Урок-символ „Без верби і калини – нема України” Тема . Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні (повторення). Окличні речення (повторен

Про матеріал

Ознайомити учнів з видами речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; уточнити поняття про окличне речення; формувати вміння правильно інтонувати речення, ставити розділові знаки в кінці ре­чень; уникати пунктуаційних помилок; розвивати образне і логічне мислення учнів, усне і пи­семне мовлення; виховувати любов до природи та повагу до народних символів.

Перегляд файлу

Урок-символ

Без верби і калини – нема України”

Тема .  Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні 

             (повторення). Окличні речення (повторення). Ін­тонування речень.

             Розділові знаки в кінці речень (повторення). Пунктуаційна помилка та її

             умовне позначення (практично)

Мета: ознайомити учнів з видами речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; уточнити поняття про окличне речення; формувати вміння правильно інтонувати речення, ставити розділові знаки в кінці ре­чень; уникати пунктуаційних помилок; розвивати образне і логічне мислення учнів, усне і пи­семне мовлення; виховувати любов до природи та повагу до народних символів.

Тип уроку: урок засвоєння знань .

Засоби навчання: підручник, проектор, роздавальні матеріали.

 

 

      Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує народ. Про них складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях, їх вишивають  на сорочках та рушниках. Народні символи України є рослинні і тваринні.
      До рослинних символів , належать: калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобрив-ці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, духовну міць народу, засвідчують любов до рідної землі.   Але найбільше шанували в Україні калину, тому що це символ рідної землі, отчого краю, батьківської хати.

Без верби і калини нема України”

 Народна приказка.

Хід уроку

  1.   Організаційний етап.
  2.     Повідомлення теми і мети уроку.

-- Запишіть дату, тему  та епіграф до уроку в зошити.

                                               Існує така легенда

         Колись на Україну напали турки і татари… Усе нищили на своєму шляху, а дівчат і хлопців забирали в полон. Найбільше вони хотіли забрати першу красуню села. Дівчина втекла від них, але зачепилася за дерево своїм червоним намистом. Воно розірвалося, і посипались на землю червоні намистинки. Забрали вороги красуню, і там вона загинула. А намистинки зійшли. З них виросли прекрасні кущі з червоними ягодами… Назвали їх люди калиною…

 -- Саме тому вашими балами сьогодні будуть ягідки- намистинки ( одна ягідка—один бал).

 

  1.  Мотивація навчальної діяльності учнів. 

       1. Створення проблемної ситуації 

          - Діти-першокласники, яких зараз навчають Валентина Миколаївна та Лідія Савівна,  написали вам листа, вони склали його ось так  (показ листа) Як ви вважаєте, чи все тут правильно?

 

Лист                                                                

        Доброго дня,  друзі       Як ваші справи     Навчайтесь старанно

                             Бажаємо  успіхів            До побачення

 

 

       2. Розвиток критичного мислення.

 

         ( Діти висловлюють свої думки, щодо відсутності розділових знаків. Ставлять відповідні знаки )   ( бал )

    - Отже,  щоб правильно написати листа,  треба знати не тільки правопис слів, а й правила постановки розділових знаків у кінці речень, а також знати види речень

 

     - Сьогодні на уроці ми повторимо вивчений вами матеріал про види речень за метою висловлювання та за емоційним забарвленням.

 

  1. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.  

 

                    ( Спроектувати на дошку таблиці. Діти по черзі читають правила)

                                 Види речень за метою висловлювання

 

Розповідні

Питальні

Спонукальні

висловлюють повідомлення,

розповідають про щось    

 

Н: Птахи відлетіли у

     теплі краї.

 

висловлюють запитання     

 

Н: Птахи відлетіли у  

      теплі краї ?

 

висловлюють наказ, вимогу, заклик, прохання, побажан-ня, пораду тощо

 

Н: Птахи, відлітайте  у   

     теплі краї.

 

Учитель. Розповідні, питальні та спонукальні речення можуть вимовлятися із сильним почуттям радості, захоплення, здивування, болю, страху. Такі речення називають окличними. На письмі в кінці окличного речення ставлять знак оклику. Тобто за емоційним забарвленням речення поділяють на окличні й неокличні.

 

 1. Робота з підручником. (Ознайомлення з теоретичним матеріалом на  ст. 62 )

 

Види речень за емоційним забарвленням

 

Неокличні

Окличні

вимовляються без  вираження   особливих емоцій

Н: Ласкаве сонце зігріває землю  своїм

      теплом

вимовляються з підвищеною інтонацією, емоційно:

Н: Ласкаве сонце, зігрій землю своїм  

     теплом!

 

    -- Знання правил, тобто теоретичного матеріалу, дуже важливе, але ви  ще й повинні знати правила природи. Адже ягоди калини корисні для здоровя, їх їдять в чистому вигляді з медом або цукром при гіпертонії. При захворюваннях серця їх вживають разом із кісточками, також калину використовують при простудних хворобах та захворюваннях шлунку й  нирок...   Ягоди калини входять до складу вітамінних трав’яних зборів. Чай з них дуже корисний для профілактики та при захворюваннях зубів.

  В народі існує прислів’я  «Червона калина від ста хвороб лікує ».

  -- Та повернемося до нашої теми.

 

    2. Робота зі спроектованим на дошку матеріалом 

 

        1.  Спостереження 

    Прочитайте і скажіть, у якому реченні висловлено повідомлення, у якому —     запитання, а в якому — пораду, прохання, наказ.

           1. Любіть Україну всім серцем своїм і всіми своїми ділами!

           2. Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.

           3. Червона калина, чого в лузі гнешся?

 

 

           -- Деревина калини тверда та інколи  використовується для виготовлення      

        невеликих столярних виробів.

                А ми з вами теж попрацюємо і напишемо творчу роботу

 

  1. Творча робота ( в парах і по рядах )

 

  •    Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім — спонукаль­ними. Речення запишіть, поставте розділові знаки, підкресліть граматичні основи

1.  У лузі червона калина похилилася

2.  Запишалася калина, наче красная  дівчина.

3. Весною калина білим цвітом квітує.

            (за кожну відповідь діти отримують бал-намистинку)

 

    3). Поетична хвилинка

Калину і до столу подавали,

Весільні короваї прикрашали.

Як символ долі, щастя і краси,

І чистої дівочої коси.

 

ЇЇ вплітали у вінок дівчата,

Садили кущ калини коло хати:

Очистить і повітря навесні

І знадобиться у зимові дні.

 

Бо чай з калини – ліки від застуди.

Шанують цю красуню пишну люди

І лагідно калинонькою звуть,

Цілющий чай і сік калини п'ють.

 

          --  Ви гарно попрацювали, а зараз відпочинемо.

 

Фізкультхвилинка.

 

 -- Уважно прослухайте і правильно виконуйте вправи.

 

Встаньте, діти, посміхніться,

землі нашій поклоніться

і до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

і за парти тихо сядьте.

 - Який тип речень переважає у тексті фізкультхвилинки?  (С)

 

    V.  Узагальнення і систематизація знань.

    --У кожному регіоні калина має свою назву: калина лісова, калина черлена, бамбара, гордина, свіба, карліса.

    А ми дамо назву нашим реченням.

 

1.                                                  Графічний диктант.

  • Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи  умовні позначки:

розповідне неокличне речення –  Р;    розповідне окличне – Р!;

питальне неокличне – П?;                    питальне окличне – П?!;

спонукальне неокличне – С;                спонукальне окличне – С!

 

1. Рідна мово, перше слово ти в устах моїх плекала, першу пісню колискову наді  

     мною вознесла! (Б. Стельмах)

2. Не  одцурайсь, мій сину, мови, у тебе іншої нема! (  М.Шевченко )

3. Володіння рідною мовою – це за слуга чи обов’язок патріота?

4. А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні не цурайтесь!

5. Як не любити мову нашу?!

6. Мова – запорука існування народу.

7.Як парость виноградної лози, плекайте мову (М. Рильський)

 

Відповідь:     1)Р!  2)С!   3)П   4)С!   5)П?!  6)Р  7)С

 

  1. Вчимося виразно читати.

--  У питальному реченні більшою силою голосу (інтонацією) виділяється одне слово, допомагаючи тим самим зрозуміти, що цікавить мовця.

 

  • Тричі прочитайте питальне речення так, щоб кожного разу на запитання була інша відповідь. (Вміщена праворуч). Від чого залежить інтонація питального речення?

                                                                                Так, сьогодні!

        Сьогодні ми вирушаємо до лісу?               Так, вирушаємо.

                                                                                Так, до лісу.

 

  --  Розрізняють кілька  видів калини: з червонуватим гіллям та  яскравим листям,  карликова, з  рожевуватими  квітами та  „сніговий ком”, у  якої усі квітки більші за  звичайні, але вони безплідні і зібрані  у  вигляді шару.

     А у нас є кілька різних схем.

 

  1.  Вправа на закріплення

 

  •  Вам потрібно  скласти й записати речення за цими схемами ( по рядах).

      З’ясувати види речень за метою висловлювання та інтонацією.

 

m97

 

  1. Підсумки.    Тест-контроль (усно).

 

       1.    Необхідно поставити знак оклику в реченні:

   А. Ви знаєте, як липа шелестить

   Б.  Добридень тобі, Україно моя

   В.  На квітці метелик, мов свічечка

 

 2.    Знак питання слід поставити в реченні:

А.  О земле, велетнів роди

                Б.  Що приходить тихо, а відходить з шумом

 В.  Немає нічого милішого за рідну землю

3.    За метою висловлювання речення бувають:            

 А.  окличні й неокличні;

                 Б.   розповідні, питальні, спонукальні;

                 В.  прості й складні.

 

  1. Оцінювання .

     -- Природа, рослинний світ — це жива істота, яку щиро люблять і бережуть  

   українці.  Тож бережімо і ми природу, серед якої живемо!..

 

  1. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

 

      Обов'язкове:

                                1. Опрацювати матеріал підручника,  ст. 60-63,  виконати вправу 129.

     За бажанням:

                                 2. Дібрати й записати прислів'я і загадки по 2 приклади на кожен вид  

                                      речення.

 

                                 3. Скласти невеличкий твір на тему “Краса рідного краю восени”.  

                                     Ввести до твору  різні види речень.        

 

 

 

 

doc
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
4209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку