П'ятикласники засвоюють поняття "науковий опис" та "художній опис". Дізнаються більше про тварин, які нас оточують. Розвивають логічне мислення, увагу, пам'ять. Мотивуються на пізнання світу та його краси, зокрема - про тварин.
Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів
План-конспект
уроку української мови
у 5 класі
на тему:
Письмовий твір-опис тварини
в науковому стилі
Підготувала
Хоменко Н.М.
Мета:
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Епіграф:
Собаки теж сміються,
тільки вони сміються хвостом.
ХІД УРОКУ
Бесіда:
Сьогодні урок у нас буде новий –
А поговоримо ми про тварин:
Які в нас живуть, яких бачили ми,
І про яких ще не чули.
Одні тварини не люблять зими,
Інші – вже й шубки переодягнули.
Є свійські, є дикі, що живуть у лісах,
А є й наші улюбленці щирі.
Вони веселять і розраджують нас,
Ми живем у гаразді і мирі.
(Записати тему уроку)
Робота з епіграфом уроку
Загадка:
У саду зимовому
Білий дим.
На гілках ліхтарики –
Блим та блим.
Ой, яке ж то
Видиво чарівне –
У пташинок
Пір’ячко вогняне!
(Снігурі)
Творче спостереження на основі зіставлення
► Прочитати висловлювання. З’ясувати, до яких стилів належать тексти.
Текст №1
Снігур
До годівнички прилетіли пташки. Вони були дуже гарні. Та одна з них вирізнялася серед інших. Це був яскравий снігур.
На голівці в нього чорна шапочка. Спинку прикрашав бурувато-сірий піджачок. На грудях і черевці майоріли, наче жар, червоний фартушок і червона сорочка. Коротеньким і товстим дзьобиком пташка вишукувала ягоди горобини.
Снігурі недарма дістали таку назву, бо прилітають із першим снігом.
Із твору п’ятикласника
Текст №2
Снігурі - червоногруді птахи середнього розміру з чорним пір’ям на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур'янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясена, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку.
З енциклопедії
► Визначити тип мовлення текстів. Чи можна стверджувати, що висловлювання належать до одного типу мовлення?
► Проаналізувати художній і науковий опис. Назвати відмінні ознаки текстів-описів художнього й наукового стилів.
► У якому тексті створюється образ снігура, передається певне ставлення до нього, а в якому подається точна інформація про особливості пташки?
► Заповнити таблицю (дошка)
Вид опису |
Науковий опис |
Художній опис |
Мета опису |
|
|
Виражальні засоби |
Уживання слів у прямому значенні |
Уживання художніх засобів (епітети, порівняння, метафори)
|
ІV Підготовча робота до складання твору-опису в науковому стилі
Колективна робота з текстом-зразком:
Собака – це м'ясоїдна тварина, яка належить до сімейства собачих. Предками собак є вовки. В даний час існують сотні порід собак, які значно відрізняються один від одного.
Висота собаки варіюється від декількох сантиметрів до метра, забарвлення шерсті - біле, чорне, руде, сіре, коричневе і взагалі велика
різноманітність відтінків. Характеризуються високою здатністю до навчання, пристрастю до гри і особливою соціальною поведінкою.
Виведені з часом породи собак призначені для різних цілей людини та умов утримання. Так, існують породи собак для полювання, охорони, тяги транспорту, а також декоративні породи собак.
Собака - найдавніша з одомашнених тварин. Собака також використовується пастухами для охорони овець, наприклад, існують саме пастуші породи собак, які користуються популярністю саме у своїй сфері використання, для конкретної роботи. Велике розмаїття порід собак, дозволяє кожному вибрати для себе ту, яка в повній мірі буде підходити власнику і відповідати всім вимогам.
Робота з таблицею №6 «Опис тварини»
V Самостійне складання письмового твору-опису в науковому стилі
Ситуативне завдання на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації
► Уявити ситуацію: вам на день народження подарували тваринку. Напишіть, яку? Опишіть її, використовуючи точні дані.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Продовжити роботу над складанням письмового твору-опису тварини в науковому стилі, розпочату на уроці.
1