Урок": Юрій Ярмиш «Про Андрійка і чашку» "

Про матеріал
Фрагмент уроку позакласного читання за технологією розвитку критичного мислення: прийом "припущення на основі запропонованих опорних слів", "спрямоване читання з зупинками"
Перегляд файлу

Пропоную  вашій увазі фрагмент уроку позакласного читання

за технологією розвитку критичного мислення учнів (3 клас)

Тема: Юрій Ярмиш «Про Андрійка і чашку»

-на етапі виклику використаєм прийом «Припущення на основі запропонованих опорних слів».

 Мета  методу – навчити учнів формулювати і обґрунтовувати власні припущення та гіпотези щодо розвитку  подій у тексті.

Метод застосовується на етапі актуалізації, для того щоб привернути увагу учнів до змісту тексту,який вони читатимуть або слухатимуть.

1.Опорні слова (4-6слів),що трапляються в тексті записані на дошці

2.Скласти цікаву історію(2-3 речення),яка коротко передасть зміст тексту, який учні слухатимуть(читатимуть), використовуючи опорні слава (3 -4 хв.)

3.Через 3 хвилини кілька учнів розповідають свої історії. Учитель вислуховує їх, але не говорить схожі вони чи ні, на те,що має бути почуте.

4.Учитель пропонує учням послухати(прочитати) текст і порівняти його з тим, що вони щойно придумали.

     Далі вчитель запитує,що навело їх на більш-менш подібні думки- до прочитаного тексту.

 

- Пропоную,Вам попрацювати з цим методом,  тобто за допомогою опорних слів, малюнка, вам треба скласти власні припущення щодо розвитку подій у тексті , з яким будемо працювати.І записати ці припущення на листочках

--У кожної групи на парті є робочий матеріал, який стосується даного твору.

- Візьміть конверт під номером 1, і виконайте завдання.

Час виконання завдання 3хв

 

Завдання для 1 групи

 

 Скласти цікаву історію (2-3 речення),яка коротко передасть зміст тексту, який  будемо сьогодні опрацьовувати, використовуючи опорні слава. Записати свої припущення на листочках.

    Час виконання цього завдання 3 хвилини.

Опорні слова -

чашка, Андрійко, Чарівниця,

 кіт  Васька

 

Завдання для 2 групи

Скласти цікаву історію(2-3 речення),яка коротко передасть зміст тексту, який  будемо сьогодні опрацьовувати, використовуючи запропонований малюнок. Записати свої припущення на листочках.

         Час виконання цього завдання 3 хвилини.

Про Андрійка і Чашку. Юрій Ярмиш

-Давайте, озвучимо свої припущення, і прикріпимо  листочки (рожеві)на дерево передбачень

-Молодці,Ви, гарно попрацювали, тому  далі  щоб ознайомитися з текстом виконаєм  метод «Спрямоване читання з зупинками».

Цей метод доцільно використовувати в основній частині уроку- для того,щоб розповісти або прочитати учням класу якесь оповідання,зупиняючись, щоб учні висловили свої припущення, а потім обговорюючи з ними, якою мірою припущення виявилися справедливими.

- Отож приступим до роботи.

- Ви, будете послідовно виконувати ті завдання, які запропоновані у конвертах.

На виконання цих завдання у вас є 10 хв.

Візьміть  файл, де знаходяться різнокольорові конверти.Відкрийте  зелений  конверт під номером 2, і виконайте завдання.

КОНВЕРТ 2

1.Причитайте текст.

— Скоро у нас зовсім не лишиться посуду,— не раз бідкалася мама.
Ніде правди діти, Андрійко таки справді дуже необережний. Тільки минулого тижня розбив дві чашки, три склянки, блюдце і тарілку.
І хтозна, чи довго б це тривало, якби не пригода, що трапилася з Андрійком цієї неділі...
         Батьків удома не було. Годуючи на кухні рибок в акваріумі, хлопчик рукавом змахнув зі столу чашку, на якій була намальована рожевощока дівчинка і корівка з великими лагідними очима. Мама дуже любила цю чашку, бо пила з неї молоко ще відтоді, як була зовсім малою. І ось тепер на підлозі лежали два черепки — один з дівчинкою, другий — з корівкою.
           Переляканий Андрійко схопив ті черепки і викинув їх у відро для сміття.
І раптом...
         В казках іноді буває це раптом.
         Біля будинку, де жив Андрійко, пролетіла Летюча Чарівниця.

2. Як далі розвиватимуться події, що зробить Летюча Чарівниця?

Свої передбачення запишіть на листочках, а пояснення на прямокутних стікерах, і з’єднайте їх.

3. Відкрийте конверт під номером 3.

КОНВЕРТ 3

1.Прочитайте продовження казки та порівняйте чи справдилися ваші припущення.

— Ой лишенько!— сплеснула руками чарівниця.— Цей хлопчик навіть мамину чашку не зберіг. А вона так її любила... Ні, цьому треба покласти край!
Чарівниця була маленька, тому легко влетіла через кватирку на кухню і крикнула: 
         — Негідний хлопчисько! Ти не бережеш потрібних і красивих речей. Стань чашкою!
           Андрійко відразу став зменшуватись, зменшуватись і — ой!— раптом перетворився на чашку, дуже схожу на оті, що стояли на столі.
Чарівниця поставила чашку, чи то пак Андрійка-Чашку, на стіл.
        — Ось тепер ти зрозумієш, як важко бути чашкою, коли тебе не бережуть!— насварилась Летюча Чарівниця і зникла.
Ви вже знаєте, що того дня вдома нікого не було. Кіт Васько, відомий домашній хитрун, якого Андрійко перед цим погнав з кухні, обережно озираючись, знову увійшов на кухню.
— Нія-у! Де Андрійко?.. Нем-ма!— зрадів кіт і вистрибнув на стіл.— Цікаво, а чи є тут щось смачненьке?
2.Виділіть фрагмент(якщо такий є), який підтверджує або спростовує ваші припущення .

3.Пофантазуйте, яким буде продовження цієї історії, що саме зробить кіт?

Запишіть своє припущення на листочках, а пояснення на прямокутних стікерах, і з’єднайте їх.

4. Відкрийте конверт під номером 4.

КОНВЕРТ 4

1.Прочитайте продовження казки та подивіться чи виявилося ваше припущення правильним.

Васько зазирнув у хлібницю. Фуркнув, нічого смачного там не знайшовши, незадоволено махнув хвостом і посунув Андрійка-Чашку на самісінький краєчок стола.
         Андрійко хотів закричати, але чашки, навіть зачаровані, кричати, на жаль, не вміють. Натерпівся ж він страху, доки кіт не пішов з кухні.
         Незабаром прийшла мама і відразу подалася на кухню готувати вечерю. Вона кинула у відро із сміттям лушпайки, побачила там свою улюблену чашку і сказала:
— Ну, звичайно ж, це Андрійко знову нашкодив, а сам десь відсиджується у парку. Ой, буде йому непереливки, коли повернеться.
«Мені вже й так непереливки, мамо!» — хотілося заплакати Андрійкові. Але чашки плакати не можуть.
           Прибіг додому Андрійків старший брат Микола. Налив собі чаю і ну лупцювати нещадно по боках Андрійка-Чашки, розмішуючи ложечкою цукор.
Напився Микола чаю та й покинув чашку немитою на кухонному столі біля крана. Побачила це мама і розгнівалася:
— Я приходжу додому страшенно натомлена. А квартира не прибрана. Підлога не підметена. Сміття не винесене. Посуд не помитий. Ви з Андрійком зовсім мені не допомагаєте!
Мама зопалу стала кидати брудну тарілку на тарілку!
Блюдце на блюдце!
Чашку в чашку!!!
Андрійка-Чашку вона викинула аж на самісіньку верхівку цілої гори посуду. Гора похитнулася...

2. Чи збулися хоч якісь ваші припущення?

3.Як ви гадаєте, що трапилося з Андрійком-Чашкою?

Запишіть своє припущення на листочках, а пояснення на прямокутних стікерах, і з’єднайте їх.

4. Відкрийте конверт під номером  5.

КОНВЕРТ 5

1.Прочитайте продовження казки та порівняйте чи справдилися ваші припущення.

           І Андрійко-Чашка полетів з висоти маминого зросту на підлогу. Якби він був звичайною чашкою, то обов'язково розбився б на шматочки. Але Чарівниця зробила так, що Андрійко, впавши на підлогу, став... самим собою! І все обійшлося величеньким синцем на коліні і ґулею на лобі.
       — Ти що, з неба звалився?— розгубилася мама і знову ледь не гримнула увесь посуд на підлогу.
        Та Андрійко несподівано для самого себе спритно підхопив ту немиту гору посуду і обережно поставив її на кухонний стіл.
   — Ой, мамо, не питай!— сказав він, потираючи забите коліно.— Як добре бути твоїм сином, а не чашкою. Дай-но я краще допоможу тобі.

2.Порівняйте,якою мірою ваші припущення виявилися справедливими.

- які припущення ви зробили, коли прочитали першу частину тексту?Чи справдилися вони? Причипіть листочки  до дерева.

-обгрунтуйте передбачення ,які виникли під час 2 зупинки. Прикрипіть листочки

- які припущення ви зробили, коли прочитали 3 частину тексту?Чи справдилися вони? Причипіть листочки  до дерева.

-порівняйте,якою мірою ваші припущення виявилися справедливими?

- Які почуття у Вас виникли?

Під час виконання цього методу з дітьми, доцільно після кожної зупинки ставити по кілька запитань,які спонукають учнів  до критичного мислення(що змусило героя вчинити саме так? Як далі розгортатимуться події? Що буде далі і чому?)

Ця вправа сприяє розвитку уваги, творчого  і критичного мислення, підвищує допитливість у дітей. Їм буде цікаво прослухати(прочитати) твір написаний письменником, але учні демонструють, що вони здатні теж вигадувати історії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Юрій ЯРМИШ
ПРО АНДРІЙКА І ЧАШКУ

— Скоро у нас зовсім не лишиться посуду,— не раз бідкалася мама.
Ніде правди діти, Андрійко таки справді дуже необережний. Тільки минулого тижня розбив дві чашки, три склянки, блюдце і тарілку.
І хтозна, чи довго б це тривало, якби не пригода, що трапилася з Андрійком цієї неділі...
         Батьків удома не було. Годуючи на кухні рибок в акваріумі, хлопчик рукавом змахнув зі столу чашку, на якій була намальована рожевощока дівчинка і корівка з великими лагідними очима. Мама дуже любила цю чашку, бо пила з неї молоко ще відтоді, як була зовсім малою. І ось тепер на підлозі лежали два черепки — один з дівчинкою, другий — з корівкою.
           Переляканий Андрійко схопив ті черепки і викинув їх у відро для сміття.
І раптом...
         В казках іноді буває це раптом.
         Біля будинку, де жив Андрійко, пролетіла Летюча Чарівниця.
— Ой лишенько!— сплеснула руками чарівниця.— Цей хлопчик навіть мамину чашку не зберіг. А вона так її любила... Ні, цьому треба покласти край!
Чарівниця була маленька, тому легко влетіла через кватирку на кухню і крикнула: 
         — Негідний хлопчисько! Ти не бережеш потрібних і красивих речей. Стань чашкою!
           Андрійко відразу став зменшуватись, зменшуватись і — ой!— раптом перетворився на чашку, дуже схожу на оті, що стояли на столі.
Чарівниця поставила чашку, чи то пак Андрійка-Чашку, на стіл.
        — Ось тепер ти зрозумієш, як важко бути чашкою, коли тебе не бережуть!— насварилась Летюча Чарівниця і зникла.
Ви вже знаєте, що того дня вдома нікого не було. Кіт Васько, відомий домашній хитрун, якого Андрійко перед цим погнав з кухні, обережно озираючись, знову увійшов на кухню.
— Нія-у! Де Андрійко?.. Нем-ма!— зрадів кіт і вистрибнув на стіл.— Цікаво, а чи є тут щось смачненьке?
          Васько зазирнув у хлібницю. Фуркнув, нічого смачного там не знайшовши, незадоволено махнув хвостом і посунув Андрійка-Чашку на самісінький краєчок стола.
         Андрійко хотів закричати, але чашки, навіть зачаровані, кричати, на жаль, не вміють. Натерпівся ж він страху, доки кіт не пішов з кухні.
         Незабаром прийшла мама і відразу подалася на кухню готувати вечерю. Вона кинула у відро із сміттям лушпайки, побачила там свою улюблену чашку і сказала:
— Ну, звичайно ж, це Андрійко знову нашкодив, а сам десь відсиджується у парку. Ой, буде йому непереливки, коли повернеться.
«Мені вже й так непереливки, мамо!» — хотілося заплакати Андрійкові. Але чашки плакати не можуть.
           Прибіг додому Андрійків старший брат Микола. Налив собі чаю і ну лупцювати нещадно по боках Андрійка-Чашки, розмішуючи ложечкою цукор.
Напився Микола чаю та й покинув чашку немитою на кухонному столі біля крана. Побачила це мама і розгнівалася:
— Я приходжу додому страшенно натомлена. А квартира не прибрана. Підлога не підметена. Сміття не винесене. Посуд не помитий. Ви з Андрійком зовсім мені не допомагаєте!
Мама зопалу стала кидати брудну тарілку на тарілку!
Блюдце на блюдце!
Чашку в чашку!!!
Андрійка-Чашку вона викинула аж на самісіньку верхівку цілої гори посуду. Гора похитнулася...

           І Андрійко-Чашка полетів з висоти маминого зросту на підлогу. Якби він був звичайною чашкою, то обов'язково розбився б на шматочки. Але Чарівниця зробила так, що Андрійко, впавши на підлогу, став... самим собою! І все обійшлося величеньким синцем на коліні і ґулею на лобі.
       — Ти що, з неба звалився?— розгубилася мама і знову ледь не гримнула увесь посуд на підлогу.
        Та Андрійко несподівано для самого себе спритно підхопив ту немиту гору посуду і обережно поставив її на кухонний стіл.
   — Ой, мамо, не питай!— сказав він, потираючи забите коліно.— Як добре бути твоїм сином, а не чашкою. Дай-но я краще допоможу тобі.

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
2506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку