Урок літературного читання в 3 класі "В. Скуратівський «Благослови, мати, весну зустрічати»"

Про матеріал

Мета уроку - знайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В. Скуратівського та закличками, які написав автор; удосконалювати навички виразного читання; розвивати уміння словами передавати побачене, пережите; збагачувати лексичний запас школярів; виховувати почуття любові до народних звичаїв та традицій.

Перегляд файлу

ЧИТАННЯ, 3 клас

Тема: В. Скуратівський «Благослови, мати, весну зустрічати».

Мета: ● Формування предметних компетентностей:

ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В. Скуратівського та закличками, які написав автор; удосконалювати навички виразного читання; розвивати уміння словами передавати побачене, пережите; збагачувати лексичний запас школярів; виховувати почуття любові до народних звичаїв та традицій.

  • Формування ключових компетентностей:
  • уміння вчитися: формувати уміння сприймати, розуміти, аналізувати літературний текст, контролювати і оцінювати свої результати;
  • комунікативної: удосконалювати навички спілкування;
  • соціальної: формувати здатність працювати в колективі;
  • загальнокультурної: дотримуватись норм і правил поведінки на уроці;
  • громадянської: навчати дбайливо ставитися до людей, шанувати звичаї та традиції свого народу;
  • інформаційної: розвивати вміння здобувати необхідну інформацію з різних джерел.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, мистецтво, природознавство.

Обладнання: портрет В. Скуратівського, виставка книжок, фотоілюстрації весни, аудіозаписи закличок і гаївок.

 

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина.

  1. Організаційний момент.
  2. Психологічна настанова на урок.

Вправа: «Зичу всім добра»

Я всміхаюсь сонечку: «Здрастуй, золота!».

Я всміхаюсь квіточці – нехай вона росте.

Я всміхаюсь дощику: «Лийся, мов з відра!»

Друзям посміхаюсь я – зичу їм добра!

  1. Робота над чистомовкою.

Аха-аха-аха-а де ж наша черепаха?

Оня-оня-оня – черепаха наша – соня,

Ів-ів-ів – до весняних теплих днів

Оню-оню-оню – не турбуйте нашу соню.

  1. Розвиток читацьких умінь і навичок.

А) вправа: «скласти слова з літер слова».

Весняночка – сон, соня, весна, ясен, як, соя.

 

ІІ. Основна частина.

  1. Дотекстова діяльність.

А) розповідь учителем казки.

За синім морем, за високими горами, в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. Живе в цій хатинці старий, але дуже мудрий дідусь. А звати того дідуся – Рік. Є у нього чотири доньки. Та такі гарні, що й очей не можна відірвати: добрі, швидкі, ласкаві, але між собою не схожі. Найстарша сестра мете хуртовинами, полюбляє будувати чарівні снігові палаци і дарує дітлахам сніговиків. Це – Зима. Добра і весела, завжди з квітами і ягодами – це щедре Літо. Золотокоса красуня, в золотому намисті, що без пензля і без фарб скрізь малює золотом листя – це Осінь.

Відгадайте загадку і скажіть, як звали наймолодшу Рокову доньку?

І весела, яснолиця

Наймолодша сестриця.

Роботящу вдачу має –

Землю в зелень одягає.

Заквітчала луг, діброву,

Принесла у ліс обнову.

Відгадали, хто вона?

Ну, звичайно, це - …(весна)!

Б) актуалізація опорних фонових знань.

Вправа «Асоціативний кущ».

З чим асоціюється слово «весна»?

 

 

 

 

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, в усьому сказаному ви вже здогадались, що на уроці йтиметься про … (весну та її прикмети).

Сьогодні ми читатимемо…

Видаліть зайві слова і прочитайте ім’я, прізвище письменника та назву твору.

Вана Сильпо СКУдоРАзнаТІВвецьСЬКИЙ

БЛАГОСЛОВИ, гаївка МАТИ, веснянка ВЕСНУ закличка ЗУСТРІЧАТИ

(Василь Скуратівський «Благослови, мати, весну зустрічати»)

  1. Вступне слово юних етнографів.

Учні: - Прихід весни був святом для наших предків. Весну закликали, її

             прихід відзначали піснями та танцями. Раділи прильоту птахів,

             теплу цвітінню природи.

  • Починався весняний цикл 14 березня. Це був день, коли прокидався бабак, риба розбивала хвостом лід, а ластівки поверталися з вирію.
  • 22 березня (свято 40 святих) Господині випікали здобу з пісною начиною: картопля, капуста, ягоди та спеціальне обрядове печиво у вигляді 40 пташечок (колись вважалось, що саме стільки видів птахів повертаються з вирію).
  • 30 березня (теплого Олекси) випікали печиво у вигляді жайворонків носили селом на долонях і показували сонцю. Мовляв, птахи прилетіли, час весні бути, а потім ішли весну закликати.
  1. Слухання аудіозапису народної пісні «Благослови, мати, весну зустрічати».
  2. Відомості про автора (повідомлення юних біографів).

Учні: - Народився Василь Тимофійович Скуратівський у жовтні 1939 р. на

              Житомирщині в невеличкому хуторі. Дитинство припало на роки

              війни, тому можна сказати, що воно не було щасливим.

  • Уперше він заявив про себе, як письменник у 1987 році книгою «Берегиня».
  1.  Первинне сприймання змісту тексту учнями.

Читання тексту учнями.

7. Перевірка первинного сприймання змісту твору.

1. Тонкі питання: - В березні наші предки відзначали новий рік? (Так)

- Матері випікали дітям печиво у вигляді ластівок? (Ні)

- Чи співали гаївки, веснянки у квітні? (Так)

- Веснянки та гаївки починалися і закінчувалися хороводом? (Так)

2. Словникова робота.

Левада                          Тужавіти                           Луки

Пращури                       Околиця                           Новолітування

 

 

 

Фізкультхвилинка

Беремо свої цеглинки і гайда до фізкультхвилинки.

Синій колір – покрутись,

Жовтий – навколо себе озирнись.

Червоний – покажи всім літачок.

Зелений – другу дай «кулачок».

Голубий – дістань до пальців ніг.

Оранжевий – покажи всім щирий сміх.

 

8. Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.

1) Читання тексту учнями вголос.

Вправа «Ланцюжок».

2) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

- Коли діти просили дозволу у неньок зустрічати весну?

- Що випікали мами і бабусі?

- Що діти робили з цими символічними птахами?

- Коли співали веснянки і гаївки?

- Які сценки ставили дівчата?

3) Оцінювання результатів своєї читацької діяльності.

- Що найбільше сподобалося у прочитаному тексті? Чому?

 

ІІІ. Заключна частина.

  1. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного

1.Вправа «Закінчить речення».

- Пригадайте текст веснянки і закінчуйте фразу римами.

Ой, весно, весно, весно, днем … (красна).

Що ти нам, весно, …? (принесла)

Принесла я вам … (літечко),

щоб родилось … (житечко),

ще й червонії … (квіточки),

щоб квітчалися … (діточки).

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Прочитати текст на с. 160-161. За бажанням намалюйте до нього ілюстрацію.

3. А тепер підсумовуючі наш урок кожен із вас отримає печиво у формі жайворонка, яке випікли для вас матусі. І ви теж зможете запросити до нас весну.

 

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
2574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку