Позакласне читання "Легенди нашого народу"

Про матеріал
розширювати знання учнів про легенди, вдосконалювати техніку свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитане, переказувати близько до тексту; формувати оцінні судження; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, творчу уяву,здатність реагувати на художнє слово; виховувати почуття патріотизму.
Перегляд файлу

 

Урок позакласного читання в 3 класі на тему «Легенди нашого народу»

 

 

                  C:\Users\Игорь\Documents\танцы\документи школа\картинки про Україну\21199657.jpg

 

 

 

 

 

                                                                Палій  Тетяна Миколаївна

                                                               вчитель початкових класів

                                                               ІІ кваліфікаційної категорії

                                                                   Червонополянського ЗПЗСО

Костянтинівської сільської ради

                                                               Горностаївського району

                                                      Херсонської області

Мета: розширювати знання учнів про легенди, вдосконалювати техніку свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитане, переказувати близько до тексту; формувати оцінні судження; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, творчу уяву,здатність реагувати   на художнє слово; виховувати почуття патріотизму.

Обладнання : виставка книг, ілюстрації,  картки-блискавки , рушник, віночок

 

                                                Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання .

Вчитель .  Любі діти, у наш клас

 Завітали люди щирі.

                    Привітаймо в добрий час

                    Гостей посмішкою й миром.

 

Діти .          Добрий ранок вам!

 Добрий ранок нам!

                    Добрий ранок всім!

 

Хлопчик .     Ми вам раді, люди добрі,

                      Ми вітаєм щиро вас.

 

Дівчинка .    І запрошуєм ласкаво

                      на урок читання в клас.

 

ІІ. Мовленнєва розминка.

 

  1. Робота над скоромовками.

Діти розповідають вивчені скоромовки.

 

  1. Читання анаграми.

 

ВІРБАКОН – барвінок

     АКЛАНИ – калина

     ТРІВЕ – вітер

  БЕВАР – верба

 

  • Яке слово зайве? (вітер)
  • Чому? (Тому що барвінок, верба і калина – це рослини, а вітер – це явище неживої природи.)
  • Що вам відомо про ці рослини? (Вони є народними символами України.)

 

  1. Читання слів – блискавок

(казка, загадка, скоромовка, колискова, закличка, потішка)

  • В яку одну групу можна об’єднати ці слова?
  • Якого ще жанру в цій групі слів  не вистачає? (легенди)
  • Що таке легенда?

 

Легенда – це оповите казковістю оповідання, яке тлумачить ті чи інші явища природи, походження назв, висвітлює героїчні історичні звершення, розповідає про славетних, героїчних людей.

 

  • Чи схожа легенда на казку?
  • Чим саме?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми уроку.

 

 

Вчитель .  Споконвіку в народі переказували легенди і казки, байки та міфи. Були вони задовго до того, як  з’явилася  перша писемність. Їх передавали дітям та онукам, онуки   - правнукам та своїм потомкам. З плином часу нарощувалися все нові подробиці, але основна думка, закладена в них із давніх давен, лишалася незмінною у віках.

     Широке коло фантастичних героїв постає перед нами: відьми й вовкулаки, водяники і русалки, ворожбити й знахарі. Але, які б не були складні ситуації, перемагає наш дотепний і щирий народ з його багатою фантазією і мудрим гумором.  Чимало легенд пов’язано з природою і повсякденним буттям.

 

  • Які  легенди ви читали вдома?
  1.  Виступи дітей

 

                      «Чому лелека не співає ?»

 

Колись дуже давно Бог вирішив роздати голоси пташкам. Найкращий голос дістався соловейкові, бо він прилетів до Бога першим. Потім прилетіла іволга, за нею щиглик, шпак та синичка з жайворонком. Їм дісталися дзвінкі та співучі голоси. А птахи, які прилетіли пізніше, отримали голоси, схожі на людську мову.

    Тільки лелека прилетів останнім. Це сталося тому,що він рятував із пожежі дітей. Бог сказав йому: «Вибач, але голосу для тебе не залишилося». Лелека засмутився, що не зможе радувати людей своїм співом. Та Господь заспокоїв його:

  • Я доручаю тобі найвідповідальнішу справу.  Із цього часу ти будеш приносити людям малят, а разом з ними й щастя в дім!

   Тому наш народ так любить і береже цих чорно – крилих мовчазних птахів.

 

 

 

                                      Легенда про пролісок

 

Давно це діялось. Українська дівчина Катерина  потрапила в неволю до турків. Не один і не два дні блукала поміж чужих людей. Тікала від них, бо знала, що її чекала розправа за вбитого слугу султана. А султан наказав повернути втікачку живою чи мертвою. Довго поневірялась дівчина і коли врешті – решт дісталася рідного краю, зморена Катря плакала від щастя. Аж раптом почула вигуки переслідувачів. Розкинула руки дівчина, обняла жухлу траву і почала благати: «Ненько моя, земле рідна! Не дай загинути, вернутися в неволю!».

   Почула матінка- земля Катрине благання. Враз кущі навколо вкрилися зеленим листям, зашепотіли трави, а з небесної блакиті спустились сутінки і сховали втікачку.

     Відтоді, де ліг на землю блакитний туман, заясніли квіти проліски, нагадуючи про хоробру дівчину з України.

 

 

ІV. Робота з виставкою книг

 

  • Які книжки на виставці вам знайомі?
  • Хто хоче ознайомити нас зі своєю книжкою?
  • Візьміть книжку, яка вам найбільше сподобалася.
  • Як називається ця книжка?
  • У ній один твір чи це збірка творів?
  • Чиє прізвище автора на обкладинці?
  • Хто виконав ілюстрації до неї?
  • Де видана книжка?

 

V.  Робота по темі уроку

 

  • Отже, тема нашого уроку позакласного читання «Легенди нашого народу»
  • Сьогодні ми познайомимося ще з однією легендою нашого народу.
  1. Відгадайте загадку

 

Взимку голо тут було, навесні вогнем цвіло

Навесні вогнем цвіло, влітку виросло село!

Аж сто хат, аж сто хат на кілочках стоять.

Хати щастям багаті – по сто діток у хаті.

По сто діток скрізь було, отаке зросло село.

 

Стебельце – шорстка драбинка,

У середині чорна вуглинка.

Пелюстки блискучі, як лак.

Це розцвів у полі ….. (мак)

 

  • Саме ця квітка завітала сьогодні до нас у клас.

(Заходить дівчинка в костюмі мака)

 

Маківка .  - Добрий день, діти, я прийшла до вас не просто так, а принесла вам завдання і гостинці.

  • Що ви знаєте про мене?

 

  1. Повідомлення дітей.

 

1 учень.     Мак – це трав’яниста рослина. Квітка шовковиста на дотик, має махрові пелюстки, а забарвлення рослини буває самим різноманітним.

На жаль, живе він недовго, всього два або три дні, а потім пелюстки починають опадати.але навіть у такому вигляді квітка мак прекрасна.

 

 

 

2 учень.   Кожна маківка – головка містить близько 30 тисяч насінин. З насіння маку виготовляли олію. Насіння маку дуже корисне, тому його використовують для приготування смачних страв, випікання пирогів, додають до різдвяної куті. Для приготування маку використовували спеціальний посуд: макітру і макогін.

 

 

3 учень.    На свято Маковія(14 серпня) у церкві разом з квітами святили мак і зберігали його протягом року. Вважалося, що сила макового зерна може відвернути лихо. Обсипали маком хату, пороги стаєнь, хлівів і сам худобу, щоб відьма не ходила.

 

 

 

4 учень.  А ще нашим предкам була знайома наркотична дія макового відвару, який вживали від безсоння та знеболення.

 

Маківка .  А які приказки ви знаєте про мак?

  • «Дівка гарна, як маків цвіт».
  • «Пройшов мій вік, як маківочка одцвіла».
  • «Голівка, як маківочка».
  • «Немає цвіту пишнішого, як маківочка, нема роду ріднішого, як матіночка».
  1. Вправа «Асоціативний кущ»
  • З чим асоціюється ця квітка? Чому?

(дівоча краса, кров, мужність, свобода, героїзм, воля)

(Діти складають квітку з пелюстків)

 

 

  1. Гра «Передбачення»
  • Чи здогадалися ви про що ми будемо читати сьогодні легенду?
  • Маківко, роздай завдання дітям!

 

  1. Ознайомлення з текстом для читання.

 

                             Легенда про Мак

      У давні часи український народ зазнавав тяжкого лиха від турецько – татарських нападників. Вони грабували села, брали в полон дівчат, жінок і чоловіків, а потім продавали їх на невільницьких ринках.

     Оборонцями нашої землі і народу були козаки – запорожці.

     Так, одного разу в український степ на конях, мов чорні хмари, залетіли турки і татари. Побачили вони босоноге дівча, яке тікало в ліс. Наздогнали вороги дівчину і накинули їй аркан на шию.

      В цей час десь взявся козак, який поспішив на допомогу бідолашній дівчині. Він шаблею перерубав аркан, звільнив і вона втекла. Та розлютований ординець кинувся зі своєю ватагою на парубка. І хоч козак був один, а ворогів – ціла зграя, він вступив з ними в бій. Та сили були нерівні. Тяжко поранений, відчуваючи смерть за плечима, козак кинув в обличчя катам:

  • Ніколи  не бути вам господарями на нашій землі!

  Вороги, почувши таку зухвалість, вирішили посікти козака на шматки.

  Та сталося диво: порубане козацьке тіло проросло, наче зерно і влітку зацвіло маком.

 

Вчитель .  Червоні квіти степового маку, за легендою, ввібрали кров героїчно загиблого козака і здобули свій колір від цієї крові. Ці квіти завжди цвістимуть поміж людей і нагадуватимуть їм про того, хто віддав своє життя за рідний край.

  • Чи правильно ви передбачили про кого і про що йтиметься у легенді?

 

  1. Перевірка первинного сприймання.
  • Про які часи говориться в легенді?
  • Хто головні герої легенди?
  • Який вчинок зробив козак?
  • У якій ролі він виступає?
  • Що зробили вороги з козаком?
  • Чи можна сказати, що козак захищав тільки дівчину?
  • Які слова про це свідчать? Знайдіть ці слова у тексті.
  • Чому вчить нас ця легенда?
  1. Словникова робота.
  • Прочитайте текст мовчки, знайдіть незнайомі для розуміння слова.

 

Аркан – зашморг, петля.

Ординець – нападник, воїн татарської орди.

Ватага – гурт людей.

  1. Читання тексту абзацами.

 

  • Отже, маки – це пролита кров нашого народу у боротьбі за волю, за свободу і незалежність нашої держави.

Ми памє’ятаємо, якою страшною трагедією для українців була Друга світова війна. Ми пам’ятаємо, що той, хто захищає свою землю, завжди перемагає. Ця пам’ять робить нас сильнішими. Вона – запорука неминучості нашої перемоги сьогодні.

  • Які події відбуваються зараз на сході України?
  • За що воюють наші солдати?
  • Чи можемо ми назвати Дениса Білого, Валерія Шешеню та Віктора Ковальчука справжніми козаками ? Чому?

 

VІ. Підсумок уроку

 

  • Молодці, діти.
  • Чи цікавим  для вас був сьогоднішній урок ?

 За вашу працю на уроці я роздам вам вітальні листівки.У кого листівка під номером 1?

  1. Любі, діти!
  2. Читайте! Читайте і читайте!
  3. І тоді весь розум, мудрість і людська доброта переходитимуть від вас через книжки.
  4. Тоді ви будете освіченими, вихованими, добрими людьми.
  5. Людина, яка любить і вміє читати – щаслива людина.

 

 

  • На згадку про сьогоднішній урок подаруємо нашим гостям квіточку маку.

(діти вручають гостям подарунки)

  • А зараз наша Маківочка пригостить наших гостей і вас, діти, смачними пиріжками з маком.

 

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
3945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку