Урок "Приголосні дзвінкі й глухі, тверді та м’які

Про матеріал
Урок формування та удосконалення знань, умінь, навичок з використанням дидактичного матеріалу про Святого Миколая-чудотворця.
Перегляд файлу

Тема: Приголосні дзвінкі й глухі, тверді та м’які

Мета: поглибити  та удосконалити знання учнів про дзвінкі й глухі, тверді й м’які приголосні звуки; формувати вміння і навички характеризувати приголосні за наявністю голосу і шуму, за ознакою твердості чи м’якості; удосконалювати вміння розрізняти їх у словах і правильно вимовляти; розвивати мислення, увагу і спостережливість; виховувати інтерес до народних свят, до вивчення історії рідного краю.

Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок формування та удосконалення знань, умінь та навичок.

Як дерево починається з кореня,

Так слово починається зі звука

О.Довгий

Перебіг уроку

І. Організаційний етап з позитивною емоційною установкою

Добрий день, дорогі діти! Сьогодні у нас свято, бо зустріч з новими людьми завжди свято. А ми з вами зустрілися, і сподіваюся наша зустріч буде для вас цікавою. Ви підтримаєте мене і будете гарно працювати на уроці. Чи не так?  Але сьогодні також свято за народним християнським календарем – це свято Святителя Миколая Чудотворця, яке ви, мабуть, чекали з нетерпінням.

Тільки-тільки випав сніг –

Перше свято на поріг!

Нам несе його святий –

І небесний, і земний.

Для людей, і для тварин

Добрий та дбайливий він.

Знаєш, хто тобі приніс

Під подушечку сюрприз

У святкову нічку?

Знай  - чудотворець

                       Миколай

Інтелектуально-мовленнєва розминка:

Інтерактивний метод «Мікрофон»

 - Давайте дізнаємось, що ви отримали в подарунок?

- А чому Миколая називають чудотворцем?

Інтерактивний метод «Ланцюжок»

      Чудотворець

 - Попрацюємо ланцюжком над цим гарним словом.

 - Назвіть у слові звуки й розкажіть, що відомо вам про них?

Метод спостереження.

- Зверніть увагу на звуки [д] і [т] у слові. Назвіть ці приголосні звуки і прислухайтесь до їх вимови. Як вимовляєте звук [д], а  як [т]?

- Який у слові м’який приголосний звук? [ц']

-Чому він вимовляється м’яко?  А якщо після звука [ц] поставимо букву е, у, то як він буде вимовлятися? (твердо)

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Оголошення епіграфа. Мотивація навчальної діяльності

  - Чи буде корисним матеріал, який ми опрацюємо на уроці?

  - Що ви маєте навчитися робити? Для чого?

  - Але давайте дізнаємося, що ви знаєте?

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Інтерактивний метод «Незакінчене речення»

Фонетика –це…

Найменшою неподільною одиницею мовлення є …

Звуки можуть утворюватися з ….

Голосні звуки утворюються за допомогою….

Приголосні за допомогою….

В українській мові звуків …

Голосних звуків…

Приголосних звуків…

Приголосні бувають…

ІV. Основний зміст роботи

Робота з підручником

     Ознайомтесь з матеріалом підручника на с.131зверху. Сформулюйте питання, які можна поставити до даної теми?

Як утворюються приголосні дзвінкі звуки? Як утворюються глухі? Яку участь беруть голосові зв’язки у їх творенні?

Ознайомлення з таблицею

  Вимовте всі звуки за таблицею, поклавши кінці пальців на гортань, і перевірте чи правда, що при вимові дзвінких звуків відчувається дрижання голосових зв’язок, а при творенні глухих звуків голосові зв’язки непорушні?

[б] –[п], [д]–[т], [з] –[с], [дз] – [ц], [ж] – [ш], [дж] – [ч], [г] – [х], [ґ] – [к].

Скільки пар за дзвінкістю-глухістю? (8)

  Зверніть увагу! Дзвінкі [в],[ л], [м], [н], [р], [й] - не мають пари.  Глухий [ф] також не має пари.

Тренувальні вправи

   1. Інтерактивний метод «Ланцюжок»

        Замінити звук дзвінкий на глухий. (Запис у зошит).

Газ – гас, важ – ваш, гриб – грип, везти – вести, дужка – душка, казка – каска, міг – міх, плід – пліт, п’ядь – п’ять, злива – слива, бити-пити, байка-пайка.

Запам’ятайте: літературна вимова пар звуків дзвінких і глухих чітка і не замінюється, бо слова мають різне значення слів і звучання.

2. Віднайди слово! Вписати букви, які утворюють слова, що відрізняються тільки одним звуком – співвідносним глухим або дзвінким приголосним.

 

І

Г

     

 

Х

Ж

 

 

    

А

Р

 

К

 

 

А

ґ

   

 

А

 

 

З

А

 

 

С

А

 

Б

 

 

К

А

П

 

 

К

А

З

 

 

В

А

С

 

 

В

А

Відповідь: міг, міх, жар, шар,  кава, ґава,    

балка, палка, злива, слива.

Інтерактивний прийом «Лови помилку!»

3. На партах у вас лежать картки зі словом, тож пограємо в гру «Хто швидше?» віднайде слово, що має:

 - 2 дзвінкі приголосні звуки?    (Зуб, дуб, Буг, газ, віл, мило, мир, лев)

 - 2 глухі приголосні звуки?       (Сито, каша, паша, сапа, хакі )

 - 3 глухі звуки ?                         (Шапка, папка, шахта, тиск)

Бесіда

- У вас залишилися слова? Зачитайте їх (Няня, тінь, сіль, зілля, дія).

- Що ви можете сказати про ці приголосні звуки, які вони за вимовою? (м’які).                                                       

   Пояснення матеріалу за таблицею  «Тверді  і м’які приголосні»

  Визначте, які приголосні бувають і твердими, і м’якими, запишіть їх у зошит.  Перед якими буквами вони м’які? (ь, я, ю, є, і)

Робота з підручником. С.133

  • Як позначається м’якість приголосного? (скісною рискою) синь [н']
  • Які звуки не мають пар м’яких? Вони бувають пом’якшеними [б], [п], [м], [в], [ф] – губні; [ж], [ч], [ш],  [дж] – шиплячі, [ г], [ґ], [х], [к]. Як позначаються?  біль [б’]
  • Який приголосний завжди м’який? [й]

Тренувальні вправи

1. Квітка-загадка

У кожній пелюстці квітки є слово, що закінчується на м’який знак. Назвіть слова-пелюстки.

(Жаль, сіль, тінь, лось, кінь, лінь, вісь, біль, синь).

2. Робота з текстом

Завдання: з перших двох речень випишіть і підкресліть звуки:

1. – випишіть слова, в яких тільки тверді приголосні звуки (Микола, що, по, самого, Бога).

2. – випишіть слова, в яких є м’які приголосні звуки. Увага! Пом’якшені звуки: губні, шиплячі і [г], [ґ], [х], [к] (Чудотворець, усіх, найшанованіший, кажуть, сидить, правицю).

3. – випишіть слова з дзвінкими приголосними звуками (Народі, він, від, Бога).

4. – випишіть слова з тексту, в яких є глухі приголосні звуки (Микола, чудотворець, найшанованіший, усіх, святих, кажуть, сидить,  по, правицю, самого).

 Микола-чудотворець – найшанованіший з усіх святих. У народі кажуть, що він сидить по правицю від самого Бога!  Він добрий і дбайливий, а до слухняних дітей ще й дуже щедрий. Святий Миколай для людей, немовби люблячий батько, готовий виконати всі бажання рідної дитини. Багато доброчинств було зроблено цим Божим чоловіком. Він був лагідним, смиренним і дуже уважним до всіх, тому й залишився у людських серцях навічно.

- А чи знаєте ви, чому наше місто називається Миколаєвом? Що вам відомо?

 Святий Миколай за народними легендами та переказами боронить людей від стихійного лиха і вважається покровителем моряків.


Миколаїв, Миколаїв

Від Святого Миколая

Яко вічна нагорода

Миколаївському роду.


Історична довідка: Миколаїв - місто корабелів.  Генерал-губернатор Г.А.Потьомкін 7 вересня 1789 р. вирішив назвати забудову на річці Інгул містом Миколаєвом на честь взяття російськими військами фортеці Очаків 19 грудня 1788 р. в день Святого  Миколая. Перший корабель, який спустили на воду називався "Святий Миколай". Його зображення й досі прикрашає герб міста.

Творче завдання: Складіть невеличкий усний твір про капличку Святого Миколая або віршовані рядки, використовуючи малюнок і опорні слова: свічки, ікона, знаходиться, на Набережній, в кінці вулиці Радянської, золотий купол, піп, молитва, люди.

Словникова робота: Каплиця –це невеличка споруда без вівтаря для відправ і молитов.

V. Контрольно-оцінювальний етап

1. Самоконтроль.

Тестові завдання

  1.                    Фонетика – розділ науки про мову, що вивчає: а) знаки письма; б) будову слова; в) звуки мови і мовлення; г) правила вимови.

2. Позначте рядок, у якому всі звуки у поданих словах, дзвінкі приголосні:

а) мова, слово, речення, міра; б) звук, літера, склад, наголос; в) діло, сила, віра, море; г) дерево, Богдан, залізо, золото.

3. Завжди м’яким є приголосний звук: а) в; б) м; в) й; г) х.

       4. Позначте рядок, у якому всі слова мають глухі приголосні звуки:

а) радість, шматок, постіль; б) сік, кошик, хотіти; в) королівство, ложка, золото; г) ліс, ватра, юшка.

         5. Чим позначається м’якість приголосних на письмі: а)апострофом;

б) м’яким знаком; в)  м’яким знаком, буквами я, ю, є, ї; г) будь-якими буквами.

6. Позначте рядок, у якому всі звуки м’які у словах: а) м’яч, добро, мужність; б) святість, тінь, світло; в) рідня, скатерть, портфель; г) сіль, тінь, ляля.

Перевірка: 1в, 2г, 3 в, 4 б, 5 в, 6г.

2. Рефлексійна анкета:

Я дізнався…

Зрозумів…

Навчився…

Яку мету ставили на уроці, чи досягли її?

Що сподобалось?

VІ. Домашнє завдання.

Вивчити с. 131,133, вправа 246 (для всіх).

Підготувати святкові листівки або написати лист до Святого Миколая

( учням достатнього і високого рівня).

Заключне слово вчителя. Молитва до Святого Миколая

До святого Миколая моляться з проханням здоров’я, щастя, зцілення від будь-якої хвороби. І я бажаю міцного здоров’я вам і вашій родині і дарую учням на згадку про наш урок дитячу молитву до Святого Миколая.

Молитва до Святого Миколая

Підніму до неба рученята –

Помолюсь на Миколая свято!

Якщо вірить, молиться дитина –

Зійде благодать на Україну!

О Всеблагий Отче Миколаю!

Від усього серденька благаю:

Зглянься на невинне янголятко,

Захисти від горя і нестатку!

Захисти від кривди і хвороби,

Від чиєїсь злоби чи жадоби!..

Наш заступнику, могутній друже,

Ти завжди до всього небайдужий,

Тож схиляється тобі додолу

Кожний і обласканий, і кволий…

І дорослий кожний, і маленький

Молиться і дякує красненько

За твою всемилість і опіку…

Чудотворцю щедрий, сяйноликий!

Від несправедливості та болю

Захисти нам і життя, і долю!..

Сподіваюся і прославляю

Доброту Святого Миколая!

Милосердний, будь і не покинь

У Господній істині!

                                      Амінь!

doc
Додано
28 березня 2022
Переглядів
2372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку