Навчальний матеріал уроку позакласного читання спрямований на розвиток критичного мислення учнів та має такі особливості :
-у навчання включаються завдання, вирішення яких вимагає мислення високого рівня (аналізу, синтезу, оцінки);
-навчальний процес організований як дослідження певної теми, яке виконується шляхом інтерактивної взаємодії учнів. Щоб бути ефективними сьогодні, вчителі повинні використовувати як повсякденний інструментарій : кооперативне навчання зі всіма методами та прийомами роботи в малих групах, проекти, дебати та інші види дискусії, експериментальні вправи, моделювання, соціальні дослідження;
-результатом навчання визначається не засвоєння фактів або чужих думок, а вироблення власних суджень через застосування до інформації адекватних прийомів мислення;
-викладання в цьому процесі є стратегією постійного оцінювання цих результатів з використанням зворотного зразку «учень-учитель» на основі дослідницької активності учнів у класі;
-критичне мислення вимагає від учня достатніх навичок оперування доказами та формулювання суджень, умовиводів. Сюди ж відноситься і здатність застосовувати різні джерела інформації, аналізувати аргументи, обґрунтовувати висновки.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ КРАМАТОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КРАМАТОРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 16
Учитель початкових класів
Макаренко Олена Володимирівна
Урок позакласного читання для 3 класу з теми :
«Казка М.О. Андріанова «Краса душі»
Мета : познайомити з текстом казки М.О.Андріанова «Краса душі» ; удосконалювати навички швидкого, правильного, усвідомленого читання ; збагачувати словниковий запас учнів ; вчити аналізувати прочитаний текст ;
розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення ; уміння виражати думки й аргументувати свої судження , порівнювати ; розвивати уявлення, почуття, вміння передбачати події ;
виховувати бажання бачити і розрізняти красу зовнішню і красу духовну : людських бажань, почуттів, думок, вчинків ; критичне відношення до своїх власних вчинків.
Обладнання : тексти для кожного учня ; ілюстрації до тексту ; опорні схеми до «Павутинки» ; свічки ; чисті аркуші.
Хід уроку :
І. Мотивація
1. Привітання
Ми посміхаємось сонечку : « Здраствуй , золоте!»
Ми посміхаємось дереву : «Хай воно росте !»
Ми посміхаємось друзям : «Дружба в нас міцна!»
Ми посміхаємось до вас, любі гості, і зичимо вам добра.
2. Аутотренінг
3. Павутинка
А як ви думаєте, що може бути красивим ?
ІІ. Евокація
- Що ви уявляєте, коли чуєте слово «душа»?
Врятує світ краса – завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла, - людина вже не та…
Тож, люди на землі !
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
- А що, на вашу думку, важливіше : краса зовнішня чи краса душі ?
ІІІ. Опрацювання змісту казки М.Андріанова «Краса душі»
1 частина
Сумно було Квіточці стояти цілий день на одній ніжці посеред клумби біля будинку. Але якогось дня сів на неї зовсім незнайомий Метелик.
Він, напевно, прилетів із далекої країни, бо таких красивих крилець Квітка ще ніколи не бачила. Метелик теж замилувався пишною Квіткою, і, поки він відпочивав, вона поскаржилася, як часто їй буває самотньо. І тоді Метелик пожалів самотню Квіточку. Він вирішив не летіти далі, а оселитися поблизу, щоб прилітати щодня до Квіточки і розповідати їй цікаві історії про ті місця, де він побував. Тепер Метелик щоранку і щовечора прилітав до Квітки з новинами, а вона, розкривши пелюстки, радісно зустрічала свого друга.
Тепер Метелик щоранку і щовечора прилітав до Квітки з новинами, а вона, розкривши пелюстки, радісно зустрічала свого друга.
2 частина
Одного разу, коли Метелика не було поряд, до Квітки підійшов хлопчик і хотів її зірвати. Квітка злякалася і почала благати не зривати її.
3 частина
Натомість запропонувала хлопчикові допомогти впіймати свого красивого друга. Хлопчик погодився і пішов додому по сачок. Повернувшись, він сховався і став чатувати на Метелика.
4 частина
Незабаром той з’явився у небі. Він кудись поспішав і пролетів повз Квітку. Вона широко розкрила свої пелюстки і почала кликати Метелика :
5 частина
Хлопчик пішов, а Метелик ще довго сидів поруч зі своєю зламаною подругою і гірко плакав та промовляв :
ІV. Рефлексія
Завдання . Скласти уривок ( змінити події ) до казки «Краса душі», щоб усі герої були позитивними, а їхні вчинки красивими.
Зразок :
Коли Метелик в черговий раз прилетів до Квіточки, і вони весело розмовляли між собою, насунули чорні хмари, сховалось Сонечко. Сильний вітер мало не відніс Метелика у вир безодні. Квіточка встигла прикрити його своїми пелюстками. А хлопчик вибіг з кімнати і захистив Квітку від бурі надійним наметом.
( Вірш Анатолія Костецького «Не хочу» )
Метелика ловити я не хочу :
Він – квітка неба, хай живе собі !
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.
І квітку лісову не стану рвати,
ЇЇ додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу!
І ні стеблинку, гілку чи травинку
Я не ображу – це страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх.