Урок позакласного читання на тему:" Учись робити добро, воно дорожче за золото!"

Про матеріал

«Добрі почуття - це серцевина людяності. Якщо добрі почуття не виховані в дитинстві, їх ніколи не виховаєш» - так писав В.О.Сухомлинський. І кожен учитель, кожна людина, мають нести іншим людям добро. Допомогти в цьому нам можуть твори, педа­гогічна система, розроблена В.О.Сухомлинським, і його життя, яке є взірцем високої духовності.

Урок позакласного читання в 3 класі виховує добрі почуття, любов до батьків, до рідного краю, до друзів, засуджує зло, навчає людяності і мудрості на матеріалах творів великого педагога.

Перегляд файлу

 

Урок позакласного читання в 3 класі на тему :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRI0QpsNc-_nZOjtKiRChbh07smpknY8aHron7nOezzeIFRQ3V_ 

 

 

 

 

 

 

 

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSkmrgmCyXWOhJ7lEQxHqPI0izQMP6QRBXzcxv0j2HTVQBbidg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Народ, який керується мораллю Добра, Правди і Краси, ніколи не згине, бо це та сіль землі, той цвіт і плід на дереві нації, який робить його незламним.

  Спадщина Василя Сухомлинського належить до таких здобутків, які залишаються у полі зору надов­го. Система видатного педагога наділена здатністю оновлюватися в часі, бо побудована на основі християнського вчення - ідеї добра.

  Як за цих умов дитині стати особистістю? Не втратити себе, жити в гармонії із совістю та бути доброю, щасливою людиною?

  Кожен новий день збільшує часову відстань від того періоду, коли жив і творив Василь Сухомлинський.

  Вічне протистояння добра і зла завжди було в цен­трі уваги найпроникливіших митців та мислителів. Василь Сухомлинський належить до їх числа. Він не тільки зрозумів значущість цієї проблеми, а й зро­бив її основною для себе як для педагога. В.Сухом­линський створив таку систему виховання, яка ґрунтується на любові та доброті.

   І тому варто звернутися до спадщини педагога, кот­рий зумів глибоко зрозуміти цю теорію краси і доб­ра та запропонував на цих засадах наступні поради: «Доброта й ще раз доброта – це найтонші й наймогутніші корінці, що живлять дерево дитячої радості – радості ніжного доторкнення до живого й красивого. Доброта робить людину чутливою до слова батьків, учителів, товаришів».[1,523]. Доброта робить людину вихованою.

  «Добрі почуття - це серцевина людяності. Якщо добрі почуття не виховані в дитинстві, їх ніколи не виховаєш» - так писав В.О.Сухомлинський. І кожен учитель, кожна людина, мають нести іншим людям добро. Допомогти в цьому нам можуть твори, педа­гогічна система, розроблена В.О.Сухомлинським, і його життя, яке є взірцем високої духовності.

  Урок позакласного читання в 3 класі  виховує добрі почуття, любов до батьків, до рідного краю, до друзів, засуджує зло, навчає людяності і мудрості на матеріалах творів великого педагога.

 

 

Тема : Урок позакласного читання  в 3 класі на тему :

 

 « Учись робити добро, воно дорожче за золото».

Мета : 

навчальна:продовжувати ознайомлення учнів з творами Василя Олек- сандровича  Сухомлинського; формувати у дітей доброту, чуйність, повагу до старих і немічних, доброзичливе ставлення до рідних і друзів;

розвивальна: розвивати навички учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; збагачувати словниковий запас;

виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.

 

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, макет телевізора, сонечка, таблиці, папки для читання,  назви сторінок журналу, чарівна скринька.

Матеріал уроку : В.О. Сухомлинський  «Школа казок під голубим небом» , оповідання : «Красиві слова і красиве діло» , «Соромно перед соловейком»,

«Камінь», «Який слід повинна залишити людина на землі».

Урок – усний журнал

Хід уроку

 

І. Організація класу.

1. Привітання.

                        Доброго ранку! – для всіх побажання.

                       От і настала пора для читання.

2. Прийом "Барометр настрою".

- Щоб задати тон нашому уроку, скористаємося "Барометром настрою".

Діти, ось у мене чарівна скринька, той, хто зазирне до неї, має усміхнутися собі. А тепер я хочу, щоб ви подарували усмішки своєму другові. (Учні, передаючи скриньку з рук у руки, обмінюються усмішками).

  Отже, подарували усмішки один одному, тепер можемо розпочинати наш урок. Працювати ми повинні активно, дружно. Бути уважними, старанними.

   І якщо "Барометр настрою" спрацює, то й наш урок, я думаю, пройде вдало.

Рішучість до нас на урок завітала,

Аж ось енергійність її наздогнала.

Завзяття з умінням до класу прийшли

Й любов до знань із собою взяли.

Терпіння й активність теж не забарились

І творчість, звичайно, до класу з'явилась.

Якщо об'єднати ці риси в єдине ціле,

То можна сміливо нам братись за діло.

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас (Результат).

 

3.Пам'ятка-аутотренінг. Психологічна розминка.

Я – школяр (ка).

Я - творча особистість.

Я - думаю, спостерігаю, замислююся.

Я - аналізую, висловлюю свої думки.

Я - хочу все знати.

 

На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:

голова - ми думатимемо;

очі - ми дивитимемося;

вуха - слухатимемо;

уста - будемо говорити, посміхатися, відпо­відати;

руки - творитимемо.

А навіщо нам серце? (Відповіді учнів, техноло­гія "мікрофон").

- Так, щоб відчути щось нове та неповторне — красу і творчість. Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: «Шукати треба серцем, без нього най­головнішого не побачиш і не відчуєш, і не зрозумі­єш...» Тож  сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладаєте не тільки свої вміння, а й душу.

II. Мотивація навчальної діяльності.

- Поговоримо ? Про що?

Вчитель. Про різне. Про те, що добре й добре не дуже. Щось відомо вам, а щось, можливо, і мені. Поговоримо про добро, добре серце, добрі справи. Чи все так добре в нашому житті, чи ні? І чому?

  - А може, ви ще маленькі й не треба вам про це говорити? Чи вам і без добра добре?

III. Актуалізація опорних знань.

  1. Технологія «Асоціативний кущ».  Робота в малих групах

 

      Доброзичливість        Добросусідство              Добропорядність

 

       Світло                                  Тепло                        Краса

       Радість Щирість

       Щастя Посмішка

                                                    Чистота

 

        Взаємодопомога              Співчуття                  Взаємопідтримка

 

- Подумайте, що таке добро? Скористайтеся карткою – підказкою.

- З чим у вас асоціюється слово «доброта»? Утворіть свій асоціативний кущ.

2. Обговорення.

( Діти дописують на картках свої слова: мама, тато, друзі, дружити, ділитись, не сваритись, любити, лагідний, ласкавий, серце… ).

IY. Повідомлення теми, мети уроку.

1.Вікторина « З якого це оповідання».

-. Пригадайте, в яких оповіданнях ви зустрічали ці персонажі і предмети.

  •             Учитель, директор, клас, горбатенька … («Горбатенька дівчинка»).
  •             Яринка, мама, маленька сорочка … ( « Як же все це було без мене»).
  •             Сергійко, Петро, Максим, Гриць, квітка …(«Сергійкова квітка»).
  •             Марійка,  Миколка, Лариса, піжмурки … («Про що дума Марійка»).
  •             Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо, Валя … («Я хочу сказати своє слово»).

 

- А об’єднує усі ці оповідання ім’я видатного педагога, прекрасного письменника Василя Олександровича Сухомлинського. ( На макеті телевізора портрет).

- Отже тема уроку позакласного читання звучить так : «Учись робити добро, воно дорожче за золото». Проведемо його у формі усного журналу, бо сьогоднішній урок – незвичайний. Урок – свято про мудрого вчителя, директора школи, доброго сина і тата, великого письменника і педагога Васи-

ля Сухомлинського. Наша розповідь про нього – вчителя добра і краси. Він промовляє до нас своїми творами.

2.Ознайомлення з планом уроку.

  • Барометр настрою;
  • мікрофон;
  • асоціативний кущ;
  • вікторина;
  • мовна розминка;
  • виступ кореспондентів;
  • фізкультхвилинка;
  • торбинка знань;
  • дискусія;
  • рефлексія.

Y. Усвідомлення знань.

1.Мовна розминка

- Для того, щоб ми гарно читали на уроці потрібно  потренувати наші легені і язичок.

а).Мовні ігри та забави.

Вітерець у лісі – ш – ш ш

Повзе вуж у траві – с- с- с

Прилетів жук – ж – ж –ж

Заспівав комарик – з – з – з

Прилетів птах – шух – шух – шух

Запихкав їжачок – пих – пих пих.

 

б). Дихальні вправи.

- Як плаче немовля ? (У – а!)

- Як мама колише дитину ? ( А –а!)

- Як тато забиває цвях? ( Тук – тук!)

- Як каже бабуся внукові замазурі? ( А – я, я – й!)

- Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?

 

в). Робота над скоромовкою

 Темп – нормальний, повільний, повільніший, швидкий.

Запитала мишка мишку:

- Ти чого погризла книжку?

Мишка їй відповідала:

- Їжі іншої не мала.

 

г). Чистомовка.

А-а-а — котика нема. Е-е-е — де наш котик, де? 

У-у-у — мишку з'їв малу. І-і-і — він спить на печі. 

И-и-и — має гарні сни. О-о-о — не будіть його. 

І-і-і — тихо, мишки всі!

                                          М. Підгірянка

д).Гра «Додай літеру»

 Слова спокійно жили в книжці,

 В яку вдалось пробратись мишці.

 Вона початки відкусила,

 У себе в нірці схоронила.

(Л)_исичка, (к) _урочка,  (к)_ ачечка,  (п)_ір'ячко, (х)_востик.

 

е). Розчитування за складовою таблицею ( в папках) і окремо на таблиці.

,,Біг по доріжці’’ ( читання в парах).

 

Бор

Банк

Барс

Бинт

Віз

Віск

Віл

Вік

Грам

Гість

Гол

Герб

Душ

Дім

День

Двері

Жир

Жук

Жмут

Жердь

Зуб

Зубр

Звук

Зал

Кінь

Кущ

Ключ

Край

Лак

Лист

Лев

Лов

Мак

Мир

Мед

Мідь

Ніж

Нуль

Нюх

Низ

Порт

Полк

Плач

Перст

Центр

Цвіт

Цвях

Цирк

Сіль

Слух

Сніг

Светр

Шум

Шаль

Шарф

Шість

Фільм

Фарш

Фронт

Флот

- Отже, лисичка це тварина, то знайдіть ще назви тварин в таблиці?

 (Їх шість : барс, віл, зубр, кінь, лев, жук).

 

I сторінка усного журналу

 «Учитель добра і краси»

 

1. Вступне слово вчителя.

 - Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухом-

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/74/44/74044600_69330999_97780424449592.jpgлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато – багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м’яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика – хвалька та голосистого півника, про ласкаві руки і добру бабусю.

   Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою домівку.

    Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. На сьогоднішньому уроці позакласного читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. 0. Сухомлинського.

    Відкриємо першу сторінку нашого усного журналу.

 

2. Робота в міні – групах. Вправа «Мікрофон»

- Що ви знаєте про В. О. Сухомлинського? Які його твори читали?

 

  • Кореспондент. Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918 року в  с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Г. Шевченка, П. Мирного.
  • Кореспондент.  Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови, був завучем.

  У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався.

   У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської школи.

  • Кореспондент.   Понад 35 років працював учителем і директором школи. Всього він написав понад 70 томів цікавих розповідей для дітей: казок, оповідань, притч, легенд, новел.

 

Вчитель. І ось ми відкрили першу сторінку нашого усного журналу. Другою сторінкою будуть оповідання видатного педагога про добро і  чуйність до людей.

 

II сторінка усного журналу

«Людина красна не словами, а добрими ділами»

 

1.Вчитель.

 Діти! Так який найдорожчий скарб у світі? ( Так, це ми з вами).

Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює свічку на небі й посилає до неї ангела – охоронця. Уві сні ангел цілує немовля тричі : в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди – аби здоров’я, любов і доброта вселилися в  його тіло, серце та душу.

 

Ти усміхнися небу, усім, хто біля тебе: 

і братику, й сестричці, і сонечку, й травичці. 

Люби усіх довкола, удома та у школі,

і ця любов із Неба повернеться до тебе.

Прощай дрібні образи і помирись одразу.

Хто вміє всім прощати, сильнішим здатен стати.

Твори добро, дитино, і у твоїй родині

воно знайде домівку віднині і довіку.

                                                    Леся Вознюк

 

2.Виставка книжок Василя Сухомлинського та обговорення прочитаних творів письменника.

- Розгляньте виставку книг. Давайте погортаємо книги: «Чиста криниця» та «Школа під голубим небом» і  познайомимося з ними.

- Про що розповіли вам книги? Які твори ви читали?

 

3. Робота над оповіданням «Який слід повинна залишити людина на землі?»

а) читає вчитель із наступним завданням.

- Як треба було жити? Який слід повинна залишити людина на  цій землі ?

 

( Робота над текстами проводиться в групах).

 

4. Робота в міні – групах. Диференційовані завдання.

Завдання до уроку та список літератури ви знайшли в куточку читача.

(Самостійне читання оповідань  для кожної групи  на друкованих листках).

 

I група «Красиві слова і красиве діло».

План

1.Стислий переказ твору.

2. Підготувати відповіді на запитання.

- Які слова ви вважаєте «красивими» ?

- У яких словах оповідання висловлено його головну думку?

- Що автор хотів показати вам вчинками героїв?

3. Напиши свою думку, чи важко бути людиною.

Висновок.  От ми повинні запам’ятати, що людину красить не слова, а добрі діла.

Перше правило:

Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай слабким і товаришу в біді.

 

II група « Соромно перед соловейком».

План

1.Стислий переказ твору.

2. Підготувати відповіді на запитання.

- Де відпочивала Оля й Ліда ?

- Чим були зачаровані дівчатка?

- Як ви розумієте відповідь Ліди: « Соромно перед соловейком»?

- Яка головна думка твору?

3. Напиши свою думку, якою ти уявляєш справжню людину.

Висновок.  Де б ти не був завжди залишай місце після себе чистим.

Друге правило : Мій слід на землі – краса життя.

 

III група «Камінь».

План

1.Стислий переказ твору.

2. Підготувати відповіді на запитання.

- Який вчинок зробив хлопчик?

- Чим закінчилися його пустощі?

- Яка головна думка твору?

3. Напиши свою думку, якою ти уявляєш людину з кам’яним серцем.

Висновок.  Ставлення до краси рідного краю повинно стати добром, чуйністю, людяністю.

Третє  правило : Я ніколи не буду так робити і не дозволю своїм друзям.

 

Вчитель. Діти, в житті не завжди буває весело і радісно, трапляються нещасні випадки, після яких люди залишаються інвалідами. Це для людини велике горе. В. Сухомлинський в оповіданні « Як Сергійко навчився жаліти» розказав про таку дівчинку.

 

IY група « Як Сергійко навчився жаліти».

План

1.Стислий переказ твору.

2. Склади і запиши продовження оповідання.

Висновок. Будемо милосердними, толерантними до інших людей не схожих на нас.

Третє  правило : Я ніколи  і нікого не ображу ні словом, ні своїм вчинком.

 

Вчитель. Вам моє побажання: читайте, слухайте оповідання великого педагога. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити.

 

5. Фізкультхвилинка.

 ( Діти разом із учителем стають у коло посередині класу. Учитель промовляє рядочки вірша і показує відповідні рухи, діти повторюють. Можна повторити фізкультхвилинку з рухами два рази).

 

Усміхнемось сонечку! (підняли руки вгору, усміхнулись.)

Здрастуй, дороге ! (помахали руками).

Усміхнемось квіточці! (присіли, уявили квіточку на підлозі, посміхнулись їй).

Хай вона росте! (показали руками, як росте квіточка.)

Усміхнемось дощику! (підняли руки вгору, посміхнулись.)

Лийся, мов з відра! (руки вгору -  вниз, вгору -  вниз.)

Друзям усміхнуся! (посміхнулись сусідові справа, зліва.)

Зичу всім добра! (простягли руки в сторони, узялись за руки, підняли  всі разом руки вгору.)

 

III сторінка  «Важко бути людиною» 

1.Правила життя.

Вчитель. Твори Василя Сухомлинського носять виховний характер, тож читайте його твори, наслідуйте позитивні риси героїв, збагачуйте свої знання.

   Все своє життя Сухомлинський працював у школі з дітьми. Тому він склав 10 правил про те, чого не можна робити. Послухайте і запам’ятайте їх.

  • Не можна ледарювати, коли всі працюють.
  • Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою.
  • Не можна заходити в суперечку з шанованими і дорослими людьми, особливо зі старшими.
  • Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе немає якоїсь речі.
  • Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
  • Не можна робити того, що засуджують старші.
  • Не можна залишати старшу рідну людину одинокою.
  • Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради в старших.
  • Не можна сідати до столу, не запросивши старших.
  • Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.

Висновок.  Я дуже хочу, щоб ви були тільки добрими, щоб на вашому життєвому шляху зло не траплялося ніколи. Нехай воно зникне назавжди. Бо недарма у народі кажуть : «Добро не пропадає, а зло вмирає».

2. Торбинка знань.

а)Ось вам прислів’я про добро і їх потрібно з’єднати в одне речення.

 

  • Добре серце,   як …. (сонечко в небі).
  • Усе добре хай збирається, а зле … ( нехай минається).
  • Усе добре пам’ятай, а зла … (уникай).
  • Роби добро, воно дорожче від … (золота).
  • Не одежа красить людину, а … (добрі діла).

 

б) Вправа «Сонце доброти»

Даруйте добро, радість, не чекаючи віддачі. Робіть добро тим, із ким, можливо, зустрінетесь лише раз у житті.

  У кожної людини є її Ангел – охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, то Ангел радіє, а злі – плаче, тужить, втрачає свої сили.

  Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел – охоронець радів і завжди приходив на допомогу в тяжкі хвилини.

  Робіть добро і пам’ятайте, що ми люди.

  • А які добрі справи ви робили протягом тижня?
  • З чого починається людина?
  • Чого не можна робити?

IY. Узагальнення матеріалу.

  1. Дискусія « За « і «проти». (Слайд 5)

- Чи потрібно нам добрі вчинки ? ( Обмін думками).Для того, щоб зробити висновок, внесемо свої аргументи в таблицю.

 

Докази «за»

Докази  «проти»

 

 

 

 

 

Висновок. Нехай лише добро залишить слід у вашому серці. Саме цього вчать твори В.О. Сухомлинського. Так, людина починається з добра – до батька й матері, дідуся й бабусі, до рідної землі, до рослин і тварин. Добро – найголовніша риса характеру кожної людини. Добротою себе вимірюй! Робіть добро і повернеться воно до вас сторицею.

 

Y. Підсумок і оцінка виконання завдання.

1.технологія «мікрофон».

- Що, діти, ви взяли з уроку для себе?

- Що лягло до вашого серця?

- Чого вчать твори В.О. Сухомлинського.

- Який висновок з цього уроку ви зробили? Закріпіть свої знання, доповнивши речення.

  • Краще зробити добро раз, ніж збиратися робити … разів.
  • Приємно жити з … людьми.

 Хочу вам наголосити слова В.О. Сухомлинського «Справжня любов зароджується тільки в серці, що пережило піклування про долю іншої людини».

2.Рефлексія результатів уроку.

Ось і закінчується наш урок. Розглянемо, чого ми навчились на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Молодці діти! Гарно на уроці попрацювали. Фея Добра для всіх принесла подяку. Вона слово зашифрувала в ребус. Прочитайте його.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я теж говорю вам « Спасибі». А урок хочу закінчити такими словами.

                             Сказав мудрець:

                             Живи, добро звершай!

                             Та нагород за це не вимагай.

                             Лише в добро і вищу правду віра

                             Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

                             Хай оживає істина стара :

                             Людина починається з добра!

YI. Домашнє завдання.

Скласти  віночок «добрих справ» на наступний тиждень.

 

 

 

 

Використана література :

1.Сухомлинський В. Казки школи під Голубим небом: казки, притчі, оповідання/ В.Сухомлинський; упоряд. О.Сухомлинська. - К.: Освіта, 1991. - 161 с

2.Позакласний  час.  №1 2010 р. с.10-16. – К.: Київська правда.

3. Розкажіть онуку. К. Видавництво / Київська правда/ №8 2008 рік, с.30-45, с.128-123; №9 2003 рік,с. 32-33.

4. Інтерактивні уроки в початковій школі. К/ Шкільний світ /2007 рік с.44- 53, с.65-70.

5. Мій конспект. Літературне читання / за підручником В. Науменко 2014. Х. Видавнича група / Основа.

1

 

doc
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
2053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку