Матеріал уроку спрямований на систематизацію та поглиблення знань учнів про однозначні та багатозначні слова, про пряме і переносне значення слів, про основні типи переносних значень, на вдосконалення навиків лексичного аналізу тексту та формування культури мовлення.
Наталія Антонівна Осатюк,
учитель української мови та літератури
гімназії № 2 м.Хмельницького
Урок української мови
10 клас
Тема: Однозначні і багатозначні слова. Пряме й переносне значення слова. Основні типи переносних значень слів: метафора, метонімія, синекдоха.
Мета: Систематизувати й поглибити знання учнів про однозначні і багатозначні слова, про пряме й переносне значення слів, про основні типи переносних значень; навчити учнів вживати слова в прямому й переносному значеннях в усному й писемному мовленні; виховувати культуру мовлення.
Тип уроку. Застосування знань і формування вмінь.
Структура уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання
Хід уроку
Мова - напрочуд сильний засіб, але треба мати багато розуму, щоб користуватися ним.
Гегель
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Додаткові запитання:
Браконьєр – це, власне кажучи, людина тільки зверху: в неї, коли починати знизу, - дві ноги, черево, груди, дві руки, писок, баньки, голова й кашкет або капелюха на голові.
У баньках (у людей ці штуки звуться – очі) нема ні радості, ні суму, самі тільки хитрощі. У людей очі дивляться, а баньки в браконьєра – бігають.
Серця в браконьєра нема. Замість серця в нього торбочка з м’язів.
Торбочка ця в нього спеціально для того, щоб сильно дуже калататися, коли хтось тюкне.
Нам ніколи не доводилося бачити браконьєра за його підлою роботою, але ми не уявляємо собі, як може лупати він тими баньками, коли кізочка дивиться на нього своїми печальними-печальними, повними сліз очима і вмирає…
І яка шкода, що її благородство не дозволяє їй плюнути тому звірові межи його баньки!
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація діяльності. Сприйняття нового матеріалу.
Презентація учнівського проекту «Переносне значення слова. Метафора»
ІІІ. Закріплення нового матеріалу.
А. Вигляд, серпень, весілля, черепаха.
Б. Полювати, земля, бал, вистрибувати.
В. Вулиця, вступ, тангенс, читати.
Г. Динамометр, стіл, рука, сім’я.
2. Вказати, у якому з варіантів є зайве словосполучення.
А. Палає вогнище, віє вітер, тече вода.
Б. Меценат театру, диригентська паличка, фортуна усміхнеться.
В. Сталева сокира, народні думи, яскраве світло.
Г. Грозові хмари, знаменитий поет, барвисті квіти.
3. Позначте речення, у якому виділене слово вжито в переносному значенні.
А. До булави треба й голови.
Б. Як голова сивіє, то й чоловік мудріє.
В. Скільки голів, стільки й умів.
Г. Хліб – усьому голова.
4. Вказати, у яких рядках усі словосполучення мають переносне значення.
А. Гострий розум, гострий спис, гостра шабля.
Б. Дощ плаче, море сміється, літо прилетіло.
В. Ліс дрімає, зима ридає, дитина плаче.
Г. Весняний день, весняний настрій, весняні квіти.
5. «Серед пучечків торішньої трави де-не-де визирали вже блакитними оченятами проліски.»
У наведеному уривку використано:
А. Уособлення.
Б. Метонімію.
В. Синекдоху.
Г. Алегорію.
6. «Ми промовляємо слово обрій – і перед нами – гарячий літній день, степ цвіте і духмяніє, блакитне небо десь далеко доторкнулось своїм кришталевим куполом до землі.
Кожне слово рідної мови має своє обличчя. Як у квітки, у нього свій неповторний аромат і відтінок барви.»
Визначити, якого з художніх засобів немає у наведених рядках.
А. Метафора.
Б. Синекдоха.
В. Порівняння.
Г. Епітет.
2.Творча робота. Написати твір-мініатюру за поданим початком з використанням метафори.
Осінь… Ліс стоїть задумливий, печальний…
Порівняти з відповідним описом з усмішок Остапа Вишні.
Зачитуються учнівські міні-твори. Учні визначають художні засоби.
Самостійна робота №2
І варіант
Приклад |
|
Троп |
|
|
А. Метафора Б. Метонімія В. Синекдоха Г. Епітет Д. Порівняння
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Приклад |
|
Троп |
В пана хата на помості.
|
|
А. Уособлення Б. Оксиморон В. Антитеза Г. Інверсія Д. Алегорія |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Приклад |
|
Троп |
||||
|
|
А. Синекдоха Б. Порівняння В. Метонімія Г. Епітет Д. Метафора |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
|
|
|
|
|||
Самостійна робота № 2
ІІ варіант
Приклад |
|
Троп |
|
|
А. Метафора Б. Метонімія В. Синекдоха Г. Епітет Д. Порівняння
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Приклад |
|
Троп |
|
|
А. Метонімія Б. Метафора В. Синекдоха Г. Епітет Д. Порівняння
|
1 |
2 |
3 |
4 |
||||
|
|
|
|
||||
Приклад |
|
Троп |
|||||
|
|
А. Інверсія Б. Персоніфікація В. Метонімія Г. Епітет Д. Синекдоха
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||
|
|
|
|
||||
IV. Рефлексія: думки учнів щодо змісту епіграфа уроку.
Домашнє завдання.