Літературне читання 36 дата________
Тема: Співуча Україна. Українські дитячі і жартівливі народні пісні. Пісні-небилиці. «Два півники» (українська дитяча пісенька). «Грицю, Грицю» (жартівлива народна пісня). (с. 54-55)
Мета: ознайомити учнів з українськими народними дитячими пісеньками; вдосконалювати навички правильного свідомого читання; розвивати уяву; фантазію учнів; вчити розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєварозминка.
1.Гра «Знайди “зайве” слово»
ліслисичкалісочоклісовий
котик кіт кит котячий
дуб дубочок зуб дубовий
2. Робота над чистомовкою
Па-па-па — розсипана крупа.
Пе-пе-пе — кошенясліпе.
По-по-по — річкаЛімпопо.
Іп-іп-іп — зеленіє кріп.
Ап-ап-ап — травку щипле цап.
Уп-уп-уп — поживний суп.
Оп-оп-оп — у річці короп.
Пу-пу-пу — по широкому степу.
Пи-пи-пи — золотаві снопи.
3. Робота над скоромовкою.
Цап налузі,
Ставши дибки,
Цвіркунову слухав скрипку.
III. Перевіркадомашньогозавдання.
-Який розділ вивчаємо? Які твори належать до усної народної творчості?
- З якими творами усної народної творчості ми з вами вже ознайомилися?
- Що називають казкою? Які види казок ми вивчили? Навести приклади чарівних казок?
- Що таке прислів*я? Що передають прислів*я? Навести приклади прислів*їв? Як ви його розумієте?
II. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
Тема: Співуча Україна. Українські дитячі і жартівливі народні пісні. Пісні-небилиці. «Два півники» (українська дитяча пісенька). До їжі вовк, а до роботи заєць. «Грицю, Грицю» (жартівлива народна пісня).
Мета: ми сьогодні ознайомимося з українськими народними дитячими пісеньками; піснями –небилицями , ознайомимося з поняттям персонаж твору, будемо виконувати дитячі пісні, вдосконалювати навички правильного свідомого читання; розвивати уяву; фантазію учнів; вчити розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов до художнього слова.
До усної народної творчості відносяться народні пісні.
Народні пісні мають віршовану форму.
За змістом: веселі і сумні, повчальні і жартівливі.
Послухайте вірш:
Якбипшоно, якбисіль,
То зварила б я кисіль.
Якбиснігу тадощу,
То зварила б я борщу.
Якбитрохипростокваші,
То зварила б горщиккаші.
— Щонезвичайного в цьомувірші?
— Чого не буває?
— Сьогодні ми почнемовивчати
небувалиці. Небилиці, абонебувалиці,— церозповіді про те, чого не буваєнасправді. У піснях-небилицяхзображеносвіт, у якомувідбуваютьсядивовижніподії: тваринивиконуютьлюдську роботу, грають на музичнихінструментах, танцюють... Народ їх придумав для дитячихрозваг.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацюванняукраїнськоїдитячоїпісеньки «Два півники» (с. 54–55)
1.Словникова робота
Молотити – вдавнину селяни молотили пшеницю цепами.
Молоти – пшеницю на муку мололи у жорнах.
Віжки— прикріплений з обохбоків до вуздечкидовгийремінь, мотузоктощо, якимправлятькіньми.
Залигав – зв’язаввіжками (абомотузком) роги.
2. Виконання учнями дитячої пісні «Два півники».
Дійові особи: два півники, курочки-чубарочки, цап, каза,маленьке козенятко, вовк.
Запитання: Що в цій пісні не буває насправді?
— Якийнастрій у вас післяпрослуховуванняцієїпісеньки?
Хочу ще раз нагадати, щонародні твори не мають одного автора, а це значить, що вони можутьвідрізнятися у різнихджерелах. От і наша пісенька не є виключенням: у підручнику вона написана дещопо-іншому, ніжщойно прозвучала. По-перше, у нійбільше строф (співали 4 куплети, у підручнику – їх 6)
3. Повторнечитанняпісеньки за строфами «ланцюжком»
4. Аналіззміступісеньки з елементамивибірковогочитання
— Про кого цяпісенька?
Персонаж — дійова особа в художньомутворі.
Назвітьусіхперсонажівтвору.
—Знайти і зачитати що виконує кожен персонаж пісні.
Тепердоберемовідповідні для кожного героя дієслова. Відшукайтеїх у тексті. То щоробилипівники? Курочки? Цап? Коза? Козенятко? Вовчок?
Відшукайтеутексті і прочитайте слова, які звучать ніжно (пестливі слова).
Учні: Півники, курочки-чубарочки, маленькекозенятко, на скрипочці, козуненько, ніженьками, татусенько з матусею, вовчок-сірячок, новенькії, ріжки, реберце.
— Поміркуйте, чиможназамінити слово небилицяіншим словом, наприклад: казка, вигадка, фантазія, неправда, нісенітниця.
V. Опрацювання жартівливої народної пісні «Грицю, Грицю» (с. 55)
1. Слухання пісні по аудіо запису.Про кого розповідається у пісні?
2. Читання учнями «дощиком».Визначити персонажів твору. Батьки, діти, Гриць.
Яким був Гриць?
Щозасуджується
в пісні? — Чому вона жартівлива?
3. Робота в парі
Самостійне читання пісні
в парі. 1 варіант – слова мовця,
2 варіант – слова Гриця.
4. Гра «Актори»
— Розіграйте сценку за змістом пісні.
5. Розповідь учнями дитячих народних пісень.
V. Підсумок уроку
До їжі вовк, а до роботи заєць.
— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці? Хто їх автор?
З якими поняттями сьогодні ознайомилися?
— Кого з персонажів ви засуджуєте?
VI. Домашнєзавдання
Прочитати пісеньку вдома батькам (с. 54–55). Намалюва ти ілюстрацію до пісеньки.