Урок позакласного читання 3 клас
Літературні казки
Оксана Іваненко «Казочка про білочку-мандрівницю»
Урок позакласного читання 3 клас
Мета: Заохочувати учнів до читання казок, розвивати спостережливість, увагу, активізувати читацьку пам’ять. Закріпити знання дітей про суттєві ознаки літературних казок. Вчити збагачувати мовлення учнів синонімами. Актуалізувати знання про творчість Оксани Іваненко. Виховувати чуйність, доброзичливість.
Обладнання: Портрет О. Іваненко, виставка книг, малюнки лісу, лісових мешканців, квітка-семицвітка, збірники «Позакласне читання» 3 клас.
I . Організація класу
Діти, до нас сьогодні на урок завітали гості. А коли в домі гості - це свято. Тож давайте і наш урок ми проведемо святково і подаруємо нашим гостям таке вітання:
Доброго ранку! Мовим за звичаєм
Доброго ранку! Всім вам ми зичимо.
Щастя й здоров’я вам кожної днини
Миру і злагоди вашій родині.
Вчитель: Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався,
До уроку приготувався.
Тож девіз тепер згадаймо і урок наш починаймо.
Девіз уроку: Слухай уважно, думай швидко, відповідай чітко.
II. Підготовка мовного апарату до роботи
Гра « Хто що промовляє»
Пригадайте, діти, вмить, як пшениченька шумить: ш-ш-ш!
Як в гайку струмок дзвенить: дз-дз-дз!
Як бджола в саду бринить: дж-дж-дж!
Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!
В морі синьому вітрила:ш-ш-ш!
Вітер з гаєм розмовляє: ш-ш-ш!
Поміж листячком гуляє: ш-ш-ш!
Як сова кричить: угу-угу!
Півень кукурікає: ку-ку-рі-ку!
Й ми всі трохи прошуміли візьмемось тепер за діло.
Робота із скоромовкою
Лис малий і більший лис. По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису. Лис лисички ніс із лісу.
III. Повідомлення теми, завдань уроку
Наш сьогоднішній урок позакласного читання – це урок творчості, натхненності, добра, радості. Пропоную ознайомитися із тими завданнями, які чекають на вас сьогодні.
1.Мозковий штурм
2.Вправа «Очікування»
3.Стежинка «творчості» Робота в групах
4.Відгадування загадок
5.Ознайомлення з творчістю О.Іваненко
6.Словникова робота
7.Виразне читання
8.Вибіркове читання
9. Підсумок уроку
10.Домашнє завдання
Вчитель: Я запрошую вас, діти, до подорожі. Адже всі ми любимо мандрувати. Ви згодні? Ну, що ж вирушаємо в подорож. Але подорожувати ми будемо не автобусом, не поїздом і навіть не літаком. Не здогадуєтесь чим?
Так,подорожувати ми будемо на різнобарвних пелюстках чарівної квітки-семицвітки. Ось вона перед вами.(показую)
Розцвітай чарівна квітко
Всіма барвами сіяй
В світ казковий і цікавий
Мандрувать допомагай.
Відірву пелюстку першу
Й помандруєм з нею вдаль,
Де пригадувати будем все, що вчитель запитав.
-Яку ж нам дорогу обрати, куди вирушити? Допоможе нам
Лист-підказка
«Добрий день, діти! Впевнена в тому, що ви всі давно знаєте мене. Я приходила до вас перед сном, в дитинстві, щоб ви спали спокійно, щоб у сні на вашому обличчі не зникала посмішка. Щоб сон ваш був чарівний. Хто я?» (Казка)
Вчитель: Так, це казка. Сьогодні ми помандруємо у світ казки.
Казка – це світ чарівний та незвичний,
Казка – це диво сповнене краси.
Поринуть у казку-це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
-Казка – це чарівна країна. Казок на світі є чимало. Вона давній і мудрий порадник. Це казка дає нам перші уявлення про добро і зло, чесність і справедливість, правду і неправду. З перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Народні казки вам читали бабусі та мами, із задоволенням ви слухали і слухаєте їх у дитячих програмах. І все ж таки я хочу, діти, щоб ви пригадали казки, які вам полюбилися змалку. У мене є чарівний кошик. У ньому речі казкових героїв. Давайте відгадаємо кому із якої казки належать ці речі?
Яйце – «Курочка Ряба» - знесла курочка
Рукавичка – «Рукавичка» - діду
Глечик та тарілка – «Лисичка та журавель» - глечик - журавлю, тарілка - лисиці.
Пір’їна – «Кривенька качечка» - гусочка
Колосок – «Колосок» - півнику
Яблуко – «Гуси лебеді» - яблуньці
Шприц – «Айболить» - лікарю
Ключик – «Пригоди Буратіно» - Буратіну
Ріпка – «Ріпка» - дід садив
Дзеркало – «Білосніжка і семеро гномів» - царівна
Солома – «Солом’яний бичок» - бичку
Підсніжник – «12 місяців» - місяцю березню
Черевичок – «Попелюшка» - Попелюшці
Кошик – «Червона шапочка» - внучці
IV.Актуалізація опорних знань учнів.
Молодці з першим завданням справились. Прошу, діти, звернути увагу на виставку книг. В ній зібрані ваші улюблені казки. (показую і називаю)
Давайте пригадаємо які твори називають казками.
Діти: Казка – це цікава вигадана історія, про події, яких насправді не буває. Рослини й тварини в казках уміють розмовляти і робити все те, що і люди. В казках трапляються чарівні пригоди, живуть незвичайні речі, діють чаклуни та чародії.
Вчитель: Все правильно діти. А ще хочу додати, що казки відрізняються від інших творів і мовою. У них вживаються незвичайні «казкові» слова.
Казка живе на землі з давніх – давен . Бабусі розповідали своїм онукам ті казки, що почули колись самі у дитинстві. Онуки підросли, стали дорослими і розповіли ці казки вже своїм дітям, але вже трішечки по-своєму. Так з’явились і живуть серед нас народні казки. У кожного народу вони свої: в українського – українські, у білоруського – білоруські, у французького – французькі. Є ще німецькі, англійські, польські, російські та інші.
Ми пишаємось своїми казками, любимо їх, але й казки інших народів світу нам теж цікаві. Крім народних є ще й літературні, авторські казки, створені письменниками.
Вчитель: Яких відомих українських письменників-казкарів ви знаєте?
Діти: І.Я. Франко, Леся Українка, Н. Забіла, В. Сухомлинський,Всеволод Нестайко, Олександр Зима, Анатолій Димаров та інші.
Вчитель: Також знаєте ви і казки видатних казкарів світу – Г. Андерсена, Братів Грімм, О. Пушкіна, К. Чуковського, Ш. Перро, К. Ушинського та інші.
Вчитель: Але де ж живуть казки? На допомогу нам прийде чарівна квітка – семицвітна.
Відірву пелюстку другу і покаже вірну путь,
Дім, де казка народилась і де казкові герої там живуть.
Вчитель: - Зійшли хмарки і небо засиніло,
А сонце ген, з-за обрію пливе
І всюди заіскрилось, засвітило!
Напевно, диво – казка тут живе…..
А де живе диво – казка, нам допоможе дізнатися ось цей напис. Цей чарівний, казковий, загадковий (ліс). (слово «ліс» - закрити аркушем чистого паперу; а під написом прикріплений малюнок лісу.
- Як ви думаєте, що може бути водночас загадковим, казковим, чарівним? (діти відповідають)
А допоможе вам моя підказка
- Я назву, вам ряд слів, а ви повинні їх об’єднати і назвати одним словом.
- Ялина, береза, дуб, лисиця, вовк, заєць, малина, суниці, гриби, птахи. ( це ліс)
- Так це ліс (вчитель знімає аркуш)
- Чому чарівний (бо гарний)
- Чому загадковий (бо несе багато невідомого, загадкового)
- Чому казковий (бо у багатьох казках дія розгортається у лісі. Жителі лісу – герої казок)
- Давайте пригадаємо, дія яких казок відбувається у лісі і вирушимо у наш казковий ліс (показую)
Тематична павутина
Вовк і семеро козенят Солом’яний бичок
Фарбований лис Червона шапочка
12 місяців Ліс Коза-дереза
Лисичка сестричка Дідова дочка,
і вовк панібрат Рукавичка бабина дочка
- Ось ми з вами і прийшли у казковий ліс. Який він красивий і чарівний. Розмальований різними фарбами.
- Діти, а хто його розфарбував?
Діти: Осінь
Вчитель: Так осінь. Хоча ліс прекрасний у будь-яку пору року. Але осінню він надзвичайно красивий. Зараз уже грудень і заметіль листопада вже давно пройшла. Але кожен з вас в цю пору впіймав листок. Прислухайтесь до нього, порадуйтесь. Листочок підкаже вам, що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку. Пам’ятайте, що починати потрібно зі слів: «Я очікую….»
Технологія «Мікрофон»
(Діти говорять про те, що вони очікують від уроку, прикріплюючи листки до казкового дерева). Ось таку картину осені створили ваші очікування.
В пору листопада я також впіймала ось такий листочок, дивний і казковий. Він не тільки доповнює створений вами осінній пейзаж, а й підказує мені, що я очікую.
Я очікую, що:
- Ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки.
- Будете злагоджено працювати колективно, групами, парами.
- У вас буде правильне і виразне читання.
Вчитель: Але щоб далі подорожувати лісом потрібно пройти стежину «творчості». І в цьому нам допоможе чарівна квітка.
Третю відірву пелюстку і вивчим правила прості, що як буваєш в лісі часто тихесенько стежинами ходи.
Вчитель:Буваючи в лісі ми повинні дотримуватись правил поведінки в лісі. (Робота в групах)
- Складіть правила поведінки в лісі. А допоможуть вам в цьому малюнки).
Вчитель: Стежинку «Творчості» пройшли. Але в цьому лісі розсипано безліч цікавинок. Пошукаємо їх.
- Кого ми можемо зустріти в лісі?
- Кого ми зустрінемо цього разу?
Давайте запитаємо в чарівної квіточки.
Ось і четверта вже пелюстку, її я також відірву
І відгадати всі загадки, вам буде дуже до смаку.
1.Зимою в білому, як сніг
А літом в сірому гуляє,
Вловить його ніхто не міг,
Тому що ноги довгі має.
Великі вуха, косий зір
Як називається цей звір? (Заєць)
2.Ой яка вона гарненька
Пишно хвоста і руденька,
Не звірятко – просто диво,
Невгамовне, пустотливе
Вгору – вниз,
На гілку з гілки
Як гадаєш: - хто це? (Білка)
3.дивний звірок
Круглий, мов клубок,
Голки стирчать.
Спробуй узять! Хто це? (Їжачок)
4.сірий, злючий і голодний,
У зимові дні холодні.
Пісню тягне знай свою,
З завірюхою: «У – у – у – у» (Вовк)
5.в темнім лісі проживає
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться
Як зовуть її….? (Лисиця)
6.не стулить і на мить очей –
Вночі полює на мишей,
Зате у день відпочива
Ні, це не кіт, а це ….(Сова)
- Ось ми і познайомилися з мешканцями лісу, а разом із головними героями нашої казки.
Ось і п’ята в нас пелюстка і пропонує нам вона,
Читати казочку про білку й не мандрувати як вона.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з казкою О. Іваненко «Казочка про білочку-мандрівницю». (Діти читають)
Пелюстку шосту відриваю, бо вже втомились ви сидіть
А розім’ятись й відпочити, вам необхідно у цю ж мить.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати
Будемо відпочивати
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо,
П’ять! Шість! Засміялись
Кілька раз понахилялись.
Білочка сьогодні в клас
Завітала в вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам білочку впіймати.
Прудко білочка втікає,
З гілки на гілку стрибає
Сім! Вісім! Час настав,
Повернутися до справ.
Актуалізація знань про Оксану Іваненко
Великий внесок у дитячу літературу зробила Оксана Іваненко – письменниця, педагог, перекладач.
Народилася Оксана Дмитрівна Іваненко 13 квітня 1906 року в м. Полтаві.
Мати письменниці працювала учителькою в дитячому притулку. Батько був редактором газети, потім – учителем-словесником.
Свою першу казку Оксана написала в 6 років. Казка була вміщена в домашньому рукописному журналі «Гриб», який дівчина сама й редагувала.
Навчалася Оксана Іваненко в Полтавській жіночій гімназії, потім – у робітничій школі.
У п’ятнадцять років дівчина вступила до Інституту народної освіти. Здійснилася її мрія – стати педагогом. У день вона працювала в дитячому будинку, ввечері – вчилася.
Художньої літератури для дітей не вистачало, і 16-річна Оксана пише для своїх маленьких вихованців віршики, казки, оповідання, п’єси.
Багато працювала Оксана Іваненко в галузі перекладу з російської, данської, німецької мов. За повість «Рідні діти», роман «Тарасові шляхи», «Лісові казки» та інші твори, зібрані в п’ятнадцятитомнику Оксана Іваненко удостоєна 1974 року літературної премії імені Лесі Українки. А 1986 року – Державної премії ім.. Тараса Шевченка.
Автор понад п’ятидесяти книг для дітей та дорослих.
Нагороджена орденами Дружби народів, трьома орденами «Знак пошани», медалями.
Близько 70 років працювала О. Іваненко на літературній ниві. Про неї можна сказати, що вона відкривала минуле століття і завершила його, проживши 91 рік. У грудні 1997 року земний шлях Оксани Дмитрівни Іваненко скінчився. Але його продовжують ї безсмертні твори, які несуть знання, вчать людяності, патріотизму.
Підготовка до читання казки
(Учні працюють слова написані на дошці)
Скрадається – ховається
Мурмоче – шепоче
Стрівалась – зустрічалась
Шмигнув – швидко пробіг
Зіщулитись – зігнутись
Прожогом – швидко
Околиця – край лісу
Первинне читання казки
Учні читають казку, ланцюжком. Називають дійових осіб.
Бесіда за прочитаною казкою
1. Коли народилася білочка? (наприкінці літа)
2. Де жила білочина сім’я? (у старій ялині)
3. Якого звіра повинна була стерегтись білочка? (лисицю)
4. Які гостинці приносили білочці братики і сестрички? (червоні ягоди, гриби, горішки)
5. Чому заблукала білочка?
6. З якими тваринами вона зустрілася в лісі? (по-порядку - гадюка, зайчик, сова, куниця, кріт, їжак)
7. Чому білочка втікала від куниці? Що її врятувало? (березова кора на річці)
8. Чому їжак прогнав білочку?
9. Яке нове дерево обрала білочка, для свого будинку? (осика)
10. Чим вона запаслася на зиму? (горішки, сухі ягоди, шишки)
11. Хто допоміг білочці повернутися додому? (зайчик)
Вибіркове читання
Вчитель: Подумайте і скажіть, діти, на скільки частин можна поділити нашу казку? (на три частини)
Які це частини, назвіть їх:
- Зачин
- Основна частина
- Кінцівка
Давайте складемо план розповіді
- Чого вчить нас ця казка? (бути слухняними, прислухатися до порад старших)
Складання грона
розумна неслухняна
Білочка
допитлива винахідлива
Наша подорож завершується, залишилась тільки одна пелюстка.
- Ну ось і сьома вже пелюстка
Завершить подорож в казки
І заспіваймо дзвінко пісню
Що без казок нам не прожить (на мелодію «Друг»)
Сумно всім щоразу
А лиш казка прийде, вмить 2р.
Веселіш одразу.
Приспів:
Що нам дощ, що нам сніг
Коли казка кличе всіх
Коли герої в нас в гостях 2р.
І любити школу
Будем лиш добро творить 2р.
Ну, а зла ніколи!
Припів: (той же)
V. Підсумок уроку.
Чи справдилися ваші очікування від уроку? Я бажаю вам бути слухняними, прислухатися до порад старших.
VІ. Домашнє завдання.
Намалювати ілюстрацію до казки.