Пропоную вашій увазі фрагмент уроку позакласного читання
за технологією розвитку критичного мислення учнів (3 клас)
Тема: Юрій Ярмиш «Про Андрійка і чашку»
-на етапі виклику використаєм прийом «Припущення на основі запропонованих опорних слів».
Мета методу – навчити учнів формулювати і обґрунтовувати власні припущення та гіпотези щодо розвитку подій у тексті.
Метод застосовується на етапі актуалізації, для того щоб привернути увагу учнів до змісту тексту,який вони читатимуть або слухатимуть.
1.Опорні слова (4-6слів),що трапляються в тексті записані на дошці
2.Скласти цікаву історію(2-3 речення),яка коротко передасть зміст тексту, який учні слухатимуть(читатимуть), використовуючи опорні слава (3 -4 хв.)
3.Через 3 хвилини кілька учнів розповідають свої історії. Учитель вислуховує їх, але не говорить схожі вони чи ні, на те,що має бути почуте.
4.Учитель пропонує учням послухати(прочитати) текст і порівняти його з тим, що вони щойно придумали.
Далі вчитель запитує,що навело їх на більш-менш подібні думки- до прочитаного тексту.
- Пропоную,Вам попрацювати з цим методом, тобто за допомогою опорних слів, малюнка, вам треба скласти власні припущення щодо розвитку подій у тексті , з яким будемо працювати.І записати ці припущення на листочках
--У кожної групи на парті є робочий матеріал, який стосується даного твору.
- Візьміть конверт під номером 1, і виконайте завдання.
Час виконання завдання 3хв
Завдання для 1 групи
Скласти цікаву історію (2-3 речення),яка коротко передасть зміст тексту, який будемо сьогодні опрацьовувати, використовуючи опорні слава. Записати свої припущення на листочках.
Час виконання цього завдання 3 хвилини.
Опорні слова -
чашка, Андрійко, Чарівниця,
кіт Васька
Завдання для 2 групи
Скласти цікаву історію(2-3 речення),яка коротко передасть зміст тексту, який будемо сьогодні опрацьовувати, використовуючи запропонований малюнок. Записати свої припущення на листочках.
Час виконання цього завдання 3 хвилини.
-Давайте, озвучимо свої припущення, і прикріпимо листочки (рожеві)на дерево передбачень
-Молодці,Ви, гарно попрацювали, тому далі щоб ознайомитися з текстом виконаєм метод «Спрямоване читання з зупинками».
Цей метод доцільно використовувати в основній частині уроку- для того,щоб розповісти або прочитати учням класу якесь оповідання,зупиняючись, щоб учні висловили свої припущення, а потім обговорюючи з ними, якою мірою припущення виявилися справедливими.
- Отож приступим до роботи.
- Ви, будете послідовно виконувати ті завдання, які запропоновані у конвертах.
На виконання цих завдання у вас є 10 хв.
Візьміть файл, де знаходяться різнокольорові конверти.Відкрийте зелений конверт під номером 2, і виконайте завдання.
КОНВЕРТ 2
1.Причитайте текст.
— Скоро у нас зовсім не лишиться посуду,— не раз бідкалася мама.
Ніде правди діти, Андрійко таки справді дуже необережний. Тільки минулого тижня розбив дві чашки, три склянки, блюдце і тарілку.
І хтозна, чи довго б це тривало, якби не пригода, що трапилася з Андрійком цієї неділі...
Батьків удома не було. Годуючи на кухні рибок в акваріумі, хлопчик рукавом змахнув зі столу чашку, на якій була намальована рожевощока дівчинка і корівка з великими лагідними очима. Мама дуже любила цю чашку, бо пила з неї молоко ще відтоді, як була зовсім малою. І ось тепер на підлозі лежали два черепки — один з дівчинкою, другий — з корівкою.
Переляканий Андрійко схопив ті черепки і викинув їх у відро для сміття.
І раптом...
В казках іноді буває це раптом.
Біля будинку, де жив Андрійко, пролетіла Летюча Чарівниця.
2. Як далі розвиватимуться події, що зробить Летюча Чарівниця?
Свої передбачення запишіть на листочках, а пояснення на прямокутних стікерах, і з’єднайте їх.
3. Відкрийте конверт під номером 3.
КОНВЕРТ 3
1.Прочитайте продовження казки та порівняйте чи справдилися ваші припущення.
— Ой лишенько!— сплеснула руками чарівниця.— Цей хлопчик навіть мамину чашку не зберіг. А вона так її любила... Ні, цьому треба покласти край!
Чарівниця була маленька, тому легко влетіла через кватирку на кухню і крикнула:
— Негідний хлопчисько! Ти не бережеш потрібних і красивих речей. Стань чашкою!
Андрійко відразу став зменшуватись, зменшуватись і — ой!— раптом перетворився на чашку, дуже схожу на оті, що стояли на столі.
Чарівниця поставила чашку, чи то пак Андрійка-Чашку, на стіл.
— Ось тепер ти зрозумієш, як важко бути чашкою, коли тебе не бережуть!— насварилась Летюча Чарівниця і зникла.
Ви вже знаєте, що того дня вдома нікого не було. Кіт Васько, відомий домашній хитрун, якого Андрійко перед цим погнав з кухні, обережно озираючись, знову увійшов на кухню.
— Нія-у! Де Андрійко?.. Нем-ма!— зрадів кіт і вистрибнув на стіл.— Цікаво, а чи є тут щось смачненьке?
2.Виділіть фрагмент(якщо такий є), який підтверджує або спростовує ваші припущення .
3.Пофантазуйте, яким буде продовження цієї історії, що саме зробить кіт?
Запишіть своє припущення на листочках, а пояснення на прямокутних стікерах, і з’єднайте їх.
4. Відкрийте конверт під номером 4.
КОНВЕРТ 4
1.Прочитайте продовження казки та подивіться чи виявилося ваше припущення правильним.
Васько зазирнув у хлібницю. Фуркнув, нічого смачного там не знайшовши, незадоволено махнув хвостом і посунув Андрійка-Чашку на самісінький краєчок стола.
Андрійко хотів закричати, але чашки, навіть зачаровані, кричати, на жаль, не вміють. Натерпівся ж він страху, доки кіт не пішов з кухні.
Незабаром прийшла мама і відразу подалася на кухню готувати вечерю. Вона кинула у відро із сміттям лушпайки, побачила там свою улюблену чашку і сказала:
— Ну, звичайно ж, це Андрійко знову нашкодив, а сам десь відсиджується у парку. Ой, буде йому непереливки, коли повернеться.
«Мені вже й так непереливки, мамо!» — хотілося заплакати Андрійкові. Але чашки плакати не можуть.
Прибіг додому Андрійків старший брат Микола. Налив собі чаю і ну лупцювати нещадно по боках Андрійка-Чашки, розмішуючи ложечкою цукор.
Напився Микола чаю та й покинув чашку немитою на кухонному столі біля крана. Побачила це мама і розгнівалася:
— Я приходжу додому страшенно натомлена. А квартира не прибрана. Підлога не підметена. Сміття не винесене. Посуд не помитий. Ви з Андрійком зовсім мені не допомагаєте!
Мама зопалу стала кидати брудну тарілку на тарілку!
Блюдце на блюдце!
Чашку в чашку!!!
Андрійка-Чашку вона викинула аж на самісіньку верхівку цілої гори посуду. Гора похитнулася...
2. Чи збулися хоч якісь ваші припущення?
3.Як ви гадаєте, що трапилося з Андрійком-Чашкою?
Запишіть своє припущення на листочках, а пояснення на прямокутних стікерах, і з’єднайте їх.
4. Відкрийте конверт під номером 5.
КОНВЕРТ 5
1.Прочитайте продовження казки та порівняйте чи справдилися ваші припущення.
І Андрійко-Чашка полетів з висоти маминого зросту на підлогу. Якби він був звичайною чашкою, то обов'язково розбився б на шматочки. Але Чарівниця зробила так, що Андрійко, впавши на підлогу, став... самим собою! І все обійшлося величеньким синцем на коліні і ґулею на лобі.
— Ти що, з неба звалився?— розгубилася мама і знову ледь не гримнула увесь посуд на підлогу.
Та Андрійко несподівано для самого себе спритно підхопив ту немиту гору посуду і обережно поставив її на кухонний стіл.
— Ой, мамо, не питай!— сказав він, потираючи забите коліно.— Як добре бути твоїм сином, а не чашкою. Дай-но я краще допоможу тобі.
2.Порівняйте,якою мірою ваші припущення виявилися справедливими.
- які припущення ви зробили, коли прочитали першу частину тексту?Чи справдилися вони? Причипіть листочки до дерева.
-обгрунтуйте передбачення ,які виникли під час 2 зупинки. Прикрипіть листочки
- які припущення ви зробили, коли прочитали 3 частину тексту?Чи справдилися вони? Причипіть листочки до дерева.
-порівняйте,якою мірою ваші припущення виявилися справедливими?
- Які почуття у Вас виникли?
Під час виконання цього методу з дітьми, доцільно після кожної зупинки ставити по кілька запитань,які спонукають учнів до критичного мислення(що змусило героя вчинити саме так? Як далі розгортатимуться події? Що буде далі і чому?)
Ця вправа сприяє розвитку уваги, творчого і критичного мислення, підвищує допитливість у дітей. Їм буде цікаво прослухати(прочитати) твір написаний письменником, але учні демонструють, що вони здатні теж вигадувати історії.
Юрій ЯРМИШ
ПРО АНДРІЙКА І ЧАШКУ
— Скоро у нас зовсім не лишиться посуду,— не раз бідкалася мама.
Ніде правди діти, Андрійко таки справді дуже необережний. Тільки минулого тижня розбив дві чашки, три склянки, блюдце і тарілку.
І хтозна, чи довго б це тривало, якби не пригода, що трапилася з Андрійком цієї неділі...
Батьків удома не було. Годуючи на кухні рибок в акваріумі, хлопчик рукавом змахнув зі столу чашку, на якій була намальована рожевощока дівчинка і корівка з великими лагідними очима. Мама дуже любила цю чашку, бо пила з неї молоко ще відтоді, як була зовсім малою. І ось тепер на підлозі лежали два черепки — один з дівчинкою, другий — з корівкою.
Переляканий Андрійко схопив ті черепки і викинув їх у відро для сміття.
І раптом...
В казках іноді буває це раптом.
Біля будинку, де жив Андрійко, пролетіла Летюча Чарівниця.
— Ой лишенько!— сплеснула руками чарівниця.— Цей хлопчик навіть мамину чашку не зберіг. А вона так її любила... Ні, цьому треба покласти край!
Чарівниця була маленька, тому легко влетіла через кватирку на кухню і крикнула:
— Негідний хлопчисько! Ти не бережеш потрібних і красивих речей. Стань чашкою!
Андрійко відразу став зменшуватись, зменшуватись і — ой!— раптом перетворився на чашку, дуже схожу на оті, що стояли на столі.
Чарівниця поставила чашку, чи то пак Андрійка-Чашку, на стіл.
— Ось тепер ти зрозумієш, як важко бути чашкою, коли тебе не бережуть!— насварилась Летюча Чарівниця і зникла.
Ви вже знаєте, що того дня вдома нікого не було. Кіт Васько, відомий домашній хитрун, якого Андрійко перед цим погнав з кухні, обережно озираючись, знову увійшов на кухню.
— Нія-у! Де Андрійко?.. Нем-ма!— зрадів кіт і вистрибнув на стіл.— Цікаво, а чи є тут щось смачненьке?
Васько зазирнув у хлібницю. Фуркнув, нічого смачного там не знайшовши, незадоволено махнув хвостом і посунув Андрійка-Чашку на самісінький краєчок стола.
Андрійко хотів закричати, але чашки, навіть зачаровані, кричати, на жаль, не вміють. Натерпівся ж він страху, доки кіт не пішов з кухні.
Незабаром прийшла мама і відразу подалася на кухню готувати вечерю. Вона кинула у відро із сміттям лушпайки, побачила там свою улюблену чашку і сказала:
— Ну, звичайно ж, це Андрійко знову нашкодив, а сам десь відсиджується у парку. Ой, буде йому непереливки, коли повернеться.
«Мені вже й так непереливки, мамо!» — хотілося заплакати Андрійкові. Але чашки плакати не можуть.
Прибіг додому Андрійків старший брат Микола. Налив собі чаю і ну лупцювати нещадно по боках Андрійка-Чашки, розмішуючи ложечкою цукор.
Напився Микола чаю та й покинув чашку немитою на кухонному столі біля крана. Побачила це мама і розгнівалася:
— Я приходжу додому страшенно натомлена. А квартира не прибрана. Підлога не підметена. Сміття не винесене. Посуд не помитий. Ви з Андрійком зовсім мені не допомагаєте!
Мама зопалу стала кидати брудну тарілку на тарілку!
Блюдце на блюдце!
Чашку в чашку!!!
Андрійка-Чашку вона викинула аж на самісіньку верхівку цілої гори посуду. Гора похитнулася...
І Андрійко-Чашка полетів з висоти маминого зросту на підлогу. Якби він був звичайною чашкою, то обов'язково розбився б на шматочки. Але Чарівниця зробила так, що Андрійко, впавши на підлогу, став... самим собою! І все обійшлося величеньким синцем на коліні і ґулею на лобі.
— Ти що, з неба звалився?— розгубилася мама і знову ледь не гримнула увесь посуд на підлогу.
Та Андрійко несподівано для самого себе спритно підхопив ту немиту гору посуду і обережно поставив її на кухонний стіл.
— Ой, мамо, не питай!— сказав він, потираючи забите коліно.— Як добре бути твоїм сином, а не чашкою. Дай-но я краще допоможу тобі.