Ми не завжди собі уявляємо, яке багатство є у кожного з нас, цей скарб ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадалися, що я маю на увазі?
— Це наша мова. Вона нам рідна, як мама і тато, як та земля, на якій ви зростаєте. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою промовили перші слова. Ця мова зрозуміла і рідна всім нам. І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
УРОК 1. Дата____________
Тема: Мова — дивний скарб.
Мета. Розвивати навички правильного і виразного читання, вчити учнів висловлювати власну думку, давати повні відповіді на питання; виховувати бажання вивчати рідну мову.
Обладнання. Записи, виставка книжок, малюнки учнів, ілюстрації.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
I. Вступна бесіда про уроки позакласного читання у 3 класі.
Ознайомлення з підручником Н.М.Гордієнко з позакласного читання.
Учитель знайомить дітей з новим підручником, за яким вони працюватимуть на уроках позакласного читання.
— " Позакласне читання" познайомить вас із віршами і оповіданнями про світ природи, радість дитинства, цінність книги; перенесе у казки, в яких добро перемагає зло. Мандруючи сторінками підручника, ви відкриєте для себе багато нового; будете вдосконалювати своє уміння працювати над творами різних жанрів, вчитися висловлювати своє ставлення до прочитаного. Крім "Позакласного читання ", допомагатиме вам на уроках "Робочий зошит ".
II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
— Діти, ми не завжди собі уявляємо, яке багатство є у кожного з нас, цей скарб ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадалися, що я маю на увазі? (Відповіді дітей.)
— Це наша мова. Вона нам рідна, як мама і тато, як та земля, на якій ви зростаєте. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою промовили перші слова. Ця мова зрозуміла і рідна всім нам. І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
IІІ. Читання та обговорення вислову Кіндрата Крапиви про мову.
ІУ. Опрацювання вірша Дмитра Білоуса "Найдорожче".
— Прочитайте вірш і скажіть, яку мову любить кожна людина ?
— Кожен народ гордий з того, що він має свою державу, мову і вільно живе у своїй країні. Ми, українці, зовсім недавно здобули свою незалежність (у 1991 році). І хоч як не глумилися з нашої мови, принижували і забороняли, не хотіли слухати і чути мелодику звучання, але сьогодні вона відроджується. Бо і не змовкала в устах патріотів рідного слова, звучала в народній пісні, бо люди берегли її як перлину, щоб колись заговорити нею на повний голос. Ваше завдання — плекати і вивчати рідну мову.
V. Ознайомлення із мовними цікавинками.
— Яке слово люди вимовляють найчастіше?
— За якими правилами розмовляють японці?
— Яку роль мають жести?
--- Яке ім'я є найпоширенішим на нашій планеті?
---А яке прізвище є найпоширенішим в Україні?
УІ. Фізкультхвилина.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
УІІ. Читання казки Джані Родарі "Хвалькувата миша" зі збірки "Казки по телефону"
1. Читання вчителем.
2. Словникова робота.
Учні з дошки читають пірамідки слів за вчителем, правильно наголошуючи кожне слово.
вряди-годи горище тямили
невігласи сумирні недотепи
зойкнути тхнуло завбільшки
схрумала дечого парміджанський
превелике задовольнятися горгондольський
— Прочитайте слова з наголосом на першому складі.
3. Самостійне напівголосне читання. Відповіді на запитання.
4. Робота в робочому зошиті. Завдання 2.
5. Фізпауза для оченят.
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
УІІІ. Читання "Плутаної казки" Джані Родарі.
1. Словникова робота.
Читання слів із карток-блискавок. (Картка, на якій надруковано слово, на мить показується дітям, а вони повинні прочитати слово). Слова: Діоміра, лушпиння, баклажанний, соус, балакаєш, Дель Дуомо, сольдо.
2. Самостійне читання мовчки.
— Читаючи цю казку, подумайте, чому Джані Родарі написав таку казку?
3. Читання в ролях. Відповіді на запитання.
— Чи розповідали тобі батьки казки, коли ти був маленьким? Яка була твоя улюблена казка?
4.Виконання завдання 3 в робочому зошиті.
5. Повідомлення про Джанні Родарі.
Джанні Родарі (1920-1980)
Італійський письменник Джані Родарі народився 23 жовтня 1920 року. Його батько був пекарем, а мати — служницею. Навчався у дитинстві музики, та коли раптово помер глава сім'ї, довелося думати не про скрипку, а про хліб...
Певний час працював учителем в школі — саме там проявився його хист до вигадування усіляких історій. Згодом це привело італійця в журналістику і в літературу.
Із спогадів дружини Джанні Родарі ми дізнаємося, як з'явився образ Чіполліно.
"Після війни Джанні працював у звичайній та вечірній школах. В останній вчилися люди, які заледве закінчили п'ять класів. Звичайно, треба було помізкувати, як зробити для них навчання легшим, швидшим та більше наближеним до життя. Мій чоловік старався знаходити приклади, які б легко запам'ятовувались і на яких можна було б засвоїти матеріал. І власне, коли потім він розмірковував, як зробити викладання у школі доступнішим, згадав про базар: усі ці помідори, фрукти, цибулю тощо. Звідти й почалася історія Чіполліно...Цей персонаж мій чоловік не один рік виношував у собі, перш ніж
написати книгу.
Часто питають: чому вибір упав саме на цибулю? По-перше, вона є в кожній домівці. А по-друге... Цибуля має сильний запах, а тому в Чіполліно — сильний характер. Такими він вчить бути і дітей. Мовляв, якщо вибрати правильну мету і боротися за неї, твоє життя обов'язково зміниться!"
Автор книжок — "Пригоди Чіполліно", "Джельсоміно в країні брехунів", "Казки по телефону", "Торт у небі" та ін. Лауреат премії імені Ганса Крістіана Андерсена. Помер 14 квітня 1980 року.
За матеріалами газети "Експрес "
3. "Старі прислів'я" (збірка "Казки по телефону") Джанні Родарі (с. 155
VI. Підсумок уроку.
1. Виконання завдання 1 в робочому зошиті.
2. Відповіді на запитання.
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Яка назва теми?
— Який твори ми читали? Хто їх автори?
--- Який твір вам запам’ятався найбільше і чому?
VІІ .Домашнє завдання.
Підготувати цікаві розповіді про осінні зміни у природі.