Вчитель: Ховякова Н. І.
Клас: 3 клас
Предмет: читання
Тема: М. Клец «Снігурі на калині»
Задачі: ознайомити учнів зі змістом оповідання «Снігурі на калині», поглибити знання про калину як символ України, вдосконалювати навички правильного та свідомого читання; розвивати зв’язне мовлення, вміння послідовно та зв’язно викладати свої думки, образне мислення, фантазію, довільну увагу, зорову та слухову пам’ять, збагачувати словниковий запас, корекція недоліків вимови; виховувати повагу до народних символів України, бажання охороняти та зберігати природу рідного краю; сприяти створенню комфортного психологічного клімату на уроці, планувати обсяг матеріалу з урахуванням підвищеної стомлюваності учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: індивідуальні картки, ілюстрації до теми, підручники, комп’ютер. Мультимедійний супровід до уроку додається.
Хід уроку
-
Загальнокорекційний етап.
-
Організаційна підготовка учнів до уроку.
Хай дзвенить пташиний спів
І біжить – дзюрчить струмок.
А шкільний дзвінок скликає
Учнів на новий урок. (слайд 2).
-
Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку з метою активізації уваги, сприймання та мислення.
-
Дуже важливо почати будь-яку справу з хорошим настроєм.
-
Давайте візьмемося за руки, передамо тепло своїх долоньок один одному. Посміхнемося сусіду зліва та справа. (Діти беруться за руки, посміхаються один одному).
Учитися прийшла пора,
Сідайте тихо, дітвора!
Кожен з вас вже постарався,
До уроку приготувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок вже починаймо.
-
Основний етап.
-
Пропедевтична частина.
-
Робота над девізом уроку.
-
«Уважність, старанність, праця – наші сходинки на шляху до знань!» (слайд 3).
-
Якщо ви скористаєтеся цим девізом, то зможете піднятися сходинками на вершину до знань.
-
Вправи на вдосконалення читацьких навичок.
а) Артикуляційна розминка «Лопаточка».
Широким я язик зроблю,
На нижню губу покладу.
Гарна вийшла і пласка
Моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка
Не скопає грядки.
(Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні протягом 10-15 секунд).
б) Вправа на дихання.
-
Нюхаємо цвіт калини (через ніс набираємо повітря).
-
Ой, як пахне цвіт калини! (плавно випускаємо повітря через рот).
в) Розчитування за складовою таблицею.
г) Читацька розминка «Читай швидко, вимовляй чітко». (слайд 4).
На – на – на – зацвіла калина,
Щі – щі – щі - ґрона на кущі.
Ки – ки – ки – червоніють ягідки,
Рі – рі – рі – ласують снігурі.
-
Учень читає у звичайному розмовному темпі, чітко і правильно вимовляючи слова.
-
Учні читають чистомовку мовчки.
-
Учні читають повільно і пошепки.
-
Учні читають швидше і напівголосно.
-
Учні читають швидко і голосно.
-
Кілька учнів промовляють чистомовку швидко, чітко і правильно вимовляючи слова.
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Пригадайте, який розділ «читанки» ми вивчаємо?
-
Яке домашнє завдання вам було задане?
-
Зараз ми перевіримо, хто найкраще прочитає вірш І. Франка «Сипле сніг».
-
Як виглядав увесь світ, коли випав сніг? Дайте відповідь словами з вірша.
-
Актуалізація опорних знань учнів.
-
Ось і настала довгоочікувана зима (слайд 5). Дрімає зимовий ліс. Холод скував дерева і запорошив їх снігом. Застигли білі берези і могутні дуби. Ніби все завмерло. Але про життя в лісі нагадує ланцюжок слідів на снігу. (слайд 6).
-
Щоб дізнатися, чиї це сліди, треба відгадати загадку.
а) Робота над загадкою. (слайд 7).
Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки… (Снігурі).
б) Метод «Інтерв’ю».
-
Що вам відомо про снігурів?
-
На що вони схожі? (слайд 8).
в) Фізкультхвилинка.
Хтось постукав тихо в клас.
Так перерві ще не час,-
Тут підказує Галинка
Це, звичайно фізхвилинка.
(під мелодію діти виконують вправи). (слайд 9).
г) Розповідь вчителя.
-
Майже у всіх народів є символи – улюблені рослини. Так, наприклад, кленовий листок – це символ Канади, шипшина – символ Англії, гілочка сакури – Японії. У росіян символом є берізка. Символ і оберіг нашої землі – калина.
-
Калина – це гарний плодовий і декоративний чагарник. Росте на всій території України, особливо в поліській та лісостеповій зонах. Калина звичайна росте в підліску мішаних і листяних лісів, по берегах рік і водойм. Квіти калини зібрані в плоскі кінцеві щіткоподібні суцвіття. Плоди — ягодоподібні червоні, овальні кістянки, містять забарвлену червоним соком плоску тверду кісточку. Плоди залишаються на гілках дуже довго і прикрашають кущ навіть зимою. Плоди калини стали символом мужності людей, що віддали своє життя боротьбі за Україну. Споконвіку візерунки у вигляді калини прикрашали рушники, скатертини та одяг українців. Калина має чудові лікувальні властивості. Лікує грип, бронхіт, ангіну. (слайд 10).
ґ) Метод «Мозковий штурм».
-
Які ви знаєте прислів’я та приказки про калину?
-
Без верби і калини нема України.
-
Калина – символ України.
-
Нема рідного краю без калинового гаю.
-
Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною – коли росте.
-
Посади біля хати калину – будеш мати долю щасливу.
-
Стоїть у дворі дівонька, як над ставом калинонька.
д) Вправа «Мікрофон»
-
Давайте опишемо калину.
-
Яка калина за розміром?
-
Яке в неї галуззя? Які листки?
-
Який цвіт? Які ягоди?
-
Чим подобається вам ця рослина?
-
Про калину складено багато легенд, казок, пісень, віршів, оповідань.
-
Формуюча частина.
-
Повідомлення теми і задач уроку.
-
Сьогодні ми ознайомимося зі змістом оповідання М. Клец «Снігурі на калині». (слайд 11). Поглибимо знання про калину як символ України, вдосконалимо навички правильного та свідомого читання, будемо розвивати мислення, пам’ять, вміння послідовно та зв’язно викладати свої думки, виховувати бажання охороняти та зберігати природу рідного краю.
-
Робота над оповіданням «Снігурі на калині».
а) Словникова робота.
-
Діти! Зверніть увагу на слово: безвітий – без гілок. (слайд 12). Це слово вам зустрінеться у тексті. Ми його зачитаємо правильно "Луною".
-
Запишіть його в словничок, поставте наголос.
б) Первинне ознайомлення з оповіданням (слухають всі учні, читає вчитель, підручники закриті).
Проблемне питання:
-
Як потрапила калина на подвір’я?
в) Вторинне читання тексту. (Починає читати вчитель (діти стежать за підручником), продовжують читати кращі учні).
Проблемне питання:
г) Гімнастика для очей «Танок калини»
ґ) Самостійне опрацювання тексту (напівголосне читання учнями тексту, кожен у своєму темпі). Індивідуальна робота з учнями.
Проблемне питання:
-
Хто особливо полюбляє калину взимку?
д) Читання оповідання «ланцюжком»
Проблемне питання:
-
Чому оповідання названо «Снігурі на калині».
е) Вибіркове читання.
-
Опишіть калину, використовуючи слова й вислови з оповідання.
є) Гра «Закінчи речення» (робота у парах по картках).
-
Калину подарував нам …
-
Весна кругом, а вона…
-
Згодом і листочки…
-
Росте розгонисто, цвіте…
-
Все село ними лікується…
-
Ніби і йому калина…
ж) Гра «Доповідач – респондент» (два учні виходять до дошки, один переказує зміст прочитаного, а інший слухає і доповнює те, що не було сказано).
-
Заключний етап.
-
Підведення підсумків та оцінювання з коментуванням.
-
Зі змістом якого оповідання познайомилися на уроці?
-
Згадаємо, що ми дізналися про калину?
-
Калина гарна і цілюща, здавна шанована в народі. Посадіть кущ калини і біля своїх домівок – на щастя, добро, на звеличення нашої України.
-
Чому люди повинні допомагати пташкам взимку?
-
Не забувайте про те, що пташки – це ваші менші друзі. Весною та влітку з їхніми піснями приходить день. За літо вони знищують безліч шкідників садів та городів. Не стріляйте та не знищуйте пташок, а ставтеся до них з любов’ю та повагою. Весною не забувайте будувати шпаківні, а взимку годівнички. Але обов’язково не забувайте насипати туди зернятка або крихти хліба.
-
Вправа «Речення з відкритим кінцем».
-
Чи цікавим був для вас урок? Закінчити речення. (слайд 13).
-
Я вважаю ...
-
Мені сподобалось ...
-
Я дізнався нового ...
-
Я хочу ще дізнатись ...
-
Домашнє завдання.
І група – с.99 читати, відповідати на питання.
ІІ група – читати по букварю.
ІІІ група – викласти із зерна слово: калина, снігурі.
-
Створення установки на відпочинок.