Урок "Вступ до історії стародавнього світу"

Про матеріал

відновити уявлення про те, що таке історія, як історичні процеси розвиваються в просторі та часі, що таке історичні джерела й події; створити початкове уявлення про історію стародавнього світу; з'ясувати, якими є основні історичні джерела з історії стародавнього світу; періодизацію як спосіб упорядкування історії ,застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «історія стародавнього світу», «історичне джерело в історії стародавнього світу»,; відновити набуті в попередньому році навички роботи з історії й розпочати формування нових навичок; зацікавити новим навчальним предметом.

Перегляд файлу

Тема. Вступ до історії стародавнього світу.

Мета: відновити уявлення про те, що таке історія, як історичні процеси розвиваються в просторі та часі, що таке історичні джерела й події; створити початкове уявлення про історію стародавнього світу; з’ясувати, якими є основні історичні джерела з історії стародавнього світу; періодизацію як спосіб упорядкування історії ,застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «історія стародавнього світу», «історичне джерело в історії стародавнього світу»,; відновити набуті в попередньому році навички роботи з історії й розпочати формування нових навичок; зацікавити новим навчальним предметом.

Тип уроку: вступний.

Обладнання: підручник, атлас, сучасна карта світу, схеми

Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності

Учитель знайомить учнів із загальними питаннями організації навчальної діяльності під час вивчення нового предмета.

II. Сприяння та усвідомлення навчального матеріалу

1. Історія. Час, простір, подія.

Бесіда за запитаннями

1. Що таке історія? Яку історію вивчали в 5 класі?

Робота з візуальними джерелами

1 группа слово подія

2 група простір

3 група час

 Що таке історична подія? Історичні подїї— те, що відбулося з людьми в минулому в певний час та в певному місці: подорожі, битви, відкриття тощо. Простір- це територія, на якій розташовані предмети , відбуваються події

Час- одиниця виміру, яка пояснює тривалість подій

Завдання

Наведіть приклади подій, що відбувалися у часі і просторі за схемою: подія(що?), простір (де), час (коли?)

Наприклад у 1648 році на території України відбулася національно-визвольна війна.

 

2. Історичні джерела

Що таке історичні джерела? Історичні джерела — це предмети матеріальної культури, писемні пам’ятки, звичаї, мови давніх часів, усе те, що дає уявлення про минуле. -

Які види історичних джерел ви знаєте?

Робота з текстовими джерелами

Завдання прочитати, визначити про які види історичних джерел йде мова

1.Під час розкопок були знайдені дивні речі, наприклад їжа, що була залишена на столі, фігурки богів, фрески. Усі ці речі чудово зберегли свій вигляд.

2. У давньоруському літописі «Повість минулих літ» під 907 роком записано: «Пішов Олег на греків… Було кораблів 2 тисячі, прийшли вони о Царгорода…Звелів Олег своїм воїнам поставити коралі на колеса. Підняли вони вітрила і пішли суходолом о міста…»

3. Давньогрецькій міф розповідає: «Злий Сет, пройнятий чорною заздрістю до Осіріса, підступно вбив брата і кинув його понівечений труп до Нілу…»

Заповніть схему

Історичні джерела

                                                            Речові          Писемні          Усні

Наведіть приклади джерел .

3. Знайомство з новим навчальним предметом та підручником

Учитель звертає увагу учнів на те, що в 6 класі вони починають вивчати історію стародавнього світу, і пропонує здійснити перше знайомство з підручником.

 Бесіда за запитаннями

  1. Прочитайте назву підручника. Який новий предмет ви будете вивчати?

2) Розгляньте малюнки на обкладинці підручника та на початку розділів. Як ви вважаєте, про що ви дізнаєтеся, навчаючись за ним?

 Розповідь учителя

У цьому навчальному році ви вивчатимете систематичний курс історії. Він дозволить вам сформувати уявлення про період найдавнішої історії людства від появи перших людей до загибелі Римської імперії. Ви дізнаєтеся про окремі найважливіші події давньої історії нашої Батьківщини, пам’ять про які зберігає український народ.

Надійним помічником у цьому вам стане підручник, який ви тримаєте в руках. Пропонуємо вам кілька порад, дотримання яких стане запорукою успішної роботи з ним на уроках і вдома.

Познайомившись із наведеними порадами, перегорніть сторінку та розпочніть знайомство з історією.

 Що вивчає історія стародавнього світу

Колективна робота з підручником с5

Учитель організовує самостійне опрацювання учнями відповідного матеріалу параграфа. Результати роботи учнів учитель систематизує й уточнює за допомогою наведеного матеріалу.

Виписати історичну періодизацію

Історія — це наука про розвиток суспільства від минулих до теперішніх часів. У 5 класі ви вже познайомилися з окремими подіями історії України, тепер починаєте вивчати історію інших країн та народів, іс торію всього людства. Історія від найдавніших часів до сьогодення називається загальною, або всесвітньою, історією. Історія стародавнього світу — це пеоший період всесвітньої історії. Саме його ми й будемо вивчати в 6 класі.

Робота з візуальними джерелами с 8. Яка  більшість історичних джерел з історії стародавнього світу? ( різноманітні речі)

Хто допомагає їх знаходити та досліджуати? Археологи

 Археологія — наука, яка вивчає матеріальні (речові) історичні джерела та відтворює за ними минуле людського суспільства.

Розкрити таємниці й загадки історії, що містяться в землі, нам допомагають археологи, розкопуючи та

досліджуючи речові пам’ятки.

Археологічні розкопки — надзвичайно трудомістке заняття. Усі роботи проводяться вручну. Верхній шар землі знімається заступом, а потім робота виконується за допомогою ножів і щіточок, щоб не пошкодити знайдені предмети. Археологам доводиться перебирати руками тисячі тонн землі, щоб відшукати необхідні матеріальні джерела. Деякі розкопки тривають десятки й сотні років. Так, розкопки стародавнього міста Помпеї, що загинуло внаслідок виверження вулкана, ведуться від 1748 р. Місто було засипане попелом під час виверження Везувію в 79 р. Воно не зазнало ушкоджень ані від вогню, ані від грабіжників, тому археологам вдалося відтворити як зовнішній, так і внутрішній вигляд споруд.

Для визначення часу археологічних знахідок археологи встановили систему «трьох віків» — кам’яний, бронзовий і залізний. Такий поділ історії людства називається археологічною періодизацією, в основі якої покладено зміни в характері основних матеріалів, із яких виготовляли знаряддя праці, предмети побуту, зброю тощо. Протягом мільйонів років людина робила знаряддя праці з каменю, тому цей період дістав назву кам’яного віку. Однак за останні декілька тисяч років найважливішим

відкриттям людини стало виготовлення знарядь праці з бронзи, а пізніше — із заліза. Ці періоди археологи назвали відповідно бронзовим та залізним віками.

Величезне значення в інтерпретації знайденого археологами має також Антропологія — наука, що вивчає походження і розвиток людини, залишки викопних істот. Сучасні знання дають змогу досить достовірно відтворити образ людини. Учені винайшли метод відтворення обличчя за будовою кісток черепа. За ним можна відтворити портрет і сучасної, і давньої людини.

Етнографія — наука, що вивчає особливості життя, побуту, господарства, культури і вірувань різних народів.

Закріплення нових знань.

  Історичний диктант.
1)  Як називається наука про минуле, його причини та наслідки? (Історія)
2)  Від якої події розпочинається історія людства? (Виникнення людини)
3)  Яка історія вивчає період від виникнення людини до знищення Західної Римської імперії? (Історія стародавнього світу)
4)  Кого вважають «батьком історії»? (Геродота)
5)  Звідки ми дізнаємося про історичне минуле? (З історичних джерел)
6)  До яких історичних джерел належать книги, написи на камінні?
(Писемних)
7)  До яких історичних джерел належать зброя, прикраси, поховання?
(Речових)
8)  Які історичні джерела включають міфи, легенди, спогади, казки?
(Усні)
9)  Яка наука вивчає історію за речовими пам’ятками? (Археологія)
10) Яка наука вивчає вірування, звичаї, побут, господарство різних народів? (Етнографія)

Підсумки уроку

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника  § 1, С. 3–9 і нові поняття, *підготовлені повідомлення про історію календаря та системи літочислення, що існували в різних народів.             

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Рибалка Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рибалка Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
7575
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку