Урок "Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії"

Про матеріал
Розробка уроку"Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії" з використанням презентації та робочого зошита містить різні прийоми роботи (Робота з джерелом,робота із схемою,відпрацювання понять за схемою,складання таблиці за роздатковим матеріалом )
Перегляд файлу

Історія. 6 кл (Інтегрований курс)

Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя  Давньої Індії

Мета: ознайомити учнів із найдавнішими культами та культурою Давньої Індії; дати уявлення про особливості суспільного устрою Індії; показати внесок давньоіндської культури в розвиток світової науки і культури.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України : підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.Г.Бандровський, В.С.Власов. – К.: Генеза, 2014. – 272 с. : іл., карти; комп’ютерна презентація, атлас, вкладки в зошит для кожного учня.

Тип уроку:    комбінований

Поняття: культура, релігія, брахманізм.

Очікуванні результати: учні навчаться: називати дати, пов’язані з темою; 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалазація опорних знань

 Фронтальне опитування

  1. Назвіть географічне положення Індії
  2. Коли існувала Індська цивілізація? Назвіть докази високого рівня її розвитку.
  3. Хто такі арії? Що ви знаєте про них?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь вчителя з демонстрацією презентації (Протягом уроку учні працюють з вкладками до робочого зошита)

На екрані ми бачимо відомих сучасних голівудських акторів, футболістів, спортсменів, співаків. Їх об’єднує спільна релігія. Про цю релігію, яка виникла саме в Індії мова піде сьогодні на уроці.

А тепер давайте згадаємо, якими були первісні вірування людей? (магія, фетишизм, анімізм, тотемізм)

У чому їх сутність? (В обожествленні сил природи, тварин і рослин, предметів та наділення  їх душею, у відсутності єдиного божества (бога))

Як називалася віра в багатьох богів? (Багатобожжя, язичництво)

Що таке культура, і як вона пов’язана з релігією? 

(Учні дають визначення поняттям „культура ” та „релігія ” і порівнюють їх)

Тема сьогоднішнього уроку Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя  Давньої Індії

Ми повинні з вами опрацювати такі питання

  1. Найдавніші культи. Індуїзм
  2. Варни і касти
  3. Буддизм
  4. Культура Індії 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Найдавніші культи. Індуїзм (учні записують це питання до зошитів).

Вчитель

З приходом аріїв починається ведійський період історії Індії. Свою назву цей період одержав від назви священних індійських текстів – Вед, що є головним джерелом наших знань про цю епоху. У текстах Вед зібрані численні гімни богам і заклинання, що дозволяють скласти уявлення про релігію, обряди, суспільне життя, побут і культуру Індії.

Згодом ведична релігія привела до виникнення в VI – II ст. до н.е. нової релігії – брахманізму. 

Отож брахманізм – це одна з релігій світу, що склалася на основі ведизму.

Головним богом цієї релігії вважається Брахма.

Пізніше, у І тис. до н.е. розвиток брахманізму привів до появи в Індії релігії під назвою індуїзм, яка визнає сансару. Сансара – віра у переселення душ померлих у інші тіла. Ким стане людина внаслідок сансари, визначалося доброчинністю або гріховністю поведінки в попередньому житті. Священною книгою індуїстів є книга „Бхагавадгіта”. 

Робота з джерелом

Прочитайте уривок із священної  книги  індуїзму „Бхагавадгіта”

„Той, хто народився, обов’язково помре, і після смерті обов’язково знову народиться. Тому не слід віддаватися скорботі, виконуючи свій обов’язок”.

Про що розповідає цей уривок із священної книги індуїзму?

Верховними богами індуїзму є – Брахма, Шива, Вішну. Індуїсти вшановували священних тварин: корову, змію, обожнювали річку Ганг. У давніх мистецьких творах часто зображували лотос – водяну рослину з великими гарними квітками. Сьгодні індуїзм сповідують близько 700 млн. осіб, які переважно живуть в Індії.

  1. Яку релігію сповідували в Стародавній Індії?
  2. Назвіть верховних богів індуїзму?
  3. Яких тварин вшановують в Індії?

2. Варни і касти 

Робота із схемою

Учні розглядають схему „Варни в Стародавній Індії” 

 

       






 

Розповідь вчителя

Головний бог Брахма поділив людей на нерівні групи, надавши кожній з них заняття на все життя.

Так із власних вуст Брахма створив жерців – брахманів, які здійснювали жертвоприношення, спілкувалися з богами та зверталися до людей від їхнього імені.

Із рук своїх Брахма створив воїнів – кшатріїв на чолі з царем.

Зі стегон Брахми були створені селяни, призначені все життя працювати на землі (вайші); зі стоп – служники (шудри), найнижчі верстви населення.

Була в Індії і п’ята група людей, яка не належала до жодної з варн – недоторканні (чандали), позбавлені будь-яких прав. 

Таким чином склався поділ суспільства в Індії на варни. Варни – замкнені стани, які різняться за своїм місцем у суспільстві. Все життя людини проходило у одній із варн, діти успадковували заняняття на все життя від батьків. Перехід до інших варн було заборонено. Такий поділ закріплював нерівність у суспільстві.

Чи вважаєте такий поділ суспільства в Індії справедливим? Чому? 

За Ашоки в межах варн та разом з ними почали виникати касти. У касти об’єднувалися люди переважно однієї пофесії. Діти належали до касти батьків.

Каста – суспільна група, яка має обмежену кількість і чітко визначений склад групи населення, утворені з людей однієї професії.

Отож, що таке варни?

Хто поділив населення Стародавньої Індії на варни?

Які варни ви запам’ятали?

Що таке касти?

3. Буддизм 

У 261 р. до н.е. за царя Ашоки державною релігією, що мала згуртувати всі племена й народи Індії, був проголошений буддизм, що виник ще в VІ ст. до н.е., головною ідеєю якого було досягнення нірвани.

На основі  уривку відеомультфільму „Будда. Народження легенди” учні складають перелік основних правил буддизму . Він може бути таким:

  1. Говорити завжди правду.
  2. Не брати чужого.
  3. Здійснювати тільки добрі вчинки.
  4. Ні до кого не відчувати злоби та заздрощів.
  5. Відмовитися від багатства.
  6. Не вбивати.
  7. Звільнитися від численних бажань.
  8. Не прагнути в житті лише задоволень.
  9. Любити людей.

Висловіть судження щодо вашого особистісного сприйняття основних правил буддизму? Чи співпадають вони з вашими морально-етичними нормами?

Відпрацювання понять за схемою   

Учні разом з учителем послідовно відповідають на питання, конструюючи поняття. 

  1. „Що?” (релігія)
  2. Ознака релігії „Яка?” (світова),
  3.  Місце знаходження „Де?” (у Стародавній Індії)
  4.  Час виникнення: „Коли?” (VІ – V ст. до н.е.)

Буддизм – світова релігія, яка виникла у Стародавній Індії у VI – V ст. до н.е.

   Нірвана 

  1. Що? (загальний стан)
  2. Який  виражається у чому? (у звільненні)
  3. Для чого? (для досягнення щастя й повного заспокоєння

 Нірвана – загальний стан людини, який виражається у звільненні для досягнення щастя й повного заспокоєння.

 Робота за таблицею

Розгляньте таблицю „Кількість віруючих у деяких релігіях світу за 2011 р.” Буддизм є однією з найвпливовіших сучасних світових релігій (поряд із християнством та ісламом), а індуїзм – однією з найбільш масштабних за кількістю  послідовників:

Кількість віруючих у деяких релігіях світу (2011)

Християнство (православні, католики)

2,1 млрд

Іслам (суніти, шиїти)

1,3 млрд

Індуїзм

900 млн

Буддизм

376 млн

І саме ті відомі люди, яких ми бачили на початку уроку на презентації сповідують буддизм.             

  1.               Культура Індії 

Прочитайте розповідь фінікійського моряка і спробуйте здогадатись, що так вразило іноземців в Індії?

« Ми пристали до зеленого берега і вступили в благоуханний край. Там пахне все: повітря, дерева і особливо їжа, в яку жителі кидають різнокольорові кульки і порошки - гіркі, кислі, солодкуваті. Зі звичайного борошна вони можуть зробити сто коржів різного смаку. І борошно у них незвичайне: вони розтирають його із зерен, вирощених ними на зелених кущах по коліно у воді.

У цьому краї все чудернацьке: люди збирають з кущів білі легкі грудки і потім одягаються в них; мед у них твердий, як грудка з піску, і так само хрумтить на зубах. Корови заходять у будь-який будинок, їдять чужу їжу, і ніхто їх не проганяє.

Найголовніші воїни у них зростом не менше трьох метрів, розумні й віддані, з шкірою, міцною як залізо. А полководці такі сильні і впевнені, що, програвши битву, сміються. Один каже іншому: «Ти дуже швидко зробив хід своїм офіцером і слоном, тому мій король не зміг врятуватися. Наступного разу я буду обережний ».

Складання таблиці за роздатковим матеріалом

Працюючи за текстом роздаткового матеріалу учні самостійно заповнюють таблицю з пропусками 

              „Найважливіші досягнення давньоіндійської культури ”. 

Галузі

Пам’ятка/

досягнення

Коротка характеристика

І. Література

1. …………… 


 

2. Поема „Махабхарта”

 

3. ………………..

 

1. Збірник священних гімнів та заклинань, створених аріями           3 тис. років тому

2..………………..

 …………………

3. Розповідь про життя принца Рами 

ІІ. Математика

Цифри, що отримали назву арабських; нуль

………………….

…………………..

ІІІ. Астрономія

………………….

Відкрили її будову

 

ІV. Винаходи

1. Писемність, санскрит

2………………….

 

1. ………………….

 

2.Інтелектуальна гра, популярна й досі

V. Архітектура та скульптура

1. „Колони Ашоки”

 2 ……………………

 

1.……………………

2. Служили прикрасами для храмів та палаців стародавніх міст

V. Підведення підсумків уроку

       Формулювання  висновків: 

1. Релігійне  та культурне життя стародавньої Індії мали свої особливості та своєрідність.

2. Однією з перших відомих нам індійських релігій був брахманізм.

3. Головними богами брахманізму, які потім перейшли в одну з найпоширеніших релігій світу – індуїзм, визнавалися Брахма, Вішну й Шива.

4. За царя Ашоки державною релігією, покликаною  об’єднати всі племена й народи в єдину державу, став буддизм.

5. Головні правила буддизму, проголошені Буддою, були спрямовані на людяність, добро й справедливість.

6. Найвідомішими творами індійської літератури були „Рігведа”, „Махабхарата” та „Рамаяна”.

7. Індійці поповнили світову скарбницю багатьма відкриттями: десятковою системою цифр, введенням в обіг цифри нуль; відкриттям у медицині та астрономії, винайденням шахів.

. Домашнє завдання: 

          Прочитати §20, відповідати  на  запитання  до  параграфа; закінчити складання таблиці.

Завдання для допитливих: 

За допомогою додаткової літератури ознайомитися з іншими міфами та творами індійської літератури, підготувати про них усне повідомлення.

Перегляниту фільм „Маленький Будда”

Мультфільм „Будда. Народження легенди”

 

docx
Додав(-ла)
Корець Віра
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
3899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку