Якими ж методами, прийомами можна сприяти відродженню втраченого інтересу до читання? Як побудувати роботу вчителя, щоб в душі дитини запалився вогник допитливості, допитливості до художнього твору, щоб бажання звернутися до книги супроводжувало його все життя..
Майстер – клас
Види робіт під час вивчення казок
Першими літературними творами, з якими знайомиться молодший школяр, є казка. Світ казки таємничий і чарівний. Занурюючись у нього, дитина у легкій, ненав’яз-ливій формі пізнає закони, які лежать в основі людських взаємин. Світ казок прекрасний і захоплюючий для молодших школярів. Їх захоплює гострий, цікавий сюжет казок, вчинки героїв, незвичність подій, послідовність, в якій вони відбуваються.
Зустріч дітей з героями казок не залишає їх байдужими. Бажання допомогти герою, що попав в біду, розібратися в казковій ситуації - все це стимулює розумову діяльність дитини, розвиває інтерес до предмета, спостережливість, уяву, здатність до співчуття, емоції і образну пам'ять, почуття гумору, формує уміння оволодіти оцінною термінологією, бачити в звичайному незвичайне.
І працювати в цьому напрямі сьогодні просто необхідно і вчителю, і батькам. Тому об'єктом нашого дослідження є розвиток інтересу до читання казок у молодших школярів.
Якими ж методами, прийомами можна сприяти відродженню втраченого інтересу до читання? Як побудувати роботу вчителя, щоб в душі дитини запалився вогник допитливості, допитливості до художнього твору, щоб бажання звернутися до книги супроводжувало його все життя..
Оскільки казки у курсі початкової школи вивчають з першого по четвертий клас, то перед педагогом стоїть питання пошуку нових нестандартних форм організації уроку з їх вивчення. Однією з таких форм є урок телепередача, на якому молодші школярі не лише узагальнюють знання про вивчені казки, а ще представляють добре відому казку по-новому. На уроках з вивчення казок використовую різні форми робити, які допомагають мені у вирішенні проблемного питання щодо формування у учнів морально-етичних якостей та формування дружного колективу.
1.Виразне читання казки «Лисичка – сестричка» і переказ казки за ілюстраціями
Учитель. Якою показана Лисичка у казці?
2.Кросворд «Українська народна казка»
(Колобок)
(Кіт.)
4) Ім’я героя української народної казки, що народився з горошини. (Котигорошко.)
1 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
3)Гра «Виправи помилки»
Учитель. У країні Навпокинії
Є місто Помилок.
На вулиці Безглуздості
Живе казкар-дідок.
Свої казки розказує
Він на ніч дітлахам…
А помилки ти виправиш,
Якщо побачиш, сам!
*Жили собі лід та жаба. Спекла якось жаба колосок. А він скік-поскік. Та й утік!
* Зустрілися якось миска та бабка. Бабка й питає: «Як ти можеш в дірці шити? От я живу у ручці»
* Посіяв лід річку. Виросла річка велика-велика…
* Жила-була на світі дівчинка. І звали її зелена шапочка. Покликала її тітонька і каже: «Дочко моя, Синя Кепочко! Сходи до дідуся і віднеси йому м’яч і кеди…»
* Жила –була коза. І було в неї семеро гарненьких маленьких кошенят…»
4) Конкурс «Жарт за жартом»
1. У відомій казці Коза принесла козенятам:
А молоко Б пепсі-колу В жувальну гумку
2. Мишенят у казці «Колосок» звали:
А Круть і Верть Б Стриб і Скок В Гуп і Ляп
3. У відомій казці дід загубив річ, яка потім стала житлом для
лісових звірів. Це була:
А рукавичка Б шкарпетка В сорочка
4. Хатинка Баби Яги трималася на:
А курячих ніжках Б слонячих вушках В їжакових колючках
5. У казці «Ріпка» останньою на допомогу прийшла:
А кішка Б мишка В собачка
6. До приходу Червоної Шапочки у будинок бабусі забрався вовк. Він:
А ховався у ліжку Б грав на комп’ютері В дивився телевізор
7. У казці «Коза-дереза» Коза говорила дідові неправду:
А із скромності Б через вередливість В тому що дотримувалася дієти
5. Знайди пари
Припічок - * Дошка на стояках, на яку сідають або кладуть що-небудь.
Лавка - * піч для опалювання приміщення;
Грубка - * лежанка; продовгуватий виступ для лежання, прибудований до печі.
6. Робота з деформованими реченнями – прислів’ями
Вітерець прилітав,
Всі слова порозкидав.
Тож мерщій, часу не гаймо –
Швидше приказку читаймо.
( вставити листочки з словами: «Казки маленьки, а розуму в них багато»)
Поясніть зміст цього прислів»я.
7.Гра «Склади слово»
Хатин * * дідусь
Пів * * чок
Ді * * ка
Би * * мідь
Вед * * ник
8.Гра «Відшукай початок»
рядочку –
Від слів лишилися
самі шматочки.
Початки слів нам
треба відшукати,
Їх правильно з’єднати
й врятувати.
9. Гра «З якої казки»
Листоноша Пєчкін. На адресу нашої телепередачі надійшли телеграми від казкових персонажів, запрошених до участі у програмі, які з них не змогли прибути. Допоможіть, будь ласка, упізнати, кому із запрошених не вдалося потрапити до нас своєчасно.
(Після того, як учні дадуть правильну відповідь, учитель демонструє слайд із зображенням казкового персонажа.
10.Відгадування загадок
Мудра Сова. Я хочу перевірити, наскільки добре ви знаєте народні та авторські казки. Чи зумієте ви відгадати загадки на моїх яблучках з казкового Дерева загадок?
(На дошці – плакат: дерево, на якому прикріплені яблучка. Сова по черзі знімає їх і читає загадки, записані із зворотного боку.
Щось згубив старенький дід.
Влізли мишка туди й жабка, Заєць, лиска, вовк, ведмідь
Ще й кабан- Іклан. Будь ласка,
Пригадайте, що за казка. («Рукавичка»)
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиски півника забрати.(«Котик і Півник»)
Не простий, а третячок?
Дуже, дуже був він ловкий:
Упіймав Ведмедя вовк,
Зайчика, а ще лисичку,
Хоча сам був невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. (Солом’яний бичок»)
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казочка зветься?
Хто б відповів? (Ш.Перро «Червона шапочка»
* До школи прямує хлопчак дерев’яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
В пригодах складних побуває хлопчак?
Відома ця книжка вам всім, чи не так? (О.Толстой «Пригоди Буратіно»)
Непомітно, дуже швидко
Великою стала.
Дід її не витяг сам –
Всіх почав гукати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати? («Ріпка»)
Став малим співати.
Здогадалися вони:
«Вовк – не наша мати» ( «Вовк і семеро козенят»)
З даху в гості хто приходить?
І на святj він дістався –
Скажем дружно: «Здрастуй…Карлсон!» (А.Ліндгрен «Малюк і Карлсон»)
Все на сонечку сидить.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. («Колобок»)
Мала мачуху я злу,
Танцювала на балу.
Там я принца полюбила
Й черевичок загубила. («Попелюшка»)
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик Робін,
І товариш – П’ятачок.
Він до меду дуже ласий ,
Має хист до віршів й слух.
Зветься плюшевий ведмедик, Всім відомо,… (Вінні –Пух).
(А .Мілн «Вінні Пух)
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув –
Зайцю хатку повернув. («Коза - дереза»)
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась? («Маша і ведмідь»)
Вся ворушиться. Дрижить.
Де не взявсь – кабан біжить.
Тут і вовк іде, й ведмідь, -
Кожен в хатці хоче жить.
Так вже тісно їм усім –
Ось-ось-ось порветься дім,
Що за дім такий лежить І ворушиться, й дрижить? («Рукавичка»)
Біди наробило,
Щось біле, кругленьке
Хвостиком розбило.
Сумує і плаче бабуся,
Дідусь витирає сльозу.
А курочка кудкудаче:
11.Вікторина «Чарівна скринька»
12.Інсценізація казки «Солом’яний Бичок»
Вчитель. А зараз послухайте казку у віршах «Солом’яний Бичок». Казка ця, може, й давня, але, переспівана віршами, звучить по-новому.
Автор.
У низькій старенький хаті
Жили люди небагаті.
Як заробить Дід копійку –
Вистачить на хліб, і тільки.
Баба.
Я не хочу жити вбого…
Автор.
Мовить Баба до старого…
Баба.
Хочу мати я бичка…
Дід.
Що ти, Бабо? Бач яка!
Хоч тікай тепер із дому!
Баба.
Хочу я бичка з соломи!!!
Дід.
У дитинство Баба впала:
В ляльки гратись забажала!
Баба.
Ти мене не критикуй,
А бичка мерщій змайструй.
Автор.
Бабу Дід боявся здавна –
Змайстрував бичечка справно.
Дід.
Хай вже бавиться стара.
Не шкода того добра!
Трохи часу, жмут соломи –
Й маємо бичка удома.
Автор.
Баба пасти повела
На лужок біля села.
Баба.
Хай сміється Дід, як хоче,
Я тепер стерплю охоче
Він зробив. Як я просила:
Засмолив боки щосили..
І тепер моя тварина
Ще спритніша за людину,
Що з рушницею полює…
Дід не бачить? То посплю я…
Автор
Цілий день Бичок пасеться
За селом біля озерця.
Хитра Баба собі спить…
Тут Бичка уздрів Ведмідь.
Ведмідь
Гей, мале, ти що таке?
Щось несправжнє і легке.
Навіть ріжки іграшкові…
Чи не родич ти корові?
Бичок
Твоя правда – я ж бичок!
Маю смолений бочок.
Ведмідь
Ой, смоли дістати хочу!
Я подертий ще із ночі:
Був тоді я у селі,
Гризли пси мене малі.
Я один, а їх багато…
Треба рану залатати!
Бичок
То бажаєш ти смоли?
Що ж, Ведмедику, бери!
Автор
Та й загруз Ведмідь в смолі.
Це ще гірш, ніж пси малі!
Баба
Чи це правда, чи це сниться?
Треба краще придивиться…
Діду, нам допоможи!
Льох відкрий, сюди біжи!
Автор
Дід прибіг, і Баба з ним,
І Бичок з Ведмедем злим-
Всі добралися до двору,
Та Ведмедя – у комору.
Там у льох його спустили
І на засув зачинили.
І на другий день стара
На пастівничок пішла.
Тільки вивела Бичка,
Дала знову хропака.
Ось мете хвостом Лисиця
До озерця, щоб напиться.
Бачить – дивне щось стоїть…
Лисиця
Аж перехотілось пить.
Чи то іграшка, чи звір?
Ну Лисичко, перевір!
Гей, мале, ти що таке?
Щось несправжнє і легке…
Ріжки наче іграшкові
Он видніються в соломі…
Бичок
Я – Солом’яний Бичок!
Маю смолений бочок.
Лисиця
Ой, смоли я потребую –
Може, ранку залікую.
Курку крала в курнику –
Бачиш ранку на боку?
Через тин коли тікала,
Бік цвяхами обідрала.
Бичок
То бажаєш ти смоли?
Що ж, Лисичко, на, бери!
Автор
У смолі загрузла й лиска.
Закрутилась, як артистка,
Наче дзиґа, завертілась –
Від Бичка втекти хотілось.
Баба
Чи це правда, чи не сниться?
Упіймав Бичок Лисицю!
Діду, нам допоможи!
Ой. Мерщій сюди біжи!
Автор
Баба, дід, бичок – утрьох,
Вкинули Лисицю в льох.
І на третій день стара
Знову пасти повела.
Баба вже взяла за звичку
Спать лягать в м’яку травичку…
А тим часом із кущів
Вовчик-братик вискочив.
Мов ошпарений, зненацька.
Вовк
Чи ти звір, чи, може, цяцька?
Бичок
Я – солом’яний Бичок!
Маю смолений бочок.
Вовк
В мене он стегно болить,
Треба його засмолить.
Бичок
Як бажаєш ти смоли,
То, будь ласка. Всю бери!
Автор
Вовк загруз, мов у болоті –
Вже смола у носі й в роті.
Полонив його бичок,
Та й потяг через струмок…
На четвертий день Зайчисько
Лапками його торкав,
Поки до смоли пристав…
Всі в льоху сидять звірята.
Довго Дід не став чекати,
Тут же сів гострити ніж.
Звірята
Ой, не ріж,не ріж,не ріж!
Лисичка
Приженем тобі курей…
Вовк
Баранів, овець, гусей!
Ведмідь
Та ще й меду поїси…
Заєць
Ой ,Дідусю, відпусти!
Автор.
Пожалів звірят Дідусь.
Дід
Мабуть, я їх не діждусь…
Автор
А на ранок шум і гам!
Баба
Треба швидко встати нам!
Діду, хтось до нас іде.
Дід
Та то ж вовк овець веде!
І Лисичка із курми…
Баба
Це ж тепер багаті ми!
Дід
Нам несе Ведмедик мед.
Баба
Заєць вискочив вперед!
Він намисто нам приніс
Й драпанув швиденько в ліс.
Автор
Чуха Дід себе за вухом.
Дід
Треба жінку завжди слухать.
Завдяки її затії маємо дарунки ції.
13.Створення «асоціативного куща»
Чемним витривалим
мудрим щирим
добрим
щедрим
справедливим чесним
хоробрим
сміливим
вихованим
-Чи сподобалася вам казка? Чого вона вчить нас? Оформіть свої міркування у вигляді асоціативного куща.
14. «Набери номер» 0953142763 і прочитай прислів’я. Запиши.
1 - - 4 - не 7 - де
2 - бу 5 - друж 9 - рись
Відповідь:
(Берись дружно - не буде сутужно )
15. Розташуй персонажів у тій послідовності, у якій вони з’являються в народній казці «Ріпка»
|