Урок "Речення, його граматична основа"

Про матеріал

Ідея написати урок про їжачків надихнула історія, яка трапилася в пришкільному таборі:діти вранці знайшли на шкільному подвірї їжачка і стали з ним гратися. Що з ним робити-думки у дітей були різні. І лише вожаті підказали їм відпустити їжачка у садок. На уроці використовую інформацію, яка незнайома дітям.

Перегляд файлу

Тема .Речення, його граматична основа.                                                      5 клас

Мета: поглибити знання учнів про речення та його граматичну основу;формувати вміння учнів  відрізняти повну граматичну основу від одного головного члена речення; розвивати вміння будувати речення і зв’язне висловлювання, виділяти головне; спонукати учнів до осмислення користі від їжаків;виховувати позитивне світобачення, екологічну культуру

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: картки, маршрутний лист, яблука, грибочки, листочки з питаннями,малюнок для аплікації, маска, картка для домашнього завдання, картка-оцінка з їжачком, статуетка їжачка з холодного фарфору та пап’є-маше, паперові брусочки для місточка.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка присутніх та готовності до уроку

ІІ.Емоційне налаштування.        


В лісі є кравець чудовий,
Шиє звірам він обнови.
Для ведмедя — кожушки,
Для лисички — чобітки,
Для куничок — рукавички,
І для білочки спіднички,
Зайцю — валянки на лапки
І для вовка теплу шапку,

А собі зшив піджочок.
Хто кравець цей?.. (Їжачок)

Вдень я сплю, а прийде ніч,

 Отоді вже – інша річ!

Я виходжу полювати

 – Стережись, мишва хвостата!

Не злічу вже, скільки штук

За життя я з’їв гадюк.

Я колючий, мов будяк,

А зовуть мене … (Їжак)

 

 


Нам потрібні голки для шиття, а кому потрібні голки для життя?

Так правильно, це їжачок.

А знаєте ви ,що  слово їж(їжак) походить від слова «змія», маючи на увазі «поглинач змій» або від індоєвропейського «колоти»

Їжак — тварина, наділена в народних повір'ях мудрістю і цілющими властивостями.

За віруваннями болгар Баната,  їжак порадив «дідові Богу», як вкрити землю небом. Подібні уявлення наявні й у румунів. Мотив мудрості їжака також присутній у південнослов'янських легендах про одруження Сонця, в яких їжак рятує світ від випалення сонцем. Згідно з македонською легендою, Сонце осідлало ослицю й поїхало шукати собі наречену. Тоді їжак встав на дорозі й зупинив ослицю. Сонце не одружилося й не породило багато інших сонць, і світ вцілів. У болгарському варіанті легенди Сонце одружується з Місяцем і запрошує на весілля всіх звірів. Не з'явився один лише їжак. Сонце вирушило шукати їжака і знайшло його, коли той гриз камінь. На питання, навіщо він це робить, їжак відповів: «Відтепер я вчуся їсти камінь, адже коли ти одружишся, народиться багато сонць. Коли вони будуть світити на небі, все згорить і нічого буде їсти». Почувши це, Сонце передумало одружуватися, а Місяць від сорому сховався від Сонця і тепер не світить, коли на небі Сонце. Згідно з  болгарськими повір'ями, їжак наймудріший з тварин, бо найдовше живе на світі. Він знає все, що було раніше і про що люди давно забули. Він знає також особливу молодильну траву і ніколи не старіє.

Тому ми сьогодні на уроці пригадаємо те,що знаємо про речення, про головні члени речення і будемо гризти граніт науки, а допоможе нам у цьому їжачок.

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку.

Ми будемо подорожувати з їжачком по такому маршруту(кожен учень отримує карту), де найчастіше можна зустріти цю тваринку, виконуючи його завдання. Хто справиться найшвидше ,отримає подарунок (аплікація та статуетка їжачка)

То що, вирушаймо?

ІУ.Вивчення нового матеріалу

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (7).jpg1.Перед нами перша перепона: щоб пройти до лісу , їжачок має перейти через річку. Для цього потрібно збудувати місток- знайти правильні  твердження про речення та підмет і присудок.(діти вибирають правильні твердження і будують місточок, перевіряємо разом з коментуванням)

Молодці! Далі нас чекає їжачок з яблучками.

Часто в дитячих книжках малюють їжака, який несе на спині яблуко. Але їжаки не наколюють на свої голки ні гриби, ні яблука, ні будь-які інші великі предмети — просто вони фізично не можуть так згорнутися, щоб здійснити це.

2.У кожного з вас є їжачок і яблучка зі словами. Ваше завдання: скласти речення з поданих слів.

1. Приблизно п’ятнадцять мільйонів років тому з’явилися їжаки на нашій планеті.

 У звичайного їжачка приблизно десять тисяч голок.

 Раз на три роки відбувається поступове  оновлення голок.

 Голки у їжака ростуть досить довго, приблизно рік.

 

 2.Тридцять шість зубів налічується у їжака.

До старості у нього можуть випасти зуби.

 Їжаки дуже страждають від укусів кліщів.

 Однак їжаки знайшли можливість позбавитися від них.

 

3.Всього сто двадцять вісім днів триває зимова сплячка їжаків.

В цей час його температура тіла падає до двох градусів тепла.

 В нормальних умовах температура тіла їжака становить тридцять чотири градуси.

Їжак неймовірно голодний після зимової сплячки.

 Протягом декількох днів він шукає їжу.



4. Більшість їжаків мають хвости.

 Він непомітний, бо ховається під голками.

Хвіст у їжака  короткий — тільки три сантиметри.

 

 5.За своєю природою їжаки підсліпуваті.

Вони  здатні розрізняти кольори.

У їжаків тонкий нюх і неймовірно гострий слух.

Вони відмінно приручаються та добре ладнають з домашніми кішками і собаками.

 

Які ви вправні дітки, адже змогли усім їжачкам дати яблучок. Та бачите до нас поспішають іще їжачки.

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (9).jpg

3. Аж ось на поляні грибочки з різними реченнями. Вам потрібно знайти правильне позначення підмета і присудка.

1.Завдяки колючкам їжак має відвертаючу силу і використовує як оберіг.

2. Салом  їжака люди мажуть худобу від укусів мух.

3.Салом  їжака люди змащують збиті місця на шиї у биків.

4.Салом  їжака люди натирають хворого на пропасницю або ревматизм.

5.Салом  їжака люди змащують нариви.

6.Нерідко їжак зустрічається в геральдиці.

7.Їжак — популярний об'єкт мистецтва.

8.У Києві є пам'ятник їжачку.

У цьому завданні було для вас щось складно?(відповіді учнів)

А які речення хотілося б змінити? (2. Салом  їжака люди мажуть худобу від укусів мух.3.Салом  їжака люди змащують збиті місця на шиї у биків.

4.Салом  їжака люди натирають хворого на пропасницю або ревматизм.

5.Салом  їжака люди змащують нариви).

 Як можна переробити ці речення в одне?( 2. Салом  їжака люди мажуть худобу від укусів мух, змащують збиті місця на шиї у биків, натирають хворого на пропасницю або ревматизм, змащують нариви.) Підкресліть підмет і присудки у цьому реченні.

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (7).jpg4. Їжачок з жолудями слідкував за вашими діями і вирішив,що ви швидко виконуєте досить складні завдання , тому  також приготував для вас кілька  речень з пропусками. Тобто, вам потрібно вставити пропущений член речення і підкреслити граматичну основу

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (8).jpg5. Наступне цікаве завдання приніс їжачок з листочками, на яких є запитання по темі, яку вчили протягом уроку

1)Що таке речення?

2)Що таке підмет?

3)Що таке присудок?

4) Що таке граматична основа речення?

5)Які речення бувають за наявністю граматичної основи ?

6) Які речення бувають за наявністю другорядних членів речення?

7) Як називаються речення з одним головним членом?

У.Підсумок уроку.

1.Продовжіть речення

Найбільше мені сподобалось..

Важким було виконати…

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgЯ запам’ятав(ла)…

2. Оцінювання

Їжачок з сердечком роздає вам свою любов і повагу за ваші старання.На сердечку бали за урок.

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (6).jpg

УІ.Домашнє завдання

Задумався їжачок, що ж вам таке дати,щоб ви гарно закріпили матеріал. Відразу згадав про своїх друзів. Тут і завдання придумалось: скласти розповідь про зустріч двох їжачків. Поміркуйте,  про що вони могли б розмовляти , або один одному про щось розповідати. У трьох реченнях на вибір підкресліть підмет і присудок.

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (6).jpg

За найкращу розповідь отримаєте в подарунок маску їжачка.

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (15).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (10).jpg

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (7).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (7).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (7).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (7).jpg

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (10).jpg

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (6).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (6).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (6).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (6).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (6).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (6).jpg

 

 

 

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\Без названия (15).jpg

 

 

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpg

 

 

 

C:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpgC:\Users\comp\Desktop\малюнки\images (5).jpg

docx
Додано
12 липня 2018
Переглядів
5138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку