Урок української мови в 5 класі на тему:"Письмовий твір-опис тварини в науковому стилі"

Про матеріал

П'ятикласники засвоюють поняття "науковий опис" та "художній опис". Дізнаються більше про тварин, які нас оточують. Розвивають логічне мислення, увагу, пам'ять. Мотивуються на пізнання світу та його краси, зокрема - про тварин.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

                                       План-конспект                            

уроку української мови

у 5 класі

 на тему:

 

 

 

 

Письмовий твір-опис тварини

 в науковому стилі

 

 

 

 

 

                                                                  Підготувала

                                                                Хоменко Н.М.

 

 

Мета:

 

  • ознайомити учнів з особливостями наукового опису;
  • удосконалити творчі вміння аналізувати тексти-описи нау­кового стилю, розуміти істотну відмінність наукового і художнього описів предметів;
  • розвивати мовленнєво-ко­мунікативні вміння п'ятикласників, будувати тексти-описи в науковому стилі, ураховуючи ситуацію спілкування, викладати матеріал логічно й послідовно, використовую­чи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання і дотримуючись єдності стилю мовлення;
  • виховувати почуття любові і турботи до тварин.

 

 

Тип уроку:  урок розвитку зв'язного мовлення.

 

Епіграф:

 

Собаки теж сміються,

тільки вони сміються хвостом.

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

  1. Організаційний момент

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів

 

Бесіда:

 

  1. Які стилі мовлення ви знаєте?
  2. У чому полягає науковий стиль?
  3. Які особливості твору-опису?

 

  1. Ознайомлення п'ятикласників з темою, метою і завданнями уроку

 

Сьогодні урок у нас буде новий –

А поговоримо ми про тварин:

Які в нас живуть, яких бачили ми,

І про яких ще не чули.

Одні тварини не люблять зими,

Інші – вже й шубки переодягнули.

Є свійські, є  дикі, що живуть у лісах,

А є й наші улюбленці щирі.

Вони веселять і розраджують нас,

Ми живем у гаразді і мирі.

 

(Записати тему уроку)

 

Робота з епіграфом уроку

 

 

  1. Розвиток безперервної пошукової пізнавальної активності учнів

 

Загадка:

 

У саду зимовому

Білий дим.

На гілках ліхтарики –

Блим та блим.

Ой, яке ж то

Видиво чарівне –

У пташинок

Пір’ячко вогняне!

                               (Снігурі)

 

Творче спостереження на основі зіставлення

 

 

 Прочитати висловлювання. З’ясувати, до яких стилів належать тексти.

 

 

Текст №1

 

Снігур


      До годівнички прилетіли пташки. Вони були дуже гарні. Та одна з них вирізнялася серед інших. Це був яскравий снігур.
      На голівці в нього чорна шапочка. Спинку прикрашав бурувато-сірий піджачок. На грудях і черевці майоріли, наче жар, червоний фартушок і червона сорочка. Коротеньким і товстим дзьобиком пташка вишукувала ягоди горобини.
      Снігурі недарма дістали таку назву, бо прилітають із першим снігом.

 

                                                                                         Із твору п’ятикласника

 

 

Текст №2

 

       Снігурі - червоногруді птахи середнього розміру з чорним пір’ям на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур'янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясена, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку.

 

                                                                                                   З енциклопедії

 

 

 

 

 Визначити тип мовлення текстів. Чи можна стверджувати, що ви­словлювання належать до одного типу мовлення?

 

 Проаналізувати художній і науковий опис. Назвати відмінні ознаки текстів-описів художнього й наукового стилів.

 

 

 У якому тексті створюється образ снігура, передається певне ставлен­ня до нього, а в якому подається точна інформація про особливості пташки?

 

 Заповнити таблицю (дошка)

 

Вид опису

Науковий опис

Художній опис

Мета опису

 

 

Виражальні засоби

Уживання слів у прямому значенні

Уживання художніх засо­бів (епітети, порівняння, метафори)

 

 

 

ІV Підготовча робота до складання твору-опису в науковому стилі

 

Колективна робота з текстом-зразком:

 

        Собакаце м'ясоїдна тварина, яка належить до сімейства собачих. Предками собак є вовки. В даний час існують сотні порід собак, які значно відрізняються один від одного.

        Висота собаки варіюється від декількох сантиметрів до метра, забарвлення шерсті - біле, чорне, руде, сіре, коричневе і взагалі велика

різноманітність відтінків. Характеризуються високою здатністю до навчання, пристрастю до гри і особливою соціальною поведінкою.

         Виведені з часом породи собак призначені для різних цілей людини та умов утримання. Так, існують породи собак для полювання, охорони, тяги транспорту, а також декоративні породи собак.

         Собака - найдавніша з одомашнених тварин. Собака також використовується пастухами для охорони овець, наприклад, існують саме пастуші породи собак, які користуються популярністю саме у своїй сфері використання, для конкретної роботи. Велике розмаїття порід собак, дозволяє кожному вибрати для себе ту, яка в повній мірі буде підходити власнику і відповідати всім вимогам.

 

  • Про які точні дані про собак ви дізналися?
  • Що нового для себе ви взяли із тексту?
  • Коротко перекажіть текст «ланцюжком».

 

 

 

 

Робота з таблицею №6 «Опис тварини»

 

 

V Самостійне складання письмового твору-опису в науковому стилі

 

Ситуативне завдання на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації

 

 

 

 

 Уявити ситуацію: вам на день народження подарували тваринку. Напишіть, яку? Опишіть її, використовуючи точні дані.

 

 

VI. Підсумок уроку

 

VII. Домашнє завдання

 

Продовжити роботу над складанням письмового твору-опису тварини в науковому стилі, розпочату на уроці.

 

1

 

doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
4294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку