Тема: Релігія та культура Давньої Індії
Мета: пояснити вплив природних умов Індійського півострова на формування культури релігійних вірувань давніх індійців; ознайомити учнів з передумовами появи та головними положеннями буддизму, індуїзму. Навчити розрізняти ці релігійні течії, знаходити в них спільні та відмінні риси; охарактеризувати головні досягнення давніх індійців у галузі науки, філософії, літератури та мистецтва, виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку давніх цивілізацій.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
Ми продовжуємо вивчати Стародавню Індію. Тема нашого сьогоднішнього уроку: «Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з найдавнішими релігійними віруваннями та культурою Стародавньої Індії. В кінці уроку ми повинні дати відповідь на запитання: «Які досягнення й відкриття Стародавньої Індії є візитівкою сучасної Індії?» (Проблемне питання).
ІV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань і умінь
План за яким ми будемо сьогодні працювати
1. Суспільний устрій стародавньої Індії.
2. Релігії стародавніх індійців: індуїзм та буддизм.
3. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії.
1.1.Розповідь вчителя
Суспільний устрій - форма устрою країни або держави, яка полягає в чіткому поділі населення на певні соціальні категорії.
Згадайте, в якій країні ми вивчали суспільний устрій?
Яким був суспільний устрій Стародавнього Єгипту?
Весь iндiйський нapод полiлявся нa чотиpи гpупи – вapни.
1.2 Робота з підручником
А що таке «варна» ви дізнаєтеся прочитавши поняття на стор. 97.
Що таке Варна? (група людей)
Чим визначалося місце в суспільстві цих людей? (Звичаями і релігійними законами)
Таким чином варни – це замкнена група людей, місце якої в суспільстві визначається звичаями і релігійними законами.
А знаєте чому замкнена? Усе життя людинa нaлежaлa до тiєї вapни, в якiй нонa нapодилaся. Пеpейти з однiєї вapни до iншої було неможливо.
Розповідь вчителя
Зa легендою, нa вapни подiлив людей бог Бpaхмa, i вiн же визнaчив зaняття, пpaвa тa обов'язки, a тaкож кольоpи — бiлий, чеpвоний, жовтий, чоpний — для кожної вapни.
Робота в групах.
Клас об’єднується у 5 груп, кожна з яких отримує картку з уривком тексту із «Законів Ману». Групи опрацьовують видані їм матеріали, а потім обмінюються інформацією.
Завдання учням.
Зразки текстів.
І-група
Брахмани.
Брахмани займали в суспільстві особливе становище. Жерці були вільні від будь-яких повинностей, податків, тілесних покарань.
ІІ група
Кшатрії.
Кшатрії займалися військовою справою, отримуючи від царя платню. Спільно з брахманами вони управляли суспільством.
ІІІ група
Вайш′ї.
Вайш'ї - общинники володіли землею, торговці – рухомим майном. Вони платили податки: селяни – до 1/6 врожаю, скотарі – 1/5 приплоду, торговці – 1/5 прибутків і мито. Військової повинності вони не виконували.
ІV група
Шудри.
Шудри не були членами общини. Це були люди, які втратили зв'язок з общиною або в результаті майнової та соціальної нерівності, або під час воєн. Варна шудр поповнювалася за рахунок переселенців, що відбилися від свого роду і племені. Шудри не мали землі й тому змушені були займатися обслуговуванням брахманів, кшатріїв, вайш’їв. За свої послуги вони могли отримувати землю і вести на ній невелике господарство.
V група
Недоторканні
Нижчу, безправну групу населення складали недоторканні, що не входили до жодної варни. Вони виконували роботи, які вважалися нечистими, такими, що споганюють: прибирали сміття, нечистоти, трупи, виконували обов’язки ката. Вважалося, що один дотик до них споганює, як доти до трупа.
Запитання учням.
Чи вважаєте ви справедливим поділ людей на варни? Чому?
Учитель. У наші дні поділ людей на касти в Індії заборонений законом, але в селах сила релігійних звичаїв велика. Наприклад, у сучасних селах індійці не візьмуть воду або їжу з рук людини нижчої касти. Якщо ж їм дуже захочеться пити, то вони наливають воду з чашки у власну долоню.
2.Релігії стародавніх індійців: індуїзм та буддизм
2.1 Розповідь вчителя
- Індія вже в далекому минулому була однією з найбільш загадкових країн світу. Кордони створені природою, відокремлювали її від навколишнього світу та ускладнювали зв'язок з іншими країнами і народами. Саме тому тут виникли такі самобутні і неповторні релігійні вірування та культура. У цьому дивовижному краю реальність тісно перепліталася з казкою. Народи Індії створили чудові міфи, які відображають їх уявлення про Всесвіт та богів.
Давні індоарійці вірили у потойбічний життя, в переселення душ. Обожнювали сили природи. Серед давньоарійських богів були:
Індра – бог грози і блискавок. Яма – бог мертвих.
Варуна – бог неба. Агні – бог вогню.
Рудра – бог бурі.
Сур'я – бог сонця.
Репродуктивна бесіда:
- Чому всі мешканці Давнього Сходу уявляли, що силами природи керують
божества?
2.2. Дослідження тексту
А зараз ми познайомимося з релігією Стародавньої Індії;
Послухайте міф про створення світу і дайте відповіді на запитання.
Розповідь вчителя
МІФ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ
Спочатку не було нічого: ні сонця, ні місяця, ні зірок. З темряви первісного хаосу, першою виникла вода. З води постав вогонь. Від великої сили тепла, зародилося Золоте Яйце. І плавало те Яйце у водах безкрайнього та бездонного океану, доки в ньому не виник Прабатько Брахма. Він розколов яйце на дві половини. Верхня стала Небом, нижня — Землею, а між ними Брахма розмістив повітряний простір. І утвердив він землю серед вод. Так було створено світ. В Брахми з'явилося сім синів, породжених силою думки. Серед яких Бог-охоронець – Вішна, який рятував людей від різних негараздів, наприклад потопу та Бог – руйнівник Шива – який міг погубити людину, а міг її врятувати.
Питання
- Хто за індійською легендою створив світ?
- Які ще боги відомі вам згідно легенди?
- Відкрийте підручник стор. 98 та зверніть увагу на головних богів Стародавньої Індії.
Подивіться на малюнок: Як зображували основних богів стародавні індійці?
Брахма - зображається з чотирма головами (відповідно до 4-х сторін світу), він має чотири руки, дві з них складені на животі, і в нім тримає посудину для води, яка була символом творчого села.
Вішна – зображається з чотирма руками, блакитною шкірою, жовтому одязі, в сидячому положенні на великому багатоголовому змії Шеша. У руках тримає лотос, булаву, мушлю та чакру - один з видів зброї.
Шива - зображається сидячим в позі лотоса, зі шкірою білого кольору , синьою шиєю та скрученим в пучок волоссям. Носить змії на шиї, голові та руках і ногах як браслети, а на поясі – перекинувши через плече. Одягнений у тигрову або слонячу шкуру. На лобі 3-тє око.
Висновок вчителя: - Отже, брахманізм не відкидав поділу суспільства на варни й закликав змиритися з повсякденним життям, а щоб змінити своє становище в потойбічному житті, потрібно було всіляко задобрювати богів і приносити жертви.
Розповідь вчителя
«У ІІ тис. до н.е. в Індії зароджується перша світова релігія - буддизм.
35 років проповідував Будда своє вчення, а потім помер. Але буддизм і після його смерті не втрачає популярності.»
Світова релігія – віровчення, якого дотримуються більшість людей у різних країнах.(Буддизм, християнство, іслам.)
Питання
Що вам нагадують такі правила поведінки за Буддою, як не вбий, не вкради?
А які ви знаєте божі заповіді?
Таким чином, індійці сприйняли вчення Будди, оскільки воно не ділило людей на варни. Тому, що учнем і послідовником Будди міг стати будь – хто. Індійці вважали, що після смерті Будда став верховним богом. Його вчення поширилося в Індії, а з часом по всьому азійському світу.
3. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії.
Розповідь вчителя
Додатковий матеріал
Прочитайте розповідь фінікійського моряка і спробуйте здогадатись, що так вразило іноземців в Індії?
« Ми пристали до зеленого берега і вступили в благоуханний край. Там пахне все: повітря, дерева і особливо їжа, в яку жителі кидають різнокольорові кульки і порошки - гіркі, кислі, солодкуваті. Зі звичайного борошна вони можуть зробити сто коржів різного смаку. І борошно у них незвичайне: вони розтирають його із зерен, вирощених ними на зелених кущах по коліно у воді.
У цьому краї все чудернацьке: люди збирають з кущів білі легкі грудки і потім одягаються в них; мед у них твердий, як грудка з піску, і так само хрумтить на зубах. Корови заходять у будь-який будинок, їдять чужу їжу, і ніхто їх не проганяє.
Найголовніші воїни у них зростом не менше трьох метрів, розумні й віддані, з шкірою, міцною як залізо. А полководці такі сильні і впевнені, що, програвши битву, сміються. Один каже іншому: «Ти дуже швидко зробив хід своїм офіцером і слоном, тому мій король не зміг врятуватися. Наступного разу я буду обережний ».
Писемність
У ІІІ тис. до н. е. стародавні індійці мали писемність з ієрогліфів, яка залишається нерозгаданою. У VI ст .до н . е .в Індії з’явився перший алфавіт. Він мав назву «кхарошті» й не мав букв для позначення голосних .Індійці писали на листі пальми. Зрізане листя висушували, розгладжували, вирізали з нього прямокутні листи. Із краю листів пробивали отвори, протягували крізь них шнур і зв’язували аркуші в пачки .Писали чорнилами, виготовленими із соку цукрової тростини і сажі.
Наукові знання й винаходи
Індійські астрономи знали, що Земля - це куля, котра обертається навколо своєї осі. Вони розробили досить точний календар. Створювалися наукові трактати. Учений Паніні в IV ст.до н. е. написав перше наукове дослідження санскриту - мови давніх аріїв. Найвідомішим є давньоіндійський трактат з права «Артхашастра», створений у вигляді рекомендацій царя, як управляти державою.
Великими були досягнення індійських математиків. Винайшли цифру «нуль» і десяткову систему лічби. Цифри, якими ми користуємося і називаємо «арабськими», були запозичені в індійців арабами.
Близько 1400 р .тому індійці створили гру «гатуранга», від якої походять сучасні шахи. Індійці першими навчилися виготовляти з цукрової тростини цукор.
Архітектура і мистецтво
Індійці будували храми з випаленої цегли і вирубували їх у скелях. Буддійський храм (ступа) у Санчі збудований в ІІ-І ст. до н.е. Він оточений огорожею, на якій зображені сюжети буддійських легенд. Усередині храми прикрашалися скульптурами й розписами. Збереглося чимало скульптурних зображень індуїстських богів та Будди.
VІ. Систематизація та узагальнення нових знань і умінь
6.1. Гра «Так чи Ні»
1. Важливу роль в історії Індії відіграли арії. (Так)
2. Основою буддійського вчення була настанова «Око за око, зуб за зуб» (Ні)
3. Будда в перекладі означає «Завойовник». (Ні)
4. Індійські математики винайшли простий та зручний спосіб лічби та запису чисел, яким користуємось і ми. (Так)
5. Каста – це поділ суспільства за професіями. (Так)
6. Недоторканні були найвищою варною в Індії. (Ні)
7. Індійці писали на пергаменті. (Ні)
8. Храми в Давній Індії називалися – ступа. (Так)
9. Цар Ашока запровадив в Індії – буддизм як державну релігію. (Так)
10. Головними богами в Індії були Зевс, Посейдон та Аїд. (Ні)
Зробіть підрахунки
1) Гаутама Сіддхартха (Будда) народився в 563 році до н. е., а помер у 483 році до
н. е. Скільки років прожив Гаутама Сіддхартха (Будда)?
2) Скільки років виповнилося Будді цього року?
У наведеному списку позначте ті положення, що стосуються Індії.
11) Ашока 12) ієрогліфи
Уявіть, що ви зустрілися з недоторканним. Що він розкаже вам? Про що ви запитаєте у нього? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
V. Підсумки
Індійська культура помітно вплинула на культуру інших країн та народів зробила значний внесок у скарбницю світової культури.
VI. Домашнє завдання