Конспект уроку
з української мови в 9 класі по темі: «Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи)»
Підготувала вчитель
української мови та літератури
другої кваліфікаційної категорії
Телегіна С.І.
Мета: удосконалювати в учнів загально-пізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, крапки з комою, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; формувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати любов до природи та художнього слова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь та навичок ( формування мовленнєвої компетенції)
Наскрізна лінія – “Екологічна безпека».
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, картки самооцінки роботи на уроці, мультимедійний проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування класу.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою, завданнями уроку.
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
Гра «Гарячий стілець» (учні по черзі виходять, сідають на стілець і відповідають на запитання:
ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок .
1. Дослідження- обгрунтування. (вправа 294 ст.167 підручник «Укр.мова для 9 класу» О.П.Глазова).
--Прочитайте речення, дотримуючись правильної інтонації. Поясніть уживання розділових знаків.
2. Дослідження-відновлення. Робота біля дошки ( компетентність саморозвитку й самоосвіти).
--Продовжіть рядки з поезії Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати». Поясніть вживання розділових знаків.
1.Садок вишневий коло хати,… (хрущі над вишнями гудуть).
2. Плугатарі з плугами йдуть, …(співають, ідучи дівчата).
3.Сім’я вечеря коло хати, …(вечірня зіронька встає).
4.Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх, …(сама заснула коло їх).
3. Дослідження-моделювання. Вправа 311 ст.175 (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
--Відновіть прислів’я, дібравши другу частину речення з довідки. Розставте розділові знаки. Поясніть їх вживання.
4. Творче конструювання. Робота по варіантах (компетентність продуктивної творчої діяльності).
--За поданими реченнями складіть схеми речень, визначте смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.
2-й варіант. Дуже тішиться бджола: дика груша розцвіла. (наступна частина виражає причину того, про що йдеться в попередній)
3-й варіант. Зелений яр сьогодні незвичайний: хисткий туман хитається на дні.(наступна частина розкриває зміст попередньої)
5. Творче завдання.
--Висловіть усно думку щодо кожного запитання, скориставшись безсполучниковим складним реченням з указаними смисловими відношеннями. Який розділовий знак треба ставити на письмі між частинами ваших речень?
1. За якої умови можна зберегти природу? (відношення умови)
2. Як треба поводитися, коли тобі пропонують залишити сміття на березі річки? (відношення часу)
3. До чого може призвести забруднення природи? (відношення наслідку)
V. Закріплення пунктуаційних вмінь та навичок. Самостійна робота.
--Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки, пояснити їх вживання. Текст спроектовано на дошці.
Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій машин на дорогах небагато. Світлофор зелене світло водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер» мабуть він хоче проскочити. Усе відбувається дуже швидко потім події розгортаються ніби при сповільненому режимі перегляду кінострічки. Водій маршрутки повертає праворуч він тисне на гальма і з усіх сил намагається уникнути зіткнення.
Перевірити написане з ключем.
Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста, Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо, злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій, машин на дорогах небагато. Світлофор, зелене світло — водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер», мабуть, він хоче проскочити. Усе відбувається дуже швидко, потім події розгортаються ніби при сповільненому режимі перегляду кінострічки. Водій маршрутки повертає праворуч, він тисне на гальма і з усіх сил намагається уникнути зіткнення.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання (комунікативна компетентність).
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
– На уроці я удосконалив уміння…
– Найважчим для мене було…
2. Робота з картками самооцінки на уроці.
Учні самостійно оцінюють свої уміння та навички за такими критеріями:
1.знання теоретичного матеріалу –0-1б. (завдання №1)
2. застосування теоретичного матеріалу на практиці –0-2 б.
3. уміння аналізувати, порівнювати, моделювати—0-3 б. (завдання №1,2,3)
4. творче завдання—9-4 б.( завдання 4,5)
5. активність на уроці—0-2 б.
3. Оголошення результатів.
VIІ. Домашнє завдання (компетентність особистісного самовдосконалення).
--Виписати з поетичних творів української літератури безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пояснити розділові знаки, накреслити схему-модель до кожного речення, повторити параграф №25-28. Підготуватися до контрольної роботи.
Додаток до уроку
Робота по варіантах
1-й варіант. У нашому лузі сталася новина: зацвіла біленьким червона калина.
2-й варіант. Дуже тішиться бджола: дика груша розцвіла.
3-й варіант. Зелений яр сьогодні незвичайний: хисткий туман хитається на дні.
Картка самоцінки роботи на уроці______________________
№п/п |
Як я працював (ла) на уроці |
Оцінка |
1. |
Знання теоретичного матеріалу |
|
2. |
Застосування його на практиці |
|
3. |
Уміння аналізувати, порівнювати, моделювати |
|
4. |
Творче завдання |
|
5. |
Активність на уроці |
|
|
Загальна оцінка |
|