Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом А. Дімарова; вчити аналізувати вчинки дійових осіб, висловлювати свою думку; збагачувати словниковий запас учнів; формувати в них читацькі навички; розвивати культуру спілкування; виховувати в дітей доброзичливе ставлення до людей, бажання творити добро
Раз добром нагріте серце вік не прохолоне
Читання
3-й клас
За твором А. Дімарова «Для чого людині серце».
Мета. Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом А. Дімарова; вчити аналізувати вчинки дійових осіб, висловлювати свою думку; збагачувати словниковий запас учнів; формувати в них читацькі навички; розвивати культуру спілкування; виховувати в дітей доброзичливе ставлення до людей, бажання творити добро.
Обладнання. Конверти з прислів’ями, «мікрофон», паперові сердечка, металевий підніс.
Хід уроку:
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Крісло автора».
У «кріслі автора» підготовлений учень читає напам’ять вірш.
Та нагород за це не вимагай,
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
«Людина починається з добра!»
- Діти, коли ви чуєте або вимовляєте слово «добро», то що ви уявляєте?
Побудова «асоціативного куща».
Краса
співчуття радість
тепло краса
посмішка добро чистота
Підтримка щастя
доброзичливість
Гра «Розсипанка»
- На моєму столі лежать конверти з окремими словами. Складіть з ними прислів’я. Поясніть, як ви їх розумієте.
* Раз добром нагріте серце вік не прохолоне.
* Голова має слухати серце, а серце – голову.
*Той дає багато, хто дає від щирого серця.
* Людина добра, якщо в неї серце є.
- Що об’єднує ці прислів’я? (Спільна тема – добро і серце.)
Гра «Мікрофон» - - Про кого так кажуть: «У цієї людини золоте серце»?
- Чи хочете ви бути добрими?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Прочитайте тему сьогоднішнього уроку, записану на дошці.
- Чим цікава назва твору? (Вона має форму питання, але не є питальним реченням, бо в кінці його не стоїть знак питання.)
- Прочитайте це речення з питальною інтонацією. А тепер з розповідною.
Чи відчули ви відмінність? У чому вона полягає?
- Отже, сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, для чого ж людині потрібне серце. А допоможе нам у цьому казка Анатолія Дімарова «Для чого людині серце».
ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
Ознайомлення із життєвим та творчим шляхом А. Дімарова.
Вправа «Навчаючи вчуся».
Розповідає заздалегідь підготовлений учень.
- Анатолій Андрійович Дімаров народився 17 травня 1922 року у м. Миргороді на Полтавщині в сім’ї вчителів. У 1940 році закінчив школу і пішов служити до армії. Там і застала його Велика Вітчизняна війна. Під час одного з боїв був поранений. Після одужання разом з групою товаришів організував партизанську групу. За бойові заслуги був нагороджений медалями.
Після закінчення війни А. Дімаров закінчив Львівський педагогічний інститут. Деякий час працював кореспондентом газети «Радянська Україна»,
Був головним редактором видавництва «Радянський письменник».
У 1944 році почав друкувати свої твори. Перша його книжка – збірка оповідань «Гості з Волині», наступна – «Дві Марії». Згодом автор видав ще більше десятка збірок оповідань, повістей, романів.
Багато своїх творів А. Дімаров написав для дітей. Його перу належать збірка фантастичних повістей «Друга планета», збірки оповідань «Блакитна дитина», «Через місточок», казки «Для чого людині серце», «Про хлопчика, який не хотів їсти».
У 1982 році письменникові присуджено Державну премію імені Т. Г. Шевченка.
Словникова робота в групах.
Правильно читайте слова:
найлютіший ненавидіти переборола
назбиралося крижане вагаючись
жевріючи одноплемінників дошкулити
Вправа «Консультант»
Заздалегідь підготовлений учень пояснює значення слів.
- Вагатися - виявляти нерішучість у чомусь, не наважуватись щось зробити.
Крижане – зроблене з криги, льоду.
Жевріти – горіти без полум’я, тліти.
Дошкулити – завдати комусь неприємностей, зачіпати.
Володіння – територія, яка комусь належить.
Одноплемінники – люди одного племені.
Ринутися – рушити, кинутися.
Читання тексту частинами.
Обговорення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
- З якими персонажами ви зустрілися в казці?
- Де відбувалися події?
- Як жило плем’я дерев’яних чоловічків? - Чому дерев’яні чоловічки не мали ніяких почуттів?
- Кого зустріли дерев’яні чоловічки у своєму лісі? - Що їх здивувало? - Як дівчинка пояснила чоловічкові, що таке серце? - Чому дівчинка не віддала своє серце дерев’яному чоловічкові?
- До кого вона порадила звернутися чоловічкові? - Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар вставив йому в груди серце доброї людини?
- Чи правильно вчинив дерев’яний чоловічок, коли пожертвував своїм життям?
- Чим же закінчилася казка?
- Поміркуйте, чим би закінчилася казка, якби лікар дав чоловічкові серце злої людини.
Вправа «Аргумент».
(Учні висловлюють свої аргументи: «Я думаю…», «Я вважаю…», «На мою думку…»)
- Як ви гадаєте, для чого людині серце?
- З яким серцем краще жити? Робота з сердечками.
- Сьогодні на урок ви принесли виготовлені вами власноруч сердечка. Покажіть, яким ви уявляєте серце доброї людини. А тепер напишіть на своєму паперовому сердечку , що є у ваших серцях доброго, що ви хотіли б завжди мати, плекати й примножувати. Ми помістимо ці записи у велике серце і будемо зберігати.
- А тепер напишіть на аркуші паперу те, що є у вас поганого і чого ви хотіли б позбутися назавжди.
( Вчитель збирає аркуші на великий металевий підніс і запалює їх.)
- Відтепер у ваших сердечках житиме тільки добро, і ви зростатимете добрими людьми.
Вправа «Сенкан».
- Які асоціації викликає у вас слово «серце». Складіть сенкан до поняття «серце».
Велике серце.
Світле серце.
Золоте серце.
Серце б’ється.
Серце хвилюється.
Серце любить.
Робота над виразним читанням казки.
V.Підсумок ( рефлексія ) уроку.
- Що вам найбільше запам’яталося з уроку?
- Чи змінилися ваші уявлення про серце?
VІ. Домашнє завдання (на вибір).
- Скласти свою казку про серце.
- Підібрати прислів’я про серце і пояснити їх зміст.