Тема. Вимова і правопис префіксів роз-, без-.
Мета:
навчальна: поглиблювати знання учнів про вимову та написання слів із префіксами роз-, без-;
розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення учнів; збагачувати словниковий запас;
виховна: виховувати пошану до української мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (картки із завданнями)
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Рідна мова
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, всі Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки в серці рідна мова.
Д.Павличко
Цими прекрасними словами про рідну мову мені хочеться розпочати сьогодні наш урок, на якому ми вбиратимемо в себе красу рідної мови, доторкатимемось до її багатства, милуватимемось розмаїттям дивовижних звуків.
2. Експрес - опитування
- Що таке префікс?
- Де стоїть префікс у слові?
- Як позначається префікс у словах?
- Для чого потрібні префікси?
Закінчити речення
3. Каліграфічна хвилинка.
Сьогодні до нас на урок завітав Незнайко (вивішується малюнок) і попросив написати такі слова.
Безстрашний, знайти, сфотографувати, розмалювати.
- Що повідомив нам Незнайко?
- Так, він чимось стурбований і хоче, щоб ми йому допомогли.
ІІІ. Повідомлення теми, задач уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми навчимося правильно писати префікси роз-, без-, з-,с- у словах і допоможемо Незнайці, виконавши його завдання.
- А девізом нашого уроку буде прислів’я:
Щоб грамотними бути, знання треба здобути.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Пояснення нового матеріалу. Спостереження за мовним матеріалом.
Щоб допомогти Незнайці, треба вивчити правило, як пишуться префікси роз-, без-, з-, с-.
- Прочитайте слова, які записані у зошиті.
- Яку букву ви написали в кінці префіксів роз-, без-?
Запам᾽ятайте: у префіксах роз-, без- завжди пишеться буква «з».
Послухайте уважно казку
КАЗКА ПРО УКРАЇНСЬКІ ПРЕФІКСИ
Жили у країні Граматиці українські префікси. Було їх дуже багато: Роз-, Без-, Під, Над-, Від-, Між-, Перед-... І були вони поважними, і пишалися собою, бо служили Українській мові - одній з найчарівніших мов світу. Шанували префікси порядок, вони завжди знали, де й коли стати, як змінити слово, як грамотно писатися. Але в кожній сім'ї бувають проблеми... Префікси З- і С-, жваві пустуни, були великими друзями, їх завжди бачили разом. Як вітер, гасали вони наввипередки по палацу. Тільки й чути було: з-з-з-, с-с-с-. Не в одного з поважних префіксів аж голова йшла обертом від того гасання. А коли кликали всіх до роботи, З- і С- створювали такий безлад у країні! Уявляєте, як вони з розгону, не задумуючись, ставали коло якогось Слова! Хто перший добіг, той і став. Так, кого хочеш, можна збити з пантелику! Поважні префікси часто соромили пустунів, закликали їх бути серйознішими, відповідальнішими, - одним словом, виховували... Особливо обурювалися префікси Роз- і Без-. "Ми теж можемо вимовлятися нечітко, але ж пишемося завжди однаково, бо інакше це було б неповагою до себе та й до інших префіксів взагалі!" Але вмовляння не допомагали. І тоді префікси зібрали Велику наукову раду. Вони виступали з доповідями, сперечалися... І нарешті ухвалили ПРАВИЛО: префікс С-пишеться перед буквами К, П, Т, Ф, X, префікс З- пишеться перед усіма іншими буквами.
І все.
З того часу префікси З-, С- і пишуться за такими правилами. Бо ПРАВИЛА є обов'язковими для виконання.
Хіба що невігласи цього не знають. Але у нас таких немає!
2. Логопедична хвилинка
(Вчитель пояснює вимову слів з префіксами з-, с-, роз-, без- , говорить зразки слів, учні повторюють ці слова)
4. Завдання 1 від Незнайки. Списування із завданням.
Правильно написати слова.
Ро…хлюпати, ро…чинити, бе…турботний, ро…формувати, бе…честя, ро…чесати, бе…хмарний
V. Корекція та закріплення набутих знань
1. Гра “Ремонт слів” Допоможемо Незнайці відремонтувати слова.
Бе...шовний, ...вити, бе...страшний, ...лити, ...падати, ...цілити, бе...захисний, ро...ступитися, бе...пека, ...хилитися, ...чистити, ...кувати.
2. Розподільчий диктант
…горнути, …сідлати, …шукати, …хмарний, …секретити, …цвітання, …межний, …пощадний, …кінечний, …пам’ятний, …хребетний, …щебетатися, …чарований, …сумнівний, …хитрісний, …хлюпати, …звучний, …смішити
3. Гра «М’яч зі словами»
Учитель називає слово, а учні добирають слово з префіксом.
Казати, питати, бити, шити, писати, робити, ховати.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
1. Вправа «Незакінчене речення»
- На уроці ми вивчили ….
- Префікси роз-, без- завжди пишуться …
- Префікс с- пишеться перед буквами ….
2. Заключне слово.
Сьогодні на уроці ми допомогли Незнайці, тому що були дружними, уважними та старанними. Молодці, всі добре працювали.
VІІ. Д/З з інструктажем
Учні з нижчим рівнем знань: списати слова, позначити в них префікси роз-, без-, з-, с-: розпитати, безцінний, зчитати, списати.
Учні з вищим рівнем знань: утворити нові слова за допомогою префіксів роз-, без-, з-, с- від слів хмарний, малювати, казати, розуміти. Позначити префікси.