Урок «Вічна таїна кохання» (за повістю Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків»)

Про матеріал
Дана методична розробка вміщує досвід викладача по проведенню уроку української літератури із використанням технології розвитку критичного мислення
Перегляд файлу

Головне управління освіти й науки

Полтавської обласної державної адміністрації

Кременчуцький професійний ліцей сфери послуг

 

 

Викладач загальноосвітніх предметів          Корчукова Маргарита Юріївна

Предмет                                                                Українська література

 

 

Назва роботи :

«Методика проведення уроку української літератури із використанням технології розвитку критичного мислення»

SAM_0164.JPG

Методична тема : використання технології розвитку критичного мислення на уроках української літератури

Коротка анотація : дана методична розробка вміщує досвід викладача  по проведенню уроку  української літератури із використанням технології розвитку критичного мислення

 

 

 

 

 

м. Кременчук

План методичної розробки

  1. Мета методичної розробки
  2. Розгорнутий план уроку
  3. Методика проведення уроку із використанням технології розвитку критичного мислення
  4. Додатки та доповнення до розгорнутого плану уроку
  5. Рекомендації щодо подальшого використання даної методичної розробки
  6. Перелік використаної літератури.

 

  1. Мета методичної розробки

Перед сучасною освітою стоїть безліч завдань, які передбачають не просто забезпечення учнів якісними знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної до адекватної оцінки оточуючих подій, спроможної творчо вирішувати поставлені перед нею завдання.

Можна з впевненістю сказати, що саме в літературі комплексно й систематично можна вирішувати завдання, які є актуальними в умовах сьогодення. Створити осередок творчості та пошуку на уроці – ось головна мета. Щоб мати творчого учня треба навчитися творчо працювати.  Необхідно сприяти активному навчанню учнів і розвитку в них активного мислення, адже ми прагнемо, щоб учні не просто запам’ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, вирішували, дебатували за змістом. Здатність до співпраці є найважливішою умовою технології розвитку критичного мислення, оскільки вона підтримує діалог, спільну мету.

На уроках української літератури, побудованих на засадах розвитку критичного мислення, вирішується завдання сучасного підходу до навчання та виховання учнів. Навчити дітей мислити критично означає правильно ставити запитання, направити їх увагу в правильне русло, вчити самостійно робити висновки та знаходити рішення.

Кожен урок із використанням технології розвитку критичного мислення має починатися з фази актуалізації (передбачення), під час якої викладач спрямовує учнів на те, щоб вони думали над темою, яку починають вивчати, і ставили запитання. Метою цього етапу уроку є актуалізувати в пам’яті учнів уже наявні знання; неформальним шляхом оцінити те, що вони уже знають (у тому числі їхні помилкові уявлення чи ідеї); встановити мету навчання; зосередити увагу учнів на темі.

Після такого початку уроку викладач підводить учнів до формулювання запитань, пошуку, осмислення матеріалу, відповідей на попередні запитання, визначення нових запитань і намагання відповісти на них. Ця фаза називається побудова знань і має на меті порівняти очікування учнів із тим, що вивчається, виявити основні моменти, зробити висновки й узагальнення матеріалу, поєднати зміст уроку з особистим досвідом учнів, поставити запитання до вивченого на уроці матеріалу.

До того, як урок буде закінчено, необхідно переходити до наступної фази. Викладач спонукає учнів відрефлексувати те, про що дізналися. Ця третя фаза уроку називається фазою консолідації та має на меті узагальнити основні ідеї, обмінятися думками, виявити особисте ставлення, оцінити, як відбувається процес навчання, поставити додаткові запитання.

Саме такі компоненти навчання використовую на уроках розвитку критичного мислення, так як знання будуються, спираючись на отримані раніше знання, для того, щоб просуватися вперед. На мою думку, потрібно не допускати розумового ледарства на уроці, яке В. Сухомлинський вважав «небезпекою, що морально калічить людину», робити навчання цікавим та ефективним для всіх учнів, а спілкування радісним і корисним, намагатися стимулювати в учнів прагнення піднятися вище того, що вже ними досягнуто, почуття власної гідності, добрий настрій, за якого працюватиметься швидше й результативніше.

 

 

  1. Розгорнутий план уроку

Фах :        Продавець продовольчих товарів, контролер-касир

Група :     СПД- 3, 1 курс

Тема :     «Вічна таїна кохання» (за повістю Михайла   

                 Коцюбинського   «Тіні забутих предків»)

Тип уроку : урок із використанням технології розвитку критичного мислення

Методи і прийоми : метод проекту, робота  малими творчими групами,   

                   інсценізація, засідання круглого столу, презентація, сенкан 

Мета уроку :

Навчальна :  у процесі аналізу розкрити красу глибоких інтимних почуттів і

                        взаємної вірності, усвідомити вагу справжніх духовних цінностей

                        у житті людини;

                        навчити мотивувати вчинки героїв;

                        удосконалити навички пообразного аналізу прозового твору;

Розвиваюча : розвивати вміння осмислювати  й словесно оформляти

                      враження від прочитаного ;

                      розвивати вміння аналізувати образи, складати їх порівняльну

                      характеристику ;

                      розвивати в учнів уміння зіставляти, аналізувати й синтезувати   

                      вивчене;

Виховна : виховувати високі почуття.

Обладнання : портрет Михайла Коцюбинського, епіграф уроку, ілюстрації до повісті «Тіні забутих предків», таблиця «Орієнтовна схема аналізу 

персонажа», презентація «Ніхто не може вбити в собі зло, коли не втямить, що таке те зло, а що добро»

Міжпредметні зв’язки : географія, зарубіжна література, історія України,

                    всесвітня історія

 

Хід уроку

  1. Фаза актуалізації
  • Емоційна підготовка учнів до уроку.                                 0,5 хв.
  • Метод «Я досліджую»                                                          10  хв.
  • Цілевизначення, планування роботи.                               1 хв.
  1. Фаза побудови знань
  • Метод «Структурований огляд»                                         1 хв.
  • Метод «Дебати»                                                                     16 хв.
  • Метод «Переказ зі зміною особи оповідача»                 6 хв.
  1.   Фаза консолідації

      -          Прийом із технології розвитку критичного мислення «Сенкан» 10  хв.

      -           Домашнє завдання.                                                                 0,5 хв.

 

  1. Методика проведення уроку із використанням інтерактивних методів і прийомів навчання
  1. Фаза актуалізації
  • Зясування емоційного настрою . Обмін усмішками, компліментами. 0,5 хв.

Для того, щоб почати роботу в класі і сфокусувати діяльність учнів, створити психологічно сприятливий мікроклімат, я використовую вправу «Комплімент»: підходжу до першого учня й говорю: «Ти мені подобаєшся, тому що ти дуже добрий», учень повертається до сусіда і продовжує комплімент: «Ти мені подобаєшся, бо ти серйозний» і т.

  • Перевірка підготовки до уроку. 0,5 хв.

При цьому викладач перевіряє підготовку аудиторії та групи до уроку, санітарний стан аудиторії, зовнішній вигляд учнів, відмічає відсутніх на уроці, відповідає на запитання стосовно підготовки до уроку. Цей етап дуже важливий, тому що продуктивний початок уроку багато в чому забезпечує його подальший хід.

  • Метод «Я досліджую» 10 хв.

Цей метод є прекрасним способом залучити учнів до проведення дослідження, допомагає їм знайти інформацію або створити презентацію. На минулому уроці учні визначили проблеми повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків», домашнім завданням було дослідити й знайти, що є для героїв добром, а що злом. Група сильніших учнів під керівництвом викладача готувала презентацію. Даючи відповіді на поставлені питання, переглядаємо презентацію. (Додаток 1)

  • Перша проблема повісті – це людина і природа. Як описано у творі полонину, ліс, Черемош? Чи існує зло у природі, яке змушує людину страждати? (Добро у природі: ліс, полонина, природність людських почуттів; зло: бурхливий Черемош, відвернена хмара, хижі звірі)
  • Друга проблема – людина і суспільство. Якими були стосунки між родинами Гутенюків і Палійчуків? А взаємини між вівчарями на полонині? (Добро: дружба, побратимство; зло: людська байдужість, ворожнеча, ненависть)
  • Проблема реального та ірреального світу. Хто з міфічних істот був добрим до людей, а хто злим? (Добро: духи-оборонники людського добробуту, зло – ворожі людині істоти)
  • Проблема життя і смерті. Згадайте обряд похорону, описаний Коцюбинським. У чому причини незвичайної поведінки людей? Як сприйняв смерть коханої Іван? (Добро: віра людей у перемогу життя над смертю, зло : нагла смерть близьких і коханих людей)
  • Проблема кохання і зради.  (Добро: кохання, щирість почуттів, краса стосунків Івана і Марічки; зло: життя без кохання, зрада )

Цілевизначення, планування роботи. 1 хв.

  • Який же шлях повинна пройти людина від добра до зла? Як позбутися зла, коли воно вже оселилося в душі?  (Очищення душі, сповідь, каяття, всепрощення, віра, надія, любов)
  • Тож сьогодні ми поговоримо з вами про людські взаємини, про кохання, розкриємо образи повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».
  1. Фаза побудови знань.
  • Метод «Структурований огляд»

Це коротка лекція, метою якої є розбудити в учнів зацікавленість, представити ключові поняття, підготувати до засвоєння уроку.

  • Любов – це почуття всесильне і прекрасне, закохані прагнуть завжди бити разом. У кожної людини у світі є своя половинка. Такою половинкою від єдиного цілого для Івана була Марічка. Діти природи у своєму коханні цілком віддані щирим душевним пориванням. І їхня фізична близькість – це природне продовження почуттів і переживань: «… все було так просто, природно, відколи світ світом, що жодна нечиста думка не засмітила її серця» Іванові й Марічці – головним героям повісті – судилося стати українськими Ромео і Джульєттою, утілити у своїх літературних долях головне – гармонію людських душ. Збагнути, відчути високе почуття кохання, значить хоч трохи наблизитися душею до розуміння любові як великої таїни буття.
  • Метод «Дебати»

Мета дебатів – допомогти учням попрактикуватися в тому, як робити твердження, захищати їх аргументами в умовах, коли інші висувають інші твердження. Уміти працювати з твердженнями, аргументами та дискусіями, відстоювати ідеї та сперечатися, не нападаючи на своїх суперників, - це ключові елементи критичного мислення.

  • Як познайомилися Іван і Марічка? З чого почалася їхня взаємна симпатія?
  • За що, на вашу думку, Іван і Марічка покохали один одного?
  • Що єднало їх у дитинстві і юності?
  • Чи осуджує письменник гуцулят за еротичні забави? Чому?
  • Чи впливали духовні запити, зацікавлення на гармонію стосунків і як?
  • Чи можна сказати, що Іванко й Марічка були дітьми прекрасної природи, жили за її законами і ніщо в їхніх стосунках не порушувало природної чистоти?
  • Чи була талановитою Марічка? Підтвердіть це.
  • Чи згодні ви з твердженням, що закохані душі чують одна одну на відстані? Обгрунтуйте свою думку.
  • Як Іван переніс смерть коханої?
  • Що спонукало Івана все-таки одружитися?
  • Чи зрадив Іван Марічку, одружившись на Палагні?
  • Порівняйте Марічку й Палагну. Чи була Палагна Іванові парою?
  • Чи був Юра-мольфар головною причиною суму й душевного безсилля Івана? Як розуміти слова: «Тусок обіймав серце Івана, душа банувала за чимось кращим, хоч невідомим, тяглася в інші, кращі світи, де можна б спочити»?
  • Яким треба було бути Іванові, щоб не загинути й щасливо жити з Палагною?
  • Пригадайте епізод зустрічі Палагни з Юрою на світанку під час ворожіння та коли Юра проганяв хмару. Що зблизило Палагну й Юру?
  • Що ви цінуєте в людині: силу чи розум, досконалість фізичну чи духовну?
  • Чи можна назвати стосунки між Юрою й Палагною справжнім коханням?
  • Як сприйняв Іван замах надвоє життя? Чому шукав розради в спогадах про минуле кохання?
  • Проаналізуйте розмову Івана з нявкою. Чи є в цій розмові деталі, які вказують на неминучість трагедії?
  •  Як проявляється благородство Івана в ставленні до нявки?
  • Чому гине Іван? Чи був він щасливим в останні хвилини свого життя? Чи сприймається його загибель як трагедія?

Учитель. Кохання справді має незбагненну силу. Воно не зникає навіть тоді, коли закохані гинуть. Справжнє кохання стає легендою, живе в пам’яті, у піснях, у серцях хлопців і дівчат, які мріють про таке високе й чисте почуття, як у карпатських Ромео і Джульєтти.

  • Метод «Переказ зі зміною особи оповідача»

Цей метод сприяє глибшому «вживанню» учнів у авторський текст. Викладач пропонує розповісти про події від імені Івана Палійчука, Марічки Гутенюк, Палагни. У цьому випадку учні співпереживають головним героям повісті, взаємини яких вони порівнюють з власним життєвим досвідом.

Орієнтовні розповіді

Іван Палійчук

SAM_0162.JPGЯ був 19 дитиною в звичайній гуцульській родині. Мати зовсім не розуміла мене, іноді навіть говорила, що я не її дитина, а «обмінник»,тому тікав у ліс, де все мене манило, цікавило, вабило. З дитинства хотів пізнати навколишній світ, адже він, як казка, повен чудес та різних дивовижних істот. Навчився грати на флоярі, мелодії брав із природи, бо чув їх скрізь.


 

Велике горе сталося в моїй родині: в боротьбі забито батька (роди Гетунюків і Палійчуків ворогували вже не знали й завіщо). Але ця бійка подарувала мені знайомство з першим і єдиним коханням – Марічкою.


Разом ми пасли вівці, слухали шелест задумливого лісу. Зрозумів я, що без своєї коханої не зможу жити. Для мене ця дівчина стала уособленням всього чистого, світлого, прекрасного.

Та ось загинула Марічка… Спочатку не вірив, думав наклепи Гутенюків, які хотіли нас розлучити, шукав її. Знайшов… не Марічку.

Намагався втекти від людей. Та через 7 років повернувся й одружився з Палагною – здоровою, фудульною дівкою – не з кохання, бо треба було газдувати.  Але не склалося життя з нею, бо в серці живе кохання до Марічки.

Одного разу побачив, як Палагна з Юрою ворожили, щоб мене вбити. Тоді пішов до лісу. Зустрів там Марічку – нявку. Вона звала мене за собою. Я врятував нявку від чугайстра, який хотів роздерти її, загравши мелодію, яку почув від щезника.

Я знаю, що мушу загинути, бо моє кохання більше, ніж життя.

Марічка Гутенюк

Я народилася в звичайній гуцулів. Мій рід здавна ворогував із Палійчуками. Коли була зовсім маленькою, побачила Йванка. Спершу злякалася й заховалася за воза. А потім поділилася з ним цукерком, відтоді ми стали друзями.


SAM_0161.JPGСеред розкішної природи ми зростали. Дитинство наше було чарівним і загадковим, бо бачили нявок, щезника, чугайстра, та знали, як з ними поводитись. Іванко грав на сопілці, а я співала співанки, в яких розповідала про кохання, ніжне й пристрасне, як сама природа.

 


Та ось Іванко змушений через нестатки піти на полонину пасти овець і залишити мене. Я зрозуміла, яке сильне наше кохання, що жити без коханого не можу. Пішла його шукати. Та злий Черемош забрав моє життя. Чому ж на шляху до нашого кохання, до щастя стільки перепон? Але я знаю, що ніхто не в змозі розлучити нас, навіть смерть, бо ж наше кохання вище за смерть.

Палагна

Після смерті Марічки Іванко десь зник. Люди думали, що «великий жаль» його вбив. Але ж ні, на 7 рік з’явився й вирішив одружитися зі мною.

SAM_0163.JPGЯ – людина хазяйновита, дуже люблю свою маржинку,  виросла в багацькому роді. Та погляньте на мене: чи не файна господиня? Здорова, пишно вдягнена. Життя моє наповнене турботами про худобу, про господарство, яке потребує постійної праці. Я хочу життя Івана перетворити на спокійне, сите існування. Що ж йому ще треба? До сих пір пам’ятає про свою Марічку…


Та й байдуже. Нехай сушить голову, хай страждає,  а я буду жити своїм життям. Ось трапився мені Юро – міцний, дужий, справжній ворожбит, файний газда. Сподобалась я йому, та й він мені не був байдужим. Стали ми коханцями. Але на допомогу нашому коханню закликали злі сили.  

 


А невдовзі Йванко загинув. Тепер ми можемо бути разом, не ховатися, не боятися поголосу. Тепер ми щасливі.

 

  1.   Фаза консолідації

-          Прийом із технології розвитку критичного мислення «Сенкан» Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

 Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків

 1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

 3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

 4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

 5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 У процесі обговорення багато думок висловлюються поспіхом, і гарні ідеї можуть бути загублені, якщо їх не записати. Сенкан повинен бути неформальним – ідея полягає в тому, щоб зафіксувати думки учнів.


 


 Зразки сенканів, складених учнями


  Любов

    абсолютна  всеосяжна

   пригорнути  простити  ридати

    відпустити  і  вільно  літати

                          Мить

Краса

Зваблива й неповторна

Полонить, зачаровує, надихає

Не вічна на жаль

Молодість


 


Любов

Омріяна і справжня

Приходить, підносить, надіється

Істинна, вона вимагає жертв

Життя 

 

 

 

 

 


      -           Домашнє завдання.

Скласти щоденник подвійних нотаток до образів повісті М. Коцюбинського 

 

  1.  Додатки та доповнення до розгорнутого плану уроку

Додаток 1.  Презентація «Ніхто не може вбити в собі зло, коли не втямить, що таке те зло, а що добро» (Григорій Сковорода)

  1.       Рекомендації щодо подальшого використання даної методичної розробки

Як і переважна більшість педагогів, я прагну змінити практику своєї роботи, щоб сприяти активному навчанню учнів і розвитку в них критичного мислення. На своїх уроках  застосовую такі методи й прийоми,які б сприяли тому, щоб учні не просто запам’ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, вирішували, інтерпретували та дебатували за його змістом. Таке навчання сьогодні вважається «найкращою практикою». Проводячи уроки за технологією розвитку критичного мислення, я помітила, що саме на активних заняттях учні засвоюють матеріал найбільш повно і з користю для себе, так як вони думають про те, що вони вивчають, застосовують це в ситуаціях реального життя або для подальшого навчання та можуть продовжувати вчитися самостійно. Навчання, результати якого можна використовувати, - це набагато ефективніший шлях використання часу, ресурсів педагога й суспільства, аніж навчання, що залишає учнів пасивними і результати якого швидко забуваються, оскільки вони не розвиваються та не використовуються на практиці.

 У даній методичній розробці представлено методи викладання й навчання, що можна застосовувати на матеріалі  всіх предметів.

 

 


  1. Перелік використаної літератури.
  1. Технологія розвитку критичного мислення учнів. Кроуфорд А., Саул В. та інші – К.: Плеяди, 2006. – 220 с.
  2. На шляху до духовного оновлення/ урок за повістю М. Коцюбинського «Тіні забутих предків». Луц Н. .Дивослово № 5. 2009.
  3. Борщевський В. М. Вивчення творчості Михайла Коцюбинського в школі: Посібник для вчителів. – К.: Рад. шк., 1975. – 198 с.
  4. Горький М. М. Коцюбинський // Горький М. Літературно-критичні статті. – К.: Держлітвидав, 1951. – С. 441–447.
  5. Калениченко Н. Л. Михайло Коцюбинський: Літературний портрет. – К.: Дніпро, 1984. – 190 с.
  6.  Кузнецов Ю. Б. Поетика прози Михайла Коцюбинського. – К.: Наук. думка, 1989. – 268 с.
  7. 5. Михайло Коцюбинський: Життя і творчість у портретах, ілюстраціях, документах. – К.: Рад. шк., 1980.
  8.  Кузнецов Ю. Б., Орлик П. І. Слідами феї моргани: Вивчення творчості Михайла Коцюбинського в школі. – К.: Рад. шк., 1990. – 208 с.
  9. Смілянський Л. І. Михайло Коцюбинський. Повість. – К.: Молодь, 1968. – 157 с.
  10. Спогади про Михайла Коцюбинського. 2-ге вид. – К.: Дніпро, 1989. – 278 с.

 

1

 

docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
3519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку