Вдосконалювати навички виразного свідомого читання, вчити визначати персонажів твору; залучати дітей до обдумування та обговорення запитання «Для чого людині серце?» учити дітей жити та діяти від щирого серця, керуватись у житті чистими помислами; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву, пам'ять; виховувати доброту, чуйність.
Тема : Анатолій Дімаров «Для чого людині серце»
Мета: вдосконалювати навички виразного свідомого читання, вчити визначати персонажів твору; залучати дітей до обдумування та обговорення запитання «Для чого людині серце?» учити дітей жити та діяти від щирого серця, керуватись у житті чистими помислами; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, пам'ять; виховувати доброту, чуйність.
Обладнання: картки для читання, сердечки – листочки, стовбур дерева, іграшкове серце, картки синього та червоного кольору; картки з тестовим завданням; картки для роботи в групі, серце синє, червоне, сонечко.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу
1.Привітання
Вправа «Передай тепло свого серця»
Учні встають в коло, називають своє ім’я та говорять « Я Оля, візьми тепло мого серця»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Все життя воно в нас б’ється
Бува радіє, бува сміється,
Інколи плаче, часом сумує,
Світить, як сонце і всіх нас дивує.
Здогадалися вже, що це?
Це людське гаряче…(серце).
- Це слово буде основним на нашому уроці.
-А що ви знаєте про серце? (Це орган тіла людини)
Стисніть свої кулачки. Ось такий розмір має ваше серце. Маленьке воно чи велике? Чи може воно бути великим в переносному значенні? А як його зробити таким?
Серце кожної людини наповнене різними почуттями, які можуть жити в них. Але почуття бувають різні. Залежно від того, які почуття оселилися в серці, людина має бути доброю чи сердитою.
Вправа «Асоціативний кущ»
Учні, у яких на парті лежить червоне серце – І група, а учні, які мають синє серце – ІІ група, учні, у яких сонечко – ІІІ група.
І група – підібрати почуття, що оселилися в холодному серці.
ІІ група – підібрати почуття, що оселилися в гарячому серці.
ІІІ група – дати відповідь на запитання:
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми прочитаємо казку Анатолія Дімарова «Для чого людині серце».
ІV. Опрацювання казки Анатолія Дімарова «Для чого людині серце».
Анатолій Дімаров народився у 1922 році на Полтавщині в сім’ї хлібороба. За своє життя письменник відчув на собі і жахи голодомору, і біль Великої Вітчизняної війни. З перших днів війни він пішов на фронт. Був поранений, а потім контужений. Після одужання потрапив в окупацію і став командиром партизанського загону. А зараз, у мирний час, пише про те, що пережив. Серед його книг є і твори для дітей. Один з них - казку «Для чого людині серце», ми і будемо сьогодні читати.
Довідкове бюро
Дошкулити – завдати шкоди; заморозити.
Ринуться - кинуться.
Володіння – частина території, на якій жили і мали на неї найбільше прав.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем
Плем’я дошкулити найлютіший
Жевріючи вагаючись ненавидіти
Крижане одноплемінники назбиралося
І частина – читає учитель
ІІ частину - читають підготовлені учні
ІІІ частину – читають учні мовчки
Гімнаситка для очей
4.Перевірка первинного сприйняття
- Що вам сподобалось у казці?
- Що не сподобалось?(Що дерев’яний чоловічок загинув)
- Що вразило?(Серця зберігались в банках і їх давали людям; чоловічок не пошкодував свого життя заради спасіння хлопчика)
- Які персонажі нам зустрілися?(Дерев’яні чоловічки,дівчинка, лікар, хлопчик)
- Як ви зрозуміли, що ж потрібно чоловічкові, щоб стати справжньою людиною?(Мати серце)
Перевіримо, як ви зрозуміли зміст прочитаного.
Тест
1)Плем’я дерев’яних чоловічків жило:
а )в лісі;
б )в печері;
в ) в місті.
2) Що здивувало чоловічків в дівчинці?
а) одяг дівчинки;
б) сльози дівчинки;
в) колір волосся дівчинки.
3) Чому плакала дівчинка?
а) бо її образили дерев’яні чоловічки;
б)бо вона загубила свою іграшку.
в) бо вона заблукала в лісі;
4) Чому дівчинка і дерев’яний чоловічок пішли до лікаря?
а) щоб попросити ліки;
б) щоб попросити серце;
в) щоб перевірити стан здоров’я;
5) Яке серце обрав собі чоловічок?
а) серце байдужої людини;
б) серце злої людини;
в) серце доброї людини.
6) Чому чоловічок згорів?
а) бо потрапив у пожежу;
б)бо теплом свого палаючого серця він зігрів хлопчика;
в)бо у нього піднялась температура.
Взаємоперевірка
-А зараз поміняйтесь листочками з відповідями і перевірте правильність виконання завдання.
Правильні відповіді:1 а,2б,3в,4б,5в,6б.
Фізкультхвилинка
5.Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
- Де відбувалися описані події?
- Чому дерев’яні чоловічки не мали ніяких почуттів?
- Чим вони відрізнялись від нас, людей? Як вони зустріли незнайому людину?
- Що хотіли знати дерев’яні чоловічки?
- Як ти зрозумів слова лікаря, що люди мають різні серця?
- Як змінилось життя дерев’яного чоловічка, коли лікар дав йому серце доброї людини?
6. Вправа « Розв’яжи вузлики»
-Діти, у вас на парті є «вузлики». Давайте відтворимо послідовність казки - розкладіть їх по порядку.
V. Підсумок уроку
1. Вправа “ Чарівні окуляри»
- Діти, уявіть, що ви опинились на місці дерев’яного чоловічка. Як би ви вчинили? Чому?
2. Гра « Дерево сердець»
Учитель роздає дітям листочки у вигляді сердечок та пропонує дати відповіді на запитання « Що живе в твоєму серці?». Учні пишуть слова прагнення, якими б хотіли бути в житті. Потім вішають сердечка на «Дерево сердець»
3.Виразне читання вірша вчителем
- Діти, я хочу щоб слова цього вірша стали девізом вашого життя.
Ви добро лише творіть повсюди,
Хай тепло наповнить ваші груди.
Ви посійте й догляньте пшеницю,
Ви викопайте й почистіть криницю.
Волю дайте, нагодуйте пташину.
Приголубте і навчіть дитину,
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
Наш урок добіг кінця. Я думаю,що він залишив свій слід у вашому серці і бажаю, щоб ваші маленькі дитячі серденька були тільки добрими.
VІ. Домашнє завдання
Дома ви продовжите роботу над казкою. Оберіть завдання, яке б ви хотіли виконати.