Урок "Ясна зоря нашого письменства" (Основні віхи життя і творчості Марка Вовчка)

Про матеріал

Урок знайомить учнів з особою Марії Вілінської (Марка Вовчка), її творчістю та життєвим шляхом. Використано метод проектів. кінцевим результатом роботи учнів є створення усного журналу.

Перегляд файлу

Конспект уроку у 9 класі на тему  «Ясна зоря нашого письменства» (Основні віхи життя і творчості Марка Вовчка)

Мета: сприяти формуванню осмислених систематичних знань про життєвий і творчий шлях Марка Вовчка, допомогти усвідомити значення її особистості в літературному процесі, зацікавити особою письменниці; розвивати навички пошуково-дослідницької роботи, творчі здібності, вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації; виховувати повагу до письменниці та її внеску в скарбницю української літератури.

Цілі.

Учні знатимуть:

- основні події життєвого й творчого шляху Марка Вовчка;

- розмаїття творчої спадщини письменниці;

- особливості творчої манери;

- діяльність Марка Вовчка як перекладача;

- оцінку творчості письменниці її видатними сучасниками;

- алгоритм організації та проведення проектної роботи.

Учні вмітимуть:

-   самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, узагальнювати та оформляти його;

  • висловлювати власне ставлення до особи письменниці;
  • працювати спільно в групі для реалізації мети;
  • створювати міні-проект, захищати його;
  • проводити рефлексію в кінці уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Марка Вовчка, виставка книжок письменниці, інформаційні матеріали, підручники, анкети учасника проекту, картки само- та взаємооцінювання.

Методи, прийоми, форми роботи: незакінчене речення, робота в групах, асоціювання, бесіда, робота з підручником, створення міні-проектів.

Імя уроку: «Яке піднесене, прекрасне створіння ця жінка» (Т.Шевченко).

Випереджувальні завдання: принести на урок фотографії з краєвидами Франції, портрети французьких письменників другої половини 19 ст.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Зясування емоційної готовності до уроку.

Учитель.  Сьогоднішній день для мене особливий, мабуть, як і для вас. Не щодня доводиться проводити урок у незнайомому класі, в незнайомій школі. Звичайно, я хвилююся. А що відчуваєте ви? (Озвучення настрою за допомогою іменників). Сподіваюсь, що такі емоції позитивно відобразяться на нашій роботі, адже, зрештою, хвилювання – це вияв небайдужості.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

- Випереджувальне завдання на сьогоднішній урок було пов’язане з Францією. З чим асоціюється у вас це слово? А з якими письменниками ви повязуєте літературний процес у цій країні? Вас не дивує, що наш урок я розпочала з розмови про Францію, адже у нас урок української літератури? (Відповіді учнів).

Сьогодні ми познайомимося з людиною, яка зробила дуже багато для того, щоб зблизити літератури двох народів – французького й українського. Хто це? У якості підказки послухайте вірш.

3. Поетична хвилинка. Прослуховування аудіозапису вірша «Марку Вовчку» Т.Г.Шевченка.

- Чи знаєте ви ким, коли, з якої нагоди написано цей вірш? Про кого в ньому йдеться? Кого так високо підніс автор, назвавши пророком?

(Ця поезія датована 24 січня 1859 р., написана Т.Шевченком у день його першої зустрічі у Петербурзі з молодою письменницею. А ще він присвятив їй «Кобзар» 1860 р., поезію «Сон» («На панщині пшеницю жала…»).

(Учні записують та коментують назву теми уроку).

- Та й іменем сьогоднішнього уроку є також слова великого Кобзаря: «Яке піднесене, прекрасне створіння ця жінка». (Коментування імені уроку учнями).  На своєму віку Марко Вовчок зазнала багато доброго і злого, радості й смутку, відданості й зрад, успіхів і поразок, захоплень і розчарувань. На її долю випали люті нападки, мстиві наклепи, незаслужені образи заздрісників та недоброзичливців, зокрема тих «братів і сестер по перу», які вважали, що вона «вкрала» їхню славу. Як і кожній людині, їй були притаманні болючі переживання, обурення й ненависть, скорбота й туга, але вона цього ніколи не показувала, не вступала в суперечки, не намагалася захистити себе, ні за яких обставин не поступалася своїми принципами. «У мене могли бути помилки, слабості, як у більшості людей, але в головному я ніколи не оскверняла себе відступництвом»,— писала вона синові Богдану. Про цю письменницю залишили багато чудових слів, спогадів чимало славетних людей. Чи не варто б нам дізнатися про неї, її творчість, щоб переконатися у справедливості таких високих оцінок?

ІІ. Цілевизначення та планування.

Учитель. Сподіваюсь, сьогоднішній урок стане для багатьох із вас відкриттям. Хтось відкриє для себе досі незнайомі сторінки біографії та творчості Марка Вовчка, а хтось відкриє для себе себе самого. Роботу сьогодні пропоную провести у формі уроку-проекту. Чи доводилося вам створювати проекти на уроках української літератури чи з інших предметів?

(Учитель коротко характеризує особливості методу проектів).

Зверніть увагу на перелік цілей, виберіть найбільш значущі для вас і додайте власні, зазначаючи при цьому, чого ви хочете досягти як читачі, які моменти найважливіші для вас на сьогоднішньому уроці. Коли ви ставите перед собою ціль, то, мабуть, продумуєте шляхи її досягнення. Хочу запропонувати вам планування нашої співпраці на уроці.

План уроку

1. Самостійна пошуково-дослідницька робота в групах.

2. Представлення результатів роботи груп.

3. Рефлексія діяльності на уроці та оцінювання.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Створення груп для опрацювання завдань (кінцевий продукт роботи – усний журнал).

І група – Становлення письменниці

ІІ група – Творча спадщина Марка Вовчка

ІІІ група – Особливості творчого стилю письменниці

IV група – Перекладацька діяльність

V група – Марко Вовчок у колі митців свого часу

2. Ознайомлення із алгоритмом організації роботи.

Алгоритм організації роботи

1. Розподілити у групі обов’язки щодо виконання завдань.

 2. Ознайомитися зі змістом необхідних матеріалів (наданих учителем і розміщених у підручнику).

3. Визначити, як будуть розміщені матеріалі на «сторінці» та які саме.

4. Представити результат своєї роботи.

3. Виконання групами завдань проекту (до 15 хв.).

4. Представлення групами напрацювань та результату виконання проекту за схемою самоаналізу і оцінювання роботи групи.

1. Рефлексивна бесіда.

- чи задоволені ви результатом нашої спільної роботи?

- чи досягли поставлених цілей ви особисто? Якщо ні, то чому?

- що дав сьогоднішній урок вам як читачам?

- якою постала перед вами письменниця?

- проаналізуйте свій емоційний стан під час ознайомлення з життям і творчістю Марка Вовчка

- чи сподобалась форма проведення уроку?

- яких умінь і навичок набули на цьому уроці?

2. «Незакінчене речення»:

- найважливіше, що я засвоїв, це …

- найцікавішим для мене було …

- найскладнішим на уроці виявилося …

- ще варто попрацювати над …

3. Заповнення анкети учасника проекту.

Анкета учасника проекту

1. Чи зацікавила тебе участь у проекті?

2. Від чого залежала зацікавленість:

а) можливість самостійної роботи;

б) спілкування з однокласниками в процесі виконання спільної роботи;

в) цікава проблема;

г) пошуково-дослідницька робота;

д) свій варіант відповіді.

3. Який етап у роботі був найцікавішим:

а) планування;

б) підготовка виходу проекту;

в) представлення результатів;

г) свій варіант відповіді.

4. Чого навчився під час роботи над проектом?

5. Оціни свою роботу в проекті і свій внесок у нього:

а) задоволений собою;

б) не зовсім задоволений собою;

в) даремно витратив час;

г) свій варіант відповіді.

6. Що, на твою думку, треба змінити, щоб робота над проектом була цікавішою?

4. Оцінювання за картками само- та взаємооцінювання.

Домашнє завдання.

Обовязкове загальне: прочитати оповідання «Максим Гримач».

Обовязкове на вибір: 1. Укласти таблицю «Грані діяльності Марка Вовчка». 2. Дослідити походження псевдоніма Марка Вовчка.

За бажанням: створити мультимедійну презентацію «Марко Вовчок».

doc
Додано
29 червня 2018
Переглядів
966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку