Урок української мови у 5 класі "Звуки мовлення. Голосні та приголосні"

Про матеріал
Матеріал уроку надасть змогу у цікавій ігровій формі ознайомити учнів із технікою утворення та поширення звуків людського мовлення, умінню розподіляти їх за розрядами
Перегляд файлу

План-конспект уроку української мови у 5 класі

Тема. Звуки мовлення. Голосні та приголосні.

Мета:

  • повторити вивчене в початкових класах про звуки мовлення, поглибити знання про голосні та приголосні звуки, ознайомитися  із особливостями утворення та вимови різних звуків, навчитися їх правильно розподіляти за розрядами;
  • розвивати вимову, асоціативну пам’ять, увагу, уяву, творчість учнів;
  • виховувати повагу до української мови, відчуття краси навколишньої  природи

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Міжпредметні зв’язки:  природознавство, психологія,  історія, образотворче та музичне мистецтво, фізична культура

Методи та прийоми: ілюстративний, бесіда, гра, спостереження над мовними явищами, робота в групах та парах

Обладнання: ноутбук, проектор, екран, умовні позначки елементів звукової моделі слова на аркушах та «Незвичайний телефон»  на дошці, «осінні листочки» , «цеглинки» , «їжачок», «грибочки», кошики , роздатковий матеріал, «мікрофончики» для оцінювання

Хід уроку

І. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань учнів

Створення емоційного фону уроку (Слайд )

   Так непомітно до нас прийшла золота осінь-чарівниця.  (Вчитель вмикає відео із записом А.Вівальді «Осінь») Слайд . Ви чуєте незвичайну і проникливу мелодію? Ця музична композиція так і називається -  «Осінь», а написав її відомий італійський композитор  Антоніо  Вівальді.  Що ви уявляєте, коли чуєте її? (Відповіді учнів). Так, перше, що спадає нам на думку, коли ми чуємо слово «Осінь»,-  це те, як падає листя. На партах Осінь лишила вам маленьку згадку про себе – листочки різних кольорів. Оберіть листочок того кольору, який вам зараз найбільше до душі і відповідає вашому настрою. Прикрасьте ними осіннє дерево своєї групи (учні вибирають листочок певного кольору, кріплять його до паперового дерева, учитель вивішує «Дерева настрою» на мольберті).

Дякую, молодці.  А тепер зверніть увагу на екран і подивіться, що саме означає обраний вами колір (Слайд ):

Жовтий колір означає, що ви сьогодні будете розумними та кмітливими; Помаранчевий колір принесе радість від роботи в команді і продемонструє ваші творчі здібності;

Червоний колір – символ рішучості й енергійності;

якщо ви вибрали зелений колір, то працюватимете сьогодні спокійно та врівноважено .

   А скажіть, будь ласка, чи подобається вам звук шарудіння опалого листя? А де ще ми можемо почути різні звуки? (Відповіді учнів) Правильно, молодці. Дійсно, ми живемо у світі звуків. А тепер – увага на екран!

 

(Фотосюжет під пісню «Чарівні звуки» у виконанні вчителя) (Слайд)

І.

Все у природі ніжно-казкове:

Листя шепоче шурхотом знову,

І цвіркотить у траві комашина,

І вітер свище, і мовить дитина…

Приспів:

Чарівні звуки всюди линуть:

І в природі, і у людині,

Звуки чітко ми вимовляєм –

Своє мовлення розвиваєм.

ІІ.

Пташка співає, десь чути стукіт,

І долинає голос і грюкіт,

Хай лине слово рідної мови,

Зібране з звуків, – світле, чудове…

Приспів

ІІ. Мотивація навчання. Оголошення теми та мети уроку

Учитель: Пригадайте, яким було мовлення у наших предків – первісних людей? (Слайд ) (Вони обмінювалися інформацією за допомогою звуків. Пізніше ці звуки почали формувати у склади, а ще пізніше з’явились слова – почало розвиватися людське мовлення, стало багатим та різноманітним, люди стали краще розуміти один одного). Сподіваюся, ви вже здогадалися, що говоритимемо ми сьогодні на уроці саме про звуки мовлення. Запишіть, будь ласка, тему уроку.  (Слайд )  Ми ознайомимося із особливостями утворення та вимови різних звуків, навчимося їх розрізняти у словах і розподіляти за розрядами.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

На екрані з’являються картинки мікрофона, домофона , таксофона , телефона, смартфона та айфона (Слайд )

Учитель: Що ви бачите на слайді? Яку спільну частинку мають ці  слова?(«Фон») (Слайд ). «Фон», діти, в перекладі з грецької мови означає «звук». І всі предмети на екрані пов’язані зі звуком (передають звук на відстані, підсилюють його).

Вашу роботу на уроці мені допоможуть оцінити ось такі фішки із зображенням мікрофона.

До речі, розділ мовознавства, який вивчає звуки, називається «фонетикою». У цьому слові також є частинка «фон». (Слайд )

А чи відомо вам, як утворюється звук нашого мовлення? Слід сказати, що всі звуки ми вимовляємо на видиху. Ось, наприклад, [о], [р], [д], [с]. А тепер зверніть увагу на екран (Слайд ): перед вами малюнок  органів людського мовлення.  Коли  ми вимовляємо якийсь звук, струмінь видихуваного повітря з легенів потрапляє в гортань, у якій є голосові зв’язки,  що можуть натягатися  або послаблюватися, як струна. З гортані струмінь повітря йде в ротову порожнину, а там уже, відповідно до того, яке положення займають язик, піднебіння, зуби та губи, формуються різні звуки. Спробуйте вдома стати перед дзеркалом, вимовити різні звуки і дослідити, який шлях проходить звук. 

Слайд

  • А чи хтось може сказати, що таке звуки мовлення? (Можливі відповіді учнів). Розкрийте підручники на с. 87 і прочитайте, будь ласка, що таке звук та які звуки є в українській мові. ( Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника про звуки мови, після чого вчитель пропонує учням роботу в парі (один задає запитання, а інший відповідає):

Можливі запитання:

  • Скажіть, скільки звуків в українській мові? (38)
  • На які дві великі групи поділяються всі звуки?(Голосні та приголосні) (Слайд 13)
  • Скільки ми знаємо голосних звуків? (6) 
  • На які розряди поділяються голосні звуки? (Ненаголошені та наголошені)
  • Скільки приголосних звуків в українській мові? (32)

Учитель: Приставте руку до піднебіння і назвіть голосні звуки:

 ( [а],[о],[у].[е],[и],[і]). (Слайд)

Ви помітили, що при вимові голосних звуків струмінь видихуваного повітря вільно проходить через ротову порожнину?

  • А тепер спробуйте вимовити приголосні звуки [б], [р], [ш], [з], [н],[ ґ]. (Діти вимовляють приголосні звуки). Що ви помітили? Струмінь видихуваного повітря натрапляє на різні перепони (зуби, губи  і т.д.).
  • Як ми записуємо звуки? (У квадратних дужках)

Зараз я пропоную вам цікаву гру «Незвичайний телефон» (Слайд ):  спробуйте «набрати» звуками різні слова (на дошці висить «телефон», де замість цифр – звуки. Учні з кожної групи підходять до телефону  та «набирають» різні слова із звуків ,  називають в них голосні та приголосні ,записують у квадратних дужках звукопис слова на дошці, а решта учнів – у зошитах)

Слайд

Ви вже знаєте, що слова можуть розрізнятися за допомогою звуків . Тож виконаймо впр. 176 на с. 87 та переконаймося в тому, що, змінюючи лише один звук, ми можемо утворити цілком нове слово. (Учні виконують вправу у зошитах, учитель оцінює)

 

  А тепер зверніть увагу на екран (Слайд ):

Сад сядь

Лис – ліс

Лан- лань

  • Що ви помітили ? ( одні й ті ж звуки в словах можуть вимовлятися твердо і м’яко)
  • Як і з них тверді, а які – м’які?( у слові «сад» звуки [c] та [д] – тверді, а у слові «сядь» - м’які, у слові «лис»[ л] – твердий, а у слові «ліс» - м’який;  звук [н] у слові «лан» - твердий, а у слові «лань» - м’який ).
  • Як ви дізналися, де тверді звуки , а де – м’які?  (М’якість попереднього приголосного передають на письмі букви  і, я, ю, є  та ь)

Пригадайте з початкових класів, як ми позначаємо звуки , малюючи звукову модель слова  ( голосні - маленьке коло, тверді приголосні  - рисочка, м’які приголосні – дві рисочки) (Слайд )

Слайд

А зараз уявимо себе будівельниками. Скажіть, із чого починається будівництво дому? (З основи – фундаменту). Пропоную пограти у гру «Фундамент» ( учитель роздає «цеглинки», на яких позначки – звукові моделі слів, та дає на аркуші паперу слова. Учні повинні «залити» для цього слова «фундамент» із «цеглинок» - звуків)

Слова : осінь, дощ, гриби (Слайд )

 

  • А чи знаєте ви, як легко запам’ятати м’які приголосні? Зверніть увагу на екран (слайд ):

Ось ця мовна формула допоможе вам запам’ятати ті звуки, які можуть бути м’якими.

«Де ти з’їси ці лини»? + [дз'] та [р' ].

Гра «Впіймай м’який приголосний»:

А тепер я пропоную вам «впіймати» м’який приголосний. На екрані будуть з’являтися слова, а ви, коли помітите м’який звук, прикладіть долоні до вушка, уявляючи, що лежите на м’якій подушці.

(Слова: дядько, тітка, діти, урок, радість, перерва)

А зараз пропоную вам пригадати, як ми позначаємо звуки на письмі? (Буквами).

Слайд

Станьте дружненько , давайте спробуємо намалювати рухами окремі букви і заразом відпочити.

 

Руханка

  1.  Ноги ти постав не разом,

Руки вгору розведи:

Чи не буква «Х» це , часом?

Помахай – туди-сюди…

  1. Ноги разом , п’ятий клас:

Букву «І» покажем враз,

Долоні рук всі догори –

Й присідаєм: раз-два-три!

 

  1. А тепер і букву «Ї»:

Кулачки – туди-сюди,

Дружно всі ми присідаєм,

Усі м’язи розминаєм…

 

  1. Нахил вниз ми зробим враз –

Буква «Г» постане в нас.

 

  1. Руки на поясі тримаєм:

Буква «Ф» - і присідаєм!

  1. А тепер по колу йдем:

Букву «О» ми обведем.

 

Дякую, сідайте, діти.

  • Зверніть увагу на екран. Що ви помітили, прочитавши ці слова? (Слайд ):

Злива-слива

Плід-пліт

Гриб-грип

  • Якими звуками відрізняються слова? Ви помітили, що вони дуже схожі?  Вимовте пошепки [б].  Що ви відчуваєте ?( чується [п]). А тепер [д] ( чується [т]). Потрібно розрізняти і не плутати ці схожі звуки. Пропоную пограти у гру «Редактор» (Слайд ) Перед вами речення. У словах навмисно допущено помилки, ваше завдання – знайти і виправити їх.

Сьогодні збираюсь у ліс по грипи.

Люблю цей чарівний листопат.

За моїм вікном  періщить неймовірна слива.

  •  Ви знаєте, як запам’ятати глухі приголосні?Зверніть увагу на екран (Слайд ):

 

Наступна мовна формула звучить так: «Цап хоче фісташки».

 

А хочете ми  зараз з вами позбираємо гриби в осінньому лісі? Пограймо в гру «Посортуй гриби » (Слайд). (Учитель кладе на парти учням «гриби» та підносить два кошики із надписами «Дзвінкі» та «Глухі», учні повинні взяти «гриб», прочитати на ньому слово та визначити, які приголосні звуки в цьому слові  (глухі чи дзвінкі)та  покласти  його до відповідного кошика.

ІV.Закріплення вивченого матеріалу

Сьогодні на уроці ви  надзвичайно яскраво продемонстрували  свою уважність, кмітливість та творчість.

А щоб закріпити здобуті знання, я пропоную вам гру «Вірю-не вірю» (Слайд) . Підійдіть до нашого їжачка, який назбирав осінні яблучка та грушки, та беручи їх, спробуємо дати відповідь «Вірю чи не вірю»:

 

  1. Чи вірите ви, що в українській мові 48 звуків ( ні)
  2. Чи вірите ви, що в українській мові 6 голосних ( так)
  3. Чи вірите ви, що в українській мові 32 приголосних звуки? (так)
  4. Чи вірите ви, що звук [з] – глухий?(ні)
  5. Чи вірите ви, що звук [н] у слові «ніс» - м’який ? (так)
  6. Чи вірите ви, що всі приголосні звуки в українській мові – дзвінкі? (ні)

А тепер уявіть, що зі слова зникли всі голосні звуки, а залишились одні приголосні. Чи можемо ми цю групу звуків назвати словом? (Слайд)( На слайді – слова із пропущеними буквами, які позначають голосний звук). Пограймо у «Віднови слово».

Спробуйте доповнити слова буквами, які позначають голосний звук, і відновити слово.

(Слова: зв…к,  кн...га,  р…д…сть, м…в…)

Наш урок завершується, настала пора записати у щоденниках домашнє завдання. Відкрийте їх.

V. Домашнє завдання  (Слайд ): Якщо ви бажаєте отримати бал середнього  рівня, виконайте  вправу 180 на с.88 (вставити голосні звуки у словах та відновити вірш). Для бала достатнього рівня спробуйте  дібрати 5 слів на тему «Осінь» і побудуйте їх звукову модель. Бажаючі отримати бал високого рівня мають нагоду уявити себе письменниками  і написати казку «Пригоди звуків».

Оцінювання

VI. Підсумки уроку: Сьогодні на уроці ви вдало та змістовно попрацювали, були активними. Я дуже вам вдячна. Скажіть, а чи змінився ваш настрій під кінець уроку? Давайте перевіримо. Покажіть листочок того кольору, який, на вашу думку, відповідає вашому настрою в кінці уроку (Слайд). Дякую, діти.

                Барвиста осінь розсипає самоцвіти,

                 І Миргород чарує всіх вбранням,

                Красивій порі року раді діти,

               Щедроти знань дарує осінь нам!

 

Сподіваюся, що від сьогоднішнього уроку ви отримали чудові враження і з таким же світлим настроєм прийдете на наступний урок. Дякую вам!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
1924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку