Урок "Восени пахне яблуками "

Про матеріал
ОПОВІДАННЯ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО « ВОСЕНИ ПАХНЕ ЯБЛУКАМИ». ОПИС КАРТИНИ К. БІЛОКУР Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Перегляд файлу

ОПОВІДАННЯ  ВАСИЛЯ  СУХОМЛИНСЬКОГО  « ВОСЕНИ  ПАХНЕ  ЯБЛУКАМИ».  ОПИС  КАРТИНИ  К. БІЛОКУР

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити

аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття;

розвивати зв’язне мовлення, образне мислення;

виховувати любов до прекрасного.

Обладнання : картки для роботи в парах, портрети В.Сухомлинського та К.Білокур, фотоілюстрація картини К.Білокур «Богданівські яблука», презентації до уроку.

Комбінований урок

 Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ

Видумуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь і про кмітливість не забудь!

ІІ.ПЕРЕВІРКА  ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ

Гра «Обличчям до обличчя»

  • Поставте  один  одному по 2 питання до  оповідання «Рідні краєвиди», який ми опрацювали на минулому уроці.
  • Яке питання поставив …?
  • Підніміть руки, хто вважає , що його сусід по парті добре попрацював над текстом.
  • Молодці.  Хто вважає , що його сусід не зовсім зрозумів текст?

ІІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  • Далі нас чекає мовленнєва розминка.

Потренуймо язички , щоб не плутались значки

1. Артикуляційні  вправи  

  • Згадуємо вправу . Протягом  звучання віршика виконуємо її.
  • Вправа «Лопаточка»

Широким я язик зроблю, на нижню губу покладу.

Гарна вийшла і пласка моя лопатка з язика.

Жаль така лопатка не скопає грядки.

  • Ще одна вправа «Чашечка»

Чашку чарівну я можу зробити, з глини її не потрібно ліпити.

Вгору широкий язик підіймаю, старанно в нього краї загинаю.

Соком наповню її чи водою – чашка чарівна завжди зі мною.

2. Робота над скоромовкою.

Гра «Дощик»

Стигле  ґроно  винограду  Ганна принесла  із  саду.

  • Діти, вам потрібно прочитати  у різному темпі і з різною силою голосу.
  • Накрапає дощ .
  • Дощ пускається сильніше .
  • Злива.
  • Дощ слабшає.
  • Дощ припинився.

3. Гра «Прочитай слово»

     - Розв'яжіть граматичні приклади  та прочитайте слова.

ЯР+БЛУ+КОМА-РМА=

ДЖА+УМІ+ЄЛЬ-АУЄ=

ЦВІ+АРКЕ+УНС-АЕС=

  • Хто такий джміль?
  • Послухайте розповідь про цю комаху.

Джмелі - комахи розміром приблизно  3 сантиметри. Ці крихітні істоти приносять велику користь для людей. Вони є опилювачами  багатьох  рослин. Джмелі  активно працюють з раннього ранку до пізнього вечора, інколи в сутінки, в похмуру погоду і навіть під час дощу. Чим більше джмелів, тим багатший урожай.

  • Хто такий цвіркун?
  • Послухайте розповідь про цю комаху.

Цвіркун - «співак», якого, напевно, чула кожна  людина, але от бачити доводилося не кожному. Маленький і сіренький він намагається не попадатися на очі. Сяде десь в затишному куточку і, знай собі, співає свою приємну і навіть романтичну пісеньку. Шкоди людині не приносить ніякої, а от послухати цвіркуна завжди приємно.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Ми продовжуємо далі і я пропоную вам відгадати загадку.

Погляньте довкола-чарівниця яка в коралах, в золоті стоїть!

Пожовкле листя і бездонна просинь, і срібла павутина вдаль летить…

І шелест листя на алеях парку…А листячко кружляє і летить…

А я дивлюся, і мені здається, що я іду у казку, в світ чудес,

І там давно мене чекає прекрасна, щедра володарка…(Осінь)

  • Хоч за вікном вже зима, але сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури  і живопису.
  • Щоб дізнатися назву твору, з яким ми сьогодні познайомитися, я пропоную вам прочитати його назву, переставивши склади.

СЕВОНИ   НЕПАХ  КАЛУЯБМИ

V. СПРИЙМАННЯ  Й  УСВІДОМЛЕННЯ  НОВОГО  МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь  вчителя

- Про автора цього твору ви здогадаєтесь, послухавши такі слова.

- Жив на світі Вчитель. Учитель за покликанням душі. Він вчив школярів грамоти, математики. Але більш за все він хотів навчити дітей думати, відчувати, радіти й сумувати не лише своїм власним радощам і печалям…

- Хто здогадався, як звали цього вчителя?

- Сьогодні ми доторкнемося до думки і слова Василя Сухомлинського, до його веселкового світу,який він хотів перенести у ваші душі і серця.

 

2. Біографічна довідка

- З цікавими фактами його життя нас познайомить…

Василь Олександрович Сухомлинський народився  28 вересня 1918 року у селі Василівка у селянській родині. У школі був одним з кращих учнів. З 17 років працював вчителем у школі, згодом став директором. 32 роки Василь Сухомлинський вів педагогічний щоденник, у якому записував спостереження за учнями. Ці записи стали основою для його творів. Протягом життя він написав близько 1500 оповідань для дітей.

3. Слухання твору

 - Одне з його оповідань я пропоную вам зараз послухати. Закрийте очі і уявіть, про що я буду читати.

- Тихий осінній день…

- Що ви уявили, слухаючи текст?

- Який настрій оповідання у вас створило?

-Які почуття викликало? Ви можете скористатися словничком почуттів.

4. Словникова робота

- Прочитайте слова «луною» за мною.

день                         тече

джмелі                    замовк

цвіркун                    заспівав

сполоханий             спалахнула

  • Зі словами джміль та цвіркун ми вже зустрічалися. Послухайте значення слів сполоханий та спалахнула.

Сполоханий - занепокоєний, збентежений, стурбований; охоплений страхом, переляком, тривогою. Той, якого зігнали з місця. Сповнений тривоги, переляку.

Спалахнула - раптово і швидко загорілася яскравим полум’ям; зайнялася. Почала світити, світитися, сяяти, випромінюючи або відбиваючи світло.

  • Прочитайте слова з м'якими приголосними звуками.

 

5. Читання мовчки

- Прочитайте текст мовчки.

- Чи всі слова вам були зрозумілі?

- Що побачив автор?

- Що почув?

-Які запахи відчув?

6. Вибіркове читання

- Дайте відповіді на питаня. Підтвердіть свої слоа рядками тексту.

— Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?

— Хто ласував солодким яблуком?

— Чому злякався цвіркун?

— Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?

7. Робота в парах

Гра «Утвори пару»

  • Вам потрібно попрацювати вдвох  і з'єднати відповідні слова у пари.

Джмелі              пролетів

яблуко                тече

сік                      пахнуть

цвіркун              літають

птах                  впало

зірка                  виплив

місяць              заспівав

яблука              спалахнула

  • Перевірте виконання за дошкою. Хто виконав правильно?

Фізкультхвилинка

Гра «Редактор»

  • Прочитайте речення. Знайдіть допущені помилки в розташуванні речень.Виправте, проставивши номера речень.

З яблука тече солодкий сік. Тихий осінній день. Вони прилетіли до яблука, що впало з дерева і лежить на землі. У яблуневому саду літають джмелі. Обліпили яблуко джмелі. Зайшло сонце. Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем. А в саду пахнуть яблука, нагріті сонцем.

  • Перевірте виконання за дошкою. Напівголоса прочитайте текст, який утворився.

8. Бесіда

- У якому темпі слід читати оповідання?

- З якою силою голосу будете читати?

- Для чого автор ставить три крапки ?

- Де зробите найдовшу паузу?

9. Виразне читання оповідання

10.Робота за картиною К.Білокур

- А зараз я пропоную вам поглянути на сторінку 53 підручника. Яка картина зображена?

-Хто автор цієї картини?

11.Ознайомлення з біографією К.Білоур.

- …ознайомить нас із життям цієї художниці.

Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка на Київщині у бідній селянській родині. Сама навчилася писати й читати. У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже в отроцтві з книг.У 1954 році в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини «Цар-колос», «Берізка», які високо оцінив Пабло Пікассо. Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, він довго стояв біля них, немов за-

гіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: «Якби в нас була такого

рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї». Творчість художниці  належить до найкращих надбань української культури ХХ століття.

 

12.Метод «Прес»

- Як ви гадаєте,чому саме таку назву дістала ця картина?

- Я вважаю..

- Тому що…

13. Робота за картиною

- Розгляньте картину. Що зображено в центрі?

- Які яблука за кольором, формою?

- На що вони схожі?

- Опишіть хустку, на якій лежать яблука.

- З чим її можна порівняти?

- Що служить обрамленням картини?

- Які почуття передала художниця?

- Що об'єднує твір Василя Сухомлинського та картину Катерини Білокур?

- Уявіть, що ви потрапили до музею, де екскурсовод розкаже нам про цю картину.

На картині поєднуються два жанри - натюрморт і пейзаж. Перший план - це натюрморт. На селянській хустці розкладено достиглі яблука.Вони налиті соком, немов справжні. Виглядають дуже гарними та смачними. Вони мов маленькі сонечка, освітлюють картину. Яблука лежать на заквітчаній бабусиній хустині, яка схожа на крило голубого птаха. Фоном для натюрморту є розквітлі яблуневі віти. Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук.

VI. ПІДВЕДЕННЯ  ПІДСУМКУ  УРОКУ

1.Складання сенкану

- Давайте підсумуємо нашу роботу і я пропоную вам скласти сенкан на тему яблука.

Яблука

Соковиті, смачні

Падають, пахнуть, зачаровують

Яблука налиті сонячним теплом

Краса

2.Підсумкова бесіда

  • Що вам запам'яталося?
  • Що найбільше сподобалося?
  • З яким настроєм завершуєте урок?

3.Оцінювання учнів

Вам у світі  жити і мандрувать, любі діти.

Вмійте ж природу любити, кожній стеблинці радіти.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Намалюйте ілюстрацію до твору і підпишіть її рядками твору.

 

docx
Додано
17 січня 2020
Переглядів
677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку