Урок "Відсотки. Розв'язування задач на відсоткові розрахунки. Застосування відсотків у банківській справі"

Про матеріал
Урок "Відсотки. Розв'язування задач на відсоткові розрахунки. Застосування відсотків у банківській справі" відіграє важливу роль у вивченні теми. Адже на ньому учні вчаться бачити та застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і методи математичного моделювання, вміння будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, інтерпретувати отримані результати, оцінювати похибку обчислень. Оволодіння математичним методом пізнання дійсності складає підґрунтя до формування математичних компетентностей.
Перегляд файлу

Дідівська  загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

Прилуцької районної ради Чернігівської області

 

 

 

 

6 клас, математика

Тема уроку : Відсотки.  Розв'язування задач на відсоткові розрахунки. Застосування відсотків у банківській справі

 

 

 

 

Вчитель математики

Говорун

Тетяна Іванівна

 

 

 

 

 

 

2018

6 клас, математика                                                  ___   __________ 201___ року

Тема уроку : Відсотки.  Розв'язування задач на відсоткові розрахунки. Застосування відсотків у банківській справі

Мета уроку:

  •            узагальнити знання з теми, закріпити  навички розв’язування задач на знаходження  відсотків від числа та числа за відсотками, знаходження відсоткового відношення двох чисел;
  •            розвивати вміння логічно аргументувати відповідь, формулювати висновок, ознайомити учнів з поняттям «банк», розглянути застосування теми в банківській справі,  розв'язати ряд типових задач з теми;
  •            виховувати позитивні риси характеру: чесність і правдивість, наполегли-вість і силу волі, культуру думки і поведінки, відповідальність за доручену справу, ініціативу.

Обладнання: презентація «Відсотки», завдання для групової роботи, зразки банківських платіжок, квитанцій, рекламні буклети.

Тип уроку: закріплення знань учнів.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

Вчитель відповідає на запитання, які, можливо, виникли під час виконання домашнього завдання; учні зачитують розв'язання задач, на дошці записують правильні відповіді.

У цей час двоє учнів розв'язують задачі біля дошки.

  1.    Площа поля  120 га,  пшеницею засіяно 60 га.

Скільки відсотків поля засіяно пшеницею ?

  1.    Площа поля  120 га,  житом  засіяно 30% поля.

Скільки гектарів  поля засіяно житом?

 

  1. Актуалізація опорних знань.
  1.      Усні вправи та теоретичні питання.
  •              Як розв'язуються задачі на знаходження відсотків від даного числа?
  •              Знайти 25 % від 60.
  •              Як розв'язати задачу на знаходження відсот­кового відношення двох чисел?
  •        Скільки відсотків становить 35 від 140 ?
  • Як розв'язати задачу на знаходження числа за його відсотком?
  •              15 становить 20 % від даного числа. Яке це число?
  1.    Робота в парах.

Обчислити, який відсоток становить:

  • 23 від 92;
  • 16 від 48;
  • 6  від  36.
  1.                Перегляд презентації.
  1. Узагальнення знань з теми.
  1. Теоретична частина

На уроці нам треба з'ясувати, де застосовуються знання, які ви отримали під час вивчення теми «Відсотки».

Клас поділено на дві групи: перша група (чотири учні)  - представники банків  «Вінні - Пух», «Злагода», «Шанс», «Вічність», друга група – клієнти банків.

На столах у клієнтів банків: пояснення банківських термінів, буклети банків, квитанції.

Вчитель. Завдання сьогоднішньої математичної науки полягає в тому, щоб учень міг бачити та застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і методи математичного моделювання, вміти будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, інтерпретувати отримані результати. Тож ми сьогодні з вами будемо застосовувати пропорцію, відсоткові розрахунки у банківській справі. Поговоримо про банк та деякі аспекти його повсякденної роботи. Познайомимося із деякою банківською термінологією. (Словникова робота)

Банк – юридична особа, яка має виключне право на підставі ліцензії

 здійснювати  такі операції: залучення на вклади грошових коштів фізичних і юридичних осіб та розміщення зазначених коштів від свого імені, на власних умовах і на власний ризик, відкриття і ведення банківських рахунків фізичних та юридичних осіб. Часто можна почути такі терміни: кредит, депозит, іпотека тощо. Може хтось із вас знає, що означають ці терміни і коли їх слід вживати?

Кредит — кошти, що надаються банком громадянам і юридичним особам для використання з поверненням банку з відсотками. Термін «кредит» походить від латинського слова credere, що означає довіряти. Тобто основою кредитних взаємовідносин, що виникають між кредитором (той, хто надає цінність у борг) і позичальником (той, хто отримує цінність у борг), є довіра, що борг буде повернуто в повній сумі та в обумовлений термін.

Депозит — кошти, що приймаються банком від громадян і юридичних осіб, зберігаються і повертаються особам з відсотками.

Банки відіграють важливу роль в економіці та розвитку нашої держави. За формою власності банки бувають державні та приватні. За спеціалізацією банки поділяються на:

  •            інвестиційні, які надають кредити під розширені відтворення фірм, тобто фінансують капіталовкла­дення;
  •            інноваційні, що надають позики під здійснення науково-технічних програм;
  •            іпотечні, що надають позики під заставу нерухо­мості.

 

Учні представляють задачі по ролях, розігруючи рольові сценки.

Представник банку «Вінні-Пух»

Прибуток банку  формується залежно від вкладів і кредитів: кредити дають під 10 % — 20 %, депозити приймають під 5 % — 18 %.

Прибуток банку — це різниця між депозитом і кредитом.

Задача.

Комерційний банк «Вінні-Пух» прийняв від приватної фірми на депозитні рахунки 900 000 гривень під 15 % річних та надав кредити на суму 600 000 гривень  під 20 % річних. Чому дорівнює прибуток банку?

Учитель зачитує задачу, а учні, формулюючи математичну модель, розв'язують її.

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

900 000 грн -100 %

х грн – 15 %

(грн) прибуток від депозитів

 

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

600 000 грн - 100 %

х грн – 19 %

(грн) на таку суму видано кредитів

 

135000 — 114000 = 21 000(грн) — прибуток.

  1.       Самостійна робота в парах.
  1.       У який банк ви б поклали свої гроші на депозит: туди, де нарахо­вують 12 %  річних, чи туди, де нараховують 17 % річних?
  2.       Один банк надає кредит під 14 % річних, а інший — під 19 % річних. У якому банку ви б узяли кредит?
  1.               Навчаємося під час гри.

Представник банку «Злагода».

Автокредит вид споживчого кредиту, що надається кредитними

установами фізичним особам для фінансування витрат, пов’язаних із

придбанням автомобіля. Завдяки автокредиту фізична особа може стати повноправним власником автомобіля, не оплативши відразу всієї суми коштів, а виплачуючи її щомісяця невеликими частинами.

Наш банк надає ряд послуг, серед яких пільгове кредитування для придбання вітчизняних автомобілів «Богдан», які випускає Черкаський завод. Перший внесок становить 25 % загальної вартості автомобіля з подальшою виплатою остачі від вартості автомобіля протягом п’яти  років під 12 % річних.

Рольова задача - гра «Хочу мати автомобіль»

Задачі читають учні, що сидять за однією партою.

Автолюбитель. Я почув рекламу банку «Злагода» і хотів би оформити кредит на купівлю автомобіля.

Представник банку. Який автомобіль ви хочете придбати?

Автолюбитель. «Богдан». Який перший внесок я повинен заплатити, щоб отримати кредит?

Представник банку. Зараз ми виконаємо розрахунки.

На сьогодні «Богдан» коштує 270 000 грн.

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

270 000 грн - 100 %

х грн – 25 %

(грн) перший внесок.

 

Залишиться 270 000 – 67 500 =202 500  (грн).

 

Нараховуємо відсотки банку, тобто 12 % від 202 500 грн:

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

202 500 грн - 100 %

х грн – 12 %

(грн) відсотки банку

Загальна сума, що залишається для оплати протягом п’яти  років, становитиме 202 500 + 24300 = 226 800 (грн) і кожного місяця слід сплачувати 226 800 : 120 = 1890 (грн).

Задача - сценка «Хочу розширити свій бізнес»

Представник банку «Шанс».

Наш банк розробив широку програму іпотечного кредитування, тобто надання кредиту під заставу майна на дуже вигідних умовах.

Іпотечний житловий кредит – вид споживчого кредиту, що надається кредитними установами фізичним особам, товариству співвласників квартир або житловому кооперативу для фінансування витрат, пов’язаних із будівництвом або придбанням квартири (житлового будинку), під заставу нерухомого майна (іпотеки), що, як правило, придбане позичальником за рахунок кредиту.

Молочник. Я підприємець, маю молочну ферму «Простоквашино». Хочу розширити свій бізнес і взяти позику 500 000 грн, давши під заставу свою двокімнатну квартиру.

Банкір. Ми можемо запропонувати вам кредит під 19 % річних.

Молочник. Панове , прошу зробити мені розрахунки.

Банкір.

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

500 000 грн -100 %

х грн – 19 %

(грн)

500 000 + 95 000 = 595 000 (грн).

Отже, ви повинні будете повернути банку 595 000 гривень.

Представник банку «Вічність».

Наш банк має цікаві напрацювання у роботі з пенсіоне­рами.

Задача -сценка « Баба Люда»

Баба Люда: Мене звати баба Люда, я уклала з банком угоду, що отримувати-му лише відсотки від пенсії, а решту заощаджу­ватиму на навчання внукам.  Я чула, що з 01 грудня 2018 року пенсію підвищили. Тиждень тому я отримала 486 грн. То я хочу знати, яка в мене тепер пенсія?

Представник банку: Наш банк надає таку інформацію. Під який відсоток ви уклали угоду?

Баба Люда: Я уклала угоду під 12 % річних.

Представник банку:

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

х грн -100 %

486 грн – 12 %

(грн) отримуватиме Баба Люда пенсії з 01 грудня 2018 року

 

Вчитель.

Ми розв'язали задачу на знаходження числа за відсотком.

Задача на швидкість. Петро П’ятак поклав у банк 14 000 грн під 10 % річних.  Якою буде сума на його рахунку через рік?  через два роки?

 

Перший рік.

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

14000 грн -100 %

х грн – (100+10) %

15400 (грн) отримає Петро П’ятак через рік

 

 

Другий рік

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

15400 грн -100 %

х грн – (100+10) %

16940 (грн) отримає Петро П’ятак через два роки

 

  1. Закріплення.
  1.       Робота в групах
  1.         Складіть задачу на знаходження відсотків від даного числа.
  2.         Складіть задачу на знаходження відсоткового відно­шення двох чисел.
  3.    Складіть задачу на знаходження числа за відсотком.
  1.       Розв'язування задач.
  1.                Скільки відсотків даного числа становить число, яке у 5 раз більше від даного числа?

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

х грн -100 %

грн – у %

500 %

  1.                Знайдіть число, 8 % якого дорівнює 40.

Схема

Пропорція

Знаходження

невідомого члена

х грн -100 %

40 грн – 8 %

500

  1.                Ощадний банк виплачує 15 % річних. Скільки випла­тив банк вкладникові за рік, якщо вклад становить:

а) 100 грн;

б) 1000 грн;

в) 10 000 грн ?

  1. Домашнє завдання.

Дружимо з компютером:

Знайдіть в Інтернеті, яка концентрація солі: 1) у середньому у Світовому океані; 2) у найсолонішій водоймі світу, Мертвому морі (Ізраїль). Обчисліть за допомогою калькулятора, скільки солі міститься у 250 кг води Мертвого моря.

Розв’язуючи цю задачу, виконайте обчислення за допомогою калькулятора.

 

1

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
27 січня 2019
Переглядів
4288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку