Урок "Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи на основі місцевих топонімів"

Про матеріал
Тема. Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи на основі місцевих топонімів. Мета: • навчальна: поглибити знання учнів про вживання апострофа; формувати загально пізнавальні вміння знаходити слова з цією орфограмою в реченнях, текстах; удосконалювати орфоепічні вміння; • розвивальна: розвивати мовленнєві навички, пам'ять, увагу, розвивати аналітичні вміння, орфографічну пильність; • виховна: виховувати любов до природи. Міжпредметні зв'язки: література, природознавство, географія Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
Перегляд файлу

Тема. Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи

Мета:

·       навчальна:повторити правила вживання апострофа, поглибити знання учнів про вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з цією орфограмою в реченнях, текстах; удосконалювати орфоепічні вміння;

·       розвивальна: розвивати мовленнєві навички, пам'ять, увагу, розвивати аналітичні вміння, орфографічну пильність;

·       виховна: виховувати любов до природи.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: література, природознавство.

Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

                                     ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

                                                          Краса природи- справжнє диво.

                                                          Все неповторне і живе.

                                                                          Н.Красоткіна

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Бесіда

- Як розумієте епіграф уроку ?

Поетична хвилинка

- Прослухайте поезію

В шумі каштанів і кленів
Вгадую миле ім’я,
Добре, що ти є у мене,
Знам’янко люба моя.

Радо вертаю додому
з дальніх чи ближніх  доріг,
Бо без провулків знайомих
Й жити б на світі не міг.

Тут я світився від щастя,
Знав і хвилини журби,
Де на підхмарнім причасті
Кількастолітні дуби.

Яка орфограма в слові «Знам’янко»?

  • Яку тему, на вашу думку, ми продовжимо вивчати?
  • Чим будемо займатися на уроці?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Незакінчене речення

  • Пригадаємо правила вживання апострофа.
  • Коли ж ставимо апостроф?

Закінчіть речення

  • перед я, ю, є, ї після…..(б, п. в, м, ф);
  • перед я, ю, є, ї після р, що ..(позначає твердий приголосний звук р);
  • перед я, ю, є, ї після префіксів…(та першої частини, що закінчуються твердим приголосним);
  • перед я, ю, є, ї після літери к у слові ..( Лук’ян та споріднених).

       Коли не ставимо апостроф

- перед я, ю, є, ї після (б, п, в, м, ф, якщо перед ними стоять букви, що позначають кореневий приголосний, крім р);

- перед я, ю, є, ї після (букви, що позначає м’який звук р).

IV. ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Завдання 1

Лінгвістичний аналіз

► Прочитайте виразно текст. Визначте його стиль і тип мовлення.

На думку дослідника історії рідного краю В.Є.Шкоди, походження назви «Знам’янка» треба шукати у сакральній сфері, тобто у релігійних традиціях.

Як свідчать документи, на початку ХVІІІ століття, група росіян-розкольників, рятуючись від переслідування канонічної церкви часів царювання Петра І, емігрувала не на північ (це було традиційно), а на південь, до північного кордону Дикого поля. Вони зупинилися біля південної окраїни Чорного лісу, у верхів’ї річки Рудки (Рудої) і заснували поселення-скит. Люди прийшли з центральних губерній Росії, де були монастирі з популярною назвою – знам’янські (на честь Дня Знаменія Богородиці). Перша церква у центрі села збудована у 1776 році; вірні традиціям знам’янчани освятили її у день Знаменія Богородиці. Ця назва збереглася і до нашого часу.

Сучасне місто Знам’янка почало свою історію з 1869 року, коли на південній галявині Чорного лісу було збудовано залізничну станцію на дільниці Єлисаветград – Крюків. Ця дата фіксується в усіх статистичних довідниках. Станція отримала назву традиційно на той час – від назви сусіднього на захід села Знам’янки, отже дублює її.

-Випишіть слова з апострофом. Аргументуйте його вживання.

Завдання 2

Виберіть варіант, у якому всі назви населених пунктів пишуться з апострофом:

 а) Верхн()інгул()с()ке, Кам()яний Брід, Вершино-Кам()янка, Семигір()я, Солов()ївка;

б) В()юнки, Дар()ївка, Кам()янече, Мар()ївка, Знам()янка;

в) П()ятихатки, Вороб()ївка, П()ятомиколаївка, Плос()ко-Забуз()ке, Кам()янка;

г) Володимиро-Ул()яновка, Мар()янопіль, Інгуло-Кам()янка, Полум()яне, Петрозагір()я.

Діти, зверніть увагу, що в даній вправі використані географічні назви Кіровоградщини

Завдання 3

Робота з деформованим реченням

-Складіть із запропонованих слів речення.

У степовій тиші Кіровоградщини бережуть свої таємниці мовчазні кам’яні баби.

  • Поясніть правопис слова з апострофом.
  • Установіть зв’язок слів між словами в реченні.

- Які слова вжиті в переносному значенні?

Фізкультхвилинка

Завдання 4

  • Спишіть. Вставте, де потрібно, апостроф чи м’який знак:
  •  Вершино-Кам()янка, Віл()ховец()ке, Вороб()ївка, Братерс()ке, Верхн()оінгул()с()ке, Знам()янка, Мар()ївка, Октябр()с()ке, Коритно-Забуз()ке, Інгул()с()ке, Кам()яна Криниця, Буховец()ке, Мал()чевс()ке, П()ятомиколаївка, Леніно-Ул()яновка, Ул()янівка, Кам()януватка, Семигір()я, Солов()ївка, Микіл()с()ке.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Завдання. «Асоціативний кущ»

Які слова у вас асоціюються із словами «рідний край»? (Батьківщина, дім, родичі, казка, пісня, обряди, свято, радість)

Назвіть слово з орфограмою «Правопис апострофа»

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Я дізнався, що... .

Я зрозумів, що... .

Я запам’ятав, що...

Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виписати 4-5 речень з орфограмою «Апостроф» з підручника «Українська література» з розділу «Міфи й легенди українців»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
1387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку