Урок позакласного читання у 3 класі " Хто сіє мир, пожне щастя". Казка Яронімаса Лауцюса «Війна планет».

Про матеріал

Матеріали уроку знайомлять учнів із творчістю литовського письменника Я.Лауцюса, вчать школярів аналізувати і систематизувати досліджуваний матеріал; виховують, розвивають і примножують кращі якості людини: патріотизм, громадянськість, гордість за свою Батьківщину, прагнення до миру, формують у дітей гуманний світогляд, спрямований на недопущення жахів війни.

Перегляд файлу

Урок позакласного читання у 3 класі

Автор: вчитель початкових класів Широківської СЗШ № 2 Гончар Ірина Вікторівна

Тема уроку: Хто сіє мир, пожне щастя. Казка Яронімаса  Лауцюса «Війна планет».

Мета:   вчити аналізувати і систематизувати досліджуваний матеріал; виявити особливості мови в творі;вчити піклуватися  про інших, допомагати своїм товаришам, поважати їх думку;вчити дітей жити за законами добра і справедливості, співвідносити свої інтереси з інтересами своїх товаришів;виховувати, розвивати і примножувати кращі якості людини: патріотизм, громадянськість, гордість за свою Батьківщину, прагнення до миру, розвивати мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять учнів, творчі здібності, формувати у дітей гуманний світогляд, спрямований на недопущення жахів війни; сприяти збереженню пам’яті про тяжкі випробування нашого народу.

Хід уроку:

І.Організація класу.

ІІ.Тема і мета уроку.

Учень1.Мир на землі — це затишок і тиша,
Це сміх дитячий і душі політ,
Коли поет чарівні вірші пише
Про незвичайний, дивовижний світ.

Учень 2.Мир на землі — це росяні світанки,
Краса і творчість, пісня у гаях.
Мир на землі — це вечори і ранки
Із радістю і щастям у серцях.

Учень3.Мир на землі — це дім і мама, й тато,
Й любові стільки — просто через край!
Це та земля, де щастя є багато
І в кожній хаті — хліба коровай.

Учень 4.Це та земля, де сміх і пісня лине,
А діти йдуть до школи знов і знов.
Й ніколи у боях ніхто не гине,
Бо господарі Всесвіту — щастя і любов.

ІІІ.Актуалізація знань учнів.

 

- Що таке світ?

- Ось яке пояснення значення цього слова дає тлумачний словник:

1. СВІТ - Всесвіт,

планета,

земну кулю, а також населення, люди земної кулі.

2. СВІТ - дружні зв'язки, згода між ким-небудь, відсутність війни;

тиша, спокій;

угода про припинення війни.

- Наш урок  проходить під девізом: «Хто сіє мир, пожне щастя». Поясніть сенс цього виразу.

- Назвіть протилежне за значенням слово до слова МИР ( Війна ).

ІV.Робота над темою уроку.

1.Бесіда

- Не завжди наше серце спокійно. Радіо, телебачення, газети приносять тривожні новини. То в одному, то в іншому кінці земної кулі падають на землю бомби, горять школи і лікарні, гинуть сотні людей. Чому так відбувається? Що заважає людям жити мирно?

-Після Великої Вітчизняної війни минуло 65 років. Але вже за цей час у різних куточках нашої планети товклося понад 100 воєн.

- Які ж люди починають ці війни? (Жорстокі, безжальні, безвідповідальні).

- А чи можна уникнути військових дій? Як? (Треба відповідально ставиться до конфліктів, які виникають між різними країнами, і вирішувати виниклі проблеми шляхом переговорів, угод, вміти домовлятися мирно.)

- Часто війни виникають через нерозуміння різних сторін або коли одна країна втручається у вирішення спірних питань іншої країни, що абсолютно неприпустимо.

-Подивіться на картини про війну і про мирне життя.

- Які фарби використав художник, щоб передати жах і страждання, які відчувають люди під час війни? (Похмурі, темні).

- А для зображення мирного життя? (Світлі, яскраві, соковиті)

- Чому? (Ці фарби висловлюють добрі почуття, гарний настрій. Адже без світу у масштабному розумінні немає миру в душі.)

2.Робота над казкою Яронімаса Лауцюса «Війна планет»

  Яронімас Лауцюс

Війна планет (казка)

Далеко-далеко, за сімома  сузір'ями, на самому краю Чумацького Шляху спокійно оберталися навколо свого Сонця дві планети - Зелена та Блакитна. Хоча шляхи їх не перетиналися і світ один одному вони не затуляли, але, як нерідко буває між державами і в нас на Землі, жителі обох планет раптом почали готуватися до війни. І вже ні про що інше не думали, як тільки б завоювати і перемогти.

Так вже сталося, що в той час, коли ракет, бомб і іншої руйнівної зброї ворогуючі сторони за наробили стільки, що далі нікуди, Зеленої й Блакитної планети зійшли на трони нові королі.

Перш ніж почати війну, король Блакитної планети заслав на Зелену свого розвідника Швірлиця. А до того часу серед його придворних вже кілька днів діяв шпигун з Зеленої планети Шкірлиць. Він першим передав своєму королю секретне повідомлення:

«Блакитна планета має мільйон ракет, націлених на наші об'єкти. На ній також знаходиться мільйон військових цілей - будинків, шкіл, магазинів, дитячих садків. Знищивши їх, ми виграємо війну».

- А скільки ракет у нас? - запитав Зелений король.

- Рівно мільйон, Ваша Величність, - відповів головнокомандувач.

- А скільки розташовано цілей?

- На жаль, теж мільйон, - відрапортував головнокомандувач.

- Значить, у нас всього порівну. Отже, війну ні вони, ні ми не виграємо, - вголос підрахував Зелений король, нагороджений за свої математичні здібності Арифметичною  премією.

Запанувало важке мовчання. Що робити?

- Придумав! - раптом заплескав у долоні король. - Треба побудувати  ще більше всяких будівель - шкіл, лікарень, театрів. Чим більше, тим краще! -  вирішив він.

Прочитавши таємне донесення розвідника Швірлиця, точно таке ж рішення прийняв і король Блакитної планети.

- Спорудивши ще більше цілей, ми будемо непереможними! - потираючи руки, вигукнув Його Величність.

І закипіла робота на обох планетах! Щодня виростало безліч нових стратегічних цілей - будинків, стадіонів, парків. Коли кожна сім'я стала власницею власної військової мети - квартири, коли місць у школах стало стільки ж, скільки учнів, а біля театрів та магазинів не залишилося черг, хитромудрий Зелений король придумав новий підступний план:

- Добре б мати побільше рухомих військових цілей. У них важче потрапити.

Загули фабрики і заводи. Незабаром вони випустили стільки всякої техніки, що кожен планетянин безкоштовно отримав автомобіль, діточки - по мопеду, а ті, хто добре вчилися, - навіть по маленькому літаку.

- І блакитні виробляють рухомі цілі, - в особливо секретної радіограмі повідомив розвідник Шкірлиць.

- В такому разі готуємося до блокади! - постановив Зелений король.

- Що це значить? - запитали міністри.

- Це значить, що потрібно заготовити масу смачних речей - солодощів, морозива, тортів, - облизуючись, пояснив король, - щоб не голодувати, якщо ворог захоче тримати нас в облозі.

- Але тоді нам знадобиться більше вчених, - наважився втрутитися міністр Дваподва. - Адже тільки вони можуть створити нові надсучасні машини, вивести найвищі сорти пшениці, винайти небачені, ще більш смачні напої та наїдки.

 Нехай солдати надходять у школи та університети. Скарбник! Посули всім, хто буде вчитися, золота, - жваво наказав король, мріючи тільки про перемогу.

Дізнавшись, що і на Блакитній планеті взялися за навчання, Зелений король, почухавши потилицю, постановив:

- Пора нападати!

- Але хто буде воювати? Адже всі наші солдати вчаться, будують, займаються спортом. Та й ракети без нагляду вже поіржавіли, - заохав головнокомандувач.

- Нехай атакують ворога спортсмени! - не розгубився Зелений король. - Ми переможемо!

- Блакитний король, почувши про задуми зелених, оголосив надзвичайний стан. Він наказав усім тренуватися, а сам сів за шахівницю: раптом доведеться битися із Зеленим королем.

І настав вирішальний день. На Блакитну планету висадився космічний десант  зелених. Закипіли бої, почалася боротьба.

Вели свої армії самі королі. Їм ніколи було навіть зіграти партію в шахи. Особливо цьому радів Зелений, адже знав-то він всього один хід.

- В наступ! - покликав своїх баскетболістів Блакитний король.

- В атаку! - до хрипоти волав до футболістам Зелений король...

- Грай, як Сабоніс! - напучував кожного баскетболіста Його Величність Блакитний.

І блакитні негайно досягли переваги в рахунку.

- Гол! - втрачаючи від щастя голову, кричав Зелений.

Обидва короля були пристрасними вболівальниками. Вони навіть не помітили як в запалі спортивних баталій, радіючи перемогам своїх, кинулись раптом один іншому... в обійми. Обнявшись і розцілувалися, утираючи сльози радості і перебиваючи один одного, Їх Величності повторювали:

- Ми переможемо!

- Ми виграємо!

З хвилюванням чекали королі рішення суддів. Ввечері мали бути оголошені результати битви.

- 1000:1001 на користь Блакитної планети! - оголосив головний суддя.

- Ура! - грянуло на всій Блакитний планеті.

- Не вважається! - запротестував мудрий Зелений король. - Боротьба проходила на вашій планеті, а вдома, як говориться, і стіни допомагають. Продовжимо її на нашій території!

- Добре! - погодився Блакитний король, якому дуже сподобалися міжпланетні змагання. Крім того, йому хотілося подивитися як живуть сусіди.

Незабаром змагання відбулися вже на Зеленій планеті. Знову закипіли бої, знову кинулися в атаку хокеїсти, боксери, волейболісти. І знову королі «вболівали» за свої команди.

На цей раз з рахунком 1001:1000 виграли господарі. Тепер більше радів Зелений король.

- Рахунок - рівний! - підвів підсумки головний суддя. - Але хто ж переможець?

- Давайте організуємо змагання вчених, художників, поетів, - запропонував Його Величність Зелений король.

- Що ж, я не проти! - погодився Блакитний!

І знову планети почали готуватися до бою. Годинами мучилися над рядками  поети, гризли ночами пір'я письменники, мудрували над винаходами найсучасніших комп'ютерів та роботів вчені. Оскільки  команди не збиралися захоплювати продовольчі склади противника або влаштовувати блокаду, то і ті, і інші почали поїдати заготовлені про запас ласощі.

- Добре живете, - погостювавши на Блакитній планеті, заявив Його Величність Зелений.

- І у вас не гірше, - зауважив Його Величність Блакитний після відвідування Зеленої планети.

- Ми такими багатіями стали лише тоді, коли почали готуватися до війни з вами, - зізнався Зелений король.

- Ми - теж, - усміхнувся Його Величність Блакитний. - Так, таких дивних воєн ще не бувало!

- Шкода, що на Землі так не воюють, - промовив король Зеленої планети. - Бажаючи перемогти, там будують не такі військові цілі, як будинки, школи, стадіони, а виробляють все більше ракет, танків та іншої зброї, щоб руйнувати.

- Значить, вони дуже відстали і мислять наче в кам'яному столітті, - згадавши, що він знав з історії, сказав Блакитний король.

- На жаль, це так, - погодився Зелений, - тільки вони, бідолахи, не розуміють цього. Готуються до воєн по-старому, як ми колись мільйон років тому.

- Може, візьмемо і навчимо їх? - лукаво підморгнув Його Величність Блакитний.

- Яким чином?

- У нас є таке пристосування, за допомогою якого можна впливати на мешканців будь-якої планети... Використаємо його заради благородної мети на Землі, навчимо людей воювати так, як ми, по-новому.

- Це чудово! - зрадів Зелений король і навіть підстрибнув на одній нозі. - Нехай держави, що воюють, творять і творять, а не руйнують. Нехай змагаються, де краще живеться. Ось це буде війна! Теж важка, але зате яка корисна!

- Так і зробимо, - вирішив Блакитний король. - З допомогою радіосигналу навіємо якому-небудь письменникові написати про таку ось незвичайну для землян війну. А художник нехай зобразить  все це в малюнках. Коли книжка з'явиться в магазинах, надішлемо сигнал дітям. Вони будуть читати її та роздумувати: «А може, це зовсім і не казка? Але тоді чому ж так не буває в житті? Ні, коли ми виростемо, ми не будемо воювати гарматами і снарядами, не будемо вбивати, ми будемо будувати, створювати красиве і корисне, як на Голубій та Зеленій планетах».

Одного разу вранці, під якимось незрозумілим впливом  цю книжку взяв та й написав ЯРОНІМАС ЛАУЦЮС. Малюнки в ній намалював художник ГЕНРІКАС ВАЙГАУСКАС, а те, що він не встиг розфарбувати, зробиш ти - юний читач і учасник  "Війни планет".

а)Коротке повідомлення вчителя про литовського письменника Яронімаса Лауцюса

Яронімас Лауцюс – литовський письменник, головний редактор дитячого журналу «Три зірочки».

Творчий шлях автора – більше 25 років. Його твори перекладено на білоруську, польську, французьку та інші мови. Найбільше співпрацює автор з білоруськими видавництвами.  Я.Лауцюс у 2009 році прийнятий до Спілки письменників Білорусії.

2005 рік – дитячу  казку Я.Лауцюса «Це трапилося в Цитуля» ілюстрували учні 9-ї Мінської гімназії.

2006 рік – до білоруської  казки «Коваль» виконали малюнки литовські діти.

Найвідоміші твори для дітей Я.Лауцюса :

 казки «Війна планет» ( про переваги дружби та миру над війною), «Азбука безпеки» ( про важливість  дотримання безпечної поведінки в оточуючому середовищі), «Як вітер запалює вогні» ( про цікаві пригоди лісових мешканців), «Я – твій світлий друг, атом» ( про економне використання природніх ресурсів), «Сліди лісових винахідників» ( енциклопедичні розповіді для дітей).

  Я.Лауцюс постійно бере участь у книжкових ярмарках у Мінську.У 2009 році  автора прийнято до Спілки білоруських письменників.

б)Виявлення читацьких вражень учнів

-Чи сподобалася вам казка?

-Під час читання яких епізодів казки ви : засмучувалися, хвилювалися, зітхнули з полегшенням, раділи?

в)Робота з текстом

Бесіда:

Де і коли відбувається дія казки?

Назвіть героїв казки?

Як ставилися жителі обох планет один до одного на початку казки?

Чому змінилося їхнє ставлення один до одного наприкінці казки?

Яка подія сталася між жителями планет, коли змагання ніхто не виграв? ( прочитати від слів « Рахунок - рівний! - підвів підсумки головний суддя » до слів « Готуються до воєн по-старому, як ми колись мільйон років тому. »

Як вирішили допомогти землянам жителі обох планет? ( прочитати цитату від слів « Може, візьмемо і навчимо їх? » до слів «Ми будемо будувати, створювати красиве і корисне, як на Голубій та Зеленій планетах» ).

г ) Осмислення назви казки . Робота з прислів’ями

Мир та лад - великий клад.
Друга шукай, а знайдеш - тримай.
Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
Гостя по одежі зустрічають, а по розуму проводжають.
Людина без друзів - що дерево без коріння.

Мир  та братство - дорожче за багатство.

д) Визначення художніх засобів, використаних у казці «Війна планет»

« Світ один одному вони не затуляли, мучилися над рядком поети, гризли ночами пір'я письменники, , надішлемо сигнал дітям...».

е) Визначення теми та ідеї казки.

Тема – про що розповідається  утворі.

Ідея – навіщо написано твір, основна думка.

Тема - перемога добра, здорового глузду над злом, війною та заздрістю.

Ідея – показати людству, що важливіше не  воювати гарматами і снарядами, не  вбивати,

 а  -  створювати красиве і корисне.

Підтвердіть тему та ідею казки словами тексту ( «Нехай держави, що воюють, творять і творять, а не руйнують. Нехай змагаються, де краще живеться. Ось це буде війна! Теж важка, але зате яка корисна! « ).

V. Підсумок уроку.

 

1. Робота з фотоілюстраціями на дошці. Бесіда про воєнні дії на сході України.

Сьогодні твориться історія, учасниками якої є ми самі. І від кожного з нас залежить доля нашої Батьківщини. Від нас залежить, чи Україна і надалі буде незалежною державою. Сьогоднішні події в Україні не дають спати кожному свідомому українцю. Знаємо, що на сході нашої держави проходить антитерористична операція, непроголошена війна. Сьогодні, як ніколи, ми повинні допомагати своїй державі, щоб вона була нероздільною, щоб ми мали свою Батьківщину. Ми повинні допомагати своїм воїнам, які гинуть від кулі ворога, захищаючи нас і нашу Україну.

Але, на жаль, майже кожного дня із засобів масової інформації дізнаємося про нові жертви наших силовиків. Це означає, що не лише батьки втрачають своїх синів, дружини – коханих чоловіків, діти – батьків, але і ми – своїх захисників. Це велика кривава рана, яка залишиться назавжди в нашій пам’яті, в історії України.

Вшанування героїв хвилиною мовчання.

  Давайте  хвилиною мовчання вшануємо пам'ять загиблих воїнів.

(Хвилина мовчання)

 

2.Символ миру

-А що є символом миру?

Загадка:
Невеличкий, сніжно-білий,
 Що його в небесний шир
 Люди радісно пускають
 Сповіщати всіх про мир
 Кожний цього птаха знає,
 Його назву відгадає. (Голуб)

- Голуб білий, чому? 

-Пропоную вам виготовити з паперу таких голубів.

(Робота за групами: діти за трафаретами вирізають голубів)

-Давайте запустимо наших символічних голубів в наше  небо, щоб воно було завжди мирним.

(Діти прикріплюють на магнітну дошку голубів)

3.Слово вчителя

Мир у всьому світі - мрія моя,

Нехай люди живуть як одна сім'я.

Нехай більше не буде воєн і знарядь,

Нехай відкриють двері в будинках всюди.

Любов і доверье - це по мені,

І світ нескінченний - всієї Землі!

- Світ важко побудувати, але ще важче його зберегти. Світ дуже крихкий.

Письменник Микола Тихонов сказав: «У кожного, ким би він не був, чим би він не займався, є ще один обов'язок, який вимагає самовідданої й вірного служіння: захищати світ»

- Як ви розумієте ці слова?

- Ви -  молоді жителі нашої планети. І від вас у майбутньому багато на земній кулі буде залежати.

4.Діти читають вірші.

Мир на землі — це затишок і тиша,
Це сміх дитячий і душі політ,
Коли поет чарівні вірші пише
Про незвичайний, дивовижний світ.

Мир на землі — це росяні світанки,
Краса і творчість, пісня у гаях.
Мир на землі — це вечори і ранки
Із радістю і щастям у серцях.

Мир на землі — це дім і мама, й тато,
Й любові стільки — просто через край!
Це та земля, де щастя є багато
І в кожній хаті — хліба коровай.

Це та земля, де сміх і пісня лине,
А діти йдуть до школи знов і знов.
Й ніколи у боях ніхто не гине,
Бо там господар — щастя і любов.

 

(Виконання пісні «Хай завжди буде сонце» або перегляд конкурсної  роботи на конкурс «The next big thing 2014» «Хай буде мир» з використанням вірша «Мир на землі» Надії Красоткіної).

VI. Домашнє завдання

Намалювати малюнки про мир, дружбу для виставки «Мир на Землі».

 

 

Завантаження...
doc
Додано
28 березня 2018
Переглядів
1410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку