Предмет: українська мова
Клас: 7.
Учитель: Антол І.В.
Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієслово».
Мета: узагальнити й систематизувати знання з теми «Дієслово»; удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; розвивати культуру мовлення, увагу, творчі здібності, орфографічну грамотність; вміння бачите прекрасне, виховувати любов до рідного слова, до природи.
Тип: урок узагальнення та систематизації знань.
Методи й прийоми: емоційне налаштування, «Мозковий штурм», «Знайди дієслово», відновлення-конструювання, тестування, робота зі схемою, фізкультхвилинка, робота в групах, складання творів.
Обладнання: технічні засоби (комп’ютер, проектор, екран), мультимедійна презентація, аудіозапис «Чарівниця осінь», відеоролик; схема «Морфологічний розбір дієслова», роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Емоційне налаштування. Вправа «Тепло рук» (відеоролик про сучасну школу).
На початку сьогоднішнього уроку мені б хотілося звернутися до народної мудрості. Хтось дуже давно сказав правильні слова: «Від настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня знайти його позитивний момент». Сьогодні таким позитивом стане цей урок, на якому ви маєте змогу показати, як багато знаєте й умієте.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
1.Слово вчителя
Листопад надворі, листопад…
І кружляє листя, засипає сад.
Це дивовижне явище природи
Ви відтворіть, будь ласка, в дієслові.
Учитель: А у зошитах своїх дату і тему запишіть.
Діти, ми закінчили з вами вивчати тему «Дієслово», яка входить до складу мовознавчої науки «Морфологія». Сьогодні у нас з вами урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх морфологічні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні. Адже попереду чекає контрольна робота, а підготовкою до цього випробування стане наш урок.
А зараз спробуйте сформулювати мету нашого уроку, користуючись опорними словами.
2. Цілепокладання «Галявина знань».
Сьогодні на уроці ми будемо виконувати важливу і цікаву роботу: створюватимемо школу майбутнього. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з великим бажанням використовувати знання попередніх уроків.
ІІІ. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів.
1. Перевірка домашнього завдання (вибірково).
2. Мозковий штурм. Вправа «Незакінчене речення».
ІV. Виконання вправ на вироблення вмінь і навичок.
Від поданих дієслів утворіть якомога більше нових слів, визначіть спосіб словотвору.
Читати, казати, ходити.
Щоб наша школа функціонувала, нам потрібно створити правила, яких учні будуть дотримуватися у ній. Об’єднавшись у пари, створіть одне правило, використовуючи дієслова наказового способу. Визначіть особи вжитих дієслів.
Наприклад, Допомагай кожному!
Проаналізуйте текст, розберіть виділені дієслова за зразком.
Учні отримують картки різних кольорів із надписами форм дієслова. На екрані з’являється слово, а учні сигналізують, яка це форма.
Читати, малюю, розквітла, знаючи, зшито, малюючи, малюнок, плету, пишуть, вірити, звірено, подвоїти.
Учні діляться на 4 групи кожна з яких отримує завдання, яке можна обирати.
* «Мовознавча світлиця»
Побудувати вислови, дібравши початки з лівої, а продовження з правої колонки. Схарактеризувати форми вжиті в них дієслова.
1. Слово – зброя. Як і усяку зброю, … |
ніколи не можуть схвилювати світ. (Б.Шоу) |
2. Чудова думка втрачає свою цінність, … |
його треба чистити й доглядати. (М.Рильський) |
3. Не можна ходити по рідній землі, … |
коли вона погано висловлена. (Вольтер) |
4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація… |
не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. (Ю.Мушкетик) |
* «Іноземні мови»
Утворіть усі форми теперішнього часу від дієслова розмовляти / speak\ parler \ sprechen українською, англійською, н6імецькою чи французькою мовами. Визначіть особові закінчення, порівняйте їх в різних мовах.
* «ART-майстерня»
Із запропонованих матеріалів створіть рекламу новій школі, використовучи дієслова різних способів. Визначте спосіб дієслів.
* «Лабораторія»
За опорними дієсловами впізнайте, який хімічний процес описано, відновіть текст, визначіть вид дієслів.
1.Наливайте_______________________.
2. Підливайте_______________________.
2. Приготуйте _______Щоб приготувати _____, візьміть _____ . складіть учетверо, приміряйте і відріжте _______, щоб вийшов _____.
Розгорніть ________ утвориться ______. Вкладіть _________ Наливайте по скляній паличці.
3.Профільтруйте_____________.
* «Лічильна обсерваторія »
Прочитайте текст, визначте його ідею. Розподіліть дієслова за формами, вирахуйте, який відсоток з-поміж усіх слів становлять дієслова.
Наші групи чудово впорались із завданнями, тож спільними зусиллями рухаємось далі.
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
1. Тестування (онлайн тестування на освітній платформі join.naurok.ua).
VІ. Підбиття підсумків. Оцінювання.
- Так, молодці! Щоб попрацювати гарно на наступному уроці, вам потрібно добре підготуватись, виконавши таке домашнє завдання:
1. Вправа «Галявина знань».
2. Заключне слово вчителя. Вправа «Чарівна скриня».
VІ. Домашнє завдання
1. Підготуватися до контрольної роботи, повторити тему «Дієслово» с. 109 (опорні запитання).
2. Вправа 559, с. 251.
3. На вибір:
- скласти запитання до вікторини «Все про дієслово».
- створити діалог «Школа майбутнього», уживши якомога більше дієслів.
Додаток
«Мовознавча світлиця»
Побудувати вислови, дібравши початки з лівої, а продовження з правої колонки. Схарактеризувати форми вжиті в них дієслова.
1. Слово – зброя. Як і усяку зброю, … |
ніколи не можуть схвилювати світ. (Б.Шоу) |
2. Чудова думка втрачає свою цінність, … |
його треба чистити й доглядати. (М.Рильський) |
3. Не можна ходити по рідній землі, … |
коли вона погано висловлена. (Вольтер) |
4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація… |
не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. (Ю.Мушкетик) |
«Поліглот»
Утворіть усі форми теперішнього часу від дієслова розмовляти / speak/ parler/ sprechen українською, англійською, н6імецькою чи французькою мовами. Визначіть особові закінчення, порівняйте їх в різних мовах.
Теперішній час
однина |
множина |
я |
ми |
ти |
ви |
він |
вони |
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«ART-майстерня»
Із запропонованих матеріалів створіть рекламу новій школі, використовучи дієслова різних способів. Визначте спосіб дієслів.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Лабораторія»
За опорними дієсловами впізнайте, який хімічний процес описано, відновіть текст, визначіть вид та спосіб дієслів.
1.Наливайте_______________________.
2. Підливайте_______________________.
2. Приготуйте _______Щоб приготувати _____, візьміть _____ . складіть учетверо, приміряйте і відріжте _______, щоб вийшов _____.
Розгорніть ________ утвориться ______. Вкладіть _________ Наливайте по скляній паличці.
3.Профільтруйте___________________.
«Лічильна обсерваторія »
Прочитайте текст, визначте його ідею. Розподіліть дієслова за формами, вирахуйте, який відсоток з-поміж усіх слів становлять дієслова.
Збереження природи - наш обов'язок
Сьогодні світ потерпає від катастроф та різноманітних катаклізмів, спричинених людьми. Я вважаю, що це відбувається через те, що природа обурюється і не хоче терпіти. Ми, люди, недбало ставимось до природи: вирубуємо ліси, забруднюємо навколишнє середовище, нещадно ставимось до його багатств. Так не має бути. Людина - частина природи. Забруднюючи воду, ми спричинемо загибель людства. Якщо ми й надалі недбало будемо викидати сміття, забруднювати повітря викидами з заводів, то люди потерпатимуть від хвороб. Тож задумаймось про те, що зроблено. Давайте припинимо нищити все живе та будемо існувати в гармонії з нашою матінкою-природою!
Усього слів –
Дієслів –