Міністерство освіти і науки України
ДНЗ «Лісоводський професійний аграрний ліцей»
Перший урок
на тема: «Тридцять років по десять кроків»
с. Лісоводи 2021 р.
Тема: «Тридцять років по десять кроків»
Урок - подорож
Мета:
Очікувані результати: зміцнювати патріотичні почуття, спрямовувати духовний розвиток учнів.
Обладнання: пазл «Карта України», прапорці з найважливішими датами періоду незалежності, плакати: «Прапор України», «Гімн України», «Герб України», відеоролик «Україна моя», відеоролик «Гімн України», аудіозапис гімну, пісня С. Весна «Діти України», авторське відео (Рудик В.І.), «Революція Гідності», відео «Білі лебеді»(ютуб), авторські вірші (Саєнко Я.В.), жовто-блакитні прапорці з написами на них найважливіших дат та подій по кожному десятиліттю незалежності України, різнокольорові стікери, жовто-блакитні квіти з зображенням на них написів демократичних цінностей та загальнолюдських ідеалів: «гідність», «патріотизм», «верховенство права», « демократичні свободи», «честь», «совість», «повага», «справедливість», «людська гідність» .
ХІД УРОКУ
Епіграф до уроку
Усе моє, все зветься Україна
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори
(Ліна Костенко)
І. Створення відповідної емоційної атмосфери уроку.
Викладач: Дорогі учні, сьогодні ви піднімаєтеся на сходинку вище у вирі шкільного життя, яке закружляє вас на 2021-2022 навчальний рік. Він стане пам’ятним, бо український народ святкує 30-ту річницю незалежності України.
Як довго українці йшли до цього
Тернистий шлях спіткав патріотичні почуття,
А серце стукало тривогу за тих,
Хто віддавав своє життя
За незалежність і за перемогу,
І за можливість вільно думати щодня
Щоб українці були впевнені у тому,
Що їх держава - це броня!
Яку пробити і зламати неможливо,
І думка кожного- важлива,
Бо Україна - справжнє диво!
Яна Саєнко
Час прозвучати головній пісні нашої держави «Ще не вмерла Україна». (відеоролик «Гімн України»). Всі піднімаються, звучить гімн.
II. Основний зміст уроку.
Учитель: Учні, ви вже зрозуміли, що сьогодні на уроці ми будемо говорити про найцінніше, що є у кожної людини, про її серце, про Батьківщину, про неньку - Україну!
Батьківщина – це мати, яку не вибирають. Це доля, яка випадає раз на вік. Україна – це пісня, яка вічна на цій землі.
Вправа “Асоціативний кущ”
- А що для кожного з вас значить Україна? (думки, висловлення учнів).
За допомогою жовто-блакитних квіток із зображенням цінностей, учні створююсь на дошці інсталяцію.
ІII. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель: Ми пишаємося тим, що святкуємо 30-ти річчя нашої держави. Українці горді тим, що ніколи не поневолювала інші народи, не вели загарбницькі війни, а лише захищала себе і завжди мріяла про незалежність, яку і здобули в 1991 році.
Як і коли з’явилась Україна?
Мабуть, Всевишній захотів її життя.
І чути зараз всім народам її палке серцебиття!
Бувало так, що серце зупинялось, і жити не хотілося…. Журба
Свята земля стогнала . Була тьма.
Сумна-сумна свій хрест несла.
Сповита горем, не вимагала співчуття.
Несамовито йшла вперед!
А скільки душ загинуло, скалічило на цій дорозі!
А скільки сліз пролито!
Осиротіла матінка-земля , ховаючи дітей своїх.
Вона свята! Бо вистояла, вижила, злетіла!
І заявила на весь світ сміливо
Що незалежна вже вона.
30-ту весну зустріча!
Яна Саєнко
Викладач: А зараз я запрошую вас до віртуальної гри-подорожі історією доби незалежності України. Ви зможете відчути себе справжніми істориками - дослідниками. Подорожувати будемо командами, кожна з яких представлятиме десятиліття незалежності нашої держави.
(об’єднуємось в команди, шляхом жеребкування. На папірцях написано 10, 20, 30 років. Діти тягнуть папірець з цифрами і об’єднуються в команди по періодах :
Коли команди сформовано, діти налаштовуються на роботу в групах, обирають :
Учитель: А зараз прошу підійти секретарів команд та взяти прапорці свого періоду:(команди попередньо визначаються з назвами (1-2 хв.)
Викладач: Тепер кожна з команд, опрацювавши інформацію на прапорцях, складає коротку характеристику кожного десятиліття.
(На роботу ви маєте 5 хвилин. На виступ кожен спікер має до 3 хвилини на обговорення: запитання - відповіді - 1 хв.)
Поки команди готуються на екрані відбувається демонстрація відеоролику «Україна моя»
IV. Сприймання та усвідомлення учнями матеріалу уроку.
Викладач:
Учні виконують завдання. Після того, як усі справились, розпочинаються виступи спікерів та групове обговорення 3-ох десятилітніх періодів становлення незалежності нашої держави у вигляді конференції.
Узагальнюємо віртуальну подорож авторською поезією.
(Учениця декламує вірш « Історія тридцяти років »)
Історія тридцяти років
Всього лиш тридцять! Молодість яка!
Багато вже позаду, попереду ще більше,
А я вам розкажу це все у вірші!
Облич в історії держави так багато,
Що всіх і не перелічить!
Країну будували геть завзято.
Подій вирували:
Революція на граніті – студенти голодували,
Конституцію приймали,
Грошову реформу пережили.
Такі собі роки були…
Час плинув, нові думки в головах ожили,
Ідеї кращого життя з’явились.
Динаміка зростала , усі зашевелились.
І колір сонця на Майдані вже домінував.
«Помаранчева революція – мирний шлях до кращого життя!»
Так говорили і співали українці!
Так думали і переконані були!
Блискуча перемога на Євробаченні!
Здавалось, Україна на Олімпі!
Але чи так?.... Пишалися недовго.
Відчули гіркоту, відчули смак,
Який ніколи не забути,
Відчули біль, який ні з чим не порівнять.
Революція гідності дала про себе знать.
Небесна Сотня у вічність полетіла!
Запанувала хаотичність.
Неоголошена війна!
Що буде далі? Ми не знаєм.
Лиш серце трепетно щемить,
А у душі мелодія бринить:
Країну треба захистить!
Яна Саєнко
V. Творча робота.
Складання пазлу «Карта України»
Учитель: Україна сьогодні – незалежна держава, частина Європи, величезна територія з величезним населенням, а ми з вами є частинкою цього пазлу.
Ви вже багато знаєте про Україну. А скажіть, скільки областей має наша держава? Зараз запрошую з кожної команди по три учасника щоб спільно скласти карту України. Решта учнів мають по черзі написати назви областей.
(Діти складають на дошці пазл карти України, та підписують області під пісню С. Весна «Діти України»)
Учитель: Вивчаючи минуле української нації, осмислюючи його духовні цінності, ми бачимо кращі риси наших предків: патріотизм, волелюбність, повага до свого народу. Але чи легко бути патріотом? Чи вважаєте ви себе патріотами своєї держави? Чому?
Діти ланцюжком один за одним висловлюють власні думки про поняття патріотизму.
VІ. Підсумок уроку
Зараз так важливо бути патріотом своєї Батьківщини, коли твоя країна переживає важкі часи. Трагічні події в Україні, починаючи з листопада 2013, не залишають байдужими жодного громадянина нашої держави. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану, заради чого пожертвувала своїм життям «Небесна сотня», заради чого наші українські воїни обороняють територіальну цілісність нашої рідної землі, рідного міста.
Як довго спала я
Добридень, сонечко тобі,
Вітаю вас, хмаринки.
Струмочку, ти так дзюркотів, що сон мій розбудив.
І вітер колискову більше не співає.
Птахи летять на Україну звідусіль.
Земля вкраїнська так чекає, мене, весну надій!
І я, крокуючи назустріч Україні,
Йду не сама до вас ,
Веду я за собою Надію, яка живе у кожного із вас.
Трима за руку вона Віру!
Любов до України нехай єднає вас,
Щоб Україна, українці були єдині у думках,
Щоб слово ваше рідне лунало на вустах.
А я , Весна, сміливим кроком іду вперед, я вирушаю у дорогу,
Щоб звільнити вас від колючих, чорних, отрутою пронизаних тенет, які окутали всю Україну.
Я подарую вам блакитні крила,
А журавлі ключем надії
Несуть мене по всій країні.
Ой, приземліться, журавлі. Я бачу Ніжин сивочолий….
Він теж знаходиться в біді…
Його синів в АТО забрали і вже достатньо поховали на кладовищах
Їх нам не забуть.
Церковні дзвони в храмах тих святих вже не співають,
Сумну мелодію гудуть
В ріці Остер течуть солоні, гіркі і вічні сльози матерів
А Гоголівська проводжає їх синів
Героям слава! Ніжинці говорять
І мріють про повернення з війни свої орлів.
Весну надій сьогодні Ніжин так чекає!
Всі барви подарую я йому:
Відтінки сірого і чорного стираєм,
Яскраві лише залишаєм:
Блакитне небо, золоті поля, волошки сині, мак червоний
Ми скажем: ні біді.
Ми переможем!
Ми Ніжинці – частина України, а значить ми єдині!
Яна Саєнко
Вшануємо пам’ять хвилиною мовчання, усіх тих, хто віддав своє життя заради нашого спокою, заради того, щоб ми розмовляли рідною мовою, були вільні та незалежні.
Хвилина мовчання (відео «Білі лебеді»)
Інтерактивна вправа «Додай барв» (Побажання Україні)
Викладач: Дуже хочеться щоб у нашій країні нарешті настав мир. А що б побажали ви? Напишіть свої думки на різнокольорових стікерах та приклейте їх до нашої карти. Давайте розфарбуєм Україну яскравими барвами?
(Діти, прикріплюючи стікери з побажаннями, озвучують їх)
Заключне слово
Викладач: Україна стала незалежною державою. Століттями, віками наш народ йшов до цієї особливої події. На цьому шляху полягло немало відомих і безіменних героїв. Гинуть і зараз на Сході України, утверджуючи наше право на волю і свободу. Як показав час, боротьба за своє право бути незалежним і самостійним є постійною. Якою наша держава буде ще через 30 років, буде залежати від вас. Хочеться вірити, що уроки історії не пропадуть даремно для вас, а любов, повагу до Батьківщини ви пронесете в своєму серці й передасте наступним поколінням.
Авторське відео «Революція Гідності» (автор: Рудик В.І.)
Додаток1
Написи демократичних, загальнолюдських цінностей та ідеалів для жовто-блакитних квіточок
«гідність»
«патріотизм»
«верховенство права»
«демократичні свободи»
«честь»
«совість»
«повага»
«справедливість»
«людська гідність»
Додаток 2
Дати з подіями для команд по десятиліттях на прапорці
Перша команда 1991 -2001рр
Друга команда 2001 -2011рр.
Третя команда 2011 -2021рр.
Перелік джерел
Інтернет джерела:
1