Історія. 6 кл (Інтегрований курс)
Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії
Мета: ознайомити учнів із найдавнішими культами та культурою Давньої Індії; дати уявлення про особливості суспільного устрою Індії; показати внесок давньоіндської культури в розвиток світової науки і культури.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України : підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.Г.Бандровський, В.С.Власов. – К.: Генеза, 2014. – 272 с. : іл., карти; комп’ютерна презентація, атлас, вкладки в зошит для кожного учня.
Тип уроку: комбінований
Поняття: культура, релігія, брахманізм.
Очікуванні результати: учні навчаться: називати дати, пов’язані з темою;
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалазація опорних знань
Фронтальне опитування
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь вчителя з демонстрацією презентації (Протягом уроку учні працюють з вкладками до робочого зошита)
На екрані ми бачимо відомих сучасних голівудських акторів, футболістів, спортсменів, співаків. Їх об’єднує спільна релігія. Про цю релігію, яка виникла саме в Індії мова піде сьогодні на уроці.
А тепер давайте згадаємо, якими були первісні вірування людей? (магія, фетишизм, анімізм, тотемізм)
У чому їх сутність? (В обожествленні сил природи, тварин і рослин, предметів та наділення їх душею, у відсутності єдиного божества (бога))
Як називалася віра в багатьох богів? (Багатобожжя, язичництво)
Що таке культура, і як вона пов’язана з релігією?
(Учні дають визначення поняттям „культура ” та „релігія ” і порівнюють їх)
Тема сьогоднішнього уроку Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії
Ми повинні з вами опрацювати такі питання
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Найдавніші культи. Індуїзм (учні записують це питання до зошитів).
Вчитель
З приходом аріїв починається ведійський період історії Індії. Свою назву цей період одержав від назви священних індійських текстів – Вед, що є головним джерелом наших знань про цю епоху. У текстах Вед зібрані численні гімни богам і заклинання, що дозволяють скласти уявлення про релігію, обряди, суспільне життя, побут і культуру Індії.
Згодом ведична релігія привела до виникнення в VI – II ст. до н.е. нової релігії – брахманізму.
Отож брахманізм – це одна з релігій світу, що склалася на основі ведизму.
Головним богом цієї релігії вважається Брахма.
Пізніше, у І тис. до н.е. розвиток брахманізму привів до появи в Індії релігії під назвою індуїзм, яка визнає сансару. Сансара – віра у переселення душ померлих у інші тіла. Ким стане людина внаслідок сансари, визначалося доброчинністю або гріховністю поведінки в попередньому житті. Священною книгою індуїстів є книга „Бхагавадгіта”.
Робота з джерелом
Прочитайте уривок із священної книги індуїзму „Бхагавадгіта”
„Той, хто народився, обов’язково помре, і після смерті обов’язково знову народиться. Тому не слід віддаватися скорботі, виконуючи свій обов’язок”.
Про що розповідає цей уривок із священної книги індуїзму?
Верховними богами індуїзму є – Брахма, Шива, Вішну. Індуїсти вшановували священних тварин: корову, змію, обожнювали річку Ганг. У давніх мистецьких творах часто зображували лотос – водяну рослину з великими гарними квітками. Сьгодні індуїзм сповідують близько 700 млн. осіб, які переважно живуть в Індії.
2. Варни і касти
Робота із схемою
Учні розглядають схему „Варни в Стародавній Індії”
Розповідь вчителя
Головний бог Брахма поділив людей на нерівні групи, надавши кожній з них заняття на все життя.
Так із власних вуст Брахма створив жерців – брахманів, які здійснювали жертвоприношення, спілкувалися з богами та зверталися до людей від їхнього імені.
Із рук своїх Брахма створив воїнів – кшатріїв на чолі з царем.
Зі стегон Брахми були створені селяни, призначені все життя працювати на землі (вайші); зі стоп – служники (шудри), найнижчі верстви населення.
Була в Індії і п’ята група людей, яка не належала до жодної з варн – недоторканні (чандали), позбавлені будь-яких прав.
Таким чином склався поділ суспільства в Індії на варни. Варни – замкнені стани, які різняться за своїм місцем у суспільстві. Все життя людини проходило у одній із варн, діти успадковували заняняття на все життя від батьків. Перехід до інших варн було заборонено. Такий поділ закріплював нерівність у суспільстві.
Чи вважаєте такий поділ суспільства в Індії справедливим? Чому?
За Ашоки в межах варн та разом з ними почали виникати касти. У касти об’єднувалися люди переважно однієї пофесії. Діти належали до касти батьків.
Каста – суспільна група, яка має обмежену кількість і чітко визначений склад групи населення, утворені з людей однієї професії.
Отож, що таке варни?
Хто поділив населення Стародавньої Індії на варни?
Які варни ви запам’ятали?
Що таке касти?
3. Буддизм
У 261 р. до н.е. за царя Ашоки державною релігією, що мала згуртувати всі племена й народи Індії, був проголошений буддизм, що виник ще в VІ ст. до н.е., головною ідеєю якого було досягнення нірвани.
На основі уривку відеомультфільму „Будда. Народження легенди” учні складають перелік основних правил буддизму . Він може бути таким:
Висловіть судження щодо вашого особистісного сприйняття основних правил буддизму? Чи співпадають вони з вашими морально-етичними нормами?
Відпрацювання понять за схемою
Учні разом з учителем послідовно відповідають на питання, конструюючи поняття.
Буддизм – світова релігія, яка виникла у Стародавній Індії у VI – V ст. до н.е.
Нірвана
Нірвана – загальний стан людини, який виражається у звільненні для досягнення щастя й повного заспокоєння.
Робота за таблицею
Розгляньте таблицю „Кількість віруючих у деяких релігіях світу за 2011 р.” Буддизм є однією з найвпливовіших сучасних світових релігій (поряд із християнством та ісламом), а індуїзм – однією з найбільш масштабних за кількістю послідовників:
Кількість віруючих у деяких релігіях світу (2011)
Християнство (православні, католики) |
2,1 млрд |
Іслам (суніти, шиїти) |
1,3 млрд |
Індуїзм |
900 млн |
Буддизм |
376 млн |
І саме ті відомі люди, яких ми бачили на початку уроку на презентації сповідують буддизм.
Прочитайте розповідь фінікійського моряка і спробуйте здогадатись, що так вразило іноземців в Індії?
« Ми пристали до зеленого берега і вступили в благоуханний край. Там пахне все: повітря, дерева і особливо їжа, в яку жителі кидають різнокольорові кульки і порошки - гіркі, кислі, солодкуваті. Зі звичайного борошна вони можуть зробити сто коржів різного смаку. І борошно у них незвичайне: вони розтирають його із зерен, вирощених ними на зелених кущах по коліно у воді.
У цьому краї все чудернацьке: люди збирають з кущів білі легкі грудки і потім одягаються в них; мед у них твердий, як грудка з піску, і так само хрумтить на зубах. Корови заходять у будь-який будинок, їдять чужу їжу, і ніхто їх не проганяє.
Найголовніші воїни у них зростом не менше трьох метрів, розумні й віддані, з шкірою, міцною як залізо. А полководці такі сильні і впевнені, що, програвши битву, сміються. Один каже іншому: «Ти дуже швидко зробив хід своїм офіцером і слоном, тому мій король не зміг врятуватися. Наступного разу я буду обережний ».
Складання таблиці за роздатковим матеріалом
Працюючи за текстом роздаткового матеріалу учні самостійно заповнюють таблицю з пропусками
„Найважливіші досягнення давньоіндійської культури ”.
Галузі |
Пам’ятка/ досягнення |
Коротка характеристика |
І. Література |
1. ……………
2. Поема „Махабхарта”
3. ………………..
|
1. Збірник священних гімнів та заклинань, створених аріями 3 тис. років тому 2..……………….. ………………… 3. Розповідь про життя принца Рами |
ІІ. Математика |
Цифри, що отримали назву арабських; нуль |
…………………. ………………….. |
ІІІ. Астрономія |
…………………. |
Відкрили її будову
|
ІV. Винаходи |
1. Писемність, санскрит 2………………….
|
1. ………………….
2.Інтелектуальна гра, популярна й досі |
V. Архітектура та скульптура |
1. „Колони Ашоки” 2 ……………………
|
1.…………………… 2. Служили прикрасами для храмів та палаців стародавніх міст |
V. Підведення підсумків уроку
Формулювання висновків:
1. Релігійне та культурне життя стародавньої Індії мали свої особливості та своєрідність.
2. Однією з перших відомих нам індійських релігій був брахманізм.
3. Головними богами брахманізму, які потім перейшли в одну з найпоширеніших релігій світу – індуїзм, визнавалися Брахма, Вішну й Шива.
4. За царя Ашоки державною релігією, покликаною об’єднати всі племена й народи в єдину державу, став буддизм.
5. Головні правила буддизму, проголошені Буддою, були спрямовані на людяність, добро й справедливість.
6. Найвідомішими творами індійської літератури були „Рігведа”, „Махабхарата” та „Рамаяна”.
7. Індійці поповнили світову скарбницю багатьма відкриттями: десятковою системою цифр, введенням в обіг цифри нуль; відкриттям у медицині та астрономії, винайденням шахів.
VІ. Домашнє завдання:
Прочитати §20, відповідати на запитання до параграфа; закінчити складання таблиці.
Завдання для допитливих:
За допомогою додаткової літератури ознайомитися з іншими міфами та творами індійської літератури, підготувати про них усне повідомлення.
Перегляниту фільм „Маленький Будда”
Мультфільм „Будда. Народження легенди”