Урок. Тема. Вальтер Скотт. «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу

Про матеріал
Даний матерал допоможе схарактеризувати образ Айвенго - головного героя однойменного роману роману Вальтера Скотта.
Перегляд файлу

 Тема. Вальтер Скотт. «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу

Мета: схарактеризувати образ головного героя роману В. Скотта «Айвенго», визначити художні засоби його створення, з’ясувати сутність понять «честь», «гідність», «обов’язок», «співчуття», «милосердя»,  показати вплив історичних умов на формування характеру героя;  сприяти вихованню гармонійної особистості.

 

 

                                                                                                             Ще ніколи вінець лицарства

                                                                                                            не опинявся на гіднішому чолі.

                                                                                                                                  Вальтер Скотт

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант.

1.До якої літератури належить творчість Вальтера Скотта? ( Англійської). 
2. До якого жанру належить  роман «Айвенго»? ( Історичного). 
3. З ким боролися сакси у романі? ( З норманами). 
4. Сином кого був Айвенго? ( Седріка Ротервудського).   
5. Під виглядом кого проник Айвенго у замок батька? ( Пілігрима). 
6. Хто допоміг Айвенго прийняти участь у лицарському турнірі? ( Єврей Ісак). 
7. Під яким ім'ям Айвенго виступив на лицарському турнірі? ( Лицар, позбавлений спадку). 

8. Хто був головним суперником Айвенго на турнірі? (Бріан де Буагільбер).

9. Хто вилікував Айвенго після поранення на турнірі? (Ребекка).

10. У чому звинуватили Ребекку? (В чаклунстві).
11. Хто врятував Ребекку від страти? ( Айвенго). 
12. З ким одружився Айвенго? ( з Ровеною). 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя.

 Мабуть немає такого хлопця, який би не мріяв про лицарство. А яка дівчина не мріє про зустріч із справжнім лицарем? Протягом останніх уроків ми з вами багато говорили про лицарів та лицарство. Давайте пригадаємо, кого називали лицарями? Звичайно, сміливих, мужніх, відважних людей, котрі готові були у будь-який момент прийти на допомогу всім, хто потерпає. У  академічному тлумачному словникові можна прочитати такі тлумачення цього поняття: «Західноєвропейський середньовічний феодал, який належав до військово-дворянського стану.  Самовідданий, благородний захисник кого-, чого-небудь.  Вихована, підкреслено чемна людина».

Відомо, що лицарями прагнули бути чоловіки, ними завжди захоплювалися жінки. «Лицарство … воно джерело найчистіших і найшляхетніших прихильностей, опора пригніченим, захист ображеним, оплот проти свавілля володарів!

Без нього дворянська честь була б пустим звуком. І свобода знаходить найкращих покровителів у лицарських списах і мечах!» - писав Вальтер Скотт. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про доблесного лицаря Айвенго — головного героя роману В. Скотта. 

IV. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.

Запис у зошитах.

ІV.  Опрацювання навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

Лицарські традиції складалися століттями. В  основі кодексу честі лицаря лежав принцип вірності сюзерену та богу. Основними якостями лицаря були  честь, гідність, обов’язок, співчуття, милосердя. У вас на партах лежать листки з словниковими визначеннями цих понять. Ознайомтесь з ними. (Учні по черзі читають вголос)

Честь певний моральний статус людини, певний стандарт її оцінки з належністю до тієї чи іншої групи людей – соціальної, національної, вікової, професійної, який дає право на шану, повагу, визнання.

Гідність – усвідомлення людиною своєї цінності як людини взагалі, як представника людства.

Обов’язок – таке моральне усвідомлення справи, за якого її здійснення стає для людини завданням.

Співчуття – чуйне ставлення до чужого горя, до якихось переживань, здатність поділяти радість і тугу іншої людини, жаліти її в болях і невдачах.

Милосердя – діяльне прагнення допомогти кожному, хто цього потребує.

Вчитель. У романі Вальтера Скотта на фоні мальовничих історичних подій діє герой, вірний кодексу честі, в будь-якій ситуації чинить відповідно до почуття обов’язку і зберігає вірність прекрасній коханій. Під маскою пілігрима він єдиний, хто зглянувшись над слабким старим лихварем Ісааком, вступив йому місце біля вогнища; анонімно викликає на бій рицаря Храму, непереможного Бріана де Буагільбера; заступається за честь сина Седріка (тобто за свою власну, знову ж анонімно); рятує Ісаака від пограбування і смерті; перемагає в декількох поєдинках рицарів-тамплієрів; б’ється разом з Ричардом Левове Серце; бере участь у хрестовому поході; рятує красуню Ребекку, протягом усього роману не зраджує рицарським поняттям честі. І все це він – Айвенго.

2. Знайомство з Айвенго із анкети, яку підготували «Соціологи»

Анкета

Прізвище, ім'я           Айвенго Вілфред

Вік                              25 років

Національність          сакс

Соціальний стан        дворянин

Рід занять                  зброєносець короля Річарда

  • Якими моральними якостями доповнимо анкету Айвенго?

 Моральні якості: чесність, справедливість, любов до вітчизни, вірність прекрасній   дамі.

 

4. Виразне читання.

- Знайдіть і зачитайте портрет Айвенго, коли він в одязі пілігрима з’явився у домі Седріка. Як поводився герой? Що в його поведінці приваблює читача? (р.4)

5. Фронтальна бесіда.

 - Назвіть основні епізоди, у яких бере участь Айвенго. ( Вечеря у будинку Седрика  Сакса,  лицарський турнір, у полоні в замку, захист Ребекки)

- Чотири епізоди за участю героя - це багато чи мало, щоб скласти певне уявлення про нього?

- Чому батько вигнав Айвенго з дому? (Через те, що він покохав леді Ровену.)

_ Що розповів Бріан де Буагільбер про Айвенго в домі Седріка? (Те, що саме Айвенго вибив із сідла хороброго лицаря храму. Бріан де Буагільбер зауважив, що «жоден із його товаришів не зміг перевершити у військовому мистецтві цього юного воїна».)

- На вашу думку, з якою метою Айвенго відвідує батьківський дім, переодягнувшись пілігримом? (Мабуть, щоб перед турніром побачитися з рідними, леді Ровеною.)

- Кому відкрився Айвенго? (Свинопасу Гурту. Окрім того, він попросив його бути своїм зброєносцем.)

-  Як Айвенго врятував єврея Ісаака від жорстокості храмовника. Які лицарські якості Айвенго виявилися в цьому епізоді? Як єврей віддячив юнакові?

- Яка ще інформація доповнює образ? ( опис зовнішності, думки інших персонажів про нього)

  Опис зовнішності. 1. ″Наскільки це можна побачити по людині, закутій у крицю, новий шукач удачі мав зріст не дуже й вищий від середнього й скоріше струнку, ніж дебелу статуру. Його крицевий обладунок був щедро оздоблений золотим карбуванням, герб на щиті зображував молодого дубка, вирваного з корінням, з іспанським словом ″Desdichado″, що означає ″Позбавлений спадку. Він сидів на чудовому вороному коні. Умілість, із якою він правив конем, і юнацька грація, видна в його руках, здобули йому прихильність глядачів″.

              2. ″Коли шолома скинули, всі побачили вродливе, засмагле на сонці обличчя юнака років25 під кучмою густих, коротких білявих кучерів″.

Айвенго очима героїв роману.

Седрік Сакс: ″Та ні - той син, що не послухався мене,більш мені не син, і я не клопочуся його долею... ″(неслухняний син)

Ровена:Айвенго прийме будь-який виклик до чесного бою...″, ″Ми чули, що Айвенго після відплиття англійського війська залишався в Палестині, бо нездужав, і там зазнав переслідувань від французів, що їхніми прибічниками є, як   відомо, храмовники″. ″Дарую тобі, пане лицарю, цей вінець як нагороду за звитягу цього дня. І ніколи ще вінець лицарства не увінчував гіднішого чола!″.(чесний ,гідний)

Ісаак: ″Він добрий юнак  і дотримується визначеного терміну і повертає позичене. Він допомагає ізраїльтянинові″(добрий юнак)

Принц Джон: ″Присягаюсь сяйвом від чола Пресвятої Діви, цей лицар позбавлений не тільки спадщини, а й чемності, коли він хоче з′явитися перед нами, не відкриши обличчя″.(людина,позбавлена чемності)                                                                Де Брасі: ″Не думав, що серед чотирьох морів, які омивають Британію, знайшовся б такий боєць, що міг би подужати за один день п′ять лицарів″.(сміливий,відважний)

Ватаг розбійників: ″Хіба він не так само бідний і позбавлений спадщини, як ми? Хіба він не дав часу Фрон-де-Бефові та Мальвуазенові, як і ми б дали, якби змогли? Хіба він не ворог Бріанові де Буагільберові? Він надто схожий на нас, аби мати його за здобич: адже собаки не гризуться з собаками там, де вистачає вовків та лисиць″.(рівня)

Чорний Лицар: ″Вілфред Айвенго у полоні і може загинути!. Якщо бодай одну волосину на його голові обпалить вогонь, всі пожильці замку заплатять за це своїм життям″.(улюблений лицар)

 

Учитель. А зараз ми разом з вами відправимося на лицарський турнір в Ашбі. Лицарський турнір в Ашбі зібрав велику кількість людей: англосаксів і норманів, багатих феодалів і простих йоменів, лицарів і їх джур. Серед глядачів був і організатор турніру, брат короля Річарда І, принц Джон зі своїм почетом.

6.Читання розділу «Турнір в Ашбі».

7.Творче завдання.

На основі прочитаного визначте закони лицарства, про які із захопленням говорить герой.

″ Суворе розуміння приписів лицарської честі не дозволяло йому здійснити хоч би яке насильство над лицарем не здатним через свій безпорадній стан захистити себе...″

″ Бій - то наш хліб щоденний, дим бойовиська, хочемо жити не інакше, як в ореолі перемоги і слави! Такі закони  лицарства, ми присяглися виконувати їх і жертвуємо заради них усім, що дороге нам у житті ″.

″...чистий світильник лицарства, з допомогою якого тільки й можна розпізнати, що шляхетне, а що нице. Лицарська наснага відрізняє хороброго войовника від простолюдця й від дикуна, вона вчить нас цінувати своє життя значно нижче, ніж честь, не зважати на жодні нестатки, турботи і страждання, не боятися нічого, крім неслави! Лицарство! Воно є джерелом найчистіших і найшляхетніших прихильностей, підпора пригноблених, захист скривджених, твердиня захисту супроти сваволі владарів! Без нього честь дворянина була б пустим звуком. Свобода теж знаходить своїх найкращих заступників у списах і мечах лицарів!″

Закони лицарства

1. Цінувати життя нижче честі.

2. Торжествувати над різними злигоднями, турботами, стражданнями.

3. Не боятися нічого, крім неслави.

4. Здійснювати величні подвиги в ім’я кохання до дами серця.

5. Бути опорою пригнічених, захищати вдів, сиріт, церкву, воювати лише за праведне діло.

8.Бесіда

- Чи пробачив Седрік свого сина?

- Як ставився до Айвенго король Ричард? (Айвенго був його улюбленцем. Король Ричард гостював на весіллі свого вірного підданого.)

- Як Айвенго характеризує той факт, що він став захисником Ребекки під час суду над єврейкою? (Він був дуже порядною людиною і пам’ятав добро, що йому зробила ця дівчина.)

- Як склалася доля Ровени та Айвенго? (Вони одружилися й жили довго й щасливо.)

- Що відомо про подальшу долю лицаря? (Айвенго був вірним васалом свого короля і, користуючись його прихильністю, міг би досягнути високих почестей. Але передчасна загибель Ричарда перекреслила всі сподівання Айвенго.)

9.Проблемне питання.

- Визначте, втіленням яких ідеалів автора є образ Айвенго.

( Айвенго виступає втіленням честі, порядності, вірності обов’язку та коханій, відданості, доброчинності, шляхетності. Разом з тим автор показує залежність особистості від суспільних процесів).

V. Підсумок

1.Вчитель.

А тепер звернімось до епіграфу уроку. Ми з вами довели, що вінець лицарства не увінчував гіднішого чола як чоло Айвенго

Прочитавши роман, ми зрозуміли, що автор, як і читачі, захоплюється мужніми, справедливими, вірними героями, що ні за яких обставин не втрачають своєї честі і гідності. І хоча ми розуміємо, що не все в лицарських законах було правильним і більшість із них залишилась у минулому, але від лицарів нам у спадок перейшло найважливіше – прагнення служити добру, бути чесним і справедливим, ставати на захист скривджених. Недарма і зараз найвища похвала хлопцеві або чоловіку – це коли про нього скажуть: «Ось спражній лицар!»

2. «Мікрофон»: висловіть одним реченням те повчальне, що взяли ви в життя з цього заняття.

VIІ. Домашнє завдання.

 Написати листа Айвенго «Я хотів би сказати тобі…».

doc
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
19468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку