом інтерактивної взаємодії учнів. Щоб бути ефективними сьогодні, вчителі повинні використовувати як повсякденний інструментарій : кооперативне навчання зі всіма методами та прийомами роботи в малих групах, проекти, дебати та інші види дискусії, експериментальні вправи, моделювання, соціальні дослідження;
-результатом навчання визначається не засвоєння фактів або чужих думок, а вироблення власних суджень через застосування до інформації адекватних прийомів мислення;
-викладання в цьому процесі є стратегією постійного оцінювання цих результатів з використанням зворотного зразку «учень-учитель» на основі дослідницької активності учнів у класі;
-критичне мислення вимагає від учня достатніх навичок оперування доказами та формулювання суджень, умовиводів. Сюди ж відноситься і здатність застосовувати різні джерела інформації, аналізувати аргументи, обґрунтовувати висновки.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ КРАМАТОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КРАМАТОРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 16
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
3 КЛАС
Казка М.О.Андріанова
«Пагорб і Зірка»
Учитель початкових класів
Макаренко Олена Володимирівна
м.Краматорськ
Урок позакласного читання для 3 класу на тему : «Казка М.О. Андріанова «Пагорб і Зірка»»
Мета : познайомити з текстом казки М.О.Андріанова «Пагорб і зірка» ; сформувати уявлення про досягнення людей як закономірний результат здійснення мрії, докладених зусиль, працьовитості, наполегливості ; стимулювати прагнення до успіху ; вчити аналізувати прочитаний текст ;
розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення ; уміння виражати думки й аргументувати свої судження , порівнювати ; розвивати уявлення, почуття, вміння передбачати події ;
виховувати бажання бачити і розрізняти красу зовнішню і красу духовну : красу людських мрій, почуттів, думок, вчинків ; критичне відношення до своїх власних вчинків.
Обладнання : тексти для кожного учня ; ілюстрації до тексту ; висловлювання і зірочки зі словами ; слова для «Павутинки» ; мікрофон ;
чисті аркуші для есе.
Хід уроку :
І. Мотивація
1. Привітання
- Спочатку сідають - краса нашого класу, потім – сила і мужність класу.
- Скажемо гостям на який урок ми їх запросили (на урок українського читання ).
Девізом нашого уроку є:
Рідну мову я вивчаю,
Її люблю, не забуваю,
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
2. Створення емоційного настрою : Подивились один на одного і сказали всі в один голос : « Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі».
3. Дешифрувальник
- - Розшифруйте висловлювання В.О.Сухомлинського, як ви його розумієте ?
« Людина народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою,
а щоб залишити після себе слід на землі, в думках, у серцях інших людей».
В.О.Сухомлинський
4. Метод Прес
- Як ви розумієте вираз « людина повинна залишити після себе добрий слід
на землі» ?
5. Гронування
ІІ. Евокація
- Дві людини подивилися на зоряне небо, обидва помітили його красу. Одну людину краса не цікавила, він продовжив займатися своїми справами. Другий зупинився і вирішив краще роздивитися зірки. Він спрямував свої думки у красиве небо і із задоволенням став мріяти про зоряні польоти.
- Хто з двох людей вам сподобався більше ? Чому ?
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Мрії про щось нове і невідоме, що чекає людину попереду, завжди були
самими найулюбленішими, захоплюючими та цікавими у людей. Кажуть, що мрії –
це місток у майбутнє… Сьогодні ми з вами прочитаємо казку М.О.Андріанова
«Пагорб і Зірка» та спробуємо знайти правильні відповіді на поставлені під
час дискусії запитання.
ІІІ. Опрацювання змісту тексту казки М.О.Андріанова «Пагорб і Зірка»
1 частина
У гірській країні на схилі великої та старої гори притулився невеликий Пагорб. Він дуже хотів вирости і стати великою горою. Тоді він зміг би бачити багато цікавого навколо себе. Він зміг би навіть торкатися хмарок і краще роздивитися далекі мерехтливі зірки. А поки Пагорб залишався невеликим, йому приходилося задовольнятися розповідями Старої гори, яка багато чого бачила у житті, була всезнаючою та розумною.
Але ці розповіді були часто нудними та нецікавими. Так, Стара Гора багато знала, але, на превеликий жаль, вона давно вже розучилася мріяти і могла розповідати тільки про те, що бачила навколо себе. А невеличкий Пагорб мріяв про казки, загадкові далекі країни та про те чарівне, що йому ніяк не вдавалося побачити самому. З усіх боків його оточували високі гори, і тому Пагорб, коли мріяв, міг дивитися тільки вгору, на безкрає таємниче та загадкове зоряне небо.
- Якими ви уявляєте собі головних героїв казки ?
- Скажіть, а чиє життя, на вашу думку, було цікавішим – Старої гори чи Невеличкого Пагорба ? Чому ?
- Хто з героїв казки вам подобається більше ? Чому ?
- Про що мріяв Пагорб ?
- Як ви гадаєте, чи здійсняться його мрії ?
- Що, на вашу думку, буде відбуватися далі ?
2 частина
Одного разу небо зласкавилося над Пагорбом і послало йому свою маленьку Зірку. Зірка, яскраво спалахнувши, пролетіла через усе небо і приземлилася прямо на невеликому Пагорбі. Пагорб вперше відчув себе по-справжньому щасливим. Радісний, він дбайливо сховав Зірку серед свого каміння, захистивши від вітру і дощу, і став милуватися нею.
Зірка дійсно була красива. Вона сяяла і переливалася різними кольорами, її сяйво було прекрасним, і ця красота зачаровувала Пагорб. Виявилося, що маленька сяюча гостя вміла говорити. Вночі Зірка тихо шепотіла і розповідала безліч міфів, легенд та космічних історій. Не дивлячись на те, що Зірка була зовсім маленькою, вона знала набагато більше, ніж велика Стара Гора. Її розповіді були напрочуд красивими, незвичними та таємничими. Вона розповідала про життя на інших планетах, про подорожі комет, про космічний простір, про народження та загибель зірок. Зірка встигла побувати так далеко і побачити безліч різних світів, що невеличкий Пагорб кожного разу з нетерпінням чекав ночі, щоб почути нові історії про польоти та подорожі у безкрайньому та різноманітному космічному просторі.
3 частина
Одного ранку. Коли Стара Гора прокинулася, Невеличкий Пагорб вирішив розповісти їй про прекрасну Зірку. Але Стара Гора тільки розсміялася у відповідь. Бо вона вважала себе дуже розумною і всезнаючою і тому не повірила словам Пагорба. Вже давно Стара Гора розучилася дивитися на небо. І тоді Пагорб вирішив показати їй Зірку. Він прибрав каміння, але в променях вранішнього сонця Зірка зовсім перестала сяяти і була схожа на звичайний камінчик. Нічого не залишалося Пагорбу, як замовчати і знову сховати Зірку.
4 частина
Цього ранку у Пагорба з’явилася маленька таємниця : він вирішив стати зіркою. Про свою таємницю він нікому не розповідав, бо боявся, що хто-небудь знов стане сміятися з нього. Пройшло багато років. Стара Гора розсипалася і перетворилася на пісок. А на небі з’явилися дві яскраві зірочки. Вони літали завжди поруч. І той, хто вміє прислухатися до тихого шепотіння зірок, може почути : «Пагорку, не відставай, ми повинні летіти далі».
ІІІ. Рефлексія
2. Трихвилинне есе
3. Підсумкове слово вчителя
4. Домашнє завдання
Скласти карту успіху для здійснення своєї мрії.