Урок "Узагальнення та систематизація знань з теми « Дієприслівник». Розбір дієприслівника як особливої форми дієслова

Про матеріал
Урок містить завдання, за допомогою яких можна повторити та закріпити знання за темою "Дієприслівник".По закінченню вивчення теми учні можуть виконувати розбір дієприслівника, складати зв’язні висловлювання з дієприслівниками, правильно розставляти розділові знаки в реченнях з дієприслівниками. Методи та прийоми: « лінгвістичний футбол»,мовний аналіз, редагування, лінгвістична гімнастика, «мудра порада», «цікава зустріч»
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми

« Дієприслівник». Розбір дієприслівника як особливої форми дієслова

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприслівник,

навчити виконувати розбір дієприслівника як особливої форми дієслова, удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність,

розвивати логічне мислення,вміння оперувати лінгвістичними термінами, виховувати повагу до видатних діячів своєї країни, прагнення бути корисним рідній землі

Цілі уроку:

Учні вмітимуть: виконувати розбір дієприслівника, складати зв’язні висловлювання з дієприслівниками, правильно розставляти розділові знаки в реченнях з дієприслівниками.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок

Обладнання: підручник, картки із завданнями, проектор, сигнальні картки

Методи та прийоми: слово вчителя, « лінгвістичний футбол»,мовний аналіз, редагування, лінгвістична гімнастика, «мудра порада», «цікава зустріч»

 

Епіграфи:

« Не питай, що твоя Батьківщина може зробити для тебе,- спитай, що ти можеш зробити для своєї Батьківщини.»

 ( Джон Кеннеді)

« Той, хто не любить своєї Батьківщини, нічого любити не може.»

 ( Джон Байрон)

Подивіться на рай тихий,

На свою країну.

Полюбіте щирим серцем

Свою Україну.

Т. Шевченко

I.Організаційний момент

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання:  декотрі учні зачитують складені тексти про любов до рідного краю, Батьківщини.

III.Мотивація навчальної діяльності

 1.Зачитайте епіграфи. Які  слова є ключовими в них? (Батьківщина, любити, зробити) Як називається почуття любові до Батьківщини?

 * Патріотизм- любов до батьківщини, відданість своєму народові, готовність на подвиги заради них ( Академічний тлумачний словник)

 * Що, на вашу думку, значить любити Батьківщину і зробити для Батьківщини?

 2.« Впізнай героя»

Зачитайте цитати, пригадайте автора твору, назву твору, імена героїв, про яких іде мова в цитатах.

« Як він говорить на раді громадській, так не зуміє ніхто в цілій верховині. Громада слухає батькової ради, - але влади батько мій не має ніякої і не жадає її.» ( Захар Беркут)

« Недавно появився він в цих горах і побудував собі гарну хату… Присвоїв громадський ліс і полонину, неспитавши громади.» ( Тугар Вовк)

Впізнали твір та автора?Чи можна пов’язати цих героїв з епіграфами до уроку? Кого із них можна назвати патріотом? Як назвати іншого? Кого із них любив народ? Через що? Чому тухольці не хотіли коритися Тугару Вовку?Як про це сказано в уривку? (Неспитавши громади, присвоїв громадський ліс і полонину)

 3. « Лінгвістичне спостереження»

А чи правильно написано речення? ( учні мають виправити помилку і пояснити написання) А що взагалі знаєте про це слово – не спитавши?(Учні мають сказати, що це дієприслівник, вказати, що разом із залежним словом утворює зворот, який в реченні виступає обставиною і виділяється комами)

Оголошення теми:

 *Ви узагальнили інформацію про даний дієприслівник і , мабуть, зрозуміли, що тема нашого уроку: Узагальнення та систематизація теми  «Дієприслівник». Розбір дієприслівника як особливої форми дієслова

Оголошення мети

IV.Використання  здобутих знань у процесі практичної роботи

 1.«Лінгвістичний футбол»

Сьогодні ми працюємо в командах( Учні заздалегідь поділені на команди на рахунок 1,2, 3). Ви вдома мали підготувати питання за темою « Дієприслівник». Граючи в гру «Лінгвістичний футбол» , перевіримо, чи підготувалися ви. (Учитель ставить перше питання. Той, хто дасть відповідь, ставить питання учасникам інших команд і так далі.)

Приблизний перелік питань:

1.Що таке дієприслівник

2Що дієприслівник утворює разом із залежними словами?

3. Чим дієприслівник виступає в реченні?

4.Які ознаки дієслова має?

5 Які ознаки прислівника має?

6. Як пишеться не з дієприслівниками?

 2.А закріпити знання про дієприслівник нам допоможуть літературні герої. Це відомі вам персонажі як української, так і світової літератури.

«Літературна мандрівка»

( Командам роздаються речення із пропущеними дієприслівниками, котрі подані в довідці. Учні мають вставити дієприслівники. Після кожного речення записати автора, назву твору ( які теж подані в довідці), ім’я персонажа (персонажів), одну головну рису характеру, яку цей герой (герої) уособлює (уособлюють). Представники команд пояснюють вживання  розділових знаків при дієприслівниках.)

Картка 1

Діти озиралися,……. побачити мисливця, проте не запримітили і,  …… в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось.

Якби тепер запитали, яку найкращу одіж довелося мені бачити по всіх світах,я,…….,. відповів би: кирею мого батька.

Той, що йшов позаду, посковзнувся, голосно……… з болю; тоді поглянув на товариша, котрий навіть не озирнувся.

Довідка:зойкнувши, намагаючись,набравши, не вагаючись

Автор, назва твору:М. Стельмах « Гуси-лебеді летять», Є. Гуцало ««Лось»,  Джек Лондон « Жага до життя»

(Відновлені речення: Діти озиралися,намагаючись побачити мисливця, проте не запримітили і,  набравши в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось.Якби тепер запитали, яку найкращу одіж довелося мені бачити по всіх світах,я, не вагаючись, відповів би: кирею мого батька.

Той, що йшов позаду, посковзнувся, голосно зойкнувши з болю; тоді поглянув на товариша, котрий навіть не озирнувся.)

 

 

Картка 2

– Ну, як живеш, друже? – спитав товстий, захоплено….. на друга. – Служиш де?

– Та я ж, що ви,- захихикав тонкий, ще більше……..- Милостива увага вашого превосходительства, ніби життєдайна волога.

А хлопець виробляв щось надзвичайне на річці: він то повз на животі по тонких крижинах, то перестрибував через водяні латки, то бігав з кінця в кінець криги,…….. виходу.

 Старший брат узявся рубати лід,……….. хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, ………….., чим допомогти, тільки зітхав.

Довідка:прокладаючи, не вагаючись,дивлячись, не знаючи, зіщулившись, не маючи.

Автор, назва твору:М. Стельмах « Гуси-лебеді летять», Є. Гуцало ««Лось»,  В. Винниченко « Федько-халамидник»

(Відновлені речення:– Ну, як живеш, друже? – спитав товстий, захоплено дивлячись на друга. – Служиш де?

– Та я ж, що ви,- захихикав тонкий, ще більше зіщулившись.- Милостива увага вашого превосходительства, ніби життєдайна волога.

А хлопець виробляв щось надзвичайне на річці: він то повз на животі по тонких крижинах, то перестрибував через водяні латки, то бігав з кінця в кінець криги, не маючи виходу.

 Старший брат узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи чим допомогти, тільки зітхав.)

Картка 3

Цілу хвилину він стояв нерухомо, ніби щось …….., а потім гукнув:

–Агов,Білле! Я підвернув ногу!

Білл вийшов,………., на той берег і подався далі, ……. голови.

Мусимо констатувати, що Скрудж, раз………. про свого компаньйона, який помер сім років тому, більше жодного разу не подумав про покійного.

…….. « сибіряку», батько давав хлопцеві дві або три копійки

Довідка:вибивши, розмірковуючи, нагадавши, кульгаючи, не повертаючи.

Автор, назва твору: В. Винниченко « Федько-халамидник», Джек Лондон                              «Жага до життя», Чарльз Діккенс « Різдвяна пісня в прозі»

(Відновлені речення:Цілу хвилину він стояв нерухомо, ніби щось розмірковуючи, а потім гукнув:

–Агов,Білле! Я підвернув ногу!

Білл вийшов, кульгаючи , на той берег і подався далі, не повертаючи голови.

Мусимо констатувати, що Скрудж, раз нагадавши про свого компаньйона, який помер сім років тому, більше жодного разу не подумав про покійного. Вибивши « сибіряку», батько давав хлопцеві дві або три копійки.)

3.Проблемне питання:

Скажіть, чи всі  названі вами герої зможуть любити Батьківщину ? Отже, окрім любові до Батьківщини,які ще якості можуть бути притаманні людям, котрих називають патріотами? ( Сміливість, вболівання за людей, які потрапили в біду і прагнення допомогти їм, любов до родини,)

На початку уроку, обговорюючи епіграфи, ми говорили ,що любити Батьківщину- значить робити для неї щось. Зараз ми дізнаємося, яким може  бути вияв патріотизму.

  4.Робота з текстом

Народні співці

Кобзарство своїм корінням сягає часів київської Русі. Попередниками кобзарів були музиканти, зображені на фресках у Софії Київській. Як свідчать найдавніші джерела, кобза була досить розповсюдженим музичним інструментом, і попервах грали на ній не лише сліпі люди, як це склалось пізніше.. Кобзарі, відображаючи найважливіші події життя українського народу в славнозвісних думах та історичних піснях, закликали його на боротьбу проти поневолювачів.. Сюжети дум та пісень про боротьбу проти турецько-татарських нападників і польської шляхти стали важливими історичними джерелами, створеними кобзарями — безпосередніми учасниками подій — під час походів або після них. Героями творів кобзарів ставали улюблені в народі історичні постаті: Самійло Кішка, Байда, Маруся Богуславка, Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Богун.

Передаючи з покоління в покоління своє мистецтво, безіменні народні співці виховували в народу патріотизм, почуття національної гордості. Недаремно Тарас Шевченко, зростаючи на високопатріотичних думах та піснях кобзарських, з поваги до цих народних співців назвав збірник своїх творів «Кобзарем».

 *У чому проявлялося служіння кобзарів рідній землі?

  5.«Лінгвістичний аналіз»

( Команди мають знайти речення з дієприслівником. Команда, яка першою назве одне речення, виконує морфологічний розбір дієприслівника із того ж речення, команда, яка зачитає друге речення,виконує морфологічний розбір дієприслівника із другого  речення, , третя команда –морфологічний розбір дієприслівника із  з третього речення)

  *Послідовність розбору дієприслівника:

1.Виписати речення з дієприслівником та сам дієприслівник.

2Визначити вид (доконаний, недоконаний)

3.Час (минулий, теперішній)

4.Синтаксична роль

5.Особливості написання

 6.«Учнівські ляпи» :відредагувати речення ( кожна команда редагує по одному реченню)

1.Звертаючись до народних легенд і переказів, Іваном Франком оживилися картини героїчної боротьби українців з ворогами.

2.Відтворюючи боротьбу козаків проти загарбників,народними піснями навіки прославлялися мужні і сміливі запорожці.

3.Читаючи твори Шевченка, мені глибше стало знайоме історичне минуле України.

Відредаговані речення: 1.Звертаючись до народних легенд і переказів, Іван Франко оживив картини героїчної боротьби українців з ворогами.2.Відтворюючи боротьбу козаків проти загарбників, народні пісні навіки прославляють мужніх і сміливих запорожців. 3.Читаючи твори Шевченка, я глибше познайомився з історичним минулим України.

  7.Лінгвістична гімнастика ( проводиться на основі відредагованих речень з попереднього завдання): командам роздаються картки з графічним позначенням головних і другорядних членів речення. Групи обмінюються реченнями. На картках з графічним позначенням головних і другорядних членів речення учасники  команди записують відповідні слова з речення. Група, яка редагувала це речення, зачитує його відредагований варіант, а представники групи, яка визначала головні і другорядні члени речення, по черзі виходять з табличками і вибудовують речення.

  8.«Цікава зустріч»

8.1 Впізнайте діяча за висловом та зображенням:

1.Засновник першої бібліотеки в Київській Русі?

2. Народився кріпаком, а  став символом нескореності українського народу?

3. Українська співачка, яка здобула перемогу на європейському музичному конкурсі в 2004 році?

   *Що об’єднує цих людей, хоча вони з різних епох? (Гідно представляли Україну на світовій арені, кожен своєю справою прославляв Батьківщину.)

        8.2 Скласти висловлювання про діяча України, використовуючи словосполучення, подані парно. Одне із дієслів перетворити на дієприслівник.

Ярослав Мудрий : Розбудовувати державу – дбати про освіту; ставитися прихильно до наук – збудувати першу бібліотеку; наказувати переписувати – поширювати писемність.

Тарас Шевченко:Відчувати потяг до живопису – вступати до Академії мистецтв;відвідувати Україну – бути враженим народним горем; вболівати за долю народу – творити революційні поезії .

Руслана Лижичко: посідати призові місця – рухатися до мрії;поєднувати народні мотиви – вирізнятися з-поміж сучасних виконавців; виконувати народні пісні – знайомити з українською культурою.

 

C:\Users\user\Desktop\ярослав.jpgC:\Users\user\Desktop\шевч.jpg

  9.«Мудра порада»

Ці люди – справжні майстри своєї справи. Проте визнання і повага людей до них стали результатом їхньої  наполегливості, прагнення своєю працею бути корисними народу. Тож пропоную скласти перелік порад, як виробити в собі вміння переборювати труднощі та йти до здійснення визначеної мети,  для тих, хто в майбутньому захоче розбудовувати державу. Використайте три  народних прислів’я :

1.Візьмешся до діла, не порадившись, пошкодуєш.2. Обточуючи залізничну рейку, зрештою виточиш голку.3. Не йди у воду, не спитавшись броду. 4.Не поговоривши з головою, не бери руками. 5.Нехтуючи честю, не вбережеш совісті.6. Не пізнавши отрути бджоли, не скуштуєш меду.

 

V.Підсумок уроку. Оцінювання.

Рефлексійна анкета (учні мають підсумувати свою діяльність на уроці)

Повторив..

Навчився..

Зрозумів..

Я відчув труднощі..

Мені сподобалося..

VI Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи: (повторити все про дієприслівник)

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
1953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку