Тема: Приголосні дзвінкі й глухі, тверді та м’які
Мета: поглибити та удосконалити знання учнів про дзвінкі й глухі, тверді й м’які приголосні звуки; формувати вміння і навички характеризувати приголосні за наявністю голосу і шуму, за ознакою твердості чи м’якості; удосконалювати вміння розрізняти їх у словах і правильно вимовляти; розвивати мислення, увагу і спостережливість; виховувати інтерес до народних свят, до вивчення історії рідного краю.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок формування та удосконалення знань, умінь та навичок.
Як дерево починається з кореня,
Так слово починається зі звука
О.Довгий
Перебіг уроку
І. Організаційний етап з позитивною емоційною установкою
Добрий день, дорогі діти! Сьогодні у нас свято, бо зустріч з новими людьми завжди свято. А ми з вами зустрілися, і сподіваюся наша зустріч буде для вас цікавою. Ви підтримаєте мене і будете гарно працювати на уроці. Чи не так? Але сьогодні також свято за народним християнським календарем – це свято Святителя Миколая Чудотворця, яке ви, мабуть, чекали з нетерпінням.
Тільки-тільки випав сніг –
Перше свято на поріг!
Нам несе його святий –
І небесний, і земний.
Для людей, і для тварин
Добрий та дбайливий він.
Знаєш, хто тобі приніс
Під подушечку сюрприз
У святкову нічку?
Знай - чудотворець…
Миколай
Інтелектуально-мовленнєва розминка:
Інтерактивний метод «Мікрофон»
- Давайте дізнаємось, що ви отримали в подарунок?
- А чому Миколая називають чудотворцем?
Інтерактивний метод «Ланцюжок»
Чудотворець
- Попрацюємо ланцюжком над цим гарним словом.
- Назвіть у слові звуки й розкажіть, що відомо вам про них?
Метод спостереження.
- Зверніть увагу на звуки [д] і [т] у слові. Назвіть ці приголосні звуки і прислухайтесь до їх вимови. Як вимовляєте звук [д], а як [т]?
- Який у слові м’який приголосний звук? [ц']
-Чому він вимовляється м’яко? А якщо після звука [ц] поставимо букву е, у, то як він буде вимовлятися? (твердо)
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Оголошення епіграфа. Мотивація навчальної діяльності
- Чи буде корисним матеріал, який ми опрацюємо на уроці?
- Що ви маєте навчитися робити? Для чого?
- Але давайте дізнаємося, що ви знаєте?
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Інтерактивний метод «Незакінчене речення»
Фонетика –це…
Найменшою неподільною одиницею мовлення є …
Звуки можуть утворюватися з ….
Голосні звуки утворюються за допомогою….
Приголосні за допомогою….
В українській мові звуків …
Голосних звуків…
Приголосних звуків…
Приголосні бувають…
ІV. Основний зміст роботи
Робота з підручником
Ознайомтесь з матеріалом підручника на с.131зверху. Сформулюйте питання, які можна поставити до даної теми?
Як утворюються приголосні дзвінкі звуки? Як утворюються глухі? Яку участь беруть голосові зв’язки у їх творенні?
Ознайомлення з таблицею
Вимовте всі звуки за таблицею, поклавши кінці пальців на гортань, і перевірте чи правда, що при вимові дзвінких звуків відчувається дрижання голосових зв’язок, а при творенні глухих звуків голосові зв’язки непорушні?
[б] –[п], [д]–[т], [з] –[с], [дз] – [ц], [ж] – [ш], [дж] – [ч], [г] – [х], [ґ] – [к].
Скільки пар за дзвінкістю-глухістю? (8)
Зверніть увагу! Дзвінкі [в],[ л], [м], [н], [р], [й] - не мають пари. Глухий [ф] також не має пари.
Тренувальні вправи
1. Інтерактивний метод «Ланцюжок»
Замінити звук дзвінкий на глухий. (Запис у зошит).
Газ – гас, важ – ваш, гриб – грип, везти – вести, дужка – душка, казка – каска, міг – міх, плід – пліт, п’ядь – п’ять, злива – слива, бити-пити, байка-пайка.
Запам’ятайте: літературна вимова пар звуків дзвінких і глухих чітка і не замінюється, бо слова мають різне значення слів і звучання.
2. Віднайди слово! Вписати букви, які утворюють слова, що відрізняються тільки одним звуком – співвідносним глухим або дзвінким приголосним.
|
І |
Г |
|
|
Х |
Ж |
|
|
|
А |
Р |
К |
|
|
А |
ґ |
|
|
А |
|
|
З |
А |
|
|
С |
А |
Б |
|
|
К |
А |
П |
|
|
К |
А |
З |
|
|
В |
А |
С |
|
|
В |
А |
Відповідь: міг, міх, жар, шар, кава, ґава,
балка, палка, злива, слива.
Інтерактивний прийом «Лови помилку!»
3. На партах у вас лежать картки зі словом, тож пограємо в гру «Хто швидше?» віднайде слово, що має:
- 2 дзвінкі приголосні звуки? (Зуб, дуб, Буг, газ, віл, мило, мир, лев)
- 2 глухі приголосні звуки? (Сито, каша, паша, сапа, хакі )
- 3 глухі звуки ? (Шапка, папка, шахта, тиск)
Бесіда
- У вас залишилися слова? Зачитайте їх (Няня, тінь, сіль, зілля, дія).
- Що ви можете сказати про ці приголосні звуки, які вони за вимовою? (м’які).
Пояснення матеріалу за таблицею «Тверді і м’які приголосні»
Визначте, які приголосні бувають і твердими, і м’якими, запишіть їх у зошит. Перед якими буквами вони м’які? (ь, я, ю, є, і)
Робота з підручником. С.133
Тренувальні вправи
1. Квітка-загадка
У кожній пелюстці квітки є слово, що закінчується на м’який знак. Назвіть слова-пелюстки.
(Жаль, сіль, тінь, лось, кінь, лінь, вісь, біль, синь).
2. Робота з текстом
Завдання: з перших двох речень випишіть і підкресліть звуки:
1. – випишіть слова, в яких тільки тверді приголосні звуки (Микола, що, по, самого, Бога).
2. – випишіть слова, в яких є м’які приголосні звуки. Увага! Пом’якшені звуки: губні, шиплячі і [г], [ґ], [х], [к] (Чудотворець, усіх, найшанованіший, кажуть, сидить, правицю).
3. – випишіть слова з дзвінкими приголосними звуками (Народі, він, від, Бога).
4. – випишіть слова з тексту, в яких є глухі приголосні звуки (Микола, чудотворець, найшанованіший, усіх, святих, кажуть, сидить, по, правицю, самого).
Микола-чудотворець – найшанованіший з усіх святих. У народі кажуть, що він сидить по правицю від самого Бога! Він добрий і дбайливий, а до слухняних дітей ще й дуже щедрий. Святий Миколай для людей, немовби люблячий батько, готовий виконати всі бажання рідної дитини. Багато доброчинств було зроблено цим Божим чоловіком. Він був лагідним, смиренним і дуже уважним до всіх, тому й залишився у людських серцях навічно.
- А чи знаєте ви, чому наше місто називається Миколаєвом? Що вам відомо?
Святий Миколай за народними легендами та переказами боронить людей від стихійного лиха і вважається покровителем моряків.
Миколаїв, Миколаїв
Від Святого Миколая
Яко вічна нагорода
Миколаївському роду.
Історична довідка: Миколаїв - місто корабелів. Генерал-губернатор Г.А.Потьомкін 7 вересня 1789 р. вирішив назвати забудову на річці Інгул містом Миколаєвом на честь взяття російськими військами фортеці Очаків 19 грудня 1788 р. в день Святого Миколая. Перший корабель, який спустили на воду називався "Святий Миколай". Його зображення й досі прикрашає герб міста.
Творче завдання: Складіть невеличкий усний твір про капличку Святого Миколая або віршовані рядки, використовуючи малюнок і опорні слова: свічки, ікона, знаходиться, на Набережній, в кінці вулиці Радянської, золотий купол, піп, молитва, люди.
Словникова робота: Каплиця –це невеличка споруда без вівтаря для відправ і молитов.
V. Контрольно-оцінювальний етап
1. Самоконтроль.
Тестові завдання
2. Позначте рядок, у якому всі звуки у поданих словах, дзвінкі приголосні:
а) мова, слово, речення, міра; б) звук, літера, склад, наголос; в) діло, сила, віра, море; г) дерево, Богдан, залізо, золото.
3. Завжди м’яким є приголосний звук: а) в; б) м; в) й; г) х.
4. Позначте рядок, у якому всі слова мають глухі приголосні звуки:
а) радість, шматок, постіль; б) сік, кошик, хотіти; в) королівство, ложка, золото; г) ліс, ватра, юшка.
5. Чим позначається м’якість приголосних на письмі: а)апострофом;
б) м’яким знаком; в) м’яким знаком, буквами я, ю, є, ї; г) будь-якими буквами.
6. Позначте рядок, у якому всі звуки м’які у словах: а) м’яч, добро, мужність; б) святість, тінь, світло; в) рідня, скатерть, портфель; г) сіль, тінь, ляля.
Перевірка: 1в, 2г, 3 в, 4 б, 5 в, 6г.
2. Рефлексійна анкета:
Я дізнався…
Зрозумів…
Навчився…
Яку мету ставили на уроці, чи досягли її?
Що сподобалось?
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити с. 131,133, вправа 246 (для всіх).
Підготувати святкові листівки або написати лист до Святого Миколая
( учням достатнього і високого рівня).
Заключне слово вчителя. Молитва до Святого Миколая
До святого Миколая моляться з проханням здоров’я, щастя, зцілення від будь-якої хвороби. І я бажаю міцного здоров’я вам і вашій родині і дарую учням на згадку про наш урок дитячу молитву до Святого Миколая.
Молитва до Святого Миколая
Підніму до неба рученята –
Помолюсь на Миколая свято!
Якщо вірить, молиться дитина –
Зійде благодать на Україну!
О Всеблагий Отче Миколаю!
Від усього серденька благаю:
Зглянься на невинне янголятко,
Захисти від горя і нестатку!
Захисти від кривди і хвороби,
Від чиєїсь злоби чи жадоби!..
Наш заступнику, могутній друже,
Ти завжди до всього небайдужий,
Тож схиляється тобі додолу
Кожний і обласканий, і кволий…
І дорослий кожний, і маленький
Молиться і дякує красненько
За твою всемилість і опіку…
Чудотворцю щедрий, сяйноликий!
Від несправедливості та болю
Захисти нам і життя, і долю!..
Сподіваюся і прославляю
Доброту Святого Миколая!
Милосердний, будь і не покинь
У Господній істині!
Амінь!