Державний навчальний заклад «Центр професійної освіти інформаційних технологій поліграфії та дизайну м. Києва»
Формування професійної компетентності учнів на уроках виробничого навчання за професією «Кравець Закрійник»
(з досвіду роботи)
Т.О.Мартинович
майстер виробничого навчання
першої категорії
Київ – 2019
Впровадження компетентнісного підходу у професійно - технічну освіту вимагає особливо серйозних реформаційних кроків для оновлення її змісту, пошуку та застосування нових педагогічних підходів до навчально – виховного процесу у ПТНЗ.
Людині важливо не тільки мати відповідні знання, а й уміти мобілізувати свій потенціал для дій у конкретних ситуаціях. Компетенція – це доведена здатність до застосування знань.
Основне завдання – розширення (удосконалення) компетентності в тісному зв’язку з попитом ринку праці, що постійно змінюється, у конкретній сфері діяльності.
Компетентний робітник – це такий фахівець, який оволодів ґрунтовними знаннями в певній робітничій спеціальності, уміє виконувати конкретні види діяльності в межах своєї професії, повинен бути готовим до виготовлення виробів, технологія яких вимагає творчого підходу, а також має самостійно обрати оптимальний варіант їх виготовлення.
Досягнення професійної компетентності у сфері професійно - технічної освіти, можливе лише за умови «розвитку професійної самосвідомості, яка обумовлена професійними інтересами, рівнем домагань, ідеями та фаховими ціннісними орієнтаціями, емоційними установками і рівнем розвитку вольових якостей, а також практичним досвідом і відповідними знаннями, уміннями та навичками».
Професійна компетентність майбутнього фахівця передбачає єдність семи сфери (система знань), техносфери (практичні уміння і досвід) та духосфери (відчуття емоції, переживання). Тобто, особистість має виробити цілісну систему поглядів на професійну діяльність, сформувати свої основні життєві позиції та переконання, принципи пізнання і практичної діяльності через призму надбання компетентності у конкретній професійній діяльності. Діяльнісний підхід визначається спрямованістю навчально – виховного процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань із різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти.
Ознаками діяльнісного підходу є розвиток потреби і здатності до:
Для визначення мети виробничого навчання майбутніх кваліфікованих робітників у ПТНЗ швейного профілю визначимо компетенції – складові компоненти професійної компетенції майбутнього кваліфікованого робітника, які треба формувати під час виробничого навчання. Навчаючись професії, учні розвивають свої виконавські здібності: увагу, пам’ять, копіювати дії інших, повторювати побачене чи почуте, вміння доводити професійні навички до автоматизму, уміння співпрацювати. Ці здібності дають людині змогу в будь-якій звичайній діяльності діяти зараз і назавжди встановленим правилом або шаблоном, інколи навіть машинально. Але життя вимагає від людства не шаблонних, звичайних дій, освячених багатовіковими традиціями, а рухливості мислення, швидкого орієнтування, творчого підходу до розв’язання великих і малих задач. Мобільності потребує і сучасне виробництво, воно вимагає ініціативних, мислячих працівників, здатних творчо підходити до будь-якої справи. Людині з творчим складом розуму легше не тільки змінити професію, а й знайти сенс у будь - якій справі, захопитися будь - якою роботою і досягти високої продуктивності праці.
Виконуючи завдання базового блоку учні здобувають знання та вміння, що дають основу для подальшої підготовки на відповідний розряд.
Компетентності, що передбачені 2 – 3 розрядом включають в себе перелік основних знань та вмінь з виготовлення виробів легкого асортименту, а саме: постільно – столової білизни, поясних виробів, платтяно – блузочного асортименту.
Тема уроку: «Виготовлення постільної білизни: простирадла, наволочок» відноситься до теми «Виготовлення виробів постільного та столового асортименту» Навчального Модуля КРВ – 3.1.1 Виготовлення постільної, столової білизни та інших нескладних виробів, кравець другого - третього розрядів.
На цю тему уроку відводиться шість годин, враховуючи час на вступний, поточний та заключний інструктажі.
Згідно плану уроку, урок починається з організаційної частини, оголошення теми, теми уроку та мети уроку.
Для майбутньої роботи учнів важливе засвоєння теми уроку.
Я, вважаю, що метою виробничого навчання є формування професійних здібностей та навичок, поглиблення знань теоретичного навчання при виготовленні постільної білизни, виховання в учнів охайності, відповідальності, сумлінного ставлення до роботи, розвивати в учнів поглиблене логічне мислення та самостійність в роботі.
Викладення нового матеріалу я здійснюю із застосуванням методів виробничого навчання: розповіді, розповіді - пояснення з елементами бесіди, використовується роздатковий матеріал, який знаходиться на робочих столах учнів.
Учні повинні якісно, та правильно навчитися виконувати основні трудові прийоми, як окремо так і в комплексі, що входить в конкретний технологічний процес.
Щоб якісно провести урок, я намагаюся добре підготувати матеріально – технічну
базу виробничого навчання, яке є в навчальній майстерні.
Звертаю увагу учнів на роздатковий матеріал - це деталі крою вузла
( Додаток 2),
фотогалерея ( Додаток 8),
інструкційно – технологічну картку( Додаток 11,12), яка містить послідовність обробки вузла
та планшет з послідовністю обробки вузла.
Матеріально – технічне забезпечення включає в себе швейне обладнання, інструменти індивідуальної праці, пристрої, а також матеріали, тобто те на чому учень оволодіває виробничим фахом, формує професійні вміння та навички.
Перед початком уроку черговий учень перевіряє наявність спецодягу та змінного взуття в учнів в якому вони повинні бути вдягнені під час уроку.
Після оголошення теми уроку та мети уроку перед поясненням нової теми я з учнями повторюю питання охорони праці при виконанні ручних, машинних та волого – теплових робіт, дотримання яких є обов’язковим при роботі в швейній майстерні.
Пояснення проводжу пояснювально – ілюстративним методом.
Розповідаю учням про постільну білизну ( додаток 2, 8), для чого вона служить, де її використовують та до якої категорії вона відноситься . Повторюємо попердню тему виконання волого – теплової обробки та клейові з’єднання навчального модуля БК. 13. Учні відповідають на поставлені запитання:
Відповідь: на минулому уроці вивчали виконання волого – теплових теплової обробки та клейові з’єднання .
Відповідь: тиск, волога, температура.
Відповідь: На клаптику тканини з якою працюють.
Відповідь: надання тканині попередньої усадки за допомогою температури та вологи.
5) Які додаткові прилади використовують при роботі з праскою?
Відповідь: спец колодки, подушки.
Для забезпечення якості в роботі необхідна раціональна організація праці, на що наголошую учням.
Переходжу до пояснення нової теми запросивши учнів до свого робочого столу. Учні розміщуються, так щоб усім було добре видно показ обробки вузла, який вони повинні навчитися обробляти за певний час, тобто на протязі п’яти годин уроку про що було наголошено раніше.
Проводжу розбір крою деталей постільної білизни: простирадла, наволочки. Приступаючи до обробки простирадла та наволочки, для цього переходимо від робочого столу до праски, де виконую запрасування двох сторін простирадла, верхнього та нижнього країв наволочки, ненав’язливо в процесі виконання волого – теплових робіт повторюю з учнями охорону праці грою слів «пам’ятати», «обов’язково», «заборонено».
Упевнившись , що учні добре зрозуміли прийоми роботи з праскою я разом з учнями переходжу до спецмашини де демонструю обробку запрасованих сторін швом у підгин з закритим зрізом, ширина шва 0,7 – 1,0см, починаючи та закінчуючи строчки машинною закріпкою. Шов прокласти на 0,1 – 0,2см від підігнутого краю, одночасно пригадуючи з учнями правила охорони праці при машинних роботах та нагадує про інструменти з якими будуть працювати за машиною.
Також наголошую на те ,що в простирадлі таким швом обробляємо дві сторони, а дві інші залишаються із кромкою.
Знову переходимо до прасувального столу де виконую припрасування готових сторін.
Показую учням як потрібно правильно виміряти, намітити лінії запрасування та підгину припуска наволочки. Підігнути припуск та урівняти другу сторону з лінією підгину припуска. Скласти наволочку лицем до верху та запрасувати, потім знову повертаємося до спецмашини та зшиваю бокові сторони шириною шва 0,5см. Знову вивернути наволочку та зшити з виворітної сторони шириною шва 0,7 – 1,0 см.
Вивернути наволочку на лицьову сторону. Виконати ВТО готової наволочки.
Для попередження помилок та недоліків в роботі при вивченні трудових прийомів під час вступного інструктажу, я, наголошую на тих моментах обробки, де учні можуть зробити помилки і нагадую їм, щоб вони були дуже уважні.
Формування ключової компетентності «вміння вчитися» передбачає визначення групи особистісних навчально – пізнавальних умінь:
- визначити мету діяльності;
- планувати свої дії;
- працювати за алгоритмом, виконувати інструкції;
- організовувати своє робоче місце;
- орієнтуватися у часі та берегти його, бути наполегливим, розвивати мислення, увагу, пам'ять та інш…
Після показу та розповіді, я перевіряю засвоєння учнями обробки простирадла та наволочки.
Ставлю учням запитання з нової теми уроку:
Відповідь: простирадло, наволочки, підковдра.
Відповідь: подвійний, запошивний, в замок, в підгин з закритим зрізом.
Відповідь: подвійний білизняний шов використовують при виготовленні наволочки та підковдри.
Відповідь: простирадло обробляють швом в підгин з закритим зрізом.
Відповідь: при виготовленні наволочки використовують подвійний шов та шов в підгин з закритим зрізом.
Учні в усній формі повторюють послідовність обробки і тим самим закріплюють виготовлення виробу, за показом, якого спостерігали під час вступного інструктажу.
Після отримання денного завдання учні приступають до роботи за своїми робочими місцями.
Найважливішим у виробничому навчанні є поточний інструктаж і основна його мета:
надати своєчасну допомогу учням при виконанні навчально-виробничих завдань у період формування в них навичок та вмінь.
Під час виконання завдань учні сепаруються на такі категорії:
В процесі поточного інструктажу проводжу цільові обходи робочих місць учнів, одночасно спостерігаючи за роботою та правильністю виконання дій учнями, як організоване робоче місце і чи дотримується учень інструкцій з охорони праці. Якщо учні допускають помилки, проводжу індивідуальний або колективний інструктаж, щоб не допустити формування неправильних навиків. Потрібно правильно організувати навчальний режим, щоб він забезпечував високу працездатність і високу успішність на протязі навчального періоду.
Під час виробничого навчання учні роблять десятихвилинні перерви, з обов’язковим провітрюванням приміщення.
За п’ятнадцять хвилин до кінця уроку виробничого навчання проводжу заключний інструктаж з метою підведення підсумків.
Заключний інструктаж проходить у вигляді стислого пояснення з елементами бесіди, які застосовуються на аналізі проведеної роботи за урок та тестуванні з даної теми (додаток 10). Проводжу аналіз і даю оцінку роботи всієї групи і кожного учня окремо. Даю оцінку якості роботи, роблю аналіз організації робочих місць, дисципліни, культури поведінки, дотримання правил охорони праці. Демонструю кращі роботи учнів. Морально підтримую слабкіших учнів.
В кінці заключного інструктажу націлюю учнів на вивчення майбутньої теми уроку.
Обов’язково нагадую про дотримання правил дорожнього руху після навчання.
Після закінчення уроку виробничого навчання чергові учні проводять прибирання майстерні.
Список використаних джерел
Додаток 1
План – конспект уроку
Професія: «Кравець Закрійник»
Тема програми КРВ- 3.1: Виготовлення виробів постільного та столового асортименту.
Тема уроку КРВ 3.1.1: Виготовлення постільної білизни: простирадла, наволочок.
Тип уроку: застосування знань та формування нескладних практичних вмінь та навичок.
Основна дидактична мета: показ нових трудових прийомів і операцій трудової діяльності під час формування умінь, правильного виконання завдання з дотриманням правил охорони праці, сприйняття і усвідомлення нової інформації.
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Метод проведення уроку: : розповідь, розповідь - пояснення з елементами бесіди, показ трудових прийомів, пояснювально – ілюстративний, самостійна робота учнів щодо удосконалення умінь та навичок, закріплення матеріалу.
Комплексно - методичне забезпечення уроку:
Дидактичні засоби навчання за темою: ДСПТО, робоча навчальна програма, поурочно – тематичний план, опорний конспект за темою уроку,інструкційно – технологічні картки, конспект - схема, робоче місце майстра виробничого навчання, ноутбук.
Матеріально – технічне забезпечення: обладнання, матеріали, комплект швейних інструментів (голки, нитки, ножиці, шпильки, крейда).
Міжпредметні зв’язки:
№ з/п |
Предмет |
Компетенції |
|
Знати |
Уміти |
||
1 |
Охорона праці |
правові та організаційні основи охорони праці; правила галузевої безпеки; основи пожежної безпеки; основи електробезпеки; основи гігієни праці та виробничої санітарії; надання першої допомоги потерпілим при нещасних випадках |
використовувати в разі необхідності засоби попередження і усунення непередбачених негативних явищ; володіти засобами і методами індивідуального та колективного захисту від небезпечних та шкідливих виробничих факторів; звільняти потерпілого від дії електричного струму; надавати першу допомогу потерпілим від нещасного випадку |
2 |
Обладнання швейного виробництва |
класифікацію швейного обладнання; будову та підбір машинної голки; заправлення ниток в машинах човникового стібка; способи регулювання натягу ниток; дефекти строчки та методи їх усунення; правила догляду за швейними машинами; характеристика краєобметувальних машин; характеристика обладнання для волого-теплової обробки |
класифікувати швейні машини; дотримуватись прийомів безпечного ведення робіт; заправляти швейні машини; регулювати натяг ниток; підбирати машинні голки; здійснювати чищення та змащування швейної машини; виявляти та усувати дефекти строчки |
3 |
Матеріалознавство |
Класифікацію матеріалів для виготовлення швейних виробів; класифікацію текстильних волокон, їх основні ознаки; технологію виготовлення тканини, її будову та структуру; загальні відомості про асортимент тканин; прикладні та з’єднувальні матеріали для виготовлення швейних виробів |
визначати вид тканини, волокнистий склад, лицьову та виворітну сторону, напрямок нитки основи та утоку; визначати якість швейних матеріалів |
4 |
Технологія виготовлення одягу |
Технологію виготовлення постільної, білизни; способи обробки та оздоблення країв постільної білизни; обробку зовнішніх та внутрішніх кутів |
|
Алгоритм проведення уроку
I. Організаційний момент
II. Вступний інструктаж
III. Поточний інструктаж
IV. Заключний інструктаж
Хід проведення уроку в/н
|
|
Дії майстра виробничого навчання |
Дії учнів |
1.Привітання . 2.Перевірка присутності та зовнішнього вигляду учнів. 3.Перевірка готовності майстерні до початку уроку. |
Черговий звітує про відсутніх учнів на уроці, готовність учнів та майстерні згідно вимог охорони праці. |
II. Вступний інструктаж |
|
Повідомлення теми, мети уроку |
|
Майстер виробничого навчання озвучує тему та мету уроку. Тема уроку: «Виготовлення постільної білизни: простирадла, наволочок» Мета уроку: набути. Вдосконалити, поглибити і розширити знання, вміння та навички з обробки простирадла та наволочки. Завдання уроку: учні повинні, за 5 годин відведених для виконання денного завдання,: Правильно організувати робоче місце, підібрати інструмент; Ознайомитися з інструкційно – технологічними картками; конспект – схемою; Виготовити простирадло та наволочку в натуральну величину. |
Учні уважно слухають та осмислюють завдання, які ставить перед ними майстер виробничого навчання. |
Мотивація навчальної діяльності учнів |
|
Майстер: Постільна білизна, дуже важливий елемент дизайну спальні. Кожна людина має перевагу до певних забарвлень, видів тканин, але тільки одиниці замислюються про історію його походження. Ми сприймаємо постільну білизну, як обов’язковий атрибут, який супроводжує нас з народження протягом усього життя.
Вперше, в IV столітті Римляни стали використовувати постільну білизну. Перші подушки з’явилися в стародавньому Єгипті. У той далекий час єдиною функцією подушки було зберегти зачіску людини, яка спить на ній. В сучасному світі ми використовуємо новітні технології і постільна білизна може вас вразити своєю різноманітністю та незвичайним виглядом. Сучасні досягнення науки і техніки впроваджуються у всі сфери промисловості, і галузь, що відповідає за виробництво предметів масового споживання, не виняток. Зовсім недавно на ринку з'явилося постільна білизна 3D, що дозволяє побачити картинку, зображену на ньому, в обсязі, а також розглянути всі деталі в тривимірному просторі. Як вибрати розмір постільної білизни? Перш ніж придбати білизну, варто оцінити розмір постільних речей (подушок, ковдри, матрацу). Важливо пам'ятати, що розмір простирадла повинен розраховуватися з урахуванням ширини матраца. Втім, лише деякі з нас шиють білизну на замовлення, тому високоточні виміри не дуже потрібні. В асортименті постільної білизни передбачаються такі розміри: • Дитяча білизна: простирадло - 100х150 см, наволочка - 60х40 см, підковдра - 112х147 см •Півтораспальна білизна: простирадло - 150х215 см, наволочки - 50х70; 70х70; 60х60 см, підковдра - 145х210 см • Півтораспальна європейська білизна: простирадло - 180х220 см, наволочки - 50х70, підковдра - 160х220 см • Двоспальна білизна: простирадло - 200х220 см, наволочки - 50х70; 70х70; 60х60 см, підковдра - 175х210 см • Кінг - сайз (євро-білизна): простирадло - 220х240 см, наволочки - 50х70; 70х70, підковдра - 200х220 см |
Учні уважно слухають та осмислюють |
Актуалізація опорних знань учнів |
|
Майстер виробничого навчання пропонує пригадати |
Учні відповідають (бажана відповідь) |
1.Яку тему вивчали на минулому уроці ?
|
Відповідь: на минулому уроці вивчали виконання волого – теплових теплової обробки та клейові з’єднання . |
2.Які параметри ВТО ? |
Відповідь: тиск, волога, температура. |
3.Як перевірити нагрів праски? |
Відповідь: На клаптику тканини з якою працюють. |
4. Що таке декатирування?
|
Відповідь: надання тканині попередньої усадки за допомогою температури та вологи. |
5. Які додаткові прилади використовують при роботі з праскою? |
Відповідь: спец колодки, подушки. |
Викладання нового матеріалу з демонстрацією слайдів, практичний показ з поясненням |
|
Майстер пропонує розглянути прийоми обробки простирадла та наволочки. Показ починає з деталей крою на яких буде відпрацьовано прийоми по обробці простирадла та наволочки, звертає увагу учнів на інструкційно – технологічну картку (додаток 4), з розширеною послідовністю обробки вузла. У викладі матеріалу майстер застосовує методи виробничого навчання: розповідь, розповідь – пояснення з елементами бесіди, (ілюстративні картки з моделями виробів), (додаток 3) періодично ставить питання наперед передбачаючи можливі запитання учнів і акцентує увагу на них, використовує роздатковий матеріал (інструкційно – технологічні картки, конспект – схеми, зразки готових виробів) на які робить посилання під час пояснення. Для забезпечення якості в роботі необхідна раціональна організація праці, на що наголошує майстер учням. Пояснення нової теми розпочинає запросивши учнів до свого робочого столу. Учні розміщуються, так щоб усім було добре видно показ обробки вузла, який вони повинні навчитися обробляти за певний час, тобто на протязі п’яти годин уроку про що було наголошено раніше. Проводить розбір крою деталей постільної білизни: простирадла, наволочки, наголосивши на те,що в обробці виробів не будуть використовуватися ручні роботи. Та приступає до обробки простирадла та наволочки, переходячи від робочого столу до праски, де виконує запрасування двох сторін простирадла, верхнього та нижнього країв наволочки, ненав’язливо в процесі виконання волого – теплових робіт повторює охорону праці грою слів «пам’ятати», «обов’язково», «заборонено». Упевнившись , що учні добре зрозуміли прийоми роботи з праскою майстер разом з учнями переходить до спецмашини де обробляє запрасовані зрізи швом у підгин з закритим зрізом, ширина шва 0,7 – 1,0см, починаючи та закінчуючи строчки машинною закріпкою, , одночасно пригадуючи з учнями правила охорони праці при машинних роботах та нагадує про інструменти з якими будуть працювати за машиною. Шов прокласти на 0,1 – 0,2см від підігнутого краю знову переходить до прасувального столу та виконує припрасування готових сторін. Майстер продовжує обробку бокових сторін наволочки, склавши наволочку лицем до верху та запрасувавши підгин в середину наволочки, переходить разом з учнями до спецмашини та зшиває бокові сторони шириною шва 0,5 см. Вивернути наволочку на виворіт та вивернути підгин, зшити шириною шва 0,7 – 1,0 см, знову вивернути наволочку на лицьову сторону та припрасувати готовий виріб. Після показу трудових прийомів видає практичне завдання, пропонує учням зайняти свої робочі місця та закріпити новий матеріал уроку.
|
Учні уважно слухають, спостерігають за діями майстра, усвідомлюють прийоми виконання операцій. |
Майстер проводить закріплення нових знань методом фронтального опитування |
Учні уважно слухають, та відповідають на поставлені запитання |
1.Які вироби відносяться до постільної білизни?
|
Відповідь: простирадло, наволочки, підковдра.
|
2.Якими швами обробляється постільна білизна?
|
Відповідь: подвійний, запошивний, в замок, в підгин з закритим зрізом.
|
3.В якому виробі використовується білизняний подвійний шов?
|
Відповідь: подвійний білизняний шов використовують при виготовленні наволочки та підковдри. |
4.Яким швом обробляється простирадло? |
Відповідь: простирадло обробляють швом в підгин з закритим зрізом. |
Які шви використовують при виготовленні наволочки?
|
Відповідь: при виготовленні наволочки використовують подвійний шов та шов в підгин з закритим зрізом.
|
Майстер пропонує приступити до виконання денного завдання,наголошуючи на уважність під час роботи, про дотримання правил охорони праці, дотримання технологічних умов, самоконтроль в процесі роботи, про якість виконання роботи. |
|
III Поточний інструктаж Самостійне виконання завдань учнями
|
|
1. Перевірки готовності учнів до роботи, звернути увагу на організацію робочого місця та дотримання правил охорони праці; 2.Перевірки правильності виконання трудових прийомів, надати учням індивідуальну допомогу, особливу увагу звернути на учнів, що неякісно виконують роботу; 3.Перевірки правильності самоконтролю, особливу увагу звернути на учнів, які не вкладаються в норму часу; 4.Здійснення прийому і оцінювання робіт учнів, що завершили роботу, дати їм додаткове завдання; |
Учні виконують денне завдання . користуючись інструкційно – технологічними картками,вирішують проблемні питання.
|
IV Заключний інструктаж |
|
Майстер |
Учні |
Сьогодні ви навчилися виготовляти вироби постільної білизни: простирадла та наволочки. Ставлю запитання : - Чи були труднощі при виконанні денного завдання? - Що запам’яталося найбільше? - Чи можете оцінити та проаналізувати свою роботу та інших учнів? |
Учні уважно слухають, висловлюють власну думку, роблять самооцінку своїх робіт та робіт інших учнів.
|
Домашнє завдання (5 хв.) |
|
Повторення технологічної обробки білизняних швів |
|
Прибирання робочих місць (15 хв.) |
|
Прибирання робочих місць учнями, вологе прибирання навчальної майстерні черговими учнями. |
Додаток 2
Історія виникнення постільної білизни
Постільна білизна, дуже важливий елемент дизайну спальні. Кожна людина надає перевагу певним забарвленням, видам тканин, але тільки одиниці замислюються над історією походження постільної білизни. Ми сприймаємо постільну білизну, як обов’язковий атрибут, який супроводжує нас з народження протягом усього життя, але ніхто і не знає, що раніше тільки забезпечені люди могли собі дозволити таку розкіш!
Вперше, в IV столітті Римляни стали використовувати постільну білизну. Вони застеляли їм своє ложе, свято вірячи, що воно принесе коханим силу. В Європу ж цей предмет розкоші прийшов тільки в епоху Ренесансу. Європейцям дуже полюбилася вишивка гладдю на постільній білизні, яка надавала ошатний вигляд і була дуже приємна на дотик. Заможним жителям Європи доводилося замовляти постільну білизну вишиту гладдю у Франції або Німеччині.
У стародавні часи, замість постільної білизни використовували підстилки з соломи, вовни, бавовни і шкур убитих тварин.
Постільну білизну стали використовувати, щоб надати спальні комфорту і розкоші. Так як це могли зробити тільки забезпечені люди,вони вибирали найкращі матеріали, щоб під час сну їх тіло торкалося приємної тканини. Шовкова постільна білизна, як і зараз, вважалася самою вишуканою. Перша жінка, яка використовувала шовкову білизну для своєї постелі, була мадам Помпадур.
Перші подушки з’явилися в стародавньому Єгипті. У той далекий час єдиною функцією подушки було зберегти зачіску людини, яка спить на ній. Було прийнято зображати на подушках лики богів, щоб ті, під час сну, захищали сплячого від злих духів. У ті часи, постільна білизна була тільки білого кольору, з безліччю різних мережив і вишивок такого ж кольору, звідти і з’явилася професія – білошвейка, вони робили воістину якісну постільну білизну, нитки для постільної білизни вибиралися найкращі, всі ткали і розшивали руками, тому це не просто була ексклюзивна постільна білизна, а справжній витвір мистецтва.
В сучасному світі ми використовуємо новітні технології і постільна білизна може вас вразити своєю різноманітністю та незвичайним виглядом.
Сучасні досягнення науки і техніки впроваджуються у всі сфери промисловості, і галузь, що відповідає за виробництво предметів масового споживання, не виняток. Зовсім недавно на ринку з'явилося постільна білизна 3D, що дозволяє побачити картинку, зображену на ньому, в обсязі, а також розглянути всі деталі в тривимірному просторі.
У різних країнах були свої традиції і техніки з пошиття постільної білизни, так само відрізнялися і тканини, які обирали ті чи інші народи. Європейці виготовляли сатинову постільну білизну та білизну з бязі, Американці, у свою чергу віддавали перевагу перкалю і тонкому палантину. У манірних англійців з давніх часів і донині збереглася традиція виготовляти постільну білизну з льону.
Здавна вважалося, що кожна наречена повинна мати у своєму приданому постільну білизну. Для цього, спеціально випускалася білосніжна білизна, з фестонами та мереживом. Іноді на весільних комплектах вишивалися ініціали молодят, фігури людей або герби їхнього роду.
З часом, крім класичного білого кольору, постільну білизну стали виготовляти з різнокольорових тканин, з різноманітними принтами, вишивками і малюнками. Так само до природних видів тканин додалися штучні. Зараз вибір постільної білизни настільки великий, що кожна, сама екстравагантна і примхлива людина знайде відповідну їй постільну білизну.
Як вибрати розмір постільної білизни?
Перш ніж придбати білизну, варто оцінити розмір постільних речей (подушок, ковдри, матрацу). Важливо пам'ятати, що розмір простирадла повинен розраховуватися з урахуванням ширини матраца. Втім, лише деякі з нас шиють білизну на замовлення, тому високоточні виміри не дуже потрібні.
Табл. 1 В асортименті постільної білизни передбачаються такі розміри:
№ з/п |
Постільна білизна |
Простирадло |
Наволочка |
Підковдра |
1 |
Дитяча |
100х150 см |
60х40 см |
112 х147 см |
2 |
Півтораспальна |
150х215 см |
50х70;70х70; 60х60 см |
145 х 210 см |
3 |
Півтораспальна європейська |
180х220 см |
50х70 см |
160х220 см |
4 |
Двоспальна |
200х220 см |
50х70;70х70; 60х60 см |
175х210 см |
5 |
Кінг-сайз (євро-білизна) |
220х240 см |
50х70; 70х70 см |
200х220 см |
Додаток 3
Табл. 2 Шви, що використовуються при пошитті постільної білизни
№ з/п |
Назва шва
|
Графічне зображення |
Умовне зображення |
1 |
Зшивний на ребро
|
|
|
2 |
Подвійний
|
|
|
3 |
У підгин з закритим зрізом
|
|
|
Додаток 4
Міжпредметні зв’язки:
Додаток 5
Конспект схема
Правила самоконтролю
Додаток 6
Конспект схема
«Правила охорони праці при виконанні волого – теплових робіт»
Конспект - схема Додаток 7
«Охорона праці при машинних роботах»
Додаток 8
Фотогалерея «Постільна білизна в асортименті»
Білизна для дітей
Білизна з бязі
Білизна з шовку
Білизна з вишивкою
Додаток 9
№ з/п |
Назва дефекту |
Причина виникнення дефекту |
Спосіб усунення дефекту |
1 |
Криві зрізи крою |
Неохайний крій |
Підрізати нерівність крою |
2 |
Крива строчка |
Нерівно прокладена строчка |
Розпороти строчку та прокласти нову |
3 |
Виріб по краях не закріплений |
Відсутність закріпок |
Зробити закріпки по краях виробу |
Додаток 10
1.Наволочка повинна відповідати:
а) текстилю, розміру;
б) колірній гамі в приміщенні;
в) формою і розміром столу.
2. Викрійка – це креслення деталей креслення виробу виконаний:
а) у натуральну величину, без припусків на шви;
б) в масштабі 1 : 4;
в) у натуральну величину, з припусками на шви.
3. Після виконання розкрою виробу потрібно перевірити:
а) нанесення контрольних ліній і точок, величин припусків на шви;
б) наявність деталей крою, відповідність напрямку нитки основи в деталях і викройках;
в) наявність деталей крою, нанесення контрольних точок, рівномірність припусків на шви.
Правильна відповідь:
1.а
2. в
3.в
Додаток 11
Додаток 12