23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Утворення СРСР: наслідки для України. Адміністративно-територіальний поділ УСРР"

Про матеріал
Тема. Утворення СРСР: наслідки для України. Адміністративно-територіальний поділ УСРР. Мета: охарактеризувати причини утворення СРСР; розкрити позицію керівництва УСРР щодо створення СРСР; визначити наслідки утворення СРСР для України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами, вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати інтерес до історичного минулого Батьківщини.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Утворення СРСР: наслідки для України. Адміністративно-територіальний поділ УСРР.

Мета: охарактеризувати причини утворення СРСР; розкрити позицію керівництва УСРР щодо створення СРСР; визначити наслідки утворення СРСР для України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами, вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати інтерес до історичного минулого Батьківщини.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • оперувати хронологічним та понятійним матеріалом теми;
  • характеризувати діяльність Х. Раковського;
  • вказувати наслідки входження УСРР до складу СРСР;
  • показувати на карті зміни в адміністративно-територіальному устрої України.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, ілюстрації до теми, відеоролик.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на карті:
  • райони, що найбільше постраждали від масового  голоду 1921 – 1923 рр.;
  • головні райони антибільшовицького повстанського руху в 1921 р.;
  • Холодний яр та Чорний ліс.
  1. Робота з таблицею.
  • Розгляньте зображення.
  • Назвіть історичних діячів.
  • Розподіліть між ними факти біографії.

Картинки по запросу Сталін

Йосип Сталін

Картинки по запросу християн раковський

Християн Раковський

В, Д

А, Б, Г

А. Уклав угоду з Американською адміністрацією допомоги.

Б. Голова Ради народних комісарів України.

В. Генеральний секретар ЦК ВКП (б).

Г. Був союзником Лева Троцького.

Д. Засновник тоталітарного режиму в Росії.

3. Бліцопитування.

1) Як називали заможних селян? (куркулями)

2) Як називали повстанський рух у 1921 р.? («куркульський бандитизм»)

3) Природний катаклізм, що ударив по основних хліборобських регіонах? (посуха)

4) «Комітети незаможних селян» у Росії. («комбєди»)

5) Коли у Росії були скасовані «комітети незаможних селян»? (у 1918 р.)

6) У яких роках відбувся масовий голод в Україні? (1921 – 1923 рр.)

7) Неурядова організація в США, створена для надання допомоги потерпілим від світової війни Європейським країнам. (АРА)

8) Кількість померлих від голоду, станом на березень 1922 р. (4 млн.)

9) Коли було підписано союзний робітничо-селянський договір? (28 грудня 1920 р.)

10) Коли була заснована договірна федерація? (влітку 1919 р.)

11) Яку посаду заснував В. Ленін у квітні 1922 р. ? (генерального секретаря)

12) Хто зайняв місце Х. Раковського? (Влас Чубар)

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з візуальними джерелами.

Картинки по запросу Серп малюнокПохожее изображениеКартинки по запросу молот малюнокКартинки по запросу червоний галстук піонераПохожее изображение

  • Розгляньте зображення. Що їх об’єднує? (Радянський Союз)
  • Що вам відомо про цей період нашої історії?
  • Сьогодні ми дізнаємося коли виник СРСР та визначимо наслідки цієї події для України.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Перегляд відеоролику.
  • Перегляньте відеоролик.

https://www.youtube.com/watch?v=2p7PGaQyeSo

  • Коли було створено СРСР? (6 липня 1922 р.)
  • Чому офіційним днем створення СРСР вважають 30 грудня 1922  р.?
  • Чи дійсно держави, що входили до СРСР були автономними? (Ні)
  • Які нові органи влади виникли з липня 1922 р.?
  • Хто очолив Раднарком? (В. Ленін)
  • З якої причини В. Ленін не брав участі в управлінні державою? (хвороба)
  • Між ким розгорнулася боротьба за владу? (Й. Сталін та Л. Троцький)
  • Хто з них переміг? (Й. Сталін)
  • Яка доля спіткала противників Й. Сталіна? (Вій усіх стратив)
  1. Робота з текстом підручника.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 158 – 159.
  • Дайте відповіді на запитання.
  • Які держави підписали резолюцію про створення Радянського Союзу? (Російська, Закавказька федерації, Україна та Білорусія)
  • Коли було ухвалено Конституцію СРСР? (31 січня 1924 р. на ІІ з’їзді Рад Союзу РСР)
  • Коли виникла Кримська АСРР? (У жовтні 1921 р.)
  1. Робота в парах.
  • Користуючись текстом підручника на с. 159, сформулюйте тези щодо адміністративно-територіальної реформи 1923 – 1925 рр.

Адміністративно-територіальний реформа 1923 – 1925 рр.

  • 102 повіти замінили 53 округи;
  • 1989 волостей – 706 районів;
  • Ліквідовано губернії;
  • Встановлено триступеневу систему управління: район округа центр.
  • Позначте на контурній карті області, що виникли на території України 1932 р. (Вінницьку, Київська, Дніпропетровська, Одеська та Харківська, Донецька та Чернігівська)
  1. Робота з історичним джерелом (с. 161 підручника).
  • Прочитайте документ.
  • Поміркуйте: чому до договору внесено норму про вільний вихід із Союзу?
  • Які ще норми передбачав договір про створення Союзу?
  1. Робота в малих групах.
  • Визначте наслідки створення СРСР для України, заповнивши таблицю.

Позитивні

Негативні

  • визнання територіальної цілісності України;
  • створення власного адміністративного апарату;
  • представники національних меншин отримали певні права на національно-культурне життя.
  • обмеження незалежності та звуження суверенності.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота з історичною картою (с. 160 підручника).
  • Розгляньте карту. Визначте, якою була територія УСРР у 1922 р. Які зміни в адміністративно-політичному устрої відбулися у 1924 р.?
  • Порівняйте її з 1) Української Народною Республікою в кордонах заявлених Третім Універсалом Центральної Ради; 2) Українською Народною Республікою за Брестським мирним договором.
  1. Вправа «Займи позицію».
  • Займіть позиції щодо твердження «Чим могла радянська Україна не увійти до складу СРСР і зберегти статус незалежної радянської республіки?». Свою точку зору аргументуйте.
  1. Підсумки уроку.
  1. Прийом «Анекта».

На уроці я працював

Своєю працею на уроці я

Урок для мене видався

За урок я

Мій настрій

Матеріал уроку для мене був

Домашнє завдання мені здається

Активно/пасивно

Задоволений/незадоволений

Коротким/довгим

Стомився/не стомився

 

Зрозумілий/незрозумілий

Корисний/некорисний

Цікавий/нудний

Легкий/важкий

Цікавий/нецікавий

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 158 – 161 підручника.
docx
Додано
13 березня
Переглядів
220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку