Урок "Суспільне, релігійне та культурне життя Даньої Індії"

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку з історії в 6 класі, побудований за традиційною системою, але має елементи інтерактивного навчання.
Перегляд файлу

Тема: Релігія та культура Давньої Індії

Мета: пояснити вплив природних умов Індійського півострова на формування культури релігійних вірувань давніх індійців; ознайомити учнів з передумовами появи та головними положеннями буддизму, індуїзму. Навчити розрізняти ці релігійні течії, знаходити в них спільні та відмінні риси; охарактеризувати головні досягнення давніх індійців у галузі науки, філософії, літератури та мистецтва, виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку давніх цивілізацій.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

  1. 5 запитань, які починалися б з слів «Хто, що, де, коли, як».
  2. Задання на ст .96. (вправа з іст. математики)

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів

 Ми продовжуємо вивчати Стародавню Індію. Тема нашого сьогоднішнього уроку: «Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з найдавнішими релігійними віруваннями та культурою Стародавньої Індії.  В кінці уроку ми повинні дати відповідь на запитання: «Які досягнення й відкриття Стародавньої Індії є візитівкою сучасної Індії?» (Проблемне питання).

ІV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань і умінь

План за яким ми будемо сьогодні працювати

1. Суспільний устрій стародавньої Індії. 

2. Релігії стародавніх індійців: індуїзм та буддизм.

 3. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії.

  1. Суспільний устрій стародавньої Індії.  

          1.1.Розповідь вчителя

Суспільний устрій - форма устрою країни або держави, яка полягає в чіткому поділі населення на певні соціальні категорії.

         Згадайте, в якій країні ми вивчали суспільний устрій?

        Яким був суспільний устрій Стародавнього Єгипту?

       Весь iндiйський нapод полiлявся нa чотиpи гpупи – вapни.

      1.2 Робота з підручником

А що таке «варна» ви дізнаєтеся прочитавши поняття на стор. 97.

 Що таке Варна? (група людей)

Чим визначалося місце в суспільстві цих людей? (Звичаями і релігійними законами)

 Таким чином варни – це замкнена група людей, місце якої в суспільстві визначається звичаями і релігійними законами.

А знаєте чому замкнена? Усе життя людинa нaлежaлa до тiєї вapни, в якiй нонa нapодилaся. Пеpейти з однiєї вapни до iншої було неможливо.

 

 

      Розповідь вчителя

 Зa легендою, нa вapни подiлив людей бог Бpaхмa, i вiн же визнaчив зaняття, пpaвa тa обов'язки, a тaкож кольоpи — бiлий, чеpвоний, жовтий, чоpний — для кожної вapни.

Робота в групах.

Клас об’єднується у 5 груп, кожна з яких отримує картку з уривком тексту із «Законів Ману». Групи опрацьовують видані їм матеріали, а потім обмінюються інформацією.

Завдання учням.

  • Прочитайте запропонований текст, проаналізуйте його в групі, виділіть головне, складіть «пояснення вчителя», з яким виступатиме представник групи.

Зразки текстів.

І-група

Брахмани.

Брахмани займали в суспільстві особливе становище. Жерці були вільні від будь-яких повинностей, податків, тілесних покарань.

  • Ця каста мала право навчатися, студіювати Веди, здійснювати жертвоприношення для себе та для інших, роздавати та отримувати милостиню.
  • Серед усього сущого найкращими вважалися живі, між живими – розумні, між розумними – люди, між людьми – брахмани.
  • Усе, що існує у світі, за тогочасними законами – власність брахмана. Вважалося, що саме брахман від народження має право на все це.

ІІ група

Кшатрії.

Кшатрії займалися військовою справою, отримуючи від царя платню. Спільно з брахманами вони управляли суспільством.

  • Ця каста охороняла підданих, її представники роздавали милостиню, здійснювали жертвоприношення, вивчали Веди. Кшатріїв не цікавили мирські втіхи.
  • Трьох привілеїв брахманів не мали кшатрії: право навчатися, здійснювати жертвоприношення для інших та приймати дари.
  • Заради отримання засобів для існування кшатрії мусили носити меч та стріли.

ІІІ група

Вайш′ї.

Вайш'ї -  общинники володіли  землею, торговці – рухомим майном. Вони платили податки: селяни – до 1/6 врожаю, скотарі – 1/5 приплоду, торговці – 1/5 прибутків і мито. Військової повинності вони не виконували.

  • Вайш'ї випасли худобу, роздавали милостиню, здійснювали жертвоприношення, вивчали Веди, торгували, займалися лихварством та землеробством.
  • Вайш'ї мали знати ціни на коштовне каміння, перли, корали, цінні метали, тканини, спеції та соки.
  • Вайш’ї  мусили знати, як засівати поле, як визначити якість землі, мали розбиратися у мірах та вагах.

ІV група

Шудри.

Шудри не були членами общини. Це були люди, які втратили зв'язок з общиною або в результаті майнової та соціальної нерівності, або під час воєн. Варна шудр поповнювалася за рахунок переселенців, що відбилися від свого роду і племені. Шудри не мали землі й тому змушені  були займатися обслуговуванням брахманів, кшатріїв, вайш’їв. За свої послуги вони могли отримувати землю і вести на ній невелике господарство.

  • Шудра навіть після того, як його відпустив господар, не звільнявся від обов’язку прислужувати, оскільки так йому визначено з народження.
  • Шудра не мав права накопичувати майно, навіть якщо мав таку можливість, оскільки вважалося, що такими діями він ображає брахманів.
  • За вбивство шудри треба було відбувати таке саме покарання, як за вбивство кішки, блакитної сойки, жаби, собаки, крокодила, сови або ворона.

V група

Недоторканні

Нижчу, безправну групу населення складали недоторканні, що не входили до жодної варни. Вони виконували роботи, які вважалися нечистими, такими, що споганюють: прибирали сміття, нечистоти, трупи, виконували обов’язки ката. Вважалося, що один дотик до них споганює, як доти до трупа.

  • Жити вони повинні були поза селищем, користуючись посудом, які викинули інші, їхнє майно складали собаки та віслюки.
  • Їхнє вбрання – одяг мертвих. Їхня їжа – в розбитому посуді, їхні прикраси – із заліза. Вони постійно мусили кочувати.
  • Недоторканні  могли входити до міста тільки вдень, щоб виконувати свою роботу.

Запитання учням.

Чи вважаєте ви справедливим  поділ людей на варни? Чому?

Учитель. У наші дні поділ людей на касти в Індії заборонений законом, але в селах сила релігійних звичаїв велика. Наприклад, у сучасних селах індійці не візьмуть воду або їжу з рук людини нижчої касти. Якщо ж їм дуже захочеться пити, то вони наливають воду з чашки у власну долоню.

2.Релігії стародавніх індійців: індуїзм та буддизм

2.1 Розповідь вчителя

 - Індія вже в далекому минулому була однією з найбільш загадкових країн світу. Кордони створені природою, відокремлювали її від навколишнього світу та ускладнювали зв'язок з іншими країнами і народами. Саме тому тут виникли такі самобутні і неповторні релігійні вірування та культура.  У цьому дивовижному краю реальність тісно перепліталася з казкою. Народи Індії створили чудові міфи, які відображають їх уявлення про Всесвіт та богів.

Давні індоарійці вірили у потойбічний життя, в переселення душ. Обожнювали сили природи. Серед давньоарійських богів були:

Індра – бог грози і блискавок.                           Яма – бог мертвих.

Варуна – бог неба.                                               Агні – бог вогню.

Рудра – бог бурі.

Сур'я – бог сонця.      

 Репродуктивна бесіда:

  • Чи існували боги, що уособлювали ці природні сили в інших народів Давнього Сходу?
  • У яких саме і які імена вони мали у кожного народу?

     - Чому всі мешканці Давнього Сходу уявляли, що силами природи керують                                                                                            

          божества?

2.2. Дослідження тексту

А зараз ми познайомимося з релігією Стародавньої Індії;

 Послухайте міф про створення світу і дайте відповіді на запитання.

Розповідь вчителя

МІФ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ

Спочатку не було нічого: ні сонця, ні місяця, ні зірок. З темряви первісного хаосу, першою виникла вода. З води постав вогонь. Від великої сили тепла, зародилося Золоте Яйце. І плавало те Яйце у водах безкрайнього та бездонного океану, доки в ньому не виник Прабатько Брахма. Він розколов яйце на дві половини. Верхня стала Небом, нижня — Землею, а між ними Брахма розмістив повітряний простір. І утвердив він землю серед вод. Так було створено світ.  В Брахми з'явилося сім синів, породжених силою думки. Серед яких Бог-охоронець – Вішна, який рятував людей від різних негараздів, наприклад потопу та Бог – руйнівник Шива – який міг погубити людину, а міг її врятувати.

Питання

 - Хто за індійською легендою створив світ?

 - Які ще боги відомі вам згідно легенди?

- Відкрийте підручник стор. 98 та зверніть увагу на головних богів Стародавньої Індії.

Подивіться на малюнок: Як зображували основних богів стародавні індійці?

Брахма - зображається з чотирма головами (відповідно до 4-х сторін світу), він має чотири руки, дві з них складені на животі, і в нім тримає посудину для води, яка була символом творчого села.

Вішна – зображається з чотирма руками, блакитною шкірою, жовтому одязі, в сидячому положенні на великому багатоголовому змії Шеша. У руках тримає лотос, булаву, мушлю та чакру - один з видів зброї.

 Шива - зображається сидячим в позі лотоса, зі шкірою білого кольору , синьою шиєю та скрученим в пучок волоссям. Носить змії на шиї, голові та руках і ногах як браслети, а на поясі – перекинувши через плече. Одягнений у тигрову або слонячу шкуру. На лобі 3-тє око.

Висновок вчителя: - Отже, брахманізм не відкидав поділу суспільства на варни й закликав змиритися з повсякденним життям, а щоб змінити своє становище в потойбічному житті, потрібно було всіляко задобрювати богів і приносити жертви.

Розповідь вчителя

«У ІІ тис. до н.е. в Індії зароджується перша світова релігія - буддизм.

35 років проповідував Будда своє вчення, а потім помер. Але буддизм і після його смерті не втрачає популярності.»

  • Що ж робило це релігійне вчення таким привабливим?
  • Щоб зрозуміти це, пригадайте, що в Індії все населення було поділено на варни (касти), і все життя людини залежало від того, в якій варні вона народилася. Буддизм же не визнавал кастового поділу, для простих людей Будда встановлював прості й зрозуміли правила: не вбивати, не говорити неправди; не вживати алкоголь, бути прихильним до всіх. Будда навчав, що однаково погано жити як у великих розкошах, так і в бідності, що правильно живе та людина, яка обмежує свої бажання , живе скромно,чесно, спокійно, прагне пізнати істину.

          Світова релігія – віровчення, якого дотримуються більшість людей у різних країнах.(Буддизм, християнство, іслам.)

  • Чи знаєте ви , у яких країнах Сходу зараз сповідують буддизм?
  • Які ще світові релігії дуже поширені в світі?

Питання

  1. Які найважливіші правила поведінки за Буддою?

Що вам нагадують такі правила поведінки за Буддою, як не вбий, не вкради?

А які ви знаєте божі заповіді?

Таким чином, індійці сприйняли вчення Будди, оскільки воно не ділило людей на варни. Тому, що учнем і послідовником Будди міг стати будь – хто. Індійці вважали, що після  смерті Будда став верховним богом. Його вчення поширилося в Індії, а з часом по всьому азійському світу.

3. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії.

Розповідь вчителя

Додатковий матеріал

Прочитайте розповідь фінікійського моряка і спробуйте здогадатись, що так вразило іноземців в Індії?

« Ми пристали до зеленого берега і вступили в благоуханний край. Там пахне все: повітря, дерева і особливо їжа, в яку жителі кидають різнокольорові кульки і порошки - гіркі, кислі, солодкуваті. Зі звичайного борошна вони можуть зробити сто коржів різного смаку. І борошно у них незвичайне: вони розтирають його із зерен, вирощених ними на зелених кущах по коліно у воді.

У цьому краї все чудернацьке: люди збирають з кущів білі легкі грудки і потім одягаються в них; мед у них твердий, як грудка з піску, і так само хрумтить на зубах. Корови заходять у будь-який будинок, їдять чужу їжу, і ніхто їх не проганяє.

Найголовніші воїни у них зростом не менше трьох метрів, розумні й віддані, з шкірою, міцною як залізо. А полководці такі сильні і впевнені, що, програвши битву, сміються. Один каже іншому: «Ти дуже швидко зробив хід своїм офіцером і слоном, тому мій король не зміг врятуватися. Наступного разу я буду обережний ».

Писемність

У ІІІ тис. до н. е. стародавні індійці мали писемність з ієрогліфів, яка залишається нерозгаданою. У VI ст .до н . е .в Індії з’явився перший алфавіт. Він мав назву «кхарошті» й не мав букв для позначення голосних .Індійці писали на листі пальми. Зрізане листя висушували, розгладжували, вирізали з нього прямокутні листи. Із краю листів пробивали отвори, протягували крізь них шнур і зв’язували аркуші в пачки .Писали чорнилами, виготовленими із соку цукрової тростини і сажі.

Наукові знання й винаходи

Індійські астрономи знали, що Земля - це куля, котра обертається навколо сво­єї осі. Вони розробили досить точний календар. Створювалися наукові трактати. Учений Паніні в IV ст.до н. е. написав перше наукове дослідження санскриту - мови давніх аріїв. Найвідомішим є давньоіндійський трактат з права «Артхашастра», створений у вигляді рекомендацій царя, як управляти державою.

Великими були досягнення індійських математиків. Винайшли цифру «нуль» і десяткову систему лічби. Цифри, якими ми користуємося і називаємо «арабськими», були запозичені в індійців арабами.

Близько 1400 р .тому індійці створили гру «гатуранга», від якої походять сучасні шахи. Індійці першими навчилися виготовляти з цукрової тростини цукор.

Архітектура і мистецтво

Індійці будували храми з випаленої цегли і вирубували їх у скелях. Буддійський храм (ступа) у Санчі збудований в ІІ-І ст. до н.е. Він оточений огорожею, на якій зображені сюжети буддійських легенд. Усередині храми прикрашалися скульптурами й розписами. Збереглося чимало скульптурних зображень індуїстських богів та Будди.

VІ. Систематизація та узагальнення нових знань і умінь

6.1. Гра «Так чи Ні»

1. Важливу роль в історії Індії відіграли арії. (Так)

2. Основою буддійського вчення була настанова «Око за око, зуб за зуб» (Ні)

3. Будда в перекладі означає «Завойовник». (Ні)

4. Індійські математики винайшли простий та зручний спосіб лічби та запису чисел, яким користуємось і ми. (Так)

 5. Каста – це поділ суспільства за професіями. (Так)

6. Недоторканні були найвищою варною в Індії. (Ні)

7. Індійці писали на пергаменті. (Ні)

8. Храми в Давній Індії називалися – ступа. (Так)

9. Цар Ашока запровадив в Індії – буддизм як державну релігію. (Так)

10. Головними богами в Індії були Зевс, Посейдон та Аїд. (Ні)

Зробіть підрахунки

1)  Гаутама  Сіддхартха  (Будда)  народився  в  563  році  до н. е.,  а  помер у 483 році до     

      н. е. Скільки років прожив Гаутама Сіддхартха (Будда)?

2)  Скільки років виповнилося Будді цього року?

 

У наведеному списку позначте ті положення, що стосуються Індії.

  1.                    Брахма 2) Лао-Цзи 3) Будда 4) «Рамаяна» 5) Індостан 6) Цінь Шіхуанді 12 7) йога 8) конфуціанство 9) Янцзи 10) Великий шовковий шлях 

11) Ашока  12) ієрогліфи

Уявіть, що ви зустрілися з недоторканним. Що він розкаже вам? Про що ви запитаєте у нього? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

V. Підсумки

Індійська культура помітно вплинула на культуру інших країн та народів зробила значний внесок у скарбницю світової культури.

VI. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника.
  2. Знайти та прочитати один з індійських міфів, написати його короткий переказ.

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
24 грудня 2020
Переглядів
3038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку